2026-02-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Att körkortet återkallats i 12 månader visar enbart på att det finns fog att anta att Katjas egna utsagor tyder på ett extremt riskfyllt beteende. Inte att hon var påverkad av kokain under färden.

Det intressanta med Transportstyrelsens beslut är inte att de tog kortet, utan motiveringen. Att hon hade narkotika i blodet vid provtillfället.
Citera
2026-02-19, 20:36
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Skulle gissa att han är klok nog att han menar att utifrån hur det ser ut i svensk verklighet och med svensk lagstiftning så är det rimligt eftersom det just fanns narkotikaklassad substans i blodet. Alltså rattfylleri och eget bruk utifrån hur domstolarna dömer.
Ja, det är rimigt att anta. Men då får man påvisa att kokain fanns i blodet under eller efter färden genom att analysproverna visar på just kokain, inte en metabolit. Alternativt att man räknar på halveringstiden och pinpointar när substansen var aktiv, och därmed kan dra slutsatsen att det fanns kokain i blodet under färden.
Det var för övrigt så jag kunde bedöma att en av de tilltalade i målen du citerade faktiskt måste varit påverkad av kokain under färden. Genom deduktion. Det går alltså att göra logiska slutsatser genom indirekta slutledningar. Man behöver inte göra det genom direkt påvisande. Därmed är bze fortfarande relevant, även om min linje skulle bli praxis. Men det ska inte vara avgörande. Bara indikera.
Citera
2026-02-19, 20:36
Medlem
Citat:
Att hon satt vid ratten bestrider ingen. Att hon väjt för något bestrider ingen heller. Det sägs även att hon kört in i en stolpe. Att hon visat positivt vid ett snabbtest bestrider ingen heller. Även analysproverna visar positivt. Det är för att man letar efter bze. Men bze visar enbart att man har tagit kokain vid något tillfälle inom senaste dygnet. Det visar inte nödvändigtvis att man hade kokain i blodet under eller efter färden. Vilket är vad som normalt krävs för en fällande dom för rattfylleri.

Narkotikabrott och rattfylleri går inte hand-i-hand. Bara för du döms för narkotikabrott betyder inte det att du automatiskt döms för rattfylleri. Om så vore fallet skulle konkurrensen normalt innebära att det ena brottet konsumerar det andra. Här kan man dömas för båda brotten. Innebärande att de prövas var för sig. För de bedöms olika. Du bedömer dem som ett och samma. Däri ligger ditt tankefel.

Att körkortet återkallats i 12 månader visar enbart på att det finns fog att anta att Katjas egna utsagor tyder på ett extremt riskfyllt beteende. Inte att hon var påverkad av kokain under färden.

Att vid något tillfälle ha brukat kokain i Sverige på okänd plats är inte samma sak som att under påverkan av narkotika ha framfört ett motordrivet fordon. Det är två skilda saker. Det ena innebär inte det andra.
Alltså: Att ha BZE i blodet visar att man har haft kokain i systemet vid något tillfälle, men inte att man har haft det under eller efter själva färden.

Vad Bensoylekgonin är för något är det ingen som ifrågasätter. Frågan är om det är narkotikaklassat. Jag hävdar att det inte är det eftersom det finns inte uttryckligt skrivet någonstans.

Det går att räkna ut när kokainets har intagits. Hon körde bil narkotikapåverkad. Därför tog dom hennes körkort redan på plats. Så hur man än försöker slingra sig blir det ändå drograttfylla vilket hon är misstänkt för. Jag vet inte om hon delgivits ännu, men fallet har inte största prioritet direkt.
Citera
2026-02-19, 20:37
Medlem
Citat:
Men bze visar enbart att man har tagit kokain vid något tillfälle inom senaste dygnet. Det visar inte nödvändigtvis att man hade kokain i blodet under eller efter färden. Vilket är vad som normalt krävs för en fällande dom för rattfylleri.
Fel. Det är inte vad som krävs vilket jag har visat med flera domar, något som du också skrivit att du har insett. Alltså har du fel här när du skriver att "det krävs kokain i blodet för fällande dom för rattfylleri"

Citat:
Narkotikabrott och rattfylleri går inte hand-i-hand. Bara för du döms för narkotikabrott betyder inte det att du automatiskt döms för rattfylleri. Om så vore fallet skulle konkurrensen normalt innebära att det ena brottet konsumerar det andra. Här kan man dömas för båda brotten
Detta eftersom det är TVÅ OLIKA brott som styrks på olika sätt om det inte är så att du har det i blodet för då redovias inte ens urinprovet i RMV:s analyssvar. Bara blodet.

Citat:
Vad Bensoylekgonin är för något är det ingen som ifrågasätter. Frågan är om det är narkotikaklassat. Jag hävdar att det inte är det eftersom det finns inte uttryckligt skrivet någonstans.
Det är narkotikaklassat så det finns ingen fråga om det är eller inte. Det är stenhård fakta. Hur mycket du än hävdar motsatsen.
Citera
2026-02-19, 20:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Än en gång så spelar det i det här fallet noll roll vad du tycker eller hur du vill att det ska vara. Det är meningslöst att diskutera en verklighet som inte existerar i svenska domstolar.

Du bekräftar ju själv att det ska vara rattfylleri eftersom du håller med om att Bensoylekgonin fanns i blodet och då blir det rattfylleri. Varför skriver du att det inte är rattfylleri när du vet att det är det enligt svensk lagstiftning.
Du får ta den där diskussionen med moderatorerna huruvida man får ha åsikter om hur lagen bör vara i politikforumet. Jag tänker inte hålla i en lektion i klassisk latin för att redogöra för skillnaden kring de lege lata och de lege ferenda för din skull.

Eftersom Bensoylekgonin inte är narkotikaklassat så håller jag med om att det utgör ett bevis på narkotikabrott. Men bara ett indicium på rattfylleri. Lägg inte ord i munnen på mig är du snäll.

Du hävdar att något är olagligt för att det är olagligt. Vilket är en tautologi. Och helt meningslöst i en politisk diskussion.
Citera
2026-02-19, 20:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bechstein.1996
Det intressanta med Transportstyrelsens beslut är inte att de tog kortet, utan motiveringen. Att hon hade narkotika i blodet vid provtillfället.
Hon hade prover som visade på att hon vid något tillfälle intagit narkotika*

Stor skillnad.

Bensoylekgonin ≠ narkotika
Citera
2026-02-19, 20:44
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det går att räkna ut när kokainets har intagits. Hon körde bil narkotikapåverkad. Därför tog dom hennes körkort redan på plats. Så hur man än försöker slingra sig blir det ändå drograttfylla vilket hon är misstänkt för. Jag vet inte om hon delgivits ännu, men fallet har inte största prioritet direkt.
Då får vi invänta åklagarens beräkningar. Till dess vidhåller jag att det är ett indicium. Inte ett direkt avgörande bevis.

Det är däremot ett bevis på narkotikabrott. Om du förstår skillnaden.
Citera
2026-02-19, 20:46
Medlem
Citat:
Du får ta den där diskussionen med moderatorerna huruvida man får ha åsikter om hur lagen bör vara i politikforumet. Jag tänker inte hålla i en lektion i klassisk latin för att redogöra för skillnaden kring de lege lata och de lege ferenda för din skull.

Eftersom Bensoylekgonin inte är narkotikaklassat så håller jag med om att det utgör ett bevis på narkotikabrott. Men bara ett indicium på rattfylleri. Lägg inte ord i munnen på mig är du snäll.

Du hävdar att något är olagligt för att det är olagligt. Vilket är en tautologi. Och helt meningslöst i en politisk diskussion.
Bensoylekgonin i sig, som metabolit, är narkotikaklassad
https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
https://www.threads.com/@ride_fixer/post/DUsyLgfDQll/aterigen-metaboliten-till-kokain-bensoylekgonin-ar-ocksa-narkotikaklassad-har
Citera
2026-02-19, 20:46
Medlem
En dom från Alingsås TR.

Alingsås tingsrätt
ROTEL 4
DOM
2025-08-21
Målnummer
B 1659-25

1.2 RATTFYLLERI (5000-K742664-25)
XX har kört personbil efter att ha använt kokain, som är narkotika, i sådan mängd att det under eller efter färden har funnits narkotika kvar i hans blod. Det hände den 6 juli 2025 på , Alingsås kommun.
XXX begick gärningen med uppsåt.

Rattfylleri

Det är i målet utrett att XX framförde aktuellt fordon på den tid och plats som åklagaren gjort gällande. Genom det åberopade analysresultatet är det även styrkt att vid provtagningstillfället den 6 juli 2025 har haft 0,15 ug/g bensoylekgonin blodet. Bensoylekgonin bilas i kroppen efter
intag av kokain och är klassad som narkotika. Av informationsmaterial från
Rättsmedicinalverket över påvisandetid för bensoylekgonin i blodet framkommer det att analysmetodens tröskelvärde för positivt resultat i blod är 0,02 μg/g bensoylekgonin och att bensoylekgonin kan påvisas i upp till 30 timmar efter senaste intag.

XXX har uppgett att om analysresultatet visar positivt erkänner
han rattfylleri. Åtalet är därmed styrkt i sin helhet och ska bedömas som
åklagaren gjort gällande.

Notera att åklagaren i sitt åtal enbart skriver kokain och inte ens beskriver det som Bensoylekgonin. Så starkt sammankopplat är det.
Citera
2026-02-19, 20:47
Medlem
Men Ge Er...
Citera
2026-02-19, 20:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Fel. Det är inte vad som krävs vilket jag har visat med flera domar, något som du också skrivit att du har insett. Alltså har du fel här när du skriver att "det krävs kokain i blodet för fällande dom för rattfylleri"
Ja, du upprepar domarna som om det vore ett försvar av grundläggande logik. Visa vart det står att Bensoylekgonin är narkotika.

Citat:
Detta eftersom det är TVÅ OLIKA brott som styrks på olika sätt om det inte är så att du har det i blodet för då redovias inte ens urinprovet i RMV:s analyssvar. Bara blodet.
Nu upprepar du bara det jag skrev. Läs vad du svarar på innan du skriver.

Citat:
Det är narkotikaklassat så det finns ingen fråga om det är eller inte. Det är stenhård fakta. Hur mycket du än hävdar motsatsen.
Nej, det är inte narkotikaklassat.
Citera
2026-02-19, 20:48
Medlem
Citat:
Hon hade prover som visade på att hon vid något tillfälle intagit narkotika*

Stor skillnad.

Bensoylekgonin ≠ narkotika

Nej, de skriver att hon hade narkotika i blodet vid provtillfället. Om det är Bensoylekgonin eller något annat vet vi inte. Bensoylekgonin är bara under diskussion för att det är det enda som rimmar med både uppgifterna om snabbtestet och Katjas påståenden men ingen av dem är tillförlitliga källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in