2026-01-31, 12:14
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolandRomanski
Det handlar om förtroende och människokännedom. I alla intervjuer vi har sett med henne under åren så har vi kunnat sexstat hon är rättskaffens och aldrig skulle begå ett sånt brott hon är satt i sin roll som polis att bekämpa.

Om Maud Olofsson hade åkt fast för mord eller om Greta Thunberg hade åkt dit för att ha släppt ut en miljon fat olja per dag Östersjön så skulle ingen tro på det utan söka alternativa förklaringar.

Vakna för fan! Katya skulle kunna stå som exempel med bild i ordboken under ordet trovärdig.
Du skämtar?
Var det för att hon är så "rättskaffens" hon blev av m kortet förra gången... när hon körde 71 kmh på 40 väg...
Och denna gång valde att vara påverkad av substanser och krocka med en stolpe... Ja hon verkar vara en riktig mönster medborgare.
Citera
2026-01-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolandRomanski
Det handlar om förtroende och människokännedom. I alla intervjuer vi har sett med henne under åren så har vi kunnat se att hon är rättskaffens och aldrig skulle begå ett sånt brott hon är satt i sin roll som polis att bekämpa.

Om Maud Olofsson hade åkt fast för mord eller om Greta Thunberg hade åkt dit för att ha släppt ut en miljon fat olja per dag i Östersjön så skulle ingen tro på det utan söka alternativa förklaringar.

Vakna för fan! Katya skulle kunna stå som exempel med bild i ordboken under ordet trovärdig.

Svara gärna på min fråga.
Citera
2026-01-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vet du exakt vad provsvaret sa?

Det jag läste var det inte helt klockrena "spår av narkotika".

"spår av narkotika"

inte "påvisad förekomst av narkotika".

För egen del tvivlar jag inte på att hon tagit narkotika. Det förefaller rätt uppenbart.

Men rent juridiskt är "rätt uppenbart" väldigt långt ifrån "ställt bortom rimligt tvivel", och det här är en juridisk fråga.

Om det ligger något i det hennes advokat skrev, att det är ett efterstadie till narkotika som påvisats, ja, då är det kanske inte bevisat någon drograttfylla. Då kanske hon inte hade narkotika i blodet vid tillfället för olyckan. Även om hon haft det tidigare.

Och, kanske är det därför åklagaren inte får tummen ur sitt arsle. Han har kanske inte något hållbart bevis.

Att man skriver "spår av" är just en sådan tvekan i formuleringen man ser när man t.ex. påvisat metaboliter men inte narkotika.

Så det är du som behöver fatta fakta och sluta tjata om att allt är överspelat när du i själva verket inte har en aning vad du pratar om.

Rent juridiskt räcker spårämnen av en narkotikaklassad substans i blodet som bevis för i vart fall ringa nark. Mig veterligen räcker det även för bevis i fråga om rattfylla, men där är jag inte inläst på praxis i någon djupare omfattning.

Frågan blir då om hon på något trovärdigt sätt kan förklara hur hon fått i sig narkotika utan uppsåt. Klassikern är ju att man lurats, att någon spetsat ens drink eller att man hånglat med någon som tagit narkotika oralt. Eller varför inte den gamla klassikern att man druckit urin från en person som använt narkotika (som visserligen räckte för ett frikännande, men det var till följd av en tabbe från åklagaren och inte förklaringen i sig).

Normalt sett duger ingen av ovan förklaringar. Främst för att dessa inte håller för följdfrågor, exempelvis hur i allsin dar man inte märkt att man blivit hög. Visst, det finns undantagsfall men den gemensamma faktorn där är att det finns tydlig stödbevisning. Exempelvis att man tagit sig till sjukhus med misstänkt hjärtfel (dvs. misstagit ruseffekten för ett somatiskt tillstånd) eller berättat för vänner om ett märkligt sjukdomstillstånd alternativt sjukskrivit sig från jobbet. Att endast påstå att man fått i sig narkotika av misstag eller utan vetskap utan att kunna presentera närmare omständigheter håller inte. Det försöker i stort sett samtliga åtalade i dessa måltyper med.

Så ska jag på att spekulera kommer hon åka dit för både ringa nark och rattfylla. Det positiva provsvaret är ett starkt bevis, och det faktum att hennes advokat gör sitt jobb och försöker så tvivel är inte samma sak som att det finns faktiskt, juridiskt, belägg för tvivlet.

Därtill kan vi kanske även poängtera att advokaten endast uttalat sig i förhållande till Transportstyrelsens interimistiska åtgärd. Nu har jag inte läst beslutet med det känns som en lågoddsare att körkortet återkallats med motiveringen att det är sannolikt att hon kommer dömas för brott. Då kan naturligtvis advokaten så tvivel om denna sannolikhet, men jag skulle väl (med viss erfarenhet inom området) säga att förutsättningarna att vinna en överklagandeprocess mot Transportstyrelsen i det här fallet är mycket - mycket - dåliga utifrån det positiva provsvaret.
Citera
2026-01-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Rent juridiskt räcker spårämnen av en narkotikaklassad substans i blodet som bevis för i vart fall ringa nark. Mig veterligen räcker det även för bevis i fråga om rattfylla, men där är jag inte inläst på praxis i någon djupare omfattning.

Frågan blir då om hon på något trovärdigt sätt kan förklara hur hon fått i sig narkotika utan uppsåt. Klassikern är ju att man lurats, att någon spetsat ens drink eller att man hånglat med någon som tagit narkotika oralt. Eller varför inte den gamla klassikern att man druckit urin från en person som använt narkotika (som visserligen räckte för ett frikännande, men det var till följd av en tabbe från åklagaren och inte förklaringen i sig).

Normalt sett duger ingen av ovan förklaringar. Främst för att dessa inte håller för följdfrågor, exempelvis hur i allsin dar man inte märkt att man blivit hög. Visst, det finns undantagsfall men den gemensamma faktorn där är att det finns tydlig stödbevisning. Exempelvis att man tagit sig till sjukhus med misstänkt hjärtfel (dvs. misstagit ruseffekten för ett somatiskt tillstånd) eller berättat för vänner om ett märkligt sjukdomstillstånd alternativt sjukskrivit sig från jobbet. Att endast påstå att man fått i sig narkotika av misstag eller utan vetskap utan att kunna presentera närmare omständigheter håller inte. Det försöker i stort sett samtliga åtalade i dessa måltyper med.

Så ska jag på att spekulera kommer hon åka dit för både ringa nark och rattfylla. Det positiva provsvaret är ett starkt bevis, och det faktum att hennes advokat gör sitt jobb och försöker så tvivel är inte samma sak som att det finns faktiskt, juridiskt, belägg för tvivlet.

Därtill kan vi kanske även poängtera att advokaten endast uttalat sig i förhållande till Transportstyrelsens interimistiska åtgärd. Nu har jag inte läst beslutet med det känns som en lågoddsare att körkortet återkallats med motiveringen att det är sannolikt att hon kommer dömas för brott. Då kan naturligtvis advokaten så tvivel om denna sannolikhet, men jag skulle väl (med viss erfarenhet inom området) säga att förutsättningarna att vinna en överklagandeprocess mot Transportstyrelsen i det här fallet är mycket - mycket - dåliga utifrån det positiva provsvaret.

Hon kan ju fått i sig narkotika på laglig väg. Hon kanske har adhd och käkar amfetamin och inte vill att det kommer ut. En teori bara.
Citera
2026-01-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Alla politiker verkar mygla med allt från resor till boende kostnader alltså vad de än tjänar pengar på ?
Men när de blir påkomna händer inte ett skit !!!

Det är ju det som gör en så jävla arg !!!

Det är bara vanliga dödliga som skall sköta sig.

Vad helvete de har ju valt att ta ett förtroende uppdrag från väljare, då får de fan ta ett ansvar.

Och va fan är det för regler regeringsledarmöter har ? De behöver ju inte ens närvara ?

Vilken jävla sandlåda

Önskar någon journalist rotade lite i hela jävla systemet

Riksdagen och ledamöterna där kommer ju aldrig ändå att ”besluta om att försämra för sig själva”.
Citera
2026-01-31, 12:41
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
Hon kan ju fått i sig narkotika på laglig väg. Hon kanske har adhd och käkar amfetamin och inte vill att det kommer ut. En teori bara.

Vi kan nog lugnt konstatera att hon är skyldig till detta.
Citera
2026-01-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66610
Du skämtar?
Var det för att hon är så "rättskaffens" hon blev av m kortet förra gången... när hon körde 71 kmh på 40 väg...
Och denna gång valde att vara påverkad av substanser och krocka med en stolpe... Ja hon verkar vara en riktig mönster medborgare.

Undrar om hon brukar dra linorna direkt i bilen när hon jobbar på Noa typ också, vid rödljus och sånt, tar en liten sipp ur påsen. Eller på polishusets kontor när hon läser om nått organiserat narkotikafall, då ligger det ett par linor på en tallrik bredvid.
Citera
2026-01-31, 12:42
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
Nä... snabbtest visade positivt för kokain blodanalys var positivt för kokain vilket inte hade varit fallet om hon hade förtärt adhd medicin...och isf skulle inte hennes advokat ha nämnt kokain.
Så nää....
Senast redigerad av 66610 2026-01-31 kl. 12:45.
Citera
2026-01-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Instämmer helt
Jag röstar SD men jag vill att hon ser insidan av en cell...

Barn kan vara ute , ska deras livsresa sluta pga en pundare beslutade att sitta bakom ratten ( som för övrigt får typ 5 år max medans föräldrarna till barnet som blir påkört får livstids straff) och lägger inte en tanke på andra ...
Tror inte på fängelse, alkoholhalten var låg, narkotika i blodet har inte bevisats än, endast restsubstans, saknar
den påkomna påsen fingeravtryck från den misstänkta blir det svårt att bevisa uppsåtligt innehav.
Visst finns det mycket som talar för fällande dom men om
man kan bli frikänd från grov fullbordad våldtäkt genom att
hänvisa till att man är sömngångare, vilket skett vid minst
två tillfällen, så är nog frikännande inte otänkbart, fängelse lär inte vara aktuellt.
Citera
2026-01-31, 12:53
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av networkdiskitis
Men vafan, hon är inte den enda i SD som snortar. Ta Bylund exempelvis, titta på karln, tror du aldrig han dragit eller drar linor? Klart som fan det händer, dom har ju fester och han sitter i samma riksdagsgrupp. Hur kan man vara så jävla naiv att man inte förstår det uppenbara, att dom alls snortar, mer eller mindre.

Dom får knarka hur mycket dom vill för min del men det blir hyckleri när man samtidigt är politiskt aktiv i ett parti som vill komma åt brottsligheten att lag och ordning är så viktigt för dom. SD är ett skojarparti och inte seriöst för fem öre
Citera
2026-01-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dom får knarka hur mycket dom vill för min del men det blir hyckleri när man samtidigt är politiskt aktiv i ett parti som vill komma åt brottsligheten att lag och ordning är så viktigt för dom. SD är ett skojarparti och inte seriöst för fem öre

Ja det kan jag hålla med om. Men detta hyckleri på det sättet är bara toppen på isberget.
Citera
2026-01-31, 12:56
Medlem
Nej men hade jag fått bestämma hade lagarna varit som Singapore och inte som dessa fittlagar vi har nu

Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tror inte på fängelse, alkoholhalten var låg, narkotika i blodet har inte bevisats än, endast restsubstans, saknar
den påkomna påsen fingeravtryck från den misstänkta blir det svårt att bevisa uppsåtligt innehav.
Visst finns det mycket som talar för fällande dom men om
man kan bli frikänd från grov fullbordad våldtäkt genom att
hänvisa till att man är sömngångare, vilket skett vid minst
två tillfällen, så är nog frikännande inte otänkbart, fängelse lär inte vara aktuellt.
Senast redigerad av David1982 2026-01-31 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in