Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Jag har inte följt fallet men tycker tidningsuppgifterna är oklara på flera punkter.
Det är ju viktigt i detta sammanhang hur tydliga "spår" av kokain det fanns. Analysmetoderna är mycket känsliga. Är de tillräckliga för att döma henne för rattonykterhet eller inte? När det gäller alkohol låg hon ju klart under gränsen för rattonykterhet.
Är pulvret i påsen hon hade analyserat. Är det kokain?
Jag ska försöka reda ut det hela:
Samma dag som olyckan gjordes ett snabbtest och blodprov. Snabbtestet visade på narkotika. Kokain. Blodprovet skickades på analys. Resultatet på blodprovet trumfar snabbtestet. Det är också hållbart i rätten. Det avgör om direkt om utredningen läggs ned eller drivs vidare.
När svaret på blodprovet kom visade det sig att hon har haft narkotika i blodet. Vi vet inte vilken variant. Men skulle kunna vara kokain med tanke på snabbtestet.
Det vi däremot vet är att narkotika inte har en nedre gräns som vid alkohol. Har du narkotika i blodet räknas det genast som rattfylla. Det spelar ingen roll hur lite. Du får inte ha narkotika i blodet med ett enda undantag. Narkotika får tas som medicin om du fått det utskrivet av en läkare och läkaren sagt att det är okej att du kör bil med det i blodet. Mycket av det som är narkotika är ju också medicin.
När advokaten, innan blodprovet analyserats, skrev till Transportstyrelsen och bad att Katja skulle få tillbaka körkortet utifrån en diskussion om snabbtestet, nämnde han inte ett enda ord om att hon lagligt tar ett narkotikaläkemedel. Vilket han ju borde ha sagt apropå att snabbtestet visade på narkotika. Därför drar jag slutsatsen att hon inte tar en sån medicin lagligt.
När det gäller påsen och analysen av den svävar vi ovisshet. Det kanske var narkotika. Eller så inte. Tids nog får vi veta.
Håller blodprovet i en rättegång? Ja, jag kan inte se annat. När analysen var klar återkallade Transportstyrelsen genast hennes körkort för rattfylla. SD bad henne avgå som riksdagsledamot. Och polismyndigheten, NOA i det här fallet, vill avskeda henne för rattfyllan.
Hennes advokat har sagt ”inga kommentarer” om varför hon hade narkotika i blodet.
Så det kommer inga överraskningar angående hur det kom sig att man fann narkotika i hennes blod.