2026-03-19, 17:50
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag behöver inte bevisa någonting. Den uppmätta energin räcker med råge för att förklara den uppmätta temperaturökningen. Punkt.

Klart du gör. Du har kommit med radikala påståenden som ifrågasätter etablerad kunskap inom forskningen. Naturligtvis måste du källhänvisa. Hur ska någon veta att ditt sätt att räkna stämmer, är relevant, eller inte missar något? Du är inte en källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Inte är det att ljuga rakt ut i alla fall. Vilket dina bidrag bygger på. Jag tycker att ämnet är intressant och Totius teorier är mycket intressanta.

Om du tycker ämnet är intresserant så rekommenderar jag att du tar del av riktig forskning också, och inte bara låter allt förmedlas av såna som Totius.
Citera
2026-03-19, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Klart du gör. Du har kommit med radikala påståenden som ifrågasätter etablerad kunskap inom forskningen. Naturligtvis måste du källhänvisa. Hur ska någon veta att ditt sätt att räkna stämmer, är relevant, eller inte missar något? Du är inte en källa.
En poäng är ju att resultaten av CERES mätningar baseras på just riktiga mätningar, inte på simuleringar i datorprogram. Såtillvida har du rätt i att detta skiljer sig från den etablerade kunskapen inom (klimat)forskningen. Totius har ju ett oräkneligt antal gånger framhållit just detta. Men du verkar tycka att datasimuleringar är intressantare och av någon märklig anledning även mer korrekta än verkliga mätningar.
Citera
2026-03-19, 18:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
ALLA som förstår trådens ämne VET att 2,7 W/m2 på 25 år är mer än tillräckligt för att förklara den observerade uppvärmningen 2000 - 2025.
Dina inlägg uppfyller rimligen med råge kraven för KFK.
Citera
2026-03-19, 18:54
Medlem
Totiuss avatar
Om anomalign kan sluta att tramsa sönder tråden så går det kanske att komma vidare. Den fråga som IPCC-sfären nu brottas med är VAD som triggat denna albedo-minskning. Det som ligger närmast till hands är att det är en positiv återkoppling på uppvärmningen under 1900-talet.
Citera
2026-03-19, 19:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
En poäng är ju att resultaten av CERES mätningar baseras på just riktiga mätningar, inte på simuleringar i datorprogram. Såtillvida har du rätt i att detta skiljer sig från den etablerade kunskapen inom (klimat)forskningen. Totius har ju ett oräkneligt antal gånger framhållit just detta. Men du verkar tycka att datasimuleringar är intressantare och av någon märklig anledning även mer korrekta än verkliga mätningar.

Vad pratar du om egentligen? Jag har inte uttryckt några tvivel mot CERES eller deras data, tvärtom. Det jag uttrycker skepsis mot är Totius som utnämnt sig till deras talesperson.
Citera
2026-03-19, 19:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Om anomalign kan sluta att tramsa sönder tråden så går det kanske att komma vidare. Den fråga som IPCC-sfären nu brottas med är VAD som triggat denna albedo-minskning. Det som ligger närmast till hands är att det är en positiv återkoppling på uppvärmningen under 1900-talet.

Brottas man verkligen med detta inom "IPCC-sfären"? Står man svarslös? Kom gärna med källa.
Citera
2026-03-19, 19:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
ALLA som förstår trådens ämne VET att 2,7 W/m2 på 25 år är mer än tillräckligt för att förklara den observerade uppvärmningen 2000 - 2025.
Dina inlägg uppfyller rimligen med råge kraven för KFK.

Jag begär vetenskaplig hyfs i en tråd om vetenskap. Den som förpestar tråden är du med dina pseudovetenskapliga fantasier.
Citera
2026-03-19, 19:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag begär vetenskaplig hyfs i en tråd om vetenskap. Den som förpestar tråden är du med dina pseudovetenskapliga fantasier.
Citat:
Brottas man verkligen med detta inom "IPCC-sfären"? Står man svarslös? Kom gärna med källa.
Jag tänker inte skedmata dig med sådant som du enkelt kan leta upp själv. Vad tror du IPCC gör? Det här skakar ju om hela paradigmen i grunden. Jag tänker inte svara på fler barnsliga frågor eller påhopp från dig. Kom med något värdigt ett forum för vetenskap så ska jag gärna svara efter bästa förmåga.
Citera
2026-03-19, 19:33
Avslutad
Citat:
Vad pratar du om egentligen?

Jag pratar om det här.

Citat:
Alla forskare drar andra slutsatser än Totius i den där frågan, det vet du om du vet någonting om ämnet. Totius utmanar ju den konventionella, etablerade kunskapen inom hela klimatforskningen på ett rätt fundamentalt och radikalt vis. Bevisbördan ligger på Totius att komma med källa. Totius är inte en källa. Vad ditt bidrag i tråden är kan jag inte riktigt säga. Comic relief? En putsarfisk som uppvaktar en gammal sko i tron att den är en riktig fisk?
Vad är det för forskare och vad drar de för andra slutsatser i fråga om CERES mätningar?
Citera
2026-03-19, 19:40
Medlem
Totiuss avatar
Allt det här med anomalign kan te sig obegripligt för utomstående men denna användare och några till har systematiskt trasat sönder alla försök till meningsfulla diskussioner i flera år. Det här som anomalign tjafsar om denna gång började med en artikel av James Hansen som uppmärksammades i DOE-rapporten. Efter det finns en lång historik i tråden.
Citat:
Den ökande uppvärmningen stämmer ju bra med minskad albedo som tagits upp i tråden många gånger. Det påtalas också i den nya rapporten från DOE (s. 90):
The 0.5 percent reduction in planetary albedo since 2015 corresponds to an increase of 1.7 W/m2 in absorbed solar radiation averaged over the planet (Hansen and Karecha, 2025). For comparison, Forster et al. (2024) estimate the current forcing from the increase in atmospheric CO2 compared to preindustrial times to be 2.33 W/m2.
https://www.energy.gov/sites/default/files/2025-07/DOE_Critical_Review_of_Impacts_of_GHG_Emissions_on _the_US_Climate_July_2025.pdf
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2026-03-19, 20:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag pratar om det här.

Vad är det för forskare och vad drar de för andra slutsatser i fråga om CERES mätningar?

Forskare som jobbar inom klimatrelaterade studier. Typ alla, eftersom Totius ifrågasätter extremt väletablerad kunskap. Läs IPCCs rapporter, eller googla lite, läs Wikipedia eller nån populärvetenskaplig artikel eller se någon video på Youtube, fråga en ai-bot. Fan vet jag. Det borde finnas något sätt du kan ta reda på vad forskarna i allmänhet tänker om huruvida idén om CO2 som huvudsaklig orsak som hotas av CERES-datan, eller vad de säger när personer som Totius kommer med egna uträkningar som de säger motbevisar klimatforskningen.
Citera
2026-03-19, 20:03
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Allt det här med anomalign kan te sig obegripligt för utomstående men denna användare och några till har systematiskt trasat sönder alla försök till meningsfulla diskussioner i flera år. Det här som anomalign tjafsar om denna gång började med en artikel av James Hansen som uppmärksammades i DOE-rapporten. Efter det finns en lång historik i tråden.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Istället för att slingra dig kan du väl berätta vad Loeb (eller annan ansedd, arbetande klimatforskare) säger om huruvida CERES-datan omkullkastar den befintliga teorin. Vad tycker världens experter? Finns det någon expert som delar din idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in