2026-02-20, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kan så vara. Men det är arbetsgivaren som bestämmer var arbetsplatsen är.
Och tar konsekvenserna att alldeles för många och fel personer slutar
Citera
2026-02-20, 17:43
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
"Dom bara ska vara på kontoret, punkt!"
Varför har vi slängt sakliga motiveringar ut genom fönstret? Bara för du kan tvinga folk som arbetsgivare så är det förkastligt om det egentligen gynnat företaget rent finansiellt att låta dom arbeta hemma. Drivs företagare inte längre av maximera vinst och minimera förlust? Vad säger ledningen om att vinsterna sänks för chefen tycker inte om att det ser tomt ut?

Säg bara "Det har gått åt helvete sen folk började jobba hemma, det har vi siffror på under flera års tid sen pandemin. Den individuella arbetsinsatsen har blivit betydligt sämre. Dags för folk att komma till kontoret igen".
Vad är det för mening med att vara chef om du inte får maktruset du fullkomligt älskar? Vad ska nu smeka ditt ego? Klart folk måste tillbaka till kontoret, även om det medför minskad produktivitet och försämrade levnadsvillkor för dina anställda.
Citera
2026-02-20, 17:49
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enklare med en fysisk stämpelklocka som bara finns på deras arbetsplats. Jag är av åsikten att arbetet sköts bättre om man är fysiskt på sin arbetsplats. Egen erfarenhet då distansarbete infördes under pandemin och resultatet. Jo jag har rätt många timmar genomförda med Skype, Zoom och Teams.

Det står och faller helt med arbetstagarens kompetens, disciplin och arbetsmoral. Alla har inte vad som krävs för att vara effektiva med distansarbete.

Utifrån ovanstående krävs ett kompetent ledarskap.

Det finns flera svenska studier/rapporter som pekar på att distansarbete kan vara en effektivare lönsning än kontorsarbete beroende på typ av jobb, hur distansarbetet är organiserat och hur man mäter effektiviteten.
Citera
2026-02-20, 18:00
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
När chefer börjar bete sig på det här sättet brukar det vara en signal att saker och ting inte funkar så bra och att det är dags att lämna skutan, förmodligen det dom vill då det vankas personalneddragningar och det ser snyggare ut att folk väljer att lämna själva än att behöva göra stora varsel.

Citat:
Ursprungligen postat av DRAatHv
Den där Håkan Samuelsson, är det en kommunistiskt kines som bytt namn till ett svenskt?
Det skulle förklara åtgärder som inte har ett dugg med produktivitet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De tillsätter en gammal gubbe som genomför detta. Säger mer om honom än verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Får man inte en feeling av att Volvo blir nästa Saab?

Hade jag arbetat där så hade jag letat nytt jobb nu, trist att stå sist i kön hos arbetsförmedlingen när den dagen väl kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Kinesisk fascist-kommunist-övervakning.

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vd från 70-talet?

De bästa kommer söka nytt där man kan jobba på distans utan tjafs. Bara korkade idioter kommer stanna kvar och lyda.

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Fan vad löjligt. De agerar som om alla har Volvo cars som sin drömarbetsplats. Jag vet de facto att man tappat massor av viktig personal med både kontorstvånget och detta lär vara spiken i kistan. Spetskompetent personal orkar inte med sån här skit, och det är de som enklast byter jobb, så de byter. Vem tror Håkan att han är? Total hybris. Är glad att jag inte jobbar där längre, vilket jävla trams. Det finns massor att göra utan att vara uppkopplad mot wifi. Ibland kollade jag inte laptopen på en hel dag för jag höll på med praktiska tester, ska jag då ha straffats? Igen sitter de i sina styrelserum med egen parkering och minimal laptop och tar beslut som ingen som gör grovarbetet i RND kan ens relatera till. Om inte kineserna tar död på Volvo Cars, så gör Håkan det.

Volvo Sverige har fyllt sina industrigolv med Alibaba och de 40 kusinerna. Volvo som tidigare var en professionell modern arbetsplats för svenska välutbildade ingenjörer, administratörer och riktiga arbetare med hög arbetsmoral bemannas nu i hög grad av knarkande och/eller grälsjuka babbar som är raka motsatsen till sina etniskt svenska föregångare.

Nu sitter där en 74-årig VD och ska försöka skapa ordning i personalstyrkan genom att tvinga dem vara fysiskt på arbetet. Det kommer inte göra någon skillnad, det som behövs är att personalen är engagerad med själ och hjärta. När inte ens + 50 000 kr/månad lyckas frambringa klassisk svensk kristlig arbetsmoral så borde de istället satsa på att byta ut personalen - eller flytta allt till ett land där arbetsmoral och tacksamhet fortfarande existerar.
Citera
2026-02-20, 18:09
Avstängd
Du blandar ihop de som jobbar på linan med resten på kontoren

Jag som jobbat på Volvo anser att Håkan försöker lägga hans eget misslyckande i förra vd-perioden på att RND inte gjort sitt jobb. Idioten krävde total omställning till el utan tid eller kompetens eller viljan att göra det.

Alla är inte miljöpartistbögar eller woke-idioter nämligen

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Volvo Sverige har fyllt sina industrigolv med Alibaba och de 40 kusinerna. Volvo som tidigare var en professionell modern arbetsplats för svenska välutbildade ingenjörer, administratörer och riktiga arbetare med hög arbetsmoral bemannas nu i hög grad av knarkande och/eller grälsjuka babbar som är raka motsatsen till sina etniskt svenska föregångare.

Nu sitter där en 74-årig VD och ska försöka skapa ordning i personalstyrkan genom att tvinga dem vara fysiskt på arbetet. Det kommer inte göra någon skillnad, det som behövs är att personalen är engagerad med själ och hjärta. När inte ens + 50 000 kr/månad lyckas frambringa klassisk svensk kristlig arbetsmoral så borde de istället satsa på att byta ut personalen - eller flytta allt till ett land där arbetsmoral och tacksamhet fortfarande existerar.
Citera
2026-02-20, 18:12
Medlem
Citat:
Och tar konsekvenserna att alldeles för många och fel personer slutar
Fel människor slutar inte. Rätt sorters människor förstår vikten av att vara på plats
Citera
2026-02-20, 18:16
Medlem
Låter som ett utmärkt sätt att få de mest produktiva medarbetarna att säga upp sig. Jag hade i alla fall inte valt en arbetsplats med sådana krav om jag hade andra alternativ.
Citera
2026-02-20, 18:18
Avstängd
Jag såg motsatsen när jag jobbade där men skitsamma

För 10 år sen hade du haft rätt

Klurigt å hänga med i svängarna

Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Fel människor slutar inte. Rätt sorters människor förstår vikten av att vara på plats
Citera
2026-02-20, 18:19
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Du blandar ihop de som jobbar på linan med resten på kontoren

Jag som jobbat på Volvo anser att Håkan försöker lägga hans eget misslyckande i förra vd-perioden på att RND inte gjort sitt jobb. Idioten krävde total omställning till el utan tid eller kompetens eller viljan att göra det.

Alla är inte miljöpartistbögar eller woke-idioter nämligen

Jasså? Är de etniskt svenska i överväldigande majoritet bland ingenjörer och administratörer?
Citera
2026-02-20, 18:20
Medlem
Citat:
Läs mitt första inlägg och använd din hjärna. Det är såna puckon som du å Håkan som tror ni kan köra över folk med noll information och mycket tyckande. Du ska få se hur det går för Volvo nu. Jag jobbar inte ens i landsområdet längre och har det bra på annan plats.
Håkan är en mycket hyllad VD. Du får skilja på din bitterhet från verkligheten. Håkan måste tänka på framtiden och aktieägare. Det ska jag inte behöva förklara för dig eller har du stannat helt i det mentala sedan mellanstadiet?
Citera
2026-02-20, 18:23
Avstängd
Lögn

Han får mycket kritik av RND om du inte frågar de höga cheferna som vill fjäska

Att du tror alla tycker som aktieägare å journalister säger mycket om din mentala förmåga

Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Håkan är en mycket hyllad VD. Du får skilja på din bitterhet från verkligheten. Håkan måste tänka på framtiden och aktieägare. Det ska jag inte behöva förklara för dig eller har du stannat helt i det mentala sedan mellanstadiet?
Citera
2026-02-20, 18:23
Medlem
Citat:
Så jävla sant

Folk som bara har jobbet på Volvo i livet

Efter jobbet åker de hem å sätter sig ensamma i sin soffa å längtar tills nästa arbetsdag
Men företagare bestämmer själva hur de vill ha det. Passar det inte dig !!! Byt jobb eller starta ditt eget företag i stället för att vara här och lipa som en kärring

Men du är väl oförmögen till annant än att lipa
Senast redigerad av jonte400 2026-02-20 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in