2026-02-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag, som arbetsgivare, är helt ointresserad av var mina anställda befinner sig så länge de utför ett kvalitativt arbete och levererar enligt plan. Med det sagt så är det _roligare_ att ha sociala kollegor och de allra flesta jag anställer är också av typen som tycker om att vara på jobbet.

Visst, men är du VD som agerar på uppdrag av styrelsen (vars ordförande kan vara kines)?
Citera
2026-02-20, 16:24
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Läs mitt första inlägg och använd din hjärna. Det är såna puckon som du å Håkan som tror ni kan köra över folk med noll information och mycket tyckande. Du ska få se hur det går för Volvo nu. Jag jobbar inte ens i landsområdet längre och har det bra på annan plats.

Ha ha ha, så du menar att om din chef säger "du behöver vara på plats här fr.o.m måndag nästa vecka" så börjar du grina som en liten skolflicka och så kommer företaget att gå under för att du inte får som du vill ? 😂😂😂
Citera
2026-02-20, 16:25
Medlem
Connykrims avatar
Vd från 70-talet?

De bästa kommer söka nytt där man kan jobba på distans utan tjafs. Bara korkade idioter kommer stanna kvar och lyda.
Citera
2026-02-20, 16:30
Medlem
Lofns avatar
Det kan ju vara så att folk jobbar för mycket också. Så var det på ett av mina tidiga jobb. Jag hade ingen familj och jobbade hemifrån. Blev att man bara skulle fixa lite efter middagen och blev sittande till 21-22 på kvällen. Det sjuka var att det nästan alltid fanns folk i teamet tillgängliga på slack. Inte ovanligt att man öppnade samtal sent på kvällarna. Inget vi fick betalt för. Folk tyckte det var intressanta grejer vi höll på med så jobb/hobby verkade flyta ihop för många. Men detta är inte hälsosamt. Varken för de som jobbar så mycket eller andra som känner sig pressade att jobba mer än sina 40 timmar trots att de har något utanför jobbet som betyder något för dem. Den där jävla "hustle" kulturen som väl som tur är håller på att gå i graven var inte positiv.

Volvo kan ha problem åt det hållet också och vill helt enkelt ha en välbalanserad anställd som varken stressar kollegor eller bränner ut sig men samtidigt gör sitt jobb och finns tillgänglig.

Många säger: men om jag gör mitt jobb på 6 timmar? Vad är detta för jobb? Jag har aldrig varit med om att det kan vara slut på arbetsuppgifter. Dessutom är det viktigt att vara tillgänglig. Självklart kan man inte vara super fokuserad 8 timmar per dag. Absolut, ta en bensträckare, en kopp te osv emellanåt. Men att finnas tillgänglig under arbetstid är minsta man kan begära. Tråkigt om det missbrukas. Jag hade sparkat personen rakt av. Just för att det visar dåligt omdöme och förstör gruppkänslan. Ok, om det var en ung person hade jag inte gått så hårt fram utan tagit ett snack såklart. Ibland är man dum i huvet utan att veta om det som ung.
Citera
2026-02-20, 16:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Finns det någon som inte befinner sig på sin arbetsplats när man jobbar? Arbetsplatsen är väl per definition den plats man befinner sig på när man jobbar.
Kan så vara. Men det är arbetsgivaren som bestämmer var arbetsplatsen är.
Citera
2026-02-20, 16:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandvikenhockey98
Som hjärnkirurg eller zoo-skötare kanske. Handlar det om kontor går det alldeles utmärkt för de flesta att ett par dagar i veckan sköta arbetet hemifrån. Hört talas om att man numera kan ha internet hemma??
Jodå, men fru jobbar hemifrån ett par dagar i veckan och även jag har gjort det till och från. Men jag tycker inte man ska bli förvånad om arbetsgivaren begär att man infinner sig på kontoret på sin arbetstid.
Citera
2026-02-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
En metod skulle också vara är att de sätter upp en kamera på parkeringsplatserna med ett program som räknar tiden på länge bilarna är där.

Alla kör väl inte bil dit så det skulle ju bli särbehandlande men bra motivering t att cykla el åka buss
Citera
2026-02-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Hur tänkte du nu? Det är inget krav att åka bil till jobbet.
Förmodligen om de har tjänstebil. De har ju betalt för att jobba och det ska ske på jobbet med vissa undantag.

Varför inte inlogg och utlogg när man går in/ut? Det fungerar ju för arbetarna.
Citera
2026-02-20, 16:59
Medlem
Självklart är det rätt väg. Logik från fabriksgolvet är den enda som håller i längden: instämpling ger data, resten är gissningar. Vet man inte vem som är på plats, driver man ingen verksamhet, man driver en fritidsgård.

Vi kan sluta låtsas som att "förtroendetid" fungerar i praktiken. Jag har jobbat hos ovan nämnda arbetsgivare och vet vad som händer efter lunch på fredagar. Vissa personer har alltid möte på PVH/PVD/VAK etc. Det är ett systematiskt svinn som ingen seriös ledning bör acceptera. De enda som faktiskt har ett problem med transparens är de som lever på bristen av den. Sluta kalla det kontroll och börja kalla det för vad det är dvs leveransdisciplin. De som presterar har inget att dölja.
Citera
2026-02-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward

En VD har egentligen inte ett komplicerad jobb.
Öka lönsamheten, utveckla företaget, bibehålla marknadsandelar osv.
Han sparka folk = ökad vinst / minskade kostnader.
Nu åker piskan fram för att öka tempot på arbetsmyrorna.
Detta lär vara hans sista show i arbetslivet så nu ska resultaten fram!
Citera
2026-02-20, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Ha ha ha, så du menar att om din chef säger "du behöver vara på plats här fr.o.m måndag nästa vecka" så börjar du grina som en liten skolflicka och så kommer företaget att gå under för att du inte får som du vill ? 😂😂😂

Fan vad du är efterbliven

Bara för att du bor 5 min från jobbet å inte har nån fritid, familj, eller partner betyder inte det att alla är losers
Citera
2026-02-20, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vd från 70-talet?

De bästa kommer söka nytt där man kan jobba på distans utan tjafs. Bara korkade idioter kommer stanna kvar och lyda.
Så jävla sant

Folk som bara har jobbet på Volvo i livet

Efter jobbet åker de hem å sätter sig ensamma i sin soffa å längtar tills nästa arbetsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in