2026-03-19, 19:40
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Den videoen er med stor sannsynlighet falsk, og det er ikke første gangen det iranske regimet lager falske video. At et F-35A ble truffet er nok sannsynlig.
Varför skulle det vara falsk?

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Har det senaste året kollat en del på dokumentärer om den iranska marinen på youtube, och i stort sett alla har haft en fascinerad och nästan entusiastisk ton. Man talar om Irans egenproducerade fartyg som benämns som game changers och man talar om Irans innovativa asymmetriska strategier. En del av filmmaterialet ser ut att vara officiell propaganda men helhetsintrycket är ändå det av en kapabel militärstyrka.

Och ändå var det en fråga om några timmar innan USA hade ett massivt övertag. I nuläget har Iran förlorat 100+ fartyg och deras mödosamt uppbyggda flotta och strategi ligger på havets botten.

Nu kan de förstås försöka sänka ett amerikanskt fartyg med andra medel, som t.ex. med flyg, men jag tror iraniernas förmåga till sjökrigföring är borta.

Grejen är att du snackar skit. Du tar allt Trump säger som sanning. Om USA är så grymma och sänkt 100+ fartyg, yeah så hade deras fartyg passerat sundet nu. Fattar du inte vilket skitsnack du pumpar in här?
Citera
2026-03-19, 19:44
Avstängd
Knivur-273s avatar
Knappast att sänka, men handikappa med en torped under kölen som kommer turbinerna att borsta tänder, så att fartyget blir utan framdrift och det mesta av sin energi. Reaktorn snabbstoppas.
Citera
2026-03-19, 19:46
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Knappast att sänka, men handikappa med en torped under kölen som kommer turbinerna att borsta tänder, så att fartyget blir utan framdrift och det mesta av sin energi.
Det är ju första steget. De kommer säkert skada det först.
Citera
2026-03-19, 20:01
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Grejen är att du snackar skit. Du tar allt Trump säger som sanning. Om USA är så grymma och sänkt 100+ fartyg, yeah så hade deras fartyg passerat sundet nu. Fattar du inte vilket skitsnack du pumpar in här?
Hur menar du nu? Mitt resonemang gällde Irans krigsplanering och hur den fungerade i praktiken när kriget väl kom. När det gäller Irans båtar får vi i sinom tid veta hur många som klarat sig, men redan nu kan vi säga säkert att deras flotta är rökt. I den mån de kan hota amerikanska fartyg får de förlita sig på andra resurser, flyg, kustartilleri eller alluakkbarbombare i racerbåt. Detta är fakta.

EDIT: Kollade just på din posthistorik och fattar nu att du är muslim, vilket förklarar dina hatfyllda och förvirrade inlägg om saker och ting. Du kan gärna bortse från mina inlägg.
Senast redigerad av UT64 2026-03-19 kl. 20:10.
Citera
2026-03-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Bortsett från att USA har använt både markbaserat taktiskt stridsflyg och hangarfartygsbaserat stridsflyg från krigets första minuter. Dels så klart SEAD, jakteskort och telekrig för att skydda det egna strategiska flyget, men f.f.a. egna offensiva uppdrag. Hittills så har detta kostat USA 3st F-15E (som sköts ner p.g.a. vådaeld, på väg tillbaka från Iran) och 1st skadad F-35, som nödlandade tidigare idag, med stridsskador som den ådrog sig från iranskt luftvärn.

Citat:
Vart kommer bombplanerna ifrån om inte från hangarfartyget?

Ett hangarfartyg kräver omfattande underhåll och logistik för att kunna upprätthålla en säker operationszon på längre avstånd, särskilt mitt ute till havs. Hangarbaserat flyg används därför sällan för så långa räckvidder.
Flygattackerna genomförs i stället från flera olika punkter, bland annat från Israel, Jordanien och vissa mindre arabstater.
Det är också viktigt att notera att iranskt luftrum sällan penetreras av bombplan. Observera att jag skrev sällan. I stället används så kallade standoff-vapen, främst kryssningsmissiler. Dessa har generellt lägre precision, vilket jag tidigare har påpekat och vilket också har bekräftats i utfallet. Vissa missiler har dessutom inte detonerat.
Iran då har i sin tur fått tillgång till olika typer av kryssningsmissiler. Drönare däremot har i större utsträckning tagit sig in i luftrummet, men hittills har över 120 drönare skjutits ned eller neutraliserats. Det bör även tilläggas att Iran har kommit över odetonerad ammunition.

Men för att ett hangarfartyg effektivt ska kunna använda sitt flyg behöver det ta sig in i viken.
Citera
2026-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
I den mån de kan hota amerikanska fartyg får de förlita sig på andra resurser, flyg, kustartilleri eller alluakkbarbombare i racerbåt. Detta är fakta.

Vilket förutsätter att fartygen kommer närmare den iranska kustlinjen.
Citera
2026-03-19, 20:46
Bannlyst
Citat:
Hangarfartygen har använts konstant under attackerna mot Iran och att Iran inte har sänkt dem, är helt enkelt eftersom Iran inte kan.
Dom behöver ryska eller kinesiska missiler som dyker ned på fartyget eller den nya ryska torpeden som är extra snabb.
Citera
2026-03-19, 20:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Nu kan de förstås försöka sänka ett amerikanskt fartyg med andra medel, som t.ex. med flyg, men jag tror iraniernas förmåga till sjökrigföring är borta.
Med vilka flyg då? Samtliga deras flygplan och helikoptrar är sprängda till skit... Och skall de försöka smyga upp i luften när USA och IDF har totalt luftherravälde? Hur då?

Citat:
Det är ju första steget. De kommer säkert skada det först.
När då? De har haft gott om tid och förlorar fler och fler mullor, ayatollor, ministrar, militära överhuvud och materiel varenda dag som går... Till och med deras nya bög-ayatollah verkar ju ha blivit fimpad
Senast redigerad av frange 2026-03-19 kl. 20:54.
Citera
2026-03-19, 20:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ett hangarfartyg kräver omfattande underhåll och logistik för att kunna upprätthålla en säker operationszon på längre avstånd, särskilt mitt ute till havs. Hangarbaserat flyg används därför sällan för så långa räckvidder.

Hangarfartyg används regelmässigt från stora avstånd och har alltid använts på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Dom behöver ryska eller kinesiska missiler som dyker ned på fartyget eller den nya ryska torpeden som är extra snabb.

Shkval är sannolikt världens sämsta torped mot hangarfartyg p.g.a. dess usla räckvidd, lilla verkansdel och eftersom den är blind och går på rakbana, varvid den relativt enkelt kan undvikas.

Ryska höghastighetrobotar (inklusive Kinzhal och Zirkon) skjuts ner regelbundet av t.ex. Patriotluftvärn i Ukraina, så de är knappast en patentlösning.

Citat:
https://www.presstv.ir/Detail/2026/03/19/765579/First-strike-on-US-F-35--Iran-hits-stealth-jet-in-central-airspace
Jag vet inte, men jag litar inte amerikanska medier. En sån träff, jag har svårt att tänka mig att piloten inte gjorde eject. Se klippet.

Det är inget klipp, utan en bild, bilden visar ingen träff och huruvida bilden ens är verklig kan ifrågasättas, eftersom iransk regimmedia är kroniskt lögnaktig.
Citera
2026-03-19, 21:33
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Med vilka flyg då? Samtliga deras flygplan och helikoptrar är sprängda till skit... Och skall de försöka smyga upp i luften när USA och IDF har totalt luftherravälde? Hur då?
Iraniernas flyg är decimerat men ej utslaget. Skall de ha någon nytta av sina flygplan är det nu sista chansen att använda dem. Och varför inte göra ett försök att rädda äran och åtminstone testa att attackera ett stort amerikanskt fartyg.

En sådan operation skulle bli oerhört svår, och de skulle få de flesta av sina plan nedskjutna, men Iran kan se det som ett sätt att rädda ansiktet.
Citera
2026-03-19, 22:06
Medlem
Citat:
Iraniernas flyg är decimerat men ej utslaget. Skall de ha någon nytta av sina flygplan är det nu sista chansen att använda dem. Och varför inte göra ett försök att rädda äran och åtminstone testa att attackera ett stort amerikanskt fartyg.

En sådan operation skulle bli oerhört svår, och de skulle få de flesta av sina plan nedskjutna, men Iran kan se det som ett sätt att rädda ansiktet.
Jag vet inte vad du pratar om och varifrån du får dina uppgifter. Iranska flygplan bevaras på väl skyddade platser.

https://asiatimes.com/2023/02/digging-deeper-on-irans-new-underground-air-base/

Det som Israel visade var för det mesta decoy och skrot.
https://youtu.be/Xvzd6Qz1Wx0?is=i9sxMXFCBiqaqs3N

Om Iran ska anfalla hangarfartyget utanför viken så kommer de i första hand drönare som kan bära på kryssningsmissiler. Karrar är ett exempel. Om de bestyckar 300 Karrar med Kowsar och su-24 som kommer i andra vågen med Qader och Noor och F-4 i tredje vågen med Qader.. så kommer det att lyckas 80%..
Senast redigerad av IR5 2026-03-19 kl. 22:08.
Citera
2026-03-19, 22:20
Medlem
Citat:
Hangarfartyg används regelmässigt från stora avstånd och har alltid använts på det sättet.
Flyget på ett hangarfartyg används inte hur som helst. De behöver tankas på så långa avstånd och när logistik och USA:s baser är utslagna som nu, riskerar man aldrig sina hangarbaserade plan.

Bombplanen var ej hangarbaserade. De var israeliska och amerikanska som lyfte från bla Jordanien.
Även i Irak-kriget var hangarfartyget inne i viken. Sitter du så långt bort som 700-800 km, då riskerar du att hangarfartyget attackeras nu när alla radarsystem på baserna är utslagna. Då kan du inte tillsätta eskort för att skydda bombplan och tankers. Det är faktiskt ett perfekt läge för att slå till mot ett hangarfartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in