2026-05-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På vilket skulle de vara dåliga? Alla kryssare, jagare och fregatter flottan hade kunde lägga minor, tvärtom en snabb plattform.

Kan lägga minor är inte samma sak som att vara kostnadseffektivt optimal för uppgiften.
Citera
2026-05-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är en mångfacetterad fråga som fått svar:

*Kort tid till operativ förmåga.

*Fartygen är mer kompetenta än fregatter brukar vara.

*Sverige kan hålla fanan högt även i internationella flottövningar ute på haven.

*Sensorer och vapen är inte beroende av USA.

*Fartygen katalyserar efterfrågat militärt och industriellt samarbete med Frankrike.

Exakt!

Fartygen är kompetenta, de är att klassa som jagare snarare än fregatter kanske. De är framtidssäkrade och säkert mkt bra val. Klart Sverige kommer att behöva dom. Det går inte att säga att det är fel köp. Men mycket går att diskutera. Mycket går att vrida och vända på.. och det är såklart en intressant diskussion. Men det är många pengar vi investerar i det här. Pengar som delvis kunde gått till annat.

Rätt eller fel? Kanske omöjligt att svara på.

Finnarna får väl fyra Pohjanmaa för runt 1,5 miljarder Euro har jag för mig. De franska fregatterna är nog bättre och så men hur mycket bättre och mer kompetenta är de? Det är frågan.
Senast redigerad av Macke85 2026-05-28 kl. 09:58.
Citera
2026-05-28, 10:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Exakt!

Fartygen är kompetenta, de är att klassa som jagare snarare än fregatter kanske. De är framtidssäkrade och säkert mkt bra val. Klart Sverige kommer att behöva dom. Det går inte att säga att det är fel köp. Men mycket går att diskutera. Mycket går att vrida och vända på.. och det är såklart en intressant diskussion. Men det är många pengar vi investerar i det här. Pengar som delvis kunde gått till annat.

Rätt eller fel? Kanske omöjligt att svara på.

Finnarna får väl fyra Pohjanmaa för runt 1,5 miljarder Euro har jag för mig. De franska fregatterna är nog bättre och så men hur mycket bättre och mer kompetenta är de? Det är frågan.

Det går att vrida och vända på allt. Samma gäller de två andra alternativen i denna upphandling samt även ett möjligt korvettalternativ eller att inte skaffa fler fartyg alls.

Utan att veta vad prislappen kommer att landa på så är magkänslan bra. Dyrt blir det nog men vi har ju faktiskt förbundit oss till 3.5 eller 5 procent av BNP. Så ja, jag är nöjd med detta köp.
Citera
2026-05-28, 14:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det går utmärkt att lägga minor med F-35. De kan lägga 2st Quickstrike-J eller Quickstrike-ER. D.v.s. JDAM och JDAM-ER med mintändrör. Båda är precisionsstyrda bottenminor, där den senare kan fällas på uppåt 65km håll, vilket gör att man kan lägga dem direkt i de ryska hamnarna.

Men Luleåklassen har ändå enorma fördelar över stridsflyg i roller som eskort av transportfartyg och skydd mot konventionella lufthot, skydd mot ballistiska robotar, samt så klart skydd mot undervattenshot.

Stridsflyg kan så klart stödja en eskortuppgift, men då för att tunna ut fiendens robot eller drönarsvärmar innan de kommer i närheten av fartygen, samt så klart även användas proaktivt, genom att slå ut fiendens resurser i hamn, på marken, i depåer, i fabriken och redan innan de kommer till fabrikerna.

Det är dock rimligare att vi lägger minor med stridsflyg, ubåtarna och mindre fartyg/båtar, än med Luleåklassen. För svenskt vidkommande så har vi inte längre samma behov av att lägga ut stora minfält ute i Östersjön, men däremot att lägga minor i eller nära hamninloppen i de ryska hamnarna (vilket F-35 och ubåtarna skulle vara mycket lämpade för), att minera av de inre delarna av finska viken (vilket vore för riskabelt för en så värdefull resurs som Luleå-klassen) och eventuellt även att minera av söder om linjen Åbo-Kapellskär*, vilket företrädesvis löses med mindre fartyg och båtar.

(*) F.f.a. i Ålands skärgård, vilket skulle kunna vara en uppgift för motsvarande Sjövärnskåren på Åland.
Ja eller hur väldigt effektivt att två stycken minor......
Vill du miner så behövs stor kapacitet alt att du kan göra det dolt nära hamnutlopp etc.
Citera
2026-05-28, 14:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kan lägga minor är inte samma sak som att vara kostnadseffektivt optimal för uppgiften.
Jo det är kostnadseffektivt att ha stora plattformar som kan lägga ansenliga mängder.
Citera
2026-05-28, 14:08
Medlem
TELAVIV91s avatar
Minor lär inte vara någon stor grej i nästa krig. Finns noll utrymme för fientlig fartygstrafik i Östersjön.
Citera
2026-05-28, 22:18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ja eller hur väldigt effektivt att två stycken minor......
Vill du miner så behövs stor kapacitet alt att du kan göra det dolt nära hamnutlopp etc.

Eftersom F-35 kan lägga minor med meterprecision från c.a. 60km, så kan de göra det dolt nära eller t.o.m. i hamnutlopp. De kan också få ut minor snabbt. Eller för den delen för att minera fientliga kanaler och navigerbara floder.

Jag kom för övrigt på att en motsvarighet till JDAM-ER byggd med Mark 60 CAPTOR (bottenankrad mina med en Mk46 torped som verkansdel) som verkansdel kanske skulle kunna få plats i F-35. Längden är inga problem, med diametern är på håret. Men å andra sidan skulle en dylik mina inte behöva kunna ankras upp i djuphavet likt CAPTOR, med all den volym i ankare och ankarkätting/vajer/lina som det kräver, utan en bottenliggande toepdkapsel skulle räcka.

En enda sådan flygfälld mina skulle du kunna täcka hela inloppet till den fjord som Murmansk, Severomorsk och Poljarny vid.

Med dylika och snabbt genomförda mineringar från luften, så skulle alla ryska hamnar som inte har egna minsvepare, bli avspärrade, tills dess att minsvepare har tagit sig dit. Vilket så klart skulle kräva att de först sveper sig ut från sina egna hamnar. Och om minsveparna inte har ytstridsfartyg som kan agera som eskort från fiendens stridsflyg, robotar, UAV.er och ubåtar, så tar de sig inte till andra hamnar för att röja där.

Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Minor lär inte vara någon stor grej i nästa krig. Finns noll utrymme för fientlig fartygstrafik i Östersjön.

Men vi har även Norra Ishavet, Stilla havet, Kaspiska havet och Rysslands interna vattenvägar. Och minor kan vidare läggas ut av USV.er och UUV.er, samtidigt som de även kan användas mot dessa system.
Citera
2026-05-28, 23:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Eftersom F-35 kan lägga minor med meterprecision från c.a. 60km, så kan de göra det dolt nära eller t.o.m. i hamnutlopp. De kan också få ut minor snabbt. Eller för den delen för att minera fientliga kanaler och navigerbara floder.

Jag kom för övrigt på att en motsvarighet till JDAM-ER byggd med Mark 60 CAPTOR (bottenankrad mina med en Mk46 torped som verkansdel) som verkansdel kanske skulle kunna få plats i F-35. Längden är inga problem, med diametern är på håret. Men å andra sidan skulle en dylik mina inte behöva kunna ankras upp i djuphavet likt CAPTOR, med all den volym i ankare och ankarkätting/vajer/lina som det kräver, utan en bottenliggande toepdkapsel skulle räcka.

En enda sådan flygfälld mina skulle du kunna täcka hela inloppet till den fjord som Murmansk, Severomorsk och Poljarny vid.

Med dylika och snabbt genomförda mineringar från luften, så skulle alla ryska hamnar som inte har egna minsvepare, bli avspärrade, tills dess att minsvepare har tagit sig dit. Vilket så klart skulle kräva att de först sveper sig ut från sina egna hamnar. Och om minsveparna inte har ytstridsfartyg som kan agera som eskort från fiendens stridsflyg, robotar, UAV.er och ubåtar, så tar de sig inte till andra hamnar för att röja där.

Men vi har även Norra Ishavet, Stilla havet, Kaspiska havet och Rysslands interna vattenvägar. Och minor kan vidare läggas ut av USV.er och UUV.er, samtidigt som de även kan användas mot dessa system.
Tänkte mest på diskussionen om minutägging med de nya fregatterna. Till norra ishavet lär de nog åka men knappast till Kaspiska havet
Citera
Igår, 07:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Nej det kommer läggas några minor med F35 eftersom plattformen inte är lämplig för uppgiften.
Det USA däremot gjort är att lagt minor från B52 dock defensivt. Undrar varför man använder B52🤡
Citera
Igår, 07:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Tänkte mest på diskussionen om minutägging med de nya fregatterna. Till norra ishavet lär de nog åka men knappast till Kaspiska havet
Har Sverige ens kvar en lämplig mintyp för fällning i hav med större djup? Östersjön är grund nära kusterna.
Citera
Igår, 10:00
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Nej det kommer läggas några minor med F35 eftersom plattformen inte är lämplig för uppgiften.
Det USA däremot gjort är att lagt minor från B52 dock defensivt. Undrar varför man använder B52🤡

Quickstrike är integrerade med både F/A-18, F-35, F-15E och F-16. Historiskt så har USA också använt taktiska flygplan för att fälla minor. T.ex. när USA minerade hamnar och floder med A-4, A-6, A-7 under Vietnam och Gulfkriget. Man övar också regelbundet minläggning med F/A-18 och F-35, eftersom US Navy anser att minläggning med taktiska flygplan är mycket värdefullt. B-52 och B-1B kan lägga mineringar, men bara långt ut. T.ex. CAPTOR-mineringar i sunden runt Sydkinesiska havet, för att boxa in kinesiska ubåtar. Men vill man minera kinesiska hamnar och floder så är det primärt F-35 och i framtiden B-21 som gäller.
Citera
Igår, 19:38
Medlem
Nånon som vågar sig på en gissning vad FDI har för radarmålyta på X-band? Jag tror >1000 kvadrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in