Citat:
Ursprungligen postat av
Diavlo
Kan ändå tycka att skillnaden har en rätt uppenbar natur, allt är rätt som du skriver, samtidigt måste det få finnas grader i helvetet.
Det är inte på något sätt förmildrande men ”i det vanliga fallet” är ju sanningen att flera inklusive BO kunde se det komma, i vissa fall, inte ofta, är det till och med så att det var känt även av BO innan relationen inleddes, men däremot relativt ofta inser inte BO att det kommer att ske trotts många varningstecken, det blir ändå av ljuset av detta brott betydligt mera skrämmande med BO som är helt random.
Du representerar den allmänt sociala synen som praktiseras till fullo i Sverige och som jag vänder mig emot, dvs att om ett brott händer statistiskt sällan och få drabbas är det ett mindre problem, jag kan tycka att för den enskilde som drabbas är detta ingen tröst och heller inte desto mindre jävligt tvärt om.
Självfallet måste det finnas grader i helvetet och det här tillhör helt klart det jävligaste.
Tack för dina reflektioner. Håller med om flera delar men kanske inte att jag tycker att detta skulle vara ett mindre problem för att det händer mer sällan. Absolut inte. Jag tycker det här är fruktansvärt.
Däremot förvånas jag av att vi inte just finner det "lika" horribelt när en make slår ihjäl sin fru på det mest fruktansvärda sätt. Det får inte samma mediala uppmärksamhet och det skrivs inte meterlånga spalter om det här på FB heller.
Inget av morden är mindre värda eller mindre otäcka, det är inte så jag menar. Inte på något sätt och tragedier ska inte jämföras. Men hur vi reagerar på dem är fascinerande.
Jag tror vi tyvärr låter en sorts omedveten eller medveten normalisering av de mord som sker ofta, såsom i hemmet, bidra till att de brotten inte pratas lika mycket om eller att vi inte reagerar lika starkt på det längre. Tyvärr. När sedan något sådant här sker, som inte händer så ofta, blir vi jätteupprörda och R*bin är plötsligt den värsta mördaren någonsin. Jag tror dock att den värsta mördaren någonsin finns precis överallt. Det beror på våra glasögon.