Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Bortsett från att USA har använt både markbaserat taktiskt stridsflyg och hangarfartygsbaserat stridsflyg från krigets första minuter. Dels så klart SEAD, jakteskort och telekrig för att skydda det egna strategiska flyget, men f.f.a. egna offensiva uppdrag. Hittills så har detta kostat USA 3st F-15E (som sköts ner p.g.a. vådaeld, på väg tillbaka från Iran) och 1st skadad F-35, som nödlandade tidigare idag, med stridsskador som den ådrog sig från iranskt luftvärn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Vart kommer bombplanerna ifrån om inte från hangarfartyget?
Ett hangarfartyg kräver omfattande underhåll och logistik för att kunna upprätthålla en säker operationszon på längre avstånd, särskilt mitt ute till havs. Hangarbaserat flyg används därför sällan för så långa räckvidder.
Flygattackerna genomförs i stället från flera olika punkter, bland annat från Israel, Jordanien och vissa mindre arabstater.
Det är också viktigt att notera att iranskt luftrum sällan penetreras av bombplan. Observera att jag skrev sällan. I stället används så kallade standoff-vapen, främst kryssningsmissiler. Dessa har generellt lägre precision, vilket jag tidigare har påpekat och vilket också har bekräftats i utfallet. Vissa missiler har dessutom inte detonerat.
Iran då har i sin tur fått tillgång till olika typer av kryssningsmissiler. Drönare däremot har i större utsträckning tagit sig in i luftrummet, men hittills har över 120 drönare skjutits ned eller neutraliserats. Det bör även tilläggas att Iran har kommit över odetonerad ammunition.
Men för att ett hangarfartyg effektivt ska kunna använda sitt flyg behöver det ta sig in i viken.