Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Ja eller hur väldigt effektivt att två stycken minor......
Vill du miner så behövs stor kapacitet alt att du kan göra det dolt nära hamnutlopp etc.
Eftersom F-35 kan lägga minor med meterprecision från c.a. 60km, så kan de göra det dolt nära eller t.o.m. i hamnutlopp. De kan också få ut minor snabbt. Eller för den delen för att minera fientliga kanaler och navigerbara floder.
Jag kom för övrigt på att en motsvarighet till JDAM-ER byggd med Mark 60 CAPTOR (bottenankrad mina med en Mk46 torped som verkansdel) som verkansdel kanske skulle kunna få plats i F-35. Längden är inga problem, med diametern är på håret. Men å andra sidan skulle en dylik mina inte behöva kunna ankras upp i djuphavet likt CAPTOR, med all den volym i ankare och ankarkätting/vajer/lina som det kräver, utan en bottenliggande toepdkapsel skulle räcka.
En enda sådan flygfälld mina skulle du kunna täcka hela inloppet till den fjord som Murmansk, Severomorsk och Poljarny vid.
Med dylika och snabbt genomförda mineringar från luften, så skulle alla ryska hamnar som inte har egna minsvepare, bli avspärrade, tills dess att minsvepare har tagit sig dit. Vilket så klart skulle kräva att de först sveper sig ut från sina egna hamnar. Och om minsveparna inte har ytstridsfartyg som kan agera som eskort från fiendens stridsflyg, robotar, UAV.er och ubåtar, så tar de sig inte till andra hamnar för att röja där.
Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Minor lär inte vara någon stor grej i nästa krig. Finns noll utrymme för fientlig fartygstrafik i Östersjön.
Men vi har även Norra Ishavet, Stilla havet, Kaspiska havet och Rysslands interna vattenvägar. Och minor kan vidare läggas ut av USV.er och UUV.er, samtidigt som de även kan användas mot dessa system.