2026-03-16, 15:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag har letat men hittar inget som stödjer Jenny9:s påstående. Siffran jag hittar är 120 miljoner, enligt FN. 700 miljoner verkar gälla antalet kvinnor som gift sig före de fyllt 18.

https://www.un.org/en/academic-impact/preventable-pandemic-sexual-and-gender-based-violence

Handlar det specifikt om våldtäkt fick jag fram denna siffran (det fetade):

Citat:
Det är svårt att ge en exakt siffra på hur många kvinnor som våldtas per år i världen på grund av stora mörkertal, bristande rapportering och olika definitioner av sexualbrott. Det globala problemet är dock omfattande.

Här är de senaste rapporterna och siffrorna:

Över 370 miljoner: Enligt en rapport från UNICEF (oktober 2024) har över 370 miljoner flickor och kvinnor – motsvarande var åttonde i världen – utsatts för våldtäkt eller andra former av sexuella övergrepp innan de fyllt 18 år.

Hög utsatthet: UNICEF-rapporten understryker att sexuellt våld mot barn är en global kris.

Mörkertal: Det faktiska antalet våldtäkter och sexuella övergrepp som sker årligen är sannolikt betydligt högre än den officiella statistiken visar, då många fall aldrig anmäls.

Dödligt våld: Enligt FN-rapporter dödas omkring 140 kvinnor och flickor varje dag av sin partner eller en familjemedlem, vilket innebär att en kvinna mördas var tionde minut.

Det är tydligt att mäns våld mot kvinnor är ett utbrett globalt samhällsproblem, där den officiella statistiken ofta bara visar toppen av isberget.
Citera
2026-03-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
30-31% av ca 4 miljarder är 1.2-1.24 miljarder.

Vet att du gillar killgissningar så jag killgissar att antalet kvinnor som utsätts för sexuellt våld kan vara fler än 700 miljoner.

Men då blandar du fysiskt och sexuellt våld. Våldtäkt är lägre
Citera
2026-03-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Går inte att göra globala studier då definitionen av vad en våldtäkt är skiljer sej dramatiskt åt.
Från den svenska " jag ångrar sexet i går " våldtäkten till att våldtäkt inom äktenskapet är lagligt.

Det är extremt svårt. Och resultaten blir mer av en uppskattning. Det här kan det vara.
Citera
2026-03-16, 15:33
Medlem
Citat:
Jag har letat men hittar inget som stödjer Jenny9:s påstående. Siffran jag hittar är 120 miljoner, enligt FN. 700 miljoner verkar gälla antalet kvinnor som gift sig före de fyllt 18.

https://www.un.org/en/academic-impact/preventable-pandemic-sexual-and-gender-based-violence

Jag känner igen den. Men den handlar om flickor.
Kommer inte ihåg vart åldersgränsen går.
Men handlar troligtvis till stor del om barnäktenskap.
Citera
2026-03-16, 15:34
Medlem
Citat:

Ok, så ungefär hälften av vad du suttit och hävdat i tråd efter tråd de senaste åren då.

"våldtäkt eller andra former av sexuella övergrepp"

Låter iofs inte riktigt som "specifikt våldtäkt".
Citera
2026-03-16, 15:36
Medlem
Jenny9s avatar
[quote=Gbggenius|94543163]
Citat:
Är det inte det som kallas för "grooming" i vardagligt tal?

Jag håller inte med dig om att "rapporten inte säger speciellt mycket". Jag tycker den säger väldigt mycket om de som groomar och/eller förgriper sig på barn och jag skulle vilja se såna här studier i många fler länder.

Jag undrar fortfarande vad din poäng är egentligen? Du verkar ha ett stort behov av att avfärda den australiensiska studien med saker som att det bara skulle handla om en massa kåta och samtyckande tonåringar. Och i och med att det bara handlar om tonåringar (enligt dig) så är det inga problem?

Naturligtvis kan alla 1900+ förövarna vara 18 år gamla med barn och hög inkomst, som utsatts själva för sexuella övergrepp och som använder krypterade appar och kollar på grov våldsporr och som jobbar med barn - och som nu bara flörtar lite charmigt med en massa 17 åringar tjejer på nätet.

Du får gärna tro det om det får dig att känna dig bättre till mods.

Det är svårt att svara på . Flirta verkar inte vara tillräckligt i Australien för att få någon dömd.
Och personen måste vara under 16.
Viket gör frågeställningen lite knäpp.

Det är inte det jag säger. Jag säger att frågorna missar att fånga upp brottslighet.
Hade de frågat om män flörtat med någon under 16 år så hade vi börjat närma oss det. Istället väljer de 18.

För mig är det här vad jag kallar en larmrapport.
Tydlig politisk agenda där en blandar äpplen och päron . Försöker få det att se så hemskt ut som möjligt utan att ljuga.

Det ger inte speciellt mycket.

Hade de ställt frågorna annorlunda eller följt upp dem så hade det kunnat bli ett intressant resultat.

De har helt enkelt bestämt sig för vilket resultat de vill ha. Vilket försämrar kvalitén.
Skulle inte vara överraskad om den fått.en del kritik.

Fast studien kom till för att kartlägga beteenden och eventuella mönster bland pedofilerna. Eftersom ett stort antal barn och unga i Australien utsätts för grooming och värre och för att detta kostar samhället stora summor pengar och mänskligt lidande så uppstod behovet av att kartlägga pedofilerna. Bland annat för att kunna se hur man kan jobba förebyggande.

Jag tycker studien är intressant och ger väldigt mycket och ser framemot fler såna här studier.

Har för mig att studien kom 2023. Så finns det kritik mot den går det säkert att hitta vid detta laget.
Citera
2026-03-16, 15:40
Medlem
Citat:

Låter som att de inte kan räkna. 2024 ska det ha funnits ca 4 miljarder kvinnor. Det blir ungefär var tionde kvinna.
Citera
2026-03-16, 15:41
Medlem
Citat:
Fast studien kom till för att kartlägga beteenden och eventuella mönster bland pedofilerna. Eftersom ett stort antal barn och unga i Australien utsätts för grooming och värre och för att detta kostar samhället stora summor pengar och mänskligt lidande så uppstod behovet av att kartlägga pedofilerna. Bland annat för att kunna se hur man kan jobba förebyggande.

Jag tycker studien är intressant och ger väldigt mycket och ser framemot fler såna här studier.

Har för mig att studien kom 2023. Så finns det kritik mot den går det säkert att hitta vid detta laget.

Studien säger dock inte det du vill att den ska säga. Att män känner attraktion för personer under 18 gör dem inte nödvändigtvis till pedofiler.
Citera
2026-03-16, 15:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag känner igen den. Men den handlar om flickor.
Kommer inte ihåg vart åldersgränsen går.
Men handlar troligtvis till stor del om barnäktenskap.

Så 700 miljoner flickor (barn) blir tvångsgifta och våldtagna.

Tack för att du letade upp studien Joe88.
Citera
2026-03-16, 15:44
Medlem
Citat:
Så 700 miljoner flickor (barn) blir tvångsgifta och våldtagna.

Tack för att du letade upp studien Joe88.

Jaså? Var står det att de blir tvingade? Eller våldtagna?

Din förmåga att tolka studier lämnar en del i övrigt önska märker jag...
Citera
2026-03-16, 15:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Din förmåga att tolka studier lämnar en del i övrigt önska märker jag...

Detsamma
Citera
2026-03-16, 15:51
Medlem
Citat:
Detsamma

Du hade alltså inget svar på min fråga.

Om vi ska sammanfatta ditt track record bara idag ser det ut så här:

1. Kan inte hitta stöd för ditt påstående att 700+ miljoner kvinnor blivit utsatta för sexuellt våld.

2. Tolkar all attraktion gentemot tjejer under 18 som pedofili.

3. Tolkar påståendet att 700 miljoner kvinnor gift sig innan de fyllt 18 som att dessa 700 miljoner kvinnor blivit tvångsgifta och våldtagna.

Ja, vad ska man säga? Inte en av dina bättre dagar kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in