2026-06-10, 19:42
  #3409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det skillnad på VR Pågatågen resp VR Öresundståg fungerar?

Det är två olika affärer men som går under samma organisationsnummer. Så vet inte hur olika det är egentligen
Citera
2026-06-10, 21:37
  #3410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det skillnad på VR Pågatågen resp VR Öresundståg fungerar?

Pågatågen och Öresund har separata avtal med sina respektive huvudmän. Avtalen styr vilka incitament VR har i respektive affär. I ena affären kan det vara låga viten för inställda tåg men höga för sena tåg vilket leder till att operatören hellre ställer in tåg än kör de sena. I en annan affär kan det vara tvärtom och då kör operatören runt med massa sena tåg istället för att ställa in och försöka återställa trafiken.

Ett bra avtal undviker sådana extrema exempel men huvudmännen skriver inte alltid bra avtal.

Affärerna har också olika kollektivavtal med personalen vilket gör att löner, raster, semestrar, ledighet etc fungerar olika vilket också har stor påverkan på hur verksamheten drivs.

Sedan så har VR naturligtvis en viss central styrning där de vill driva sina affärer på ett likartat sätt men i slutändan så är det pengarna som styr och där spelar avtalet med huvudmannen störst roll, följt av kollektivavtalet.
Citera
2026-06-10, 23:34
  #3411
Medlem
Såg en artikel nu att lokförarbristen är helt borta och att nyutexaminerade lokförare får inga jobb. Det verkar stämma då det bara finns 3 lokförarannonser på platsbanken hela Sverige nu. Sanslöst vad det svängde fort. De hypade ju yrket kopiöst för några år sen som säkert framtidsjobb.
Citera
2026-06-11, 03:42
  #3412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Såg en artikel nu att lokförarbristen är helt borta och att nyutexaminerade lokförare får inga jobb. Det verkar stämma då det bara finns 3 lokförarannonser på platsbanken hela Sverige nu. Sanslöst vad det svängde fort. De hypade ju yrket kopiöst för några år sen som säkert framtidsjobb.

Gäsp. Det har varit så ett bra tag nu, men välkommen in i matchen.
Citera
2026-06-11, 08:21
  #3413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Såg en artikel nu att lokförarbristen är helt borta och att nyutexaminerade lokförare får inga jobb. Det verkar stämma då det bara finns 3 lokförarannonser på platsbanken hela Sverige nu. Sanslöst vad det svängde fort. De hypade ju yrket kopiöst för några år sen som säkert framtidsjobb.

Ja, det har varit så i nästan ett år nu redan, och nu är det ganska många nyutexade och även lokförare som arbetat flera år tidigare som är utan jobb har jag läst.
Frågan är när vändningen kommer, verkar dystert när man läser här att varsel på persontågssidan också är aktuellt.
Citera
2026-06-11, 14:04
  #3414
Medlem
Besked från VR idag. 22 lokförare varslas på Öresundstågen på orterna Malmö, Hässleholm, Kalmar och Karlskrona.
Citera
2026-06-11, 14:04
  #3415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det skillnad på VR Pågatågen resp VR Öresundståg fungerar?

Ja, det enda vi som jobba på tågen har gemensamt är att vi delar rastlokaler. Allt annat är separat. Separat trafikledning, separata enhetschefer. Vi ha inget samarbete emellan där tex en Pågatågs-tågvärd kan vara på Ö-tågen, och vise versa. Sen hur det ekonomiska ser ut vet jag inte.

Lite kontorspersonal från Pågatågen har kommit till Ö-tågen, och har det väldigt tufft, och misslyckas hela tiden med att skapa nya interna föreskrifter för dom kan ingenting om Danmarkstrafiken. 90-100% av instruktörerna i det svenska systemet vi har är i princip bara vanliga lokförare nu, förutom när dom håller fordonsutbildning eller TTJ-fortbildning.

Pågatågens instruktörer har tagit över mycket av deras arbete, och misslyckas med det eftersom dom inte kan dom vanliga felen på våra fordon och varför man vill minimera av / tillkoppling tex. Inte heller våra fordonsomlopp och hur ofta dom behöver åka till verkstaden. Mycket trasiga förarstolar, ingen spolarvätska, avstänga toaletter med mera.
Citera
2026-06-11, 17:22
  #3416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Besked från VR idag. 22 lokförare varslas på Öresundstågen på orterna Malmö, Hässleholm, Kalmar och Karlskrona.

Är det ett stort varsel? Hur många jobbar på Öresund?

Finns det någon röd tråd i varslet? Avsaknad av SR-kompetens? Små stationeringsorter långt ut i nätet hårt drabbade?
Citera
2026-06-11, 17:35
  #3417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
varför man vill minimera av / tillkoppling tex. Inte heller våra fordonsomlopp

Borde räcka med att se en ihop/isär-koppling av en OTU vs en X61 för att fatta det?

X61 äv väl i princip bara att köra ihop (eller måste man öppna kopplet på något manuellt sätt?)

Medan på OTU ska man fålla undan två förarhytter för hand och diverse annat jag inte har koll på.
Citera
2026-06-11, 17:54
  #3418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Är det ett stort varsel? Hur många jobbar på Öresund?

Finns det någon röd tråd i varslet? Avsaknad av SR-kompetens? Små stationeringsorter långt ut i nätet hårt drabbade?

Exakta fördelningen är inte klart vad det verkar. Men Kalmar och Karlskrona är ju sen tidigare små depåer så effekten skulle bli för stor misstänker jag för att dra ner för mycket där, max 1-2 på Kac/Ck. Troligen kommer merparten vara i Hm där endast 2 har SR-kompetens tror jag.
Citera
2026-06-11, 19:50
  #3419
Medlem
22 lokförare har dom varslat idag fick vi mail från SEKO. Vi få se hur mpnga bli det ingen slutet. En av största problem som jag ser på detta ställe är alla kollegor som tar extra pass istället att låta bli och visa att vi har ingen personal. Vist det är sommar nu och semester men so fört dett kommer pass så någon tar den. Igår var det 45+ vakanser och man kunde få hotel vistelse om man tar extra pass på annan ort, extra ledigt dag och annat. Men idag komm varsel
Citera
2026-06-11, 20:00
  #3420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Även ledningen kanske ser en annan bemanningssituation efter semestrarna så blir det ju sommar nästa år också, blir svårt att få ihop det då med ännu färre förare.

Hoppas ni går i hop och vägrar gneta, det skulle eventuellt kunna rädda jobbet för ett antal personer bara det.

Det ska alldrig hända. Folk tar extra pass alltid. Skiter I vad händer runt dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in