2026-02-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Intressant också att Morris på en broadcasting innan förra rättegången sa att organisationen aldrig skulle ändra sin policy kring uteslutning. Det har hänt mycket sedan han fick kicken...
Spekulerar bara, men tidslinjen för hans avlägsnande stämmer rätt bra.

Ja du. Är det två eller tre år sedan nu?
Det måste ju rimligtvis ha lett till spekulationer inom organisationen.
Citera
2026-02-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Är det vanligt? Varför skulle de göra så?

Jag reagerade och tyckte att det var konstigt att det bara stod en kärra som tydligt var från JV, men ingen som verkade vara ett vittne i närheten. Jag har alltid sett två vittnen vid kärrorna annars. Det är väl okej om de möjligen står några meter ifrån om man ändå förstår att de är vittnen, och de snabbt kommer fram om man står vid vagnen. Men sitter man i en bil i närheten, så kanske man inte är lika uppmärksam och snabb på att ta sig dit?

Jag kan för övrigt förstå om man behöver en paus, tex besöka någon toalett i närheten eller köpa en dricka för att man är törstig eller liknande. Men eftersom det brukar vara två vittnen (baserat på vad jag har sett), så borde det inte vara något problem om en av dem lämnar platsen en stund. Men att båda försvinner från platsen, eller att det inte är uppenbart att det är vittnen i närheten? Verkar lite konstigt.

Sannolikt är det heltidsförkunnare, s k pionjärer som måste räkna timmar för att komma upp i sin kvot så de kan rapportera.
Jag tror att de som står vid kärrorna är instruerade att inte dyka på folk, men vad som exakt avses med detta vet jag inte.
Citera
2026-02-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt är det heltidsförkunnare, s k pionjärer som måste räkna timmar för att komma upp i sin kvot så de kan rapportera.
Jag tror att de som står vid kärrorna är instruerade att inte dyka på folk, men vad som exakt avses med detta vet jag inte.

Är det bara pionjärer som får använda sig av kärrorna? Inte vanliga vittnen också?

Jag bryr mig inte om de aktivt tar kontakt med folk eller inte. Är folk intresserade så kommer de nog börja prata med vittnen ändå.

Vill de inte ha kontakt med folk, bara rapportera timmar, så kan de väl bara låna kärrorna och ta med sig det hem eller nåt? Det är väl ingen större skillnad på att göra så än att lämna kärran obevakad någonstans. Nu har jag bara sett det hända en gång, de brukar stå vid kärrorna. Det är väl ingen som kontrollerar att de faktiskt tar med sig kärran och ställer sig på någon gata eller torg.

Om man inte har tid eller intresse för att vara pionjär, så behöver man väl inte heller låtsas predika genom att låna kärra och ställa den någonstans och gå därifrån. Om nu inte pionjärerna får några fördelar eller liknande på något sätt?
Citera
2026-02-12, 17:26
Medlem
Citat:
Är det bara pionjärer som får använda sig av kärrorna? Inte vanliga vittnen också?

Jag bryr mig inte om de aktivt tar kontakt med folk eller inte. Är folk intresserade så kommer de nog börja prata med vittnen ändå.

Vill de inte ha kontakt med folk, bara rapportera timmar, så kan de väl bara låna kärrorna och ta med sig det hem eller nåt? Det är väl ingen större skillnad på att göra så än att lämna kärran obevakad någonstans. Nu har jag bara sett det hända en gång, de brukar stå vid kärrorna. Det är väl ingen som kontrollerar att de faktiskt tar med sig kärran och ställer sig på någon gata eller torg.

Om man inte har tid eller intresse för att vara pionjär, så behöver man väl inte heller låtsas predika genom att låna kärra och ställa den någonstans och gå därifrån. Om nu inte pionjärerna får några fördelar eller liknande på något sätt?

Jag tror inte att det bara är pionjärer som står vid kärrorna, även om det oftast är dessa som ses där. Däremot vill jag minnas att det ska vara "särskilt lämpliga personer" som är utvalda att stå vid kärrorna. Du inser att det inte är så lyckat om någon labil person skulle gå loss vid svårare frågor.

Jag tror att instruktionerna är att inte direkt börja tala med människor. Man ska undvika att vara påträngande. Kanske är det därför man inte står direkt invid kärrorna.
Citera
2026-02-12, 18:05
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det bara är pionjärer som står vid kärrorna, även om det oftast är dessa som ses där. Däremot vill jag minnas att det ska vara "särskilt lämpliga personer" som är utvalda att stå vid kärrorna. Du inser att det inte är så lyckat om någon labil person skulle gå loss vid svårare frågor.

Jag tror att instruktionerna är att inte direkt börja tala med människor. Man ska undvika att vara påträngande. Kanske är det därför man inte står direkt invid kärrorna.

De flesta tycks ändå stå vid kärrorna. Max 1-2 meter ifrån. Så det verkar inte vara ett problem rent allmänt.

Däremot är mina erfarenheter att prata med dem rätt varierande, så numera ignorerar jag dem och går förbi. De brukar vara kortfattade och hänvisa till hemsidan, så det är meningslöst att prata med dem. Det var lättare att prata med dörrknackarna.

Och inget vittne som jag har pratat med klarar av svårare frågor. Inte ens de som framstår som helt okej i övrigt. Så de behöver inte vara labila eller liknande.
Senast redigerad av Amberfly 2026-02-12 kl. 18:26.
Citera
2026-02-12, 20:30
Medlem
Citat:
De flesta tycks ändå stå vid kärrorna. Max 1-2 meter ifrån. Så det verkar inte vara ett problem rent allmänt.

Däremot är mina erfarenheter att prata med dem rätt varierande, så numera ignorerar jag dem och går förbi. De brukar vara kortfattade och hänvisa till hemsidan, så det är meningslöst att prata med dem. Det var lättare att prata med dörrknackarna.

Och inget vittne som jag har pratat med klarar av svårare frågor. Inte ens de som framstår som helt okej i övrigt. Så de behöver inte vara labila eller liknande.

Nu lämnade jag på 1980-talet, så jag har inte all information. Men vad jag vet så har det utgått "rekommendationer" att inte ge sig in i debatter eller bemöta svårare frågeställningar. Man vill helt enkelt att eventuellt intresserade ska gå in på hemsidan.
Det finns ett flertal exempel på t ex YouTube som visar att om de blir konfronterade av någon med insikt i organisationen, så brukar de ofta helt sonika rulla bort kärran. Detta fortare än kvickt.
Sannolikt är de tillsagda att göra så. Organisationen vet väl att det brukar sluta illa när litet svårare frågor kommer.
Citera
2026-02-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Jag vet inte hur mycket bibelkunskap den yngre generationen av JV har. Tidigare var det ganska djupa artiklar i literaturen. Vittnen förväntades kunna förstå och förklara det mesta i teologin men jag tycker dagens literatur inte går på djupet på samma sätt som förr. Så jag tror inte den yngre generationen är så bra på att svara på frågor. Lättare då att hänvisa till hemsidan. På så sätt har ju organisationen mer kontroll också. Men om det är effektivt? Skulle inte tro det!

Tillväxten i Västvärlden har i princip stagnerat det senaste decenniet.
Och ja, sedan det entimmeslånga bokstudiet ströks tror jag att kunskaperna minskat drastiskt. Om man nu ska kalla det för kunskaper. Det handlade mer eller mindre om att rabbla tolkningar av några dussin bibelcitat.
Citera
2026-02-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så Gud tvingades bli domare.

Matteus 13
[41] Människosonen skall sända ut sina änglar, [42] och de skall rensa hans rike från alla som förleder människorna och bryter mot lagen, och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.

Och det pågår än i dag.

En allvetande och allsmäktig Gud tvingades till någonting. Det måste varit väldigt klantigt gjort.
Citera
2026-02-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var ett bra svar på något som jag inte frågade om.

Jag frågade: Varför var smärta nödvändigt, utöver de redan stora straffen utvisning och kroppslig dödlighet?

Jag frågade också varför straffet med smärta vid barnafödande också skulle drabba helt oskyldiga kvinnor i framtiden, vilket alltså, i princip, gäller hela begreppet att man skulle kunna ärva synd från sina föräldrar. Alltså att helt oskyldiga straffas för något som de själva inte har gjort.

Du tycker tydligen att det är ett moraliskt korrekt sätt av en perfekt Gud att straffa ofödda, som alltså inte har gjort något alls själva för att förtjäna ett sådant straff.

Nu beror detta på ur vilken synvinkel man förlossningssmärtorna i. I ett evolutionärt perspektiv beror det på hjärnans, och därmed huvudets storlek.
Men detta hade man givetvisvis inte kunskap om på Bibelns tid . I bästa fall blir den påstådda synder en orsak till förlossningssmärtorna, men det kan också vara att lägga skuld på kvinnan som kön......även om ytterst få kvinnor genom historien har lyssnat på talande ormar.
Citera
2026-02-14, 11:15
Medlem
Citat:
En allvetande och allsmäktig Gud tvingades till någonting. Det måste varit väldigt klantigt gjort.
För att bli allvetande måste Gud utforska hur framtiden blir. Det gjorde han efter syndafallet, när han dömde ormen och kvinnan (Gen 3:15). Innan syndafallet och den första lögnen hade Gud ingen anledning att övervaka skapelserna för att alla lydde och gjorde allt de skulle göra. Andra varelser synd inskränker inte Guds makt. Gud har lovat att döma alla som syndar (om du äter skall du dö), inte lovat att ingripa innan det händer. Är det något mer du inte förstått?
Senast redigerad av DindooNuffin 2026-02-14 kl. 11:33.
Citera
2026-02-16, 16:11
Medlem
Magnums avatar
I morgon (tisdag 17/2) kl 20:00 sänder TV-kanalen Axess del två i sin serie "Bakom stängda dörrar" som i detta avsnitt handlar om Jehovas Vittnen. Det går även se programmet kommande dagar:
Onsdag 18/2 18:00
Torsdag 19/2 07:00
Fredag 20/2 09:00
Lördag 21/2 00:00

Serien består av fyra journalistiska dokumentärer om fyra religioner och hemliga sällskap: Mormonerna, Jehovas vittnen, Scientologerna och Frimurarna. Vilka är de, vad tror de på och hur fungerar deras organisationer?
Senast redigerad av Magnum 2026-02-16 kl. 16:14.
Citera
2026-02-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
I morgon (tisdag 17/2) kl 20:00 sänder TV-kanalen Axess del två i sin serie "Bakom stängda dörrar" som i detta avsnitt handlar om Jehovas Vittnen. Det går även se programmet kommande dagar:
Onsdag 18/2 18:00
Torsdag 19/2 07:00
Fredag 20/2 09:00
Lördag 21/2 00:00

Serien består av fyra journalistiska dokumentärer om fyra religioner och hemliga sällskap: Mormonerna, Jehovas vittnen, Scientologerna och Frimurarna. Vilka är de, vad tror de på och hur fungerar deras organisationer?

Man kan hoppas det är objektivt den här gången.
Senast redigerad av ttsp 2026-02-16 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in