2026-02-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, see man detta i sitt sammanhang så är det du säger uppenbart.
När vi nu talar om rättsfallet i Norges högsta domstol, ska vi också tänka på Rolf Furuli. Han var kanske Cellskapet främste apologet för läran om 1914. Likväl gjorde man sig av med honom när han kom ut med sin bok som kritiserade detaljstyrningen och icke-bibliska uteslutningsorsaker.
Sedan kanske vi ska diskutera klokheten i det Furuli gjorde. Enligt min mening agerade han riktigt korkat. Han skulle kunnat göra Cellskapet en betydligt större skada om han varit kvar och söndrat organisationen inifrån.

Men men, det skulle säkert även du och jag kunnat gjort. Han kanske var lika trött på skiten som du och jag var.

Jag begriper mig inte på honom. Jag har slutat läsa hans artiklar då han tjatar om samma saker hela tiden och upprepar allt han skrivit gång på gång. Det är som att han inte tror att läsaren ska kunna dra egna slutsatser.

Han tror vad jag vet att JV är den enda sanna religionen, så jag tror inte att han skulle vilja skada organisationen. Men jag förstår vad du menar. Skada för att hjälpa individerna genom ändringar i styret?

Vid förra rättegången var han med som kunnig expert skulle man nog kunna säga. Jag tyckte han svarade bra på frågorna. Jag har inte hört om han är närvarande på den som pågår. Men det är sanslöst att Ryssdal kan ljuga som han gör. Teokratisk krigföring heter det visst.
Citera
2026-02-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Jag begriper mig inte på honom. Jag har slutat läsa hans artiklar då han tjatar om samma saker hela tiden och upprepar allt han skrivit gång på gång. Det är som att han inte tror att läsaren ska kunna dra egna slutsatser.

Han tror vad jag vet att JV är den enda sanna religionen, så jag tror inte att han skulle vilja skada organisationen. Men jag förstår vad du menar. Skada för att hjälpa individerna genom ändringar i styret?

Vid förra rättegången var han med som kunnig expert skulle man nog kunna säga. Jag tyckte han svarade bra på frågorna. Jag har inte hört om han är närvarande på den som pågår. Men det är sanslöst att Ryssdal kan ljuga som han gör. Teokratisk krigföring heter det visst.

Egendomligt nog verkar Ryssdalen inrikta sig på semantiska frågor och är/låtsas vara upprörd över att ordet "shunning" förekommit vid rättsförhandlingarna. Uppenbarligen har han anfört att begreppet "social distancing" skulle vara mer acceptabelt. Men, han har väl lärt sig något från Coronapandemin. 😁

Men ja. Furulids beteende är irrationellt och tämligen obegripligt. Vad hade han egentligen tänkt sig att publicerandet av hans bok skulle leda till? Mer än att han skulle få foten i arsl......rö.....ryggslutet. Detta borde han kunnat räkna ut med dito kroppsdel.
Citera
2026-02-09, 21:34
Medlem
Citat:
Egendomligt nog verkar Ryssdalen inrikta sig på semantiska frågor och är/låtsas vara upprörd över att ordet "shunning" förekommit vid rättsförhandlingarna. Uppenbarligen har han anfört att begreppet "social distancing" skulle vara mer acceptabelt. Men, han har väl lärt sig något från Coronapandemin. 😁

Men ja. Furulids beteende är irrationellt och tämligen obegripligt. Vad hade han egentligen tänkt sig att publicerandet av hans bok skulle leda till? Mer än att han skulle få foten i arsl......rö.....ryggslutet. Detta borde han kunnat räkna ut med dito kroppsdel.

Nu är väl inte Ryssdal ett JV? Han kanske inte är bevandrad i JV-språket annat än på norska, där ordet shunning översätts till social distansering som du säger. Jag tolkade det som att han menade att ordet inte förekommer i JVs litteratur men jag kanske har fel.
Citera
2026-02-10, 03:04
Medlem
Citat:
JV är inte primärt ute efter att ha dialoger och samtal som är förutsättningslösa. Man vill predika. Och då ska man numera helst stå på gator och torg med en kärra, och försöka att få den eventuellt intresserade till att besöka organisationens hemsida.
En teologisk debatt anses oftast som slöseri med tid. "Samtalet" ska ske på JVs villkor.

Undrar hur framgångsrikt det är för JV. Att stå på gator och torg med sån vagn. Vad jag har sett så brukar de välja ut platser där det är mycket folk. Fast det brukar innebära att de flesta bara är förbipasserande. Vid ett tillfälle i somras så såg jag kärran, men inget vittne dessutom.

Att hänvisa dem till hemsidan är kanske inte världens bästa sätt. Dessutom tycker jag att det inte ger svar på alla frågor och funderingar. Sökfunktionen är heller inte alltid så bra, jag kan få upp en massa irrelevanta sökresultat.

Jag vet att det finns svenskar (antar att det kan vara likadant utomlands) avskyr dörrknackningarna. Men det var åtminstone lättare att prata med dem, även om jag fick tänka på hur jag formulerade mig för att få svar.

Men ensidig dialog, och att hänvisa till hemsidan, jag vet inte om det fungerar så bra för JV.
Citera
2026-02-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Du nämner paket. Ger man någonsin paket till andra? Kanske inte vid högtider och födelsedagar. Men får man tex köpa en blombukett, en chokladask eller vad som helst för att visa sin uppskattning? Jag vet vad organisationen tycker om julklappar, födelsedagspresenter etc. Personen jag känner och som växte upp inom JV, har fortfarande svårt för presenter och skyller på uppväxt.

Svar, ja det är helt OK och inget ovanligt. Jag har aldrig hört någon uttrycka liknande tankar som den du känner. Men det kanske är vanligare än man tror. Men som sagt, jag har aldrig hört talas om det.
Citera
2026-02-10, 11:58
Medlem
Citat:
Undrar hur framgångsrikt det är för JV. Att stå på gator och torg med sån vagn. Vad jag har sett så brukar de välja ut platser där det är mycket folk. Fast det brukar innebära att de flesta bara är förbipasserande. Vid ett tillfälle i somras så såg jag kärran, men inget vittne dessutom.

Att hänvisa dem till hemsidan är kanske inte världens bästa sätt. Dessutom tycker jag att det inte ger svar på alla frågor och funderingar. Sökfunktionen är heller inte alltid så bra, jag kan få upp en massa irrelevanta sökresultat.

Jag vet att det finns svenskar (antar att det kan vara likadant utomlands) avskyr dörrknackningarna. Men det var åtminstone lättare att prata med dem, även om jag fick tänka på hur jag formulerade mig för att få svar.

Men ensidig dialog, och att hänvisa till hemsidan, jag vet inte om det fungerar så bra för JV.

Jag vet inte hur mycket bibelkunskap den yngre generationen av JV har. Tidigare var det ganska djupa artiklar i literaturen. Vittnen förväntades kunna förstå och förklara det mesta i teologin men jag tycker dagens literatur inte går på djupet på samma sätt som förr. Så jag tror inte den yngre generationen är så bra på att svara på frågor. Lättare då att hänvisa till hemsidan. På så sätt har ju organisationen mer kontroll också. Men om det är effektivt? Skulle inte tro det!
Citera
2026-02-10, 13:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur mycket bibelkunskap den yngre generationen av JV har. Tidigare var det ganska djupa artiklar i literaturen. Vittnen förväntades kunna förstå och förklara det mesta i teologin men jag tycker dagens literatur inte går på djupet på samma sätt som förr. Så jag tror inte den yngre generationen är så bra på att svara på frågor. Lättare då att hänvisa till hemsidan. På så sätt har ju organisationen mer kontroll också. Men om det är effektivt? Skulle inte tro det!

Jag har hört talat om minskat innehåll och minskat antal nummer av Vakna och Vakttornet. Men har inte riktigt koll på innehållet, och vad som påverkades av de förändringarna.

Nu kanske jag inte minns det rätt, men för kanske 15 år sedan hade man ett tredje möte i veckan, med fokus på bibelstudier. Man kunde samlas i små grupper hemma hos folk med. Sedan togs det bort, och det är två vanliga möten i veckan hos Rikets sal. Undrar om det också påverkar de ungas kunskaper när det gäller Bibeln.

Vad jag vet så förekommer bibelstudier och bibelläsning även i Rikets sal, och vittnen förväntas studera lite hemma inför möten. Men jag vet inte hur bra det är. En del av det blandas kanske med innehåll från vakttorn etc med?

Annars kanske det är mest bibelstudier etc under en bibelkurs inför dop (oavsett om man är uppvuxen inom JV eller utomstående som är nyfiken på bibelkurs).

Men eftersom vissa vittnen anser att det är viktigt att följa bibeln, och man kan bli utesluten i värsta fall, så vore det ju bra med regelbundna studier och så mycket kunskap som möjligt.

Vet inte om något av JV’s sätt att missionera egentligen var bra. Många störde sig på dörrknackningar. Brev hänvisade ofta till hemsidan, precis som folk vid kärrorna på gator och torg. Det bästa sättet att prata med dem kanske vore att boka besök via hemsidan, eller om man vill ringa eller skicka brev till avdelningskontoret i Danmark. Visst, man kan gå på möte med men det är väl inte det bästa sättet heller. Kanske om man kommer i god tid innan.
Citera
2026-02-10, 20:53
Medlem
Citat:
Nu är väl inte Ryssdal ett JV? Han kanske inte är bevandrad i JV-språket annat än på norska, där ordet shunning översätts till social distansering som du säger. Jag tolkade det som att han menade att ordet inte förekommer i JVs litteratur men jag kanske har fel.

En norsk uppdatering som publicerats i går (9 februari) säger att Jehovas vittnens advokat erkände att han hade uttryckt sig lite starkt om ordet “shun”/uteslutning, vilket staten motsatte sig:
Advokaten fick backa från ett uttalande om att organisationen aldrig använder termen shun.
Citera
2026-02-11, 21:23
Medlem
Citat:
En norsk uppdatering som publicerats i går (9 februari) säger att Jehovas vittnens advokat erkände att han hade uttryckt sig lite starkt om ordet “shun”/uteslutning, vilket staten motsatte sig:
Advokaten fick backa från ett uttalande om att organisationen aldrig använder termen shun.

Det intressanta är att detta var försvarsmaktens huvudlinje. Han ville fokusera på ren semantisk. Måhända fick inte advokaten full information från Cellskapet!?
Nåväl, sannolikt kommer detta att bita organisationen i ars...rö...... ryggslutet.😁😎
Jag har en känsla av att advokaten inte är överförtjust beträffande den bristfälliga information han fått.
Citera
2026-02-11, 22:34
Medlem
Citat:
Det intressanta är att detta var försvarsmaktens huvudlinje. Han ville fokusera på ren semantisk. Måhända fick inte advokaten full information från Cellskapet!?
Nåväl, sannolikt kommer detta att bita organisationen i ars...rö...... ryggslutet.😁😎
Jag har en känsla av att advokaten inte är överförtjust beträffande den bristfälliga information han fått.

Intressant också att Morris på en broadcasting innan förra rättegången sa att organisationen aldrig skulle ändra sin policy kring uteslutning. Det har hänt mycket sedan han fick kicken...
Spekulerar bara, men tidslinjen för hans avlägsnande stämmer rätt bra.
Citera
2026-02-11, 22:39
Medlem
Kan garantera att 2 vittnen hade koll på kärran en bit ifrån. Ser dom någon som visar intresse så är de snabbt framme och kan börja prata.
Citat:

Citera
2026-02-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Kan garantera att 2 vittnen hade koll på kärran en bit ifrån. Ser dom någon som visar intresse så är de snabbt framme och kan börja prata.

Är det vanligt? Varför skulle de göra så?

Jag reagerade och tyckte att det var konstigt att det bara stod en kärra som tydligt var från JV, men ingen som verkade vara ett vittne i närheten. Jag har alltid sett två vittnen vid kärrorna annars. Det är väl okej om de möjligen står några meter ifrån om man ändå förstår att de är vittnen, och de snabbt kommer fram om man står vid vagnen. Men sitter man i en bil i närheten, så kanske man inte är lika uppmärksam och snabb på att ta sig dit?

Jag kan för övrigt förstå om man behöver en paus, tex besöka någon toalett i närheten eller köpa en dricka för att man är törstig eller liknande. Men eftersom det brukar vara två vittnen (baserat på vad jag har sett), så borde det inte vara något problem om en av dem lämnar platsen en stund. Men att båda försvinner från platsen, eller att det inte är uppenbart att det är vittnen i närheten? Verkar lite konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in