2026-02-12, 14:19
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

PÅSEN:
Däremot är det en trådsanning att påsen innehöll kokain. Där har vi inga offentliga uppgifter på just det.

Men det finns en påse å, enligt åklagaren, som skickades för analys, även om Katja hävdar motsatsen.

Har Katja nekat till att en påse hittats eller "känner hon inte igen sig i det"?
Citera
2026-02-12, 14:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Har Katja nekat till att en påse hittats eller "känner hon inte igen sig i det"?

Katja och advokaten säger så här:

Citat:
Nybergs advokat Martin Orler har tidigare sagt att hon nekar till brott och att hon inte haft någon påse.
– Hon har inte haft någon påse med något vitt pulver och man har inte heller hittat det på henne eller liknande, sade Orler.

https://www.tv4.se/artikel/62UakxQOuvKDDsCmb1dXV8/nya-uppgifterna-misstaenkta-knarkpasen-hittades-i-liten-handvaeska

Åklagaren säger så här:

Citat:
Riksdagsledamoten Katja Nyberg (SD) nekar till att polisen hittat en påse med vitt pulver när hon visiterades efter en olycka.
Nu uppger åklagaren att påsen hittades i hennes handväska.
– Hon hade en väska med sig. En liten handväska. Man gick igenom alla saker och där hittade man påsen, säger Anders Jakobsson.

Katja har också sagt det här:

Citat:
SD-riksdagsledamoten Katja Nyberg förnekar uppgifterna om rattfylla. Hon är mycket förvånad över rapporteringen.

”Under mellandagarna råkade jag ut för en viltolycka med bilen. I samband med detta fick jag åka ner till polisstationen och blåsa för alkohol som då inte visade något utslag”, säger hon i en skriftlig kommentar till SVT.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/uppgifter-sd-topp-misstanks-for-rattfylla

Men senare erkänner advokaten att hon även gjorde ett snabbtest som gav utslag för kokain. Vilket ju inte stämmer överens med Katjas version av den dagen.

Citat:
”Ett snabbtest gav av okänd anledning utslag för kokain, dock endast av metabolit och inte den narkotiska substansen. Detta enligt preliminära uppgifter”, skriver ombudet i skrivelsen, som TV4 Nyheterna tagit del av.

https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte

Nu har jag tagit citaten från de större bolagen. Men Samnytt och Fria Tider skriver likande saker.
Citera
2026-02-12, 15:20
Medlem
pyroclasms avatar
Så Katja säger att hon inte hade en påse "på sig eller liknande"

"jag vet inget on nån påse" tror jag nog inte är en unik hållning bland misstänkta...
Citera
2026-02-12, 16:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

"jag vet inget on nån påse" tror jag nog inte är en unik hållning bland misstänkta...

Exakt. Hon pratar som missbrukare och brottslingar brukar göra.
Citera
2026-02-12, 18:33
Medlem
Citat:

i början nekade hon ju till att hon var misstänkt för något öht
Citera
2026-02-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ingen vuxen människa med fungerander kropp blir märkbart påverkad >0,2promille. Men rafftull bar hon ju på droger ändå.

Du menar nog < 0,2 promille.
Citera
2026-02-12, 20:19
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
Du menar nog < 0,2 promille.

Så OTROLIGT glad att du rättade mig, utan det hade INGEN som fattat. Du är så duktig.
Citera
2026-02-12, 21:02
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Det är ingen ide att ställa relevanta frågor tråden är full av helt upphetsade vänsteraktivister som driver ett narrativ. Enligt det narrativet ska man till och med fällas för rattfylla fast man har under 0,2 promille.

Det hade varit skitsamma om hon haft 0,00 promille det är NARKOTIKAN som ger rattfyllan.
Citera
2026-02-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Det hade varit skitsamma om hon haft 0,00 promille det är NARKOTIKAN som ger rattfyllan.

Ja men var är bevisen för att hon var påverkad av narkotika då?

Det enda vi vet ännu är att hon hade under 0,2 promille.

Och det är inte kriminellt på minsta sätt.
Citera
2026-02-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Ja men var är bevisen för att hon var påverkad av narkotika då?

Det enda vi vet ännu är att hon hade under 0,2 promille.

Och det är inte kriminellt på minsta sätt.
Undrar när vi får svaret imorgon ,hur dax på dagen. har åklagaren på fötter lär han väl basunera ut detta tidigt och troligen tipsa pressen gissar jag..Om inte sså är det väl fem i fyra gissar jag?
Citera
2026-02-12, 22:30
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Undrar när vi får svaret imorgon ,hur dax på dagen. har åklagaren på fötter lär han väl basunera ut detta tidigt och troligen tipsa pressen gissar jag..Om inte sså är det väl fem i fyra gissar jag?

Jag tror du gravt överskattar åklagarens politiska ambition. Men förhoppningsvis kommer det att åtal imorgon.
Citera
2026-02-12, 23:00
Medlem
Citat:
Jag tror du gravt överskattar åklagarens politiska ambition. Men förhoppningsvis kommer det att åtal imorgon.

Är själv förvånad att det inte kommit något än.

Det är ju ingen deadline så att det ramlar in precis innan stängning känns inte troligt, "slutet av nästa vecka" bör ju rimligen ha varit en uppskattning. Har det uppkommit mer uppgifter som gör åtalet störra känns det som att dom hellre inväntar än att hetsa in ett åtal för att hålla media nöjda.

Men jag hade ju ljugit om jag sa att jag inte var besviken över att det dröjer, vill gärna veta va som framkommit och hur rättsväsendet går vidare.

Bäst för alla hade det väl varit om det framkom att Katja är så insyltad att hon inte kan sitta kvar i riksdagen och mjölka skattepengar, men på andra sidan av det myntet så har hon haft en rätt uppburen position inom rättsapparaten, så skadan hon gjort kanske överväger skadeglädjen över att någon som skrutit om hur hon haffat partyknarkare och höjt straffen själv får stå till svars för sina brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in