2026-02-12, 23:26
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Är själv förvånad att det inte kommit något än.

Det är ju ingen deadline så att det ramlar in precis innan stängning känns inte troligt, "slutet av nästa vecka" bör ju rimligen ha varit en uppskattning. Har det uppkommit mer uppgifter som gör åtalet störra känns det som att dom hellre inväntar än att hetsa in ett åtal för att hålla media nöjda.

Men jag hade ju ljugit om jag sa att jag inte var besviken över att det dröjer, vill gärna veta va som framkommit och hur rättsväsendet går vidare.

Bäst för alla hade det väl varit om det framkom att Katja är så insyltad att hon inte kan sitta kvar i riksdagen och mjölka skattepengar, men på andra sidan av det myntet så har hon haft en rätt uppburen position inom rättsapparaten, så skadan hon gjort kanske överväger skadeglädjen över att någon som skrutit om hur hon haffat partyknarkare och höjt straffen själv får stå till svars för sina brott.

Ju längre åtalet dröjer ju mer känsla av himmel eller pannkaka blir det. Med det sagt är ju lägstanivån med rattfylla och narkotikabrott även det, tack vare personer som Katja, orimligt hårt straffat i Sverige. Skit skall skit ha helt enkelt.
Citera
2026-02-13, 00:12
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Från transportstyrelsen meddelas narkotika i blodet. Det ger att hon kommer dömda för narkotikabrott ocg rattfylla. Hon hade en påse med 2gram vitt pulver i sin väska. Visar det sig vara kokain är det narkotikabrott av normalgraden. Fler smarta frågor?
Jag har en fråga. Varifrån kommer uppgiften om 2 gram?
Citera
2026-02-13, 00:51
Medlem
Ja, nu har det gått en vecka mer än vad de i tråden påstod som hävdade att utredningen inte alls drog ut på tiden och att det skulle komma ett åtal redan i fredags i förra veckan.

Självklart förväntar jag mig att det kommer något nytt i utredningen under morgondagen, det har ju pladderpelle sagt, men ett åtal tvivlar jag på är klart. Pladderpellen hade 16 000 andra saker att göra. Han kan knappast ha hunnit knåpa ihop ett avtal. I alla fall inget genomarbetat ordentligt, om det han sa förra veckan var sant. Men inte mycket han säger verkar vara helt sant.
Citera
2026-02-13, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, nu har det gått en vecka mer än vad de i tråden påstod som hävdade att utredningen inte alls drog ut på tiden och att det skulle komma ett åtal redan i fredags i förra veckan.

Självklart förväntar jag mig att det kommer något nytt i utredningen under morgondagen, det har ju pladderpelle sagt, men ett åtal tvivlar jag på är klart. Pladderpellen hade 16 000 andra saker att göra. Han kan knappast ha hunnit knåpa ihop ett avtal. I alla fall inget genomarbetat ordentligt, om det han sa förra veckan var sant. Men inte mycket han säger verkar vara helt sant.
Får dra på frkostrasten och köpa popcorn öl har jag hemma. jag tror att åklagaren har som vanligt tavlat sig. men vi får se. Är Aftonbladet tyst i morgonbitti då gissar jag åklagaren klantat sig.
Citera
2026-02-13, 09:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Får dra på frkostrasten och köpa popcorn öl har jag hemma. jag tror att åklagaren har som vanligt tavlat sig. men vi får se. Är Aftonbladet tyst i morgonbitti då gissar jag åklagaren klantat sig.

Vi får nog lägga upp lagret till nästa vecka.
Är nu över en vecka sedan herr åklagare uttalade att han inte har alla svar ännu.
Aftonbladet tiger.....
Citera
2026-02-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vi får nog lägga upp lagret till nästa vecka.
Är nu över en vecka sedan herr åklagare uttalade att han inte har alla svar ännu.
Aftonbladet tiger.....
Då ser vi 15,55 om det kommer något, är aftonbladet tyst då har nog Åklagaren inget gissar jag.
Citera
2026-02-13, 10:46
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Då ser vi 15,55 om det kommer något, är aftonbladet tyst då har nog Åklagaren inget gissar jag.

VAd grundar du dina förhoppningar på? Det är snarare så att så länge undersökningarna växer kommer inget åtal. Helt tvärt om från din slutledning alltså. Eller tror du kanske att blodprovet ljuger och att Katja på något magiskt sätt inte kommer bli åtalad för sitt narkotikabruk eller rattonykterhet? Det kommer bara "försvinna" för att du gillar SD och Katja? Dream on.
Citera
2026-02-13, 11:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Ja men var är bevisen för att hon var påverkad av narkotika då?

Det enda vi vet ännu är att hon hade under 0,2 promille.

Och det är inte kriminellt på minsta sätt.

Det heter rattfylla även när man har narkotika i blodet.

Beviset kommer från offentligt håll. Nämligen från Transportstyrelsen.

I ett brev från Transportstyrelsen till Katja står det mycket riktigt att hennes alkoholhalt var tillåten. Men det står också att man fann narkotika i blodet.

Det är inte tillåtet att köra bil med narkotika i blodet. Det finns ingen lägre gräns för narkotika. Så det blir automatisk rattfylla om blodprovet visar det och man inte kan visa upp ett personligt recept på en narkotikaklassad medicin, som man enligt läkaren har rätt att köra bil med.

Katja har ju uppenbarligen inte ett sånt recept. Så när uppgiften från Transportstyrelsen om rattfylla blev offentlig sa SD att de saknade förtroende för henne och bad henne lämna sin plats i riksdagen. Hon vägrade, gick ut ur partiet och blev politisk vilde.

Citat:
Transportstyrelsen har nu fattat beslut om att återkalla hennes körkort. Myndigheten hänvisar till analysresultatet.

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i beslutet.

I beslutets motivering skriver myndigheten att ”det är sannolikt att du kommer att dömas för rattfylleri med narkotika i blodet”.

https://www.friatider.se/katja-nyberg-hade-knark-i-blodet-presstraff-med-akesson-stalls

Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Jag har en fråga. Varifrån kommer uppgiften om 2 gram?

Från Aftonbladet samma dag som de rapporterade nyheten. Det finns ingen offentlig källa, men AF säger sig ha en förmodad polisläcka som nämner just 2 gram.

Citat:
Händelsen skedde i Värmdö kommun, sent på kvällen den 28 december. Enligt uppgifter till Aftonbladet körde Katja Nyberg i en personbil när hon stoppades av polis.
Polisen misstänkte att hon var alkoholpåverkad och hon togs med till en polisstation. När hon kroppsvisiterades hittade polisen även en påse med 2 gram misstänkt kokain, enligt uppgifter till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0RGml/katja-nyberg-fast-for-rattfylla?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Citera
2026-02-13, 11:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag förmodar att det inte dyker upp mer info eller väcks åtal idag.

Det betyder inte att utredningen kommer läggas ner. Hennes blodprov väger tungt. Det är inget hon kan smita undan från. Hade hon varit oskyldig skulle utredningen varit nedlagd redan. Men blodprovet sätter stopp för det.

Det kanske tillkommit mer kring vad hon hittat på. Kanske nåt mer narkotikabrott.
Citera
2026-02-13, 11:52
Medlem
Trolleholm702s avatar
Det hade varit intressant att veta om horan kört bil efter den 28 december då hon greps.
Har hon varit på jobbet efter det tillfället och isf, har hon åkt kollektivt eller taxi?
Citera
2026-02-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förmodar att det inte dyker upp mer info eller väcks åtal idag.

Det betyder inte att utredningen kommer läggas ner. Hennes blodprov väger tungt. Det är inget hon kan smita undan från. Hade hon varit oskyldig skulle utredningen varit nedlagd redan. Men blodprovet sätter stopp för det.

Det kanske tillkommit mer kring vad hon hittat på. Kanske nåt mer narkotikabrott.

Tror inte heller att det kommer nåt idag.

Hade det vart litet hade det varit klart redan.

Är det stort gissar jag att det blir något slags uttalande kring det.
Iomed hennes höga ställning och så vidare.

Inget man lägger på lådan precic innan man tar tidig helg.

Vi verkar få vänta längre. Alla prover lär väl vara klara, så det är ytterligare undersökning som drar ut, får man anta?
Citera
2026-02-13, 12:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Det hade varit intressant att veta om horan kört bil efter den 28 december då hon greps.
Har hon varit på jobbet efter det tillfället och isf, har hon åkt kollektivt eller taxi?

Riksdagen hade juluppehåll när rattfyllan skedde. Och även juluppehåll innan nyheten bräserade. Så det är osäkert om hon var till riksdagen under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in