Citat:
Ursprungligen postat av
Muffinsen27
Det här är kanske en dum eller naiv fråga..
Hur går man ens vidare efter något sånt här? Jag tänker särskilt på anhöriga. Jag kände varken BO eller hennes familj, men jag märker hur illa jag själv mådde bara av att ta del av händelsen. Då kan jag knappt föreställa mig hur det är att vara nära anhörig.
Om man helt enkelt inte klarar av att jobba efter ett sånt trauma – hur fungerar stödet i praktiken?
Vad får man för hjälp från vården, Försäkringskassan eller andra myndigheter? Hur brukar arbetsgivare ställa sig till det? Finns det förståelse för att man kan bli helt utslagen psykiskt, eller förväntas man ”fungera” efter en viss tid?
Jag undrar också om anhöriga faktiskt får det stöd de behöver, eller om mycket handlar om att själv orka driva på, kämpa och ta sig igenom systemet när man redan är som mest sårbar.
Om någon här har kunskap eller erfarenhet (egen eller genom jobb), vore det intressant att höra hur det faktiskt ser ut i verkligheten.
Jag kan ingenting om vad anhöriga till BO får för stöd men hoppas det finns några omkring dem som kan hjälpa till med praktiska delar som sjukskrivning, fk, arbetsgivare, begravning etc. Och en massa vänner och familj som stöd förstås när de behöver dem.
Detta fall är så exceptionellt tragiskt och hemskt och jag undrar om det finns någon professionell i världen som kan hjälpa dem ur det värsta djupet ens. Att förlora ett barn är tillräckligt hemskt men jag tänker på vad han förmodligen gjort med kroppen innan styckning, och så styckningen på det och så troligen att han spridit detta, vilket är oåterkalleligt. Hur får de hjälp att hantera och bearbeta detta? Säger polisen ens allt detta till dem, alltså precis vad som hänt eller hur funkar sånt.
Fyfan vad jag önskar att hans föräldrar aldrig träffats. Eller att de som spöade honom haft ihjäl honom