2026-02-19, 20:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Bensoylekgonin i sig, som metabolit, är narkotikaklassad
https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
https://www.threads.com/@ride_fixer/post/DUsyLgfDQll/aterigen-metaboliten-till-kokain-bensoylekgonin-ar-ocksa-narkotikaklassad-har
Återigen. Du länkar till ringa narkotikabrott. Vi pratar om rattfylleri. Förstår du verkligen inte skillnaden på brotten?
Citera
2026-02-19, 20:55
Medlem
Jönköping TR

1.1 RATTFYLLERI (5000-K712100-25)
XX har kört personbil efter att ha använt Bensoylekgonin, som är narkotika, i sådan mängd att det under eller efter färden har funnits narkotika kvar i hans blod. Det hände den 28 juni 2025
på , däribland på , Jönköpings kommun.

Skuld

Av den skriftliga bevisningen som åklagaren åberopat framgår att vid provtagningstillfället kl. 17.30 den 28 juni 2025 hade 0,24 mikrogram Bensoylekgonin per gram blod i kroppen. Bensoylekgonin bildas i
kroppen efter intag av kokain. Bensoylekgonin är narkotikaklassat. Eftersom XX körde bil med spår av narkotika kvar i blodet är de objektiva rekvisiten för såväl ringa narkotikabrott som rattfylleri uppfyllda.

Jönköpings tingsrätt
ROTEL 8
DOM
2025-08-25
Målnummer
B 3621-25

Du är en rolig prick, MrRedHat. Jag tackar för mig.
Citera
2026-02-19, 20:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bechstein.1996
Nej, de skriver att hon hade narkotika i blodet vid provtillfället. Om det är Bensoylekgonin eller något annat vet vi inte. Bensoylekgonin är bara under diskussion för att det är det enda som rimmar med både uppgifterna om snabbtestet och Katjas påståenden men ingen av dem är tillförlitliga källor.
Enligt Katja och RMV är det Bensoylekgonin, vilket framgår av hennes intervju i Kvartal och RMV:s svar framgår i Dagens nyheter.

https://kvartal.se/fredagsintervjun/poddar/jag-har-inte-tagit-kokain-och-inte-kort-rattfull-2/cG9zdDo2MjYyOQ

https://www.dn.se/sverige/rattsmedicinalverket-nybergs-ekvation-gar-inte-ihop/

Blodprov tas inte via snabbtest. Enbart urinprov. Urinprovet uppmanas man till för att körkortet inte ska omhändertas. Ger det utslag eller om man vägrar skickas körkortet till Transportstyrelsen tills de fattar beslut.
Citera
2026-02-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ingenstans i LVFS 2011:10 framgår att Bensoylekgonin är narkotikaklassat.
Så, enligt LVFS 2011:10 var Katja inte narkotikapåverkad när polisen testade henne.

Det som är narkotikaklassat är det som i vardagstal kallas kokain, men som kemiskt heter bensoylmetylekgonin, men som också kan benämnas "metylestrar av bensoylekgoni", vilket är ett annat ämne än bensoylekgonin. Bensoylmetylekgonin är narkotikaklassat, bensoylekgonin är det inte.

Så, enligt LVFS 2011:10 var Katja inte narkotikapåverkad när polisen testade henne.

Seså, sluta nu att ljuga, be istället om ursäkt, och lämna sedan tråden!

Bensoylekgonin är i allra högsta grad narkotikaklassat, vilket du kommer bli medveten om som senast när Katja döms för rattfylleri (om det nu är just den narkotikaklassade metaboliten Bensoylekgonin som de har påvisat i hennes blod).

Eller menar du likt RedHat att både rättsmedicinalverket och alla domstolar felaktigt påstår att Bensoylekgonin är narkotika? Fet chans att en sådan argumentation får framgång i tingsrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är inte ett narkotikaklassat ämne. Utan det är en tolkning som Rättsmedicinalverket har gjort åt domstolarna.

Att "det är så" är ingen diskussion. Vill du att något "är så" får du skicka en insändare eller skriva en krönika. På ett diskussionsforum diskuterar vi. Att du inte förstår hur rättsutveckling sker är inte mitt problem.

Återkom när du funderat ut ett bättre argument än "Påverkan på körförmåga är inte kriterium för rattfylleri". För det stämmer inte. Ett narkotiskt ämne presumeras påverka körförmågan. En gräns på över 0,2 promille presumeras att påverka körförmågan.

Det är däremot inte en presumtion att narkotika funnits vid tiden under eller efter färden (VILKET ÄR REKVISITET) för att metaboliter påträffas från ett narkotiskt ämne. Lika lite som att det är "förberedelse till rattfylleri" att ha nycklar i fickan när man går på stan och funderar på lite knark.

Lägg av, du är så uppenbart tjackad när du skriver inläggen att du inte kan se dina egna fel.

Både domstolarna och RMV har felaktigt bedömt att Bensoylekgonin är klassat som narkotika som en ester av Ekgonin? Det är ett rätt svagt argument eftersom du tvärtom borde kunna visa på frikännande domar på rattfylleri om nu Bensoylekgonin inte är narkotika.

Kan du inte det så har vi inte mycket mer än ett påstående från din sida.

- Bensoylekgonin är en ester eller ett derivat av Ekgonin.

- Bensoylekgonin kan omvandlas till Ekgonin eller kokain.

- Slutsats: Bensoylekgonin är alltså narkotika enligt LVFS 2011:10.

Om vi sedan tittar på vad som faktiskt står i trafikbrottslagen så ser vi följande:

Citat:

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet.

Om Katja har haft Bensoylekgonin i blodet under färden kommer hon alltså dömas för rattfylleri.
Citera
2026-02-19, 21:01
Medlem
Citat:
Enligt Katja och RMV är det Bensoylekgonin, vilket framgår av hennes intervju i Kvartal och RMV:s svar framgår i Dagens nyheter.

https://kvartal.se/fredagsintervjun/poddar/jag-har-inte-tagit-kokain-och-inte-kort-rattfull-2/cG9zdDo2MjYyOQ

https://www.dn.se/sverige/rattsmedicinalverket-nybergs-ekvation-gar-inte-ihop/

Blodprov tas inte via snabbtest. Enbart urinprov. Urinprovet uppmanas man till för att körkortet inte ska omhändertas. Ger det utslag eller om man vägrar skickas körkortet till Transportstyrelsen tills de fattar beslut.

Så ditt svar på mitt påstående om att vi bara har Katja som källa är att länka till vad Katja har sagt? Mår du bra?
Citera
2026-02-19, 21:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Lägg av, du är så uppenbart tjackad när du skriver inläggen att du inte kan se dina egna fel.
Och du var uppenbart hjärnskadad innan du formulerade ditt inlägg. Skulle jag vara "tjackad" är det i vart fall ett tillstånd som är övergående... Till skillnad från...

Citat:
Både domstolarna och RMV har felaktigt bedömt att Bensoylekgonin är klassat som narkotika som en ester av Ekgonin? Det är ett rätt svagt argument eftersom du tvärtom borde kunna visa på frikännande domar på rattfylleri om nu Bensoylekgonin inte är narkotika.
Så du erkänner att RMV intar den position som normalt åligger domstolen? Alltså att RMV bedömer - enligt dig - om något är narkotika? Normalt ska de påvisa vilka substanser som påträffas vid ett prov och dra slutsatser om vad för typ av substans det är. Du nämner tjack (amfetamin). Här bedömer man om amfetaminet är gatutjack genom att mäta nivåerna på levo och dex, där illegalt är ca 50/50. Det är inte deras sak att bedöma om amfetamin som substans är illegal. Det är bara deras sak att pinpointa vad för sorts amfetamin och lämna olika teorier om vilka lagliga substanser som matchar, och om inte, varför det ska vara just sådant som framställts i ett knarklabb.

I fallet med Kokain gör man annorlunda. Där säger man att en metabolit är illegal, vilket den inte uttryckligen är. Vilket du visar här nedan.

Citat:
Kan du inte det så har vi inte mycket mer än ett påstående från din sida.

- Bensoylekgonin är en ester eller ett derivat av Ekgonin.

- Bensoylekgonin kan omvandlas till Ekgonin eller kokain.

- Slutsats: Bensoylekgonin är alltså narkotika enligt LVFS 2011:10.

Om vi sedan tittar på vad som faktiskt står i trafikbrottslagen så ser vi följande:
Eftersom det inte står att det uttryckligen är narkotika så väger legalitetsprincipen emot dig. Det måste framgå uttryckligen. Metaboliten är inte illegal. Bara den substans som metaboliten härstammar ifrån.

Citat:
Om Katja har haft Bensoylekgonin i blodet under färden kommer hon alltså dömas för rattfylleri.
Om det går att bevisa att det var en psykoaktiv substans i form av kokain under eller efter färden, absolut. Men då får man räkna lite. Inte bara slänga ur sig referenser och påståenden.
Citera
2026-02-19, 21:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Så ditt svar på mitt påstående om att vi bara har Katja som källa är att länka till vad Katja har sagt? Mår du bra?
Nä. Jag länkade även RMV:s svar och svarade även på ditt felaktiga påstående om att ett blodprov sker genom ett snabbtest.

Du kan be en nära vän att läsa upp mitt inlägg för dig om du finner det svårtolkat. Tycker jag var ganska tydlig. Eller så kan du fråga om du inte förstår något. Vilket verkar vara en hel del...
Citera
2026-02-19, 21:29
Medlem
Citat:
Och du var uppenbart hjärnskadad innan du formulerade ditt inlägg. Skulle jag vara "tjackad" är det i vart fall ett tillstånd som är övergående... Till skillnad från...

Så du erkänner att RMV intar den position som normalt åligger domstolen? Alltså att RMV bedömer - enligt dig - om något är narkotika? Normalt ska de påvisa vilka substanser som påträffas vid ett prov och dra slutsatser om vad för typ av substans det är. Du nämner tjack (amfetamin). Här bedömer man om amfetaminet är gatutjack genom att mäta nivåerna på levo och dex, där illegalt är ca 50/50. Det är inte deras sak att bedöma om amfetamin som substans är illegal. Det är bara deras sak att pinpointa vad för sorts amfetamin och lämna olika teorier om vilka lagliga substanser som matchar, och om inte, varför det ska vara just sådant som framställts i ett knarklabb.

I fallet med Kokain gör man annorlunda. Där säger man att en metabolit är illegal, vilket den inte uttryckligen är. Vilket du visar här nedan.

Eftersom det inte står att det uttryckligen är narkotika så väger legalitetsprincipen emot dig. Det måste framgå uttryckligen. Metaboliten är inte illegal. Bara den substans som metaboliten härstammar ifrån.

Om det går att bevisa att det var en psykoaktiv substans i form av kokain under eller efter färden, absolut. Men då får man räkna lite. Inte bara slänga ur sig referenser och påståenden.

RMV har ju knappast ”bedömt” att bensoylekgonin är en ester eller derivat av ekgonin som kan omvandlas till ekgonin eller kokain, utan det är ett kemiskt faktum.

Lägg ner tjackracet nu!
Citera
2026-02-19, 21:31
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
RMV har ju knappast ”bedömt” att bensoylekgonin är en ester eller derivat av ekgonin som kan omvandlas till ekgonin eller kokain, utan det är ett kemiskt faktum.

Lägg ner tjackracet nu!
Bensoylekgonin kan inte omvandlas till kokain. Det omvandlas från kokain. Det är ett kemiskt faktum att det är en metabolit.

En metabolit är vad kroppen gör efter att den brutit ner estern. Att kalla en restprodukt för en ester är som att kalla aska för ved.
Citera
2026-02-19, 21:32
Medlem
Citat:
Nä. Jag länkade även RMV:s svar och svarade även på ditt felaktiga påstående om att ett blodprov sker genom ett snabbtest.

Du kan be en nära vän att läsa upp mitt inlägg för dig om du finner det svårtolkat. Tycker jag var ganska tydlig. Eller så kan du fråga om du inte förstår något. Vilket verkar vara en hel del...

Jag har aldrig påstått att blodprov sker via snabbtest. Jag refererade advokatens påstående om snabbtestet vilket är den ursprungliga källan till hela diskussionen om metaboliter. Du kanske ska tona ner drygheten en smula när din egen läsförståelse är så kass.
Citera
2026-02-19, 21:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att blodprov sker via snabbtest. Jag refererade advokatens påstående om snabbtestet vilket är den ursprungliga källan till hela diskussionen om metaboliter. Du kanske ska tona ner drygheten en smula när din egen läsförståelse är så kass.
Om vi ska vara ärliga så var det du som ifrågasatte mitt hälsotillstånd, vilket jag svarade på.

Men okej. Här har du en källa från januari som visar på att blodproven visar på att det intagits kokain:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/katja-nyberg-hade-narkotika-i-blodet

Nu bedömer i och för sig Transportstyrelsen att det var "narkotika". Men jag utgår ifrån att det inte påvisar kokain explicit, utan att det är bze som påvisats. För det är vad det senaste bråket handlar om, som du såg i de länkar som jag skickade tidigare.

Notera: Jag tycker det var rätt att ta hennes körkort. Jag ifrågasätter inte att hon kommer dömas till vare sig rattfylleri eller narkotikabrott. Jag ifrågasätter bara om det är rimligt att döma henne för rattfylleri såvida inte det går att säkerställa bortom rimligt tvivel att hon hade kokain i sig under eller efter färden. Hur det går till att säkerställa går att göra på olika sätt, vilket jag redovisat tidigare.

Narkotikabrott genom eget bruk innebär inte per automatik att man begått rattfylleri. Men praxis visar att man glidit mot en sådan modell där kausaliteten för brott A innebär brott B - där det ena automatiskt leder till det andra. Vilket är problematiskt för rättssäkerheten.

Nu verkar du vara den minst hjärndöda i tråden. Så hoppas detta var tillräckligt klargörande, och beklagar ifall mitt föregående svar var drygt
Citera
2026-02-19, 21:52
Medlem
Citat:
Om vi ska vara ärliga så var det du som ifrågasatte mitt hälsotillstånd, vilket jag svarade på.

Men okej. Här har du en källa från januari som visar på att blodproven visar på att det intagits kokain:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/katja-nyberg-hade-narkotika-i-blodet

Nu bedömer i och för sig Transportstyrelsen att det var "narkotika". Men jag utgår ifrån att det inte påvisar kokain explicit, utan att det är bze som påvisats. För det är vad det senaste bråket handlar om, som du såg i de länkar som jag skickade tidigare.

Notera: Jag tycker det var rätt att ta hennes körkort. Jag ifrågasätter inte att hon kommer dömas till vare sig rattfylleri eller narkotikabrott. Jag ifrågasätter bara om det är rimligt att döma henne för rattfylleri såvida inte det går att säkerställa bortom rimligt tvivel att hon hade kokain i sig under eller efter färden. Hur det går till att säkerställa går att göra på olika sätt, vilket jag redovisat tidigare.

Narkotikabrott genom eget bruk innebär inte per automatik att man begått rattfylleri. Men praxis visar att man glidit mot en sådan modell där kausaliteten för brott A innebär brott B - där det ena automatiskt leder till det andra. Vilket är problematiskt för rättssäkerheten.

Nu verkar du vara den minst hjärndöda i tråden. Så hoppas detta var tillräckligt klargörande, och beklagar ifall mitt föregående svar var drygt

Står inget om kokain i din länk. Enda anledningen till att kokain diskuteras är att media angav att ett snabbtest hade visat positivt för det. Och att advokaten då sa att det bara var metaboliter, därav den här långa diskussionen om det. Det enda vi vet säkert är att hennes blodprov visar på något som Transportstyrelsen anser vara narkotika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in