Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Eller så lägger man pengarna på att ersätta 70 åriga komponenter i kritisk infrastruktur och skydda miljön från cyberattacker så vi slipper få uppleva fall som det i Norge där Ivan släppte ut 6 miljoner liter vatten från en dam under några timmar. Här sker det dagligen attacker och behov av pengar är kritisk. Att i en sån situation kasta 50 miljarder på Fregatter för att eventuellt skydda Östersjön nån gång i framtiden från Ryssland känns jävligt konstigt för mig.
Jag har ju liksom hört argument för att vi kommer behöva ta ett större ansvar för att skydda den globala handeln och att dessa fartyg är ett viktigt steg för att uppnå ett sånt mål, och det argumentet har väl iaf. lite logik bakom det även om jag tycker att ett sånt initiativ behöver tas gemensamt på EU nivå med cost sharing och allt vad det innebär, men att lägga dessa pengar på att skydda mot ryssen känns bara dumt.
Problemet är att man effektivt fått människor att helt bortse ifrån annat som kostar ohemula summor pengar varje år. 50 miljarder på fregatter som ökar svensk försvarsförmåga och vår förmåga att projicera makt i vårt närområde, är en piss i Mississippi i jämförelse med vad annat kostar, som man utan tvekan borde skära ner på innan man skär ner på nödvändiga försvarsutgifter.
Betänk att Tyskland gick från ett slaget land med gigantiska interna problem, till Europas effektivaste krigsmakt, på 20 år. Betänk att Sovjetunionen gick från att stappla runt och halvmisslyckas mot Finland 1939, till att vältra sig in i Berlin 6 år senare. Räkna sedan på vad utvecklings, konstruktions och färdigställningstiden är för den här typen av fartyg och dess besättningar.
Sveriges upprustning och förmågemultiplicering inför andra världskriget var klar först 7 år efter krigsslutet.