Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Paketbox är att föredra, absolut. Detta av många skäl. Jag misstänker att din ICA bara säger så för att slippa hantera försändelser efter kl 19, om jag inte minns fel så börjar OB utgå klockan 19 enligt handels, men jag är inte säker på saken. För mig så är det Hemköp Post Nord paket hamnar om jag inte styr om dem, vilket jag alltid gör om det går då de på den Hemköpsbutiken är fullständigt tappade.
Håller även med om att det ska bli intressant att se var TEMU tar vägen när tull införs mot EU. De borde ju ordna så att tullen direkt förs på vid beställning och att det sen är klart. Försändelsen borde inte fastna i tullen för den saken kan man ju tycka. Sen måste TEMU vara billiga, det är ju liksom hela idén, för annars kan jag ju handla Biltema eller Jula istället och få prylarna direkt samt att jag får klämma och känna. För mig så måste nog priset vara ca hälften mot TEMU för att det ska vara intressant.
Just det där med transporterna måste ju fungera också. Att de ska köra mer på land känns inte som ett vinnande koncept. Jag kan tycka att dryga två veckors leveranstid är okej som det är idag men att det ska ta mer än en månad, näää.
Ja, det är garanterat så att de på min ICA vill slippa hantera paketutlämning men samtidigt vill de inte säga att det är så utan istället skyllt det på Postnord. När de även började dela ut Bring borde det varit svårare att dra den historien 😂. Dessutom ändrade de från kl 20 till 19.
Om tullen läggs på redan vid beställningen så kanske Temu börjar tänka på att inte skicka delar av beställningen med landstransport istället för flyg för då ska ju de ta extrakostnaden. Skulle de välja att gå över till landstransport skulle de knappast överleva.
Inte bara att det tar längre tid med landstransport utan man måste förlänga fakturans betalningstid varje gång och dessutom kanske behöva skapa ett ärende hos Klarna när förlängningstiden gått för att fakturan ska pausas. Sist kom paketet dagen innan den förlängda tiden gick ut. Denna gången tror jag att landstransporten går långsammare. Om det är standard att det tar minst två veckor i tullen i Polen så lär det nog inte hinna fram. Förra gången hände det inget förrän jag klickat på att de skulle skynda på transporten efter att det varit stillastående en vecka. Då flög det igenom alla tullinstanser inom några timmar men sen var det stopp i en vecka igen innan transport mot Sverige påbörjades.
Förhoppningsvis är det så många som behöver skapa ärenden hos Klarna pga leveransförsening så att de börjar tänka om angående att skicka med landstransport.
Sen är det ju inte varorna alltid så billiga där längre numera så ibland är det som du säger värt att köpa i svenska butiker istället. Något som är till Temus fördel är ju att de har många saker som inte finns att köpa i Sverige. Sverige och även svenska Amazon har ett dåligt utbud inom de flesta kategorierna. Många gånger när jag letar efter något så finns det enbart på de kinesiska sidorna.