2026-03-16, 14:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag menar att de kallade tonåringar för barn.
Du delade de här stycket förut

Around one in ten (9.4%) Australian men has
sexually offended against children. Approximately
half of this group (4.9%) reports sexual feelings
towards children.

Det är alltså alla under 18 de har undersökt och kallar det för children.

Stycket jag delade tidigare gick närmare in på vad det innebar. Tex at ha flörtat med någon under 18.
Vilket inkluderas i de här 9,4 procenten.

Vad är din poäng egentligen?

Hur definierar du att flörta med någon?
Citera
2026-03-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag ögnade igenom den som hastigast, hennes studie bär viss vetenskaplig tyngd. Men underlaget var skralt och koncentrerat till vissa miljöer som universitetscampus osv.

Inget man kan översätta till att 700+ miljoner kvinnor världen över utsätts för sexuellt våld (exklusive sexuella trakasserier) minst en gång under sin livstid.

Och så återigen dessa "700+ miljoner kvinnor".

Skulle du kunna ta och länka källan till detta påstående är du snäll? Jag lyckas nämligen inte hitta den.

Du kanske t om skulle kunna ta och klistra in den i din signatur, med tanke på hur ofta du citerar den?

Tack på förhand.
Citera
2026-03-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ja jag såg att hon hade hämtat information från väldigt gamla studier som tex 1978 och liknande.

Jo underlaget var skralt. I nån studie hade så lite som 120 män (förövare) ingått osv.

Exakt, alltså inget som kan översättas till att 700+ miljoner kvinnor världen över utsätts för sexuellt våld minst en gång under sin livstid (sexuella trakasserier ej inräknade)

Du får gärna länka studien du nämner . Vore intressant att se på definitionen av sexuellt våld.
och vem som ligger bakom den.
Jag har ett minne av en studie där 700 millioner kvinnor varit utsatta för fysiskt eller sexuellt våld någon gång under sitt liv.

Har för mig att siffran ligger på 370 millioner om en talar om våldtäkt. Och med fyra miljarder kvinnor så blir det lite över 9 procent av världens kvinnor.
Men en bör ha med sig stt det är väldigt osäkra siffror.
Citera
2026-03-16, 14:26
Medlem
Citat:
Vad är din poäng egentligen?

Hur definierar du att flörta med någon?
Flörta har en bred mening.

Bra fråga. Väldigt öppet för tolkning.
Vilket verkar vara ett av de stora problemet med rapporten. En ställer så öppna frågor med en så bred definitivt att rapporten inte säger speciellt mycket.

Nedan är saxar från rapporten på sidan 13.

Have flirted or had sexual conversations with a person below the age of 18 online (4.3%);
Citera
2026-03-16, 14:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du får gärna länka studien du nämner . Vore intressant att se på definitionen av sexuellt våld.
Jag har ett minne av en studie där 700 millioner kvinnor varit utsatta för fysiskt eller sexuellt våld någon gång under sitt liv.

Har för mig att siffran ligger på 370 millioner om en talar om våldtäkt. Och med fyra miljarder kvinnor så blir det lite över 9 procent av världens kvinnor.

Det kan vara många fler än 700 miljoner:

Citat:
Enligt FN-studier utsätts cirka 30–31 % av världens kvinnor (i åldern 15–49) för fysiskt och/eller sexuellt våld under sin livstid, oftast av en partner. Våldet är en global pandemi som sker oavsett social status eller geografi, där över 40 000 kvinnor och flickor årligen dödas av närstående.

Huvudpunkter från FN och relaterade studier:
Omfattning:

Nästan var tredje kvinna globalt har upplevt fysiskt eller sexuellt våld.

Digitalt våld: Enligt Unric har studier visat att mellan 16 och 58 procent av kvinnor upplevt digitalt våld, en siffra som är högre i vissa regioner, som arabstaterna där 60 % av kvinnliga internetanvändare rapporterar övergrepp online.

Konfliktområden: Kvinnor på flykt löper betydligt högre risk för sexuellt våld, människohandel och barnäktenskap.

Konsekvenser: Våldet orsakar omfattande fysisk och psykisk ohälsa, inklusive PTSD, kronisk smärta och risk för hiv.

Utveckling: Trots en "skuggpandemi" av våld visar riktade insatser resultat; 2020 ökade antalet lagförda förövare med 22 % i vissa medlemsländer.

Arbete mot våld: Inom ramen för Agenda 2030 arbetar FN aktivt för att stoppa könsrelaterat våld, vilket betraktas som en allvarlig kränkning av mänskliga rättigheter.

UN Women Sverige betonar att våldet kan stoppas genom stärkt lagstiftning och förebyggande arbete, där 57 länder stärkts i sina policys under 2022.

Jag ska se om jag hittar specifikt den FN studie jag brukar hänvisa till. Den handlar om 'sexuellt våld' (sexuella trakasserier ej inräknade), inte specifikt våldtäkt. Blir dock senare, måste göra annat nu.
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-16 kl. 14:51.
Citera
2026-03-16, 14:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Flörta har en bred mening.

Bra fråga. Väldigt öppet för tolkning.
Vilket verkar vara ett av de stora problemet med rapporten. En ställer så öppna frågor med en så bred definitivt att rapporten inte säger speciellt mycket.

Nedan är saxar från rapporten på sidan 13.

Have flirted or had sexual conversations with a person below the age of 18 online (4.3%);

Är det inte det som kallas för "grooming" i vardagligt tal?

Jag håller inte med dig om att "rapporten inte säger speciellt mycket". Jag tycker den säger väldigt mycket om de som groomar och/eller förgriper sig på barn och jag skulle vilja se såna här studier i många fler länder.

Jag undrar fortfarande vad din poäng är egentligen? Du verkar ha ett stort behov av att avfärda den australiensiska studien med saker som att det bara skulle handla om en massa kåta och samtyckande tonåringar. Och i och med att det bara handlar om tonåringar (enligt dig) så är det inga problem?

Naturligtvis kan alla 1900+ förövarna vara 18 år gamla med barn och hög inkomst, som utsatts själva för sexuella övergrepp och som använder krypterade appar och kollar på grov våldsporr och som jobbar med barn - och som nu bara flörtar lite charmigt med en massa 17 åringar tjejer på nätet.

Du får gärna tro det om det får dig att känna dig bättre till mods.
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-16 kl. 14:48.
Citera
2026-03-16, 15:14
Medlem
Citat:
Det kan vara många fler än 700 miljoner:

Lugn nu. Du har ännu inte presenterat några belägg för att det ens är 700 miljoner. Så du kan ju börja där.
Citera
2026-03-16, 15:17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Går inte att göra globala studier då definitionen av vad en våldtäkt är skiljer sej dramatiskt åt.
Från den svenska " jag ångrar sexet i går " våldtäkten till att våldtäkt inom äktenskapet är lagligt.
Citera
2026-03-16, 15:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Lugn nu. Du har ännu inte presenterat några belägg för att det ens är 700 miljoner. Så du kan ju börja där.

30-31% av ca 4 miljarder är 1.2-1.24 miljarder.

Vet att du gillar killgissningar så jag killgissar att antalet kvinnor som utsätts för sexuellt våld kan vara fler än 700 miljoner.
Citera
2026-03-16, 15:22
Medlem
Citat:

Jag har letat men hittar inget som stödjer Jenny9:s påstående. Siffran jag hittar är 120 miljoner, enligt FN. 700 miljoner verkar gälla antalet kvinnor som gift sig före de fyllt 18.

https://www.un.org/en/academic-impact/preventable-pandemic-sexual-and-gender-based-violence
Citera
2026-03-16, 15:26
Medlem
Citat:
30-31% av ca 4 miljarder är 1.2-1.24 miljarder.

Vet att du gillar killgissningar så jag killgissar att antalet kvinnor som utsätts för sexuellt våld kan vara fler än 700 miljoner.

Jag ser fram emot att äntligen få se källan till dina "700+ miljoner". Det är sannerligen på tiden.
Citera
2026-03-16, 15:27
Medlem
[quote=Jenny9|94542834]
Är det inte det som kallas för "grooming" i vardagligt tal?

Jag håller inte med dig om att "rapporten inte säger speciellt mycket". Jag tycker den säger väldigt mycket om de som groomar och/eller förgriper sig på barn och jag skulle vilja se såna här studier i många fler länder.

Jag undrar fortfarande vad din poäng är egentligen? Du verkar ha ett stort behov av att avfärda den australiensiska studien med saker som att det bara skulle handla om en massa kåta och samtyckande tonåringar. Och i och med att det bara handlar om tonåringar (enligt dig) så är det inga problem?

Naturligtvis kan alla 1900+ förövarna vara 18 år gamla med barn och hög inkomst, som utsatts själva för sexuella övergrepp och som använder krypterade appar och kollar på grov våldsporr och som jobbar med barn - och som nu bara flörtar lite charmigt med en massa 17 åringar tjejer på nätet.

Du får gärna tro det om det får dig att känna dig bättre till mods.

Det är svårt att svara på . Flirta verkar inte vara tillräckligt i Australien för att få någon dömd.
Och personen måste vara under 16.
Viket gör frågeställningen lite knäpp.

Det är inte det jag säger. Jag säger att frågorna missar att fånga upp brottslighet.
Hade de frågat om män flörtat med någon under 16 år så hade vi börjat närma oss det. Istället väljer de 18.

För mig är det här vad jag kallar en larmrapport.
Tydlig politisk agenda där en blandar äpplen och päron . Försöker få det att se så hemskt ut som möjligt utan att ljuga.

Det ger inte speciellt mycket.

Hade de ställt frågorna annorlunda eller följt upp dem så hade det kunnat bli ett intressant resultat.

De har helt enkelt bestämt sig för vilket resultat de vill ha. Vilket försämrar kvalitén.
Skulle inte vara överraskad om den fått.en del kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in