2026-04-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mkgee
Vad var det den utbildade bilföraren väjde och kraschade för? En groda? En mus eller ekorre?

Ja, snus, vejp och dåligt belysta övergångsställen är säkert också större hot mot barn än vad Katja är, även när hon kör runt narkotikapåverkad. Men hon är fortfarande ett hot. Inte mindre ett säkerhetshot om hon är en jävla narkoman med den makten.

En mycket omdömdeslös person och öppen korruption är vad det är.
Fattar inte. Högern gnäller högt på att Mustafa lyssnar kollar på irakiska nyheter på tåget. Men inte om sånt här.
Hon Staaf.. 3 nära anhöriga kriminella och det lyfts inte ens på ögonbryn..

Hon väjde för en Berguv (Bubo Bubo), fjolårsunge.... säker källa....
Senast redigerad av Morrocoy 2026-04-07 kl. 23:48.
Citera
2026-04-07, 23:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Hon väjde för en Berguv (Bubo Bubo).... säker källa....

Är det någon stolle som skrivit om en Bufo Bufo på facebook? Är det verkligen en så säker källa? Egentligen är det väl bara Katja själv som har en klar bild av vad hon trodde hon väjde för?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-04-07 kl. 23:50.
Citera
2026-04-07, 23:51
Medlem
knark-kungens avatar
Med hennes lön så kommer det bli väldigt dryga böter, gissningsvis mellan 80-100k.
Senast redigerad av knark-kungen 2026-04-07 kl. 23:53.
Citera
2026-04-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det någon stolle som skrivit om en Bufo Bufo på facebook? Är det verkligen en så säker källa? Egentligen är det väl bara Katja själv som har en klar bild av vad hon trodde hon väjde för?

Om hon har kört i diket på grund av ett grovt rattfylleri, är det då av vikt att fundera över vilka eventuella djur hon eller åklagaren påstår att hon väjt för? Jag påstår att det var en Berguv (Bubo Bubo), fjolårsunge. Om du vill kan vi fortsätta att prata om det, eller så samtalar vi om svensk politik, journalistik och rättsväsende vilket jag tycker känns aningen mer angeläget än fågelskådning. Eller navelskådning.
Senast redigerad av Morrocoy 2026-04-08 kl. 00:13.
Citera
2026-04-08, 00:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Om hon har kört i diket på grund av ett grovt rattfylleri, är det då av vikt att fundera över vilka eventuella djur hon eller åklagaren påstår att hon väjt för? Jag påstår att det var en Berguv (Bubo Bubo), fjolårsunge. Om du vill kan vi fortsätta att prata om det, eller så samtalar vi om svensk politik, journalistik och rättsväsende vilket jag tycker känns aningen mer angeläget än fågelskådning. Eller navelskådning.
Vad är din källa på att det var en fjolårsunge?

Jag visste inte att Katja är så intresserad av fågelskådning att hon kunde avgöra det i sitt tillstånd?

Edit:
Chatgpt:
Det finns tyvärr inga tydliga aktuella (2024–2026) belägg för häckande berguv i just Nacka kommun i offentliga inventeringar.

🔍 Senaste underlag från Nacka
En ny naturvärdes- och fågelinventering i Nacka (Gäddviken/Finnberget, 2023–2024, publicerad 2026) listar många arter och häckningsmiljöer –
👉 men nämner inte någon konstaterad häckning av berguv i området
Äldre inventeringar i Nacka (t.ex. 2023) visar också flera arter med möjlig eller trolig häckning,
👉 men ingen berguv där heller
🦉 Hur ska man tolka det?

Det här betyder inte att berguv saknas helt – utan:

Berguv är mycket svår att upptäcka (nattaktiv, stora revir).
Häckningar rapporteras ofta inte offentligt exakt (för att skydda arten).
Observationer hamnar oftare i databaser som Artportalen, men där syns inte alltid status “häckning” öppet.
Katja verkar ha sett en väldigt sällsynt fågel innan hon i sitt tillstånd tappade kontroll över bilen.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-04-08 kl. 00:24.
Citera
2026-04-08, 00:38
Medlem
Citat:
Vad är din källa på att det var en fjolårsunge?

Jag visste inte att Katja är så intresserad av fågelskådning att hon kunde avgöra det i sitt tillstånd?

Edit:
Chatgpt:
Det finns tyvärr inga tydliga aktuella (2024–2026) belägg för häckande berguv i just Nacka kommun i offentliga inventeringar.

🔍 Senaste underlag från Nacka
En ny naturvärdes- och fågelinventering i Nacka (Gäddviken/Finnberget, 2023–2024, publicerad 2026) listar många arter och häckningsmiljöer –
👉 men nämner inte någon konstaterad häckning av berguv i området
Äldre inventeringar i Nacka (t.ex. 2023) visar också flera arter med möjlig eller trolig häckning,
👉 men ingen berguv där heller
🦉 Hur ska man tolka det?

Det här betyder inte att berguv saknas helt – utan:

Berguv är mycket svår att upptäcka (nattaktiv, stora revir).
Häckningar rapporteras ofta inte offentligt exakt (för att skydda arten).
Observationer hamnar oftare i databaser som Artportalen, men där syns inte alltid status “häckning” öppet.
Katja verkar ha sett en väldigt sällsynt fågel innan hon i sitt tillstånd tappade kontroll över bilen.

Vet inte om jag orkar prata ornitologi med dig. I en tidigare post kallade du den stolta berguven (Bubo Bubo) för Bufo Bufo, vilket är det latinska namnet för en padda. Du verkar helt enkelt obildad och klent begåvad. Så jag avstår.
Citera
2026-04-08, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Flera skribenter har skrivit i tråden, att förekomst av en metabolit av kokain i blodprovet är fullt tillräckligt för ett åtal och en fällande dom för (drog)rattonykterhet alt. ringa narkotikabrott.

Stämmer det eller stämmer det inte?

Bra fråga, jag är personligen av uppfattningen att det generellt sett är tillräckligt för fällande dom. Det är till och med praxis, skulle jag säga, vad gäller narkotikabrott men inte rattonykterhet. Dock ska uppsåt bevisas, och vi har hört att det finns fall där personer friats.

Därtill, vad jag kunnat läsa mig till krävs det extremt små mängder av kokain för att det ska uppstå och kunna påvisas metaboliter i blodet. Givet Katjas jobb som polis (om än tjänstledig) så kan man ju spekulera i att hon deltagit i någon form av aktivitet där hon kommit i kontakt med droger på ett eller annat vis, och då kanske, utan att själv veta om det, kontaminerats och fått i sig kokain i en liten men ändå tillräcklig mängd för att påvisbara metaboliter ska ha uppstått.

Tror jag att så är fallet? Nej, det gör jag inte. Men det är ändå inte något som utifrån det vi, eller jag, vet som faller "bortom allt rimligt tvivel".

Kanske kommer det här fallet att leda till ännu en juridiskt acceptabel "ursäkt" för metaboliter av kokain i blodet.

Åklagarens problematik i det här fallet faller antagligen tillbaka på att bevisa uppsåtet. Katja har antagligen någon ursäkt han inte kan slå hål på.
Senast redigerad av Veridictores 2026-04-08 kl. 03:31.
Citera
2026-04-08, 19:48
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Det där stämmer inte.

Det spelar ingen roll om Katjas körkort var indraget på felaktiga grunder. Brottet grov olovlig körning är fullbordat om hon körde bil när körkortet var indraget.

Nja, om det inte fanns grund för omhändertagande blir beslutet ogiltigt och upphävt.
Det betyder att det inte finns något återkallande, ingen olovlig körning har skett.
Citera
2026-04-08, 19:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nja, om det inte fanns grund för omhändertagande blir beslutet ogiltigt och upphävt.
Det betyder att det inte finns något återkallande, ingen olovlig körning har skett.
Ja, inget hindrar dig att tro det, men det är inte så det fungerar i praktiken.
Citera
2026-04-08, 19:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagspringer
Det är inte olagligt att ha metaboliter i blodet eller urin. Utan mätbar narkotika i blodet är det inget rattfylleri

Jo, Ekgonin är narkotikaklassad och ingår i Bensoylekgonin.
Så finns den metaboliten i blodet är det drograttfylleri.
Är narkotikaklassad sedan 1966.
Citera
2026-04-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mkgee
Vad var det den utbildade bilföraren väjde och kraschade för? En groda? En mus eller ekorre?

Ja, snus, vejp och dåligt belysta övergångsställen är säkert också större hot mot barn än vad Katja är, även när hon kör runt narkotikapåverkad. Men hon är fortfarande ett hot. Inte mindre ett säkerhetshot om hon är en jävla narkoman med den makten.

En mycket omdömdeslös person och öppen korruption är vad det är.
Fattar inte. Högern gnäller högt på att Mustafa kollar på irakiska nyheter med högtalaren på tåget. Men inte om sånt här.
Hon Staaf.. 3 nära anhöriga kriminella och det lyfts inte ens på ögonbryn..

Katja gjorde mer än att parkera om bilen, hon var borta i flera timmar.

Sen körde hon ju faktiskt av vägen den där kvällen hon blev av med lappen (för andra gången)

men håller absolut med om att det är anmärkningsvärt hur lätt hon och hennes parti tar på detta.
Citera
2026-04-09, 13:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Katja gjorde mer än att parkera om bilen, hon var borta i flera timmar.

Sen körde hon ju faktiskt av vägen den där kvällen hon blev av med lappen (för andra gången)

men håller absolut med om att det är anmärkningsvärt hur lätt hon och hennes parti tar på detta.

"Hur lätt hon och hennes parti tar på detta"?

Katja Nyberg har inte sagt ngt alls utöver, att hon inte tänker säga ngt innan åklagaren har tagit beslut i fallet.

SD uteslöt henne omgående ur partiet. Vad borde partiet enl. dig ytterligare ha gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in