2025-10-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Jag kör resandetåg och är orolig över varsel när jag går över till en ny operatör som ska ta över den trafiken jag kör.

Det är ovanligt med varsel i samband med verksamhetsövergångar. Det skulle vara om det samtidigt planeras någon sorts omorganisation med förändrade stationeringsorter eller liknande men även då så erbjuds personal att byta ort innan det blir aktuellt med uppsägningar.

Så länge det inte finns några planer på att dra ner på trafiken du kör så behöver du inte oroa dig. Är trafiken den samma så är personalbehovet ungefär det samma.

Sitter det en massa reserver varje dag utan något att göra? Får du ledighet beviljad samma dag som du söker? Då kanske ni är övertaliga men det ska ändå mycket till för att det ska bli aktuellt att varsla folk.

Jag var lite orolig för ett år sedan eller så att regionernas dåliga ekonomi skulle leda till neddragen trafik men det har inte hänt ännu och en del som t.ex. SL och MDT verkar snarare intresserade av att öka sin trafik.
Citera
2025-10-22, 11:22
Medlem
Hur långa distanser kan man köra som mest som tågpilot i Sverige? Finns det tåg som rullar från Norrland till Skåne med ett och samma lok och förare?

Finns det någon privat, exklusiv sov- eller vilokupé för piloten? Typ en mini-lyxsvit med bekväm säng, bord, dusch och andra komfortgrejer?

Är man två tågpiloter på långa körningar?
Citera
2025-10-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är ovanligt med varsel i samband med verksamhetsövergångar. Det skulle vara om det samtidigt planeras någon sorts omorganisation med förändrade stationeringsorter eller liknande men även då så erbjuds personal att byta ort innan det blir aktuellt med uppsägningar.

Så länge det inte finns några planer på att dra ner på trafiken du kör så behöver du inte oroa dig. Är trafiken den samma så är personalbehovet ungefär det samma.

Sitter det en massa reserver varje dag utan något att göra? Får du ledighet beviljad samma dag som du söker? Då kanske ni är övertaliga men det ska ändå mycket till för att det ska bli aktuellt att varsla folk.

Jag var lite orolig för ett år sedan eller så att regionernas dåliga ekonomi skulle leda till neddragen trafik men det har inte hänt ännu och en del som t.ex. SL och MDT verkar snarare intresserade av att öka sin trafik.

Det är upphandlad trafik och jag har svårt att tro att den trafiken ska dras ner på då de beräknar att ökandet ska öka med 240 procent de kommande 10-15 åren inom vårt trafiknät. Vi har haft mycket reserver som suttit måndagar och fredagar, men under en vanlig dag sitter det kanske 2-4 reserver på hela dygnet. Det är en stor depå att tillägga. Folk har svårt att få ledigt påstår de som sökt ledigt eftersom det tar lång tid att få återkoppling. De som är timanställda får jobba en hel del fortfarande också.
Citera
2025-10-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Om det är upphandlad trafik är det vanligt att det är övertagande av verksamhet och att personalen tas över, men det har funnits övertagande där det inte varit så också. Vad säger facket? Hur kommer det att bli där du jobbar?

Vi omfattas alla av verksamhetsövergången och jag har redan (som många andra) erbjudits tjänst och skrivit på för den nya operatören. Facket kan inte säga så mycket, men de är försiktigt optimistiska.
Citera
2025-10-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Vi omfattas alla av verksamhetsövergången och jag har redan (som många andra) erbjudits tjänst och skrivit på för den nya operatören. Facket kan inte säga så mycket, men de är försiktigt optimistiska.

Dä är det nog lugnt, bara att byta uniform och alla system, det kan vara nog så omständigt.
Citera
2025-10-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Hur långa distanser kan man köra som mest som tågpilot i Sverige? Finns det tåg som rullar från Norrland till Skåne med ett och samma lok och förare?

Finns det någon privat, exklusiv sov- eller vilokupé för piloten? Typ en mini-lyxsvit med bekväm säng, bord, dusch och andra komfortgrejer?

Är man två tågpiloter på långa körningar?

Finns ingen begränsning på distans som sådan. Det är arbetstiden som hinner stoppa dig innan distansen är ett problem. Vissa operatörer som ex Green Cargo har ju personal stationerade lite varstans i Sverige så då är det sällan du åker några längre sträckor innan det blir personalbyte. Sen finns det ju andra aktörer på marknaden som kör längre rutter i distans (ex rälståg till ex Narvik) eller i tidsåtgång (ex tungtransport av transformatorer). I vissa fall växlar man in tåget och tar nattvila innan man kör vidare och i andra fall kan det finnas en manskapsvagn där man byts av. Att kalla det för ord som "exklusiv" och "lyx" är nog dock väldigt optimistiskt...
Citera
2025-10-25, 09:55
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=tlTWTvT8jDk

EN DAG SOM LOKFÖRARE! Godståg med 3000 hästkrafter! 🚂

Vi får följa med Marcus på Tågab och se hur det är att jobba som lokförare och köra godståg!

Vad avgör om det ska vara ljud signal från loket vid obevakad övergång? mer än skylten

Varför är det inte ljud signal på alla obevakade?

Vad är längsta tiden en lokförare kan jobba under ett dygn?
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-10-25 kl. 10:08.
Citera
2025-10-25, 17:35
Medlem
Robert.Haschbergs avatar
Hur är det att köra till Berlin? Vilka tider har man och hur ser det ut med övernattning?
Citera
2025-10-25, 18:44
Medlem
Förarna som är stationerade i Malmö kör väl inte längre än till Köpenhamn?
Antar att du tänker på snälltåget?

Någon som kör eller kört snälltåget?
Citera
2025-10-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.Haschberg
Hur är det att köra till Berlin? Vilka tider har man och hur ser det ut med övernattning?

Tyska förare kör i Tyskland. Tar över vid gränsen från Danmark.

Järnvägen har inte uppfunnit engelska som språk och gemensamma trafikregler. Bland annat.
Citera
2025-10-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
https://www.youtube.com/watch?v=tlTWTvT8jDk

EN DAG SOM LOKFÖRARE! Godståg med 3000 hästkrafter! 🚂

Vi får följa med Marcus på Tågab och se hur det är att jobba som lokförare och köra godståg!

Vad avgör om det ska vara ljud signal från loket vid obevakad övergång? mer än skylten

Varför är det inte ljud signal på alla obevakade?

Vad är längsta tiden en lokförare kan jobba under ett dygn?

Trafikverket som gör bedömningen och det sker vid övergångar med skymd sikt, dvs. där det bedöms vara svårt att se tåget på långt avstånd.

Det finns inga specifika regler. Kollektivavtal styr arbetstid till viss del. En del obskyra EU-regler också. Men företaget och facket kan förhandla om dispens från de rekommenderade reglerna i kollektivavtalet.

Normalt brukar man säga att man ska ha en dygnsvila, dvs. rast hemma på minst 11 timmar mellan två arbetspass som får kortas ner till 8 timmars vila hemma mellan två arbetspass under vissa förutsättningar.

Det längsta schemalagda arbetspass jag själv har är 26-27 timmar från det att jag börjar tills jag slutar och kan åka hem igen där det ingår vila på hotell i 7-10 timmar under själva arbetspasset. Effektiv arbetstid är på c:a 7-8 timmar per del gånger två där jag kör eller växlar tåg konstant under de timmarna utan rast.
Senast redigerad av vanwall 2025-10-25 kl. 19:33.
Citera
2025-10-26, 22:45
Avslutad
Någon som hört något om varslet på GC? Hur många försvinner?

Väldigt lite som informerats ut till anställda..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in