2026-03-19, 06:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Där är du!!
Varför sänker inte Iran hangarfartyget? Vad väntar man på?
Därför att man bevisligen inte klarar av det. På samma sätt som att man bevisligen inte klarar av att skjuta ner IDF eller USAFs attackerande flyg.

Hur gick det med alla iranska wunder-luftvärn och häftiga stridsflygplan? Både den här gången och i somras?
Citera
2026-03-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle

Getingbo eller bikupa typ ja...
Nu finns det inga ritningar på de nyare hangarfartygen. Men äldre tex från 1970-talet hade
tex ett 20/30-tal vattentäta skott på varje sida, babord som styrbord.

Du behöver troligen få in 10-20 träffar på en och samma sida innan båten ens har slagsida.

Det är synnerligen robusta konstruktioner.

Därtill avståndet de opererar ifrån iranska kusterna, gör inte saken enklare.
Citera
2026-03-19, 17:44
Medlem
Citat:
Där är du!!
Varför sänker inte Iran hangarfartyget? Vad väntar man på?
Om hangarfartyget befinner sig på 700–1000 kilometers avstånd och inte deltar i flygattackerna mot Iran är det sannolikt inte ett prioriterat mål. Men om det närmar sig, vilket har skett vid flera tillfällen, är det rimligt att räkna med en iransk reaktion.
Citera
2026-03-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att man bevisligen inte klarar av det. På samma sätt som att man bevisligen inte klarar av att skjuta ner IDF eller USAFs attackerande flyg.

Hur gick det med alla iranska wunder-luftvärn och häftiga stridsflygplan? Både den här gången och i somras?
Har ingenting med den saken att göra. Hangarfartyget prioriteras inte före baserna i MÖ.
USA borde däremot inte ha sänkt Dena som var bjuden till Siri Lanka och var på väg hem. Det kan vara något som Iran vill ha hämnd för. Sedan om det blir hangarfartyget är svårt att säga..
Citera
2026-03-19, 18:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om hangarfartyget befinner sig på 700–1000 kilometers avstånd och inte deltar i flygattackerna mot Iran är det sannolikt inte ett prioriterat mål. Men om det närmar sig, vilket har skett vid flera tillfällen, är det rimligt att räkna med en iransk reaktion.

Hangarfartygen har använts konstant under attackerna mot Iran och att Iran inte har sänkt dem, är helt enkelt eftersom Iran inte kan.
Citera
2026-03-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Hangarfartygen har använts konstant under attackerna mot Iran och att Iran inte har sänkt dem, är helt enkelt eftersom Iran inte kan.
Nej, de flygplan som har använts var israeliska plan och flygplan som USA hitills använt var strategiska plan. Hangarbaserade flyg har än så länge inte på något sätt anfallit Iran.
Citera
2026-03-19, 18:20
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej, de flygplan som har använts var israeliska plan och flygplan som USA hitills använt var strategiska plan. Hangarbaserade flyg har än så länge inte på något sätt anfallit Iran.
Du menar förutom att det framförallt är just hangarfartygsbaserade jakt- och attackflygplan som USA har använt sig av?
Citera
2026-03-19, 18:31
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Iran har precis skjutit ned F-35

Citat:
Vart kommer bombplanerna ifrån om inte från hangarfartyget?
Citera
2026-03-19, 18:35
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Bortsett från att USA har använt både markbaserat taktiskt stridsflyg och hangarfartygsbaserat stridsflyg från krigets första minuter. Dels så klart SEAD, jakteskort och telekrig för att skydda det egna strategiska flyget, men f.f.a. egna offensiva uppdrag. Hittills så har detta kostat USA 3st F-15E (som sköts ner p.g.a. vådaeld, på väg tillbaka från Iran) och 1st skadad F-35, som nödlandade tidigare idag, med stridsskador som den ådrog sig från iranskt luftvärn.

Citat:
Iran har precis skjutit ned F-35

Skadat. Om flygplanet lyckas landa (vilket det gjorde), så är det inte nedskjutet. Och eftersom vi talar om en enmotorkärra, som lyckades flyga hela vägen hem från iranskt luftrum till egen bas, så lär inte skadorna ha varit så allvarliga.
Citera
2026-03-19, 18:47
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Skadat. Om flygplanet lyckas landa (vilket det gjorde), så är det inte nedskjutet. Och eftersom vi talar om en enmotorkärra, som lyckades flyga hela vägen hem från iranskt luftrum till egen bas, så lär inte skadorna ha varit så allvarliga.

https://www.presstv.ir/Detail/2026/03/19/765579/First-strike-on-US-F-35--Iran-hits-stealth-jet-in-central-airspace
Jag vet inte, men jag litar inte amerikanska medier. En sån träff, jag har svårt att tänka mig att piloten inte gjorde eject. Se klippet.
Citera
2026-03-19, 19:02
Medlem
UT64s avatar
Har det senaste året kollat en del på dokumentärer om den iranska marinen på youtube, och i stort sett alla har haft en fascinerad och nästan entusiastisk ton. Man talar om Irans egenproducerade fartyg som benämns som game changers och man talar om Irans innovativa asymmetriska strategier. En del av filmmaterialet ser ut att vara officiell propaganda men helhetsintrycket är ändå det av en kapabel militärstyrka.

Och ändå var det en fråga om några timmar innan USA hade ett massivt övertag. I nuläget har Iran förlorat 100+ fartyg och deras mödosamt uppbyggda flotta och strategi ligger på havets botten.

Nu kan de förstås försöka sänka ett amerikanskt fartyg med andra medel, som t.ex. med flyg, men jag tror iraniernas förmåga till sjökrigföring är borta.
Citera
2026-03-19, 19:28
Medlem
Citat:
https://www.presstv.ir/Detail/2026/03/19/765579/First-strike-on-US-F-35--Iran-hits-stealth-jet-in-central-airspace
Jag vet inte, men jag litar inte amerikanska medier. En sån träff, jag har svårt att tänka mig att piloten inte gjorde eject. Se klippet.
Den videoen er med stor sannsynlighet falsk, og det er ikke første gangen det iranske regimet lager falske video. At et F-35A ble truffet er nok sannsynlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in