2026-02-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward

Känns inte som rätt väg att gå, tillbaka till gamla tiders stämpelklocka. När jag jobbade inom försvarsindustrin så loggades vi via våra passerkort.

Sen vet jag inte hur det ser ut på Volvo Cars, där jag är nu har vi rätt mycket frihet, men samtidigt är vi extremt globaliserade och har lite ont om små kontorsrum.
Så privata samtal med chefen tar jag helst hemma via Teams(Då chefen inte sitter på samma ort som mig).
Men helt klart finns det jobb där arbetet sköts bättre på kontoret och man kan jobba tillsamans.
Citera
2026-02-20, 11:03
Medlem
Citat:
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Mvh Victor Ward

Kränkade nej, men ett bra sätt på hur man förlorar duktiga och kompetenta medarbetare.

Nu har jag inte stenkoll på trafiken eller kommunaltrafiken i Göteborg men jag bara antar att det där halvstökigt även där att ta sig till Torslanda lite beroende på var man bor.

Nu bor och arbetar jag i Stockholm och en av de stora anledningarna till att jag vill jobba hemma är just restiden, hade jag kunnat hoppa in i bilen 10 och parkerat gratis hade du sett mig på kontoret varje dag.
Citera
2026-02-20, 11:27
Medlem
Glödskals avatar
Stopp. Backa bandet. Måste Volvo regga närvaro med wifi? Är mellancheferna blinda eller anses de som illojala mot högsta ledningen?

Vad är det för jävla ställe?

Mitt tips, och jag går till jobbet, är att de anställda som kan söker sig till mindre anala arbetsgivare.
Citera
2026-02-20, 11:34
Medlem
kalkryggars avatar
Skulle vara intressant att veta lite mer om hur kontrollerna med Wifi är tänta att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det vet man ju inte förren man har provat

Det har provats, på just Volvo faktiskt. Kameraövervakning av både arbetare och tjänstemän. Det föll inte väl ut och det konstaterades att det var ett korkat sätt att "motivera" sina arbetare på.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tycker det låter vettigare att arbetsplatser fokuserar på arbete snarare än närvaro.

Intressant är att när Volvo för massvis med år sen insåg detta och tog bort stämpelklockan för tjänstemännen så visade det sig vara en så pass lyckad metod att man senare tog bort stämpelklockan även för arbetarna.

Det visade sig som så många gånger tidigare att en person som ges större förtroende utför ett bättre arbete och att det på olika sätt blir en vinst för företaget.

Allt går i olika vågor beroendes på hur olika "smarta" olika företagsledare är och hur deras metod genomsyrar arbetsplatsen. Just nu har de en ledning som inte vågar lita på sina egna anställda och det kommer ge ett sämre resultat bara pga just det.
Citera
2026-02-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skulle vara intressant att veta lite mer om hur kontrollerna med Wifi är tänta att fungera.

Det har provats, på just Volvo faktiskt. Kameraövervakning av både arbetare och tjänstemän. Det föll inte väl ut och det konstaterades att det var ett korkat sätt att "motivera" sina arbetare på.

Intressant är att när Volvo för massvis med år sen insåg detta och tog bort stämpelklockan för tjänstemännen så visade det sig vara en så pass lyckad metod att man senare tog bort stämpelklockan även för arbetarna.

Det visade sig som så många gånger tidigare att en person som ges större förtroende utför ett bättre arbete och att det på olika sätt blir en vinst för företaget.

Allt går i olika vågor beroendes på hur olika "smarta" olika företagsledare är och hur deras metod genomsyrar arbetsplatsen. Just nu har de en ledning som inte vågar lita på sina egna anställda och det kommer ge ett sämre resultat bara pga just det.
Nu prapar vi om att övervaka parkeringsplatserna som känner igen hur många bilar som är där. Låter mer som att volvo anstälda håller på med annat än de inte ska göra. (Vet mycket väl att många tar droger på vissa ställen)
Citera
2026-02-20, 11:46
Moderator
Sun Rulers avatar
Förmodligen handlar det i mångt och mycket om ett förtäckt sparprogram.

Företaget ifråga har brottats med svaga ekonomiska resultat sedan 2023. Aktiekursen är ned ca 18% i år och ca 61% ned sedan toppen.

Med den här auktoritära ledarstilen så lär vissa frivilligt lämna företaget.
Citera
2026-02-20, 12:08
Medlem
Citat:

Frågor att diskutera:

Mvh Victor Ward

klassiskt- företaget går sämre och sämre och en frusterad VD som fattat en rad skitbeslut om bla 100% elbilar börjar skrika och gapa nedåt varvid kompetens lämnar företaget och utvecklingen snabbas på. Min dystra prognos är att volvo cars inte har någon tillverkning kvar i sverige om 20 år och kanske inte heller överlever som riktigt företag om inte något dramatiskt händer. Och då snackar jag utbyte av hela ledningen
Citera
2026-02-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

min tanke också, nu kommer också arbetstid gå till dessa rapporter, volvo är verkligen ute på fel väg, hoppas de hinner vända i tid innan företaget är borta. Samuelsson gör mer skada än nytta
Citera
2026-02-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Kränkade nej, men ett bra sätt på hur man förlorar duktiga och kompetenta medarbetare.

Nu har jag inte stenkoll på trafiken eller kommunaltrafiken i Göteborg men jag bara antar att det där halvstökigt även där att ta sig till Torslanda lite beroende på var man bor.

Nu bor och arbetar jag i Stockholm och en av de stora anledningarna till att jag vill jobba hemma är just restiden, hade jag kunnat hoppa in i bilen 10 och parkerat gratis hade du sett mig på kontoret varje dag.

trafiken är total katastrof i göteborg och torslanda, det är den stora anledningen till att arbeta hemma. Ofta är det trevligt träffa kollegor o dra en kaffe osv, men när det tar 1,5 timme att köra 5 mil så tappar man fan lusten på köra till jobbet och då blir det hemmakontoret
Citera
2026-02-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det är ett sätt.

nej det är inte ett sätt, vad fan tänker du med? Hur skall volvo veta vems bil som är vem, även bland de som kör bil, många kör frugans bil/leasad bil osv. SKall du då självmant regga vilken bil du kör? stick tillbaka till Moderateras partistyrelse där du kan fatta fler korkade beslut
Citera
2026-02-20, 12:14
Medlem
guderis avatar
När chefer börjar bete sig på det här sättet brukar det vara en signal att saker och ting inte funkar så bra och att det är dags att lämna skutan, förmodligen det dom vill då det vankas personalneddragningar och det ser snyggare ut att folk väljer att lämna själva än att behöva göra stora varsel.
Citera
2026-02-20, 12:20
Medlem
Den där Håkan Samuelsson, är det en kommunistiskt kines som bytt namn till ett svenskt?
Det skulle förklara åtgärder som inte har ett dugg med produktivitet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in