Citat:
Det är skillnad på ansvar och skuld. Skulden handlar om vem som har agerat moraliskt förkastligt. Skuld ligger på gäddan eftersom denne letar efter icke byxmyndiga att ha sex med. Skuld ligger också på Dumpen för att de lurar gäddan genom att legitimera dennes parafil, ofta sker detta med att fiskaren lurar den äldre att tonåringen dras till äldre eftersom jämnåriga är omogna. Tänk hur många gäddor som de aldrig får fast till konfrontationer, men som nu intalas via nätet att det finns tonåringar som längtar efter att bli upplärda!
Barn kan inte ge samtycke och därför ska inget ansvar läggas på barnen.
Det finns väldigt ensamma barn utan nära kontakt med någon vuxen som kan vägleda.
Även dessa barn behöver skyddas från utnyttjande och övergrepp.
Det är alltid hos förövaren ansvaret ligger. Alltid.
Det finns väldigt ensamma barn utan nära kontakt med någon vuxen som kan vägleda.
Även dessa barn behöver skyddas från utnyttjande och övergrepp.
Det är alltid hos förövaren ansvaret ligger. Alltid.
Ansvaret handlar om vad var och en bör göra för att undvika tråkigheter. Häri ligger att blockera gäddor som söker hebefila sexmöten, precis som jag har ett ansvar för att låsa min egen cykel eller låsa firmabilen där det ligger verktyg innan jag går på lunch. Det betyder inte att den som blir bestulen (eller delar nakenbilder i chattar med fula gubbar) bär skuld, men däremot bär man ansvar för att man bidragit till den uppkomna situationen, samt underlåtit att förhindra densamma. Det tycker jag även att ganska små barn ska få vara med och bära. Det är inte som om pedofiler, hebefiler m.fl. bryr sig om vad någon moraldomstol bryr sig om hur skuld ska fördelas. De kommer att leta efter barn och tonåringar som de kan ha sex med. Det är en realitet oavsett vad du eller jag tycker. Den realiteten måste också minderåriga få ganska klara besked om från vuxenvärlden. Vi kan inte behandla barn som om de ska leva i en disneyfantasi.
Jag syftade på att batikhäxorna använde just barnargumentet för tio år sedan, dvs. man förväntade sig att ingen debatt skulle föras eftersom det handlade om barn.
Vet du förresten vad det är för likhet mellan skäggbarn och Dumpens fiskare?
Båda låtsas vara barn fast de är vuxna för att vinna fördelar.
Citat:
Dumpen bär ju dock knappast ansvar för att diverse puckon går omkring och beter sig illa mot gäddornas familjer. Dessa har (så vitt jag vet) aldrig någonsin hängts ut som klandervärda av Dumpen. Att frun på något sätt skulle vara medskyldig till (eller ens medveten om) gäddans förehavanden; är någonting som vissa får för sig på lika lösa grunder som folk tror att det finns spökröster i telefonen eller på "tomma" frekvenser på en radiomottagare - dvs. det saknas grund.
Igår kom det en artikel där en ex-fru till en uthängd berättar vad hon fått leva med efteråt.
[...]
Hat, telefonsamtal, trakasserier, inte mot den uthängda utan mot folk runt omkring. Och det där fortsätter tydligen än idag till vissa del. Det beskriver mycket om hur den här typen av drev fungerar i praktiken.
[...]
Det är också allmänt känt att den här typen av lidande hos anhöriga avfärdas ganska lättvindigt av och runt Dumpen. Och då är frågan, tycker man verkligen att det är acceptabelt beteende av Dumpen?
Är det rimligt att människor som inte gjort något fel ändå ska ta smällar på detta sätt, bara för att någon i deras närhet gjort fel? Jag har svårt att se hur man kan landa i att det är en okej väg om man säger sig vilja ha ett fungerande samhälle i längden.
Alltså, någonstans måste man ju ställa frågan, varför accepterar man att anhöriga ska behöva ta mer stryk än vad situationen redan innebär från början?
[...]
Hat, telefonsamtal, trakasserier, inte mot den uthängda utan mot folk runt omkring. Och det där fortsätter tydligen än idag till vissa del. Det beskriver mycket om hur den här typen av drev fungerar i praktiken.
[...]
Det är också allmänt känt att den här typen av lidande hos anhöriga avfärdas ganska lättvindigt av och runt Dumpen. Och då är frågan, tycker man verkligen att det är acceptabelt beteende av Dumpen?
Är det rimligt att människor som inte gjort något fel ändå ska ta smällar på detta sätt, bara för att någon i deras närhet gjort fel? Jag har svårt att se hur man kan landa i att det är en okej väg om man säger sig vilja ha ett fungerande samhälle i längden.
Alltså, någonstans måste man ju ställa frågan, varför accepterar man att anhöriga ska behöva ta mer stryk än vad situationen redan innebär från början?
Däremot så hade Dumpen kunnat sköta konfrontationerna bättre. Som jag redan har sagt innan så hade Dumpen kunnat hålla konfrontationerna inspelade men inte spruida dem utan se till att gäddorna kontaktar någon form av psykrehab. Om nu Dumpen verkligen känner att de ska lägga ut saker på nätet så skulle de åtminstone kunna blurra/pixla bilder på ansikten och kukar och sedan kontakta gäddan. Då skulle gäddan fatta att "det är på riktigt" utan att faktiskt bli identifierad. Dock så skulle det troligen inte dra in lika mycket donationer.
Det förebyggande värdet av att hänga ut gäddor som söker Lolitaflickor är (som jag skrivit innan) minimalt eftersom flickor i den åldern har så mycket mer attraktiva valmöjligheter än gamla fula gubbar med psykiska handikapp. Jag menar att risken för att en verklig tonårsflicka skulle nappa på att åka till Trollhättan (eller vad det nu var) och suga gubbkuk för ett par pannkakor med grädde är i princip noll.