2026-01-10, 22:25
Medlem
Ehhh jo!…
De krävs en diagnos
Fråga Chat GPT

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det kan vara att han var arbetslös och erbjöd arbetsgivaren en billigare anställning med lönebidrag via AF. För det behövs ingen diagnos .
Citera
2026-01-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Ehhh jo!…
De krävs en diagnos
Fråga Chat GPT

Nej bara ohälsa.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-01-10 kl. 22:28.
Citera
2026-01-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Det här är kanske en dum eller naiv fråga..

Hur går man ens vidare efter något sånt här? Jag tänker särskilt på anhöriga. Jag kände varken BO eller hennes familj, men jag märker hur illa jag själv mådde bara av att ta del av händelsen. Då kan jag knappt föreställa mig hur det är att vara nära anhörig.

Om man helt enkelt inte klarar av att jobba efter ett sånt trauma – hur fungerar stödet i praktiken?
Vad får man för hjälp från vården, Försäkringskassan eller andra myndigheter? Hur brukar arbetsgivare ställa sig till det? Finns det förståelse för att man kan bli helt utslagen psykiskt, eller förväntas man ”fungera” efter en viss tid?

Jag undrar också om anhöriga faktiskt får det stöd de behöver, eller om mycket handlar om att själv orka driva på, kämpa och ta sig igenom systemet när man redan är som mest sårbar.

Om någon här har kunskap eller erfarenhet (egen eller genom jobb), vore det intressant att höra hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

Med största sannolikhet är de sjukskrivna ett tag framöver. Rent krasst kommer försäkringskassan att avgöra hur länge det behovet finns. (Men skulle gissa att iom insamlingen kan de vara hemma länge oavsett). De kan få akut krisstöd tex genom en sjukförsäkring. Det beror också mycket på den aktuella kommunen vilket stöd som erbjuds, annars får de söka detta själva via VC eller privat psykolog. Ofta är det tyvärr så, att behov av stöd behöver man själv uttrycka. Det är inget som sker automatiskt. Med tiden går det att vara med i sorgebearbetningsgrupper via regionen/kommunen/kyrkan men då ska det ha gått minst ett halvår oftast. Det viktigaste i en situation som denna är det sociala stödet som finns, initialt behövs som sagt ofta professionellt krisstöd och läkarkontakt, men det viktigaste i alla stadier är familj, vänner och bekanta.
Citera
2026-01-10, 22:31
Medlem
Citat:

Hur går man ens vidare efter något sånt här? Jag tänker särskilt på anhöriga. Jag kände varken BO eller hennes familj, men jag märker hur illa jag själv mådde bara av att ta del av händelsen. Då kan jag knappt föreställa mig hur det är att vara nära anhörig.

Om man helt enkelt inte klarar av att jobba efter ett sånt trauma – hur fungerar stödet i praktiken?
Vad får man för hjälp från vården, Försäkringskassan eller andra myndigheter? Hur brukar arbetsgivare ställa sig till det? Finns det förståelse för att man kan bli helt utslagen psykiskt, eller förväntas man ”fungera” efter en viss tid?

Jag undrar också om anhöriga faktiskt får det stöd de behöver, eller om mycket handlar om att själv orka driva på, kämpa och ta sig igenom systemet när man redan är som mest sårbar.

Om någon här har kunskap eller erfarenhet (egen eller genom jobb), vore det intressant att höra hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

Ingenting kommer någonsin att bli som förr.
Det finns ingenting att "komma över".
Du förstår väl själv att detta är en livskris utan motstycke. Det mest tragiska i sånt här är att du redan måste börja planera för en begravning och allt runt omkring det. Nej, jag önskar av hela mitt hjärta att dom får stöd och tröst från ovan!
Citera
2026-01-10, 22:32
Medlem
capitalswes avatar
Han har en så kallad Habsburg jaw och utstående öron, detta tyder på att han är inavlad.
Citera
2026-01-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja precis, utslyssningsprogram etc känner jag till men inte att de kunde få LBI utan diagnos som tyder på funktionsnedsättning. Nu har ju iofs många av de som avtjänat straff ofta en ohälsa i någon form som påverkar funktionsförmågan men för de som bedöms stå utan funktionsnedsättning är det förstås bra att möjlighet finns.

Ja det är förmodligen en utmaning även om du anses fullt frisk i boken men dömd brottsling att återgå till normalt liv beroende på brottets karaktär klart. Kan ett bidrag rädda är det en god investering.

De som klarar sig inser förmodligen att vara tacksamma över att de fått en andra chans i livet.

Sen är det kategorin utan självkontroll, underordnade sina begär, typ VA.

Dessa åker in och ut ur fängelser livet ut. Under tiden har de förstört otaliga människors liv.

Med eller utan skyddade uppgifter, massa namnbyten och bidrag.
Citera
2026-01-10, 22:43
Medlem
Med risk för att svaret redan finns i de 500 kommande sidorna jag inte orkat läsa….

Är det en copycat?
Eventuell/a del/ar som hittades i hemmet- var det samma kroppsdel som i fallet som hans tagna namn syftar på?

Kan han vara ett sk FAS-barn? Tycker mig se drag av det med tanke på ögonen och huvudformen…
Senast redigerad av not4you 2026-01-10 kl. 23:15.
Citera
2026-01-10, 22:45
Medlem
Citat:

Jag kan ingenting om vad anhöriga till BO får för stöd men hoppas det finns några omkring dem som kan hjälpa till med praktiska delar som sjukskrivning, fk, arbetsgivare, begravning etc. Och en massa vänner och familj som stöd förstås när de behöver dem.
Detta fall är så exceptionellt tragiskt och hemskt och jag undrar om det finns någon professionell i världen som kan hjälpa dem ur det värsta djupet ens. Att förlora ett barn är tillräckligt hemskt men jag tänker på vad han förmodligen gjort med kroppen innan styckning, och så styckningen på det och så troligen att han spridit detta, vilket är oåterkalleligt. Hur får de hjälp att hantera och bearbeta detta? Säger polisen ens allt detta till dem, alltså precis vad som hänt eller hur funkar sånt.

Fyfan vad jag önskar att hans föräldrar aldrig träffats. Eller att de som spöade honom haft ihjäl honom
Citera
2026-01-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag kan ingenting om vad anhöriga till BO får för stöd men hoppas det finns några omkring dem som kan hjälpa till med praktiska delar som sjukskrivning, fk, arbetsgivare, begravning etc. Och en massa vänner och familj som stöd förstås när de behöver dem.
Detta fall är så exceptionellt tragiskt och hemskt och jag undrar om det finns någon professionell i världen som kan hjälpa dem ur det värsta djupet ens. Att förlora ett barn är tillräckligt hemskt men jag tänker på vad han förmodligen gjort med kroppen innan styckning, och så styckningen på det och så troligen att han spridit detta, vilket är oåterkalleligt. Hur får de hjälp att hantera och bearbeta detta? Säger polisen ens allt detta till dem, alltså precis vad som hänt eller hur funkar sånt.

Fyfan vad jag önskar att hans föräldrar aldrig träffats. Eller att de som spöade honom haft ihjäl honom

Angående vad polisen säger och inte. Att hon är i flera delar har de såklart sagt. Måste varit fruktansvärt att få ge det beskedet. (Att överhuvudtaget lämna ett dödsbud är vidrigt, det har jag själv gjort ett flertal gånger. Men detta är något annat...) Men i övrigt är det sekretess på förundersökningen, även inför familjen. Vad de sen väljer att ta del av i fup och rättegången är helt upp till dem. De flesta väljer att inte veta detaljer.
Citera
2026-01-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Märkligt inlägg. Varför skulle hon inte ha kunnat möta GM's blick om hon blev slagen? Dessutom kan man bi strypt bakifrån.

Menar du att jag inte skulle förstå hennes förskräckelse vid överfallet? Ingen kan väl sätta sig in i exakt vad My kände, men klart att det måste ha varit förfärligt. Det är inget du behöver förklara.

Förstår inte heller vad du menar med att du 'så innerligt vill bespara ett oskyldigt offer 'detta'. Ifrågasätter du om jag inte vill det?
Men snälla. Skriver ku tydligt att jag inte har hejq scenariot. Varför märkligt? Du kämner inte nig och hag skrev om att jag trodde att hon blev överkörd och att om han strypt henne så kan det ha dragit ut på tidem. MEN JAG VET INTE. . Har förklarat mig hundra gånger. Förstår inte varför du tkr mitt inlägg är märkligt. Jag ville bara inte att hon skulle behöva känna skräck så länge, det är allt.
.
Citera
2026-01-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tack att du delar med dig.
Gäddan, så passande..
Många framtänder hade han redan då..

Håller med, glad på vissa och vemodig på andra, som att han bär på något. Eller så läser man in för mycket utifrån vad man läst om hans familj och vad han gjort.
Absolut glad på vissa men vemodig på andra. Absolut inte glad hela tiden.Något bekymmer har han att tänka på.
Citera
2026-01-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är många barn som bor kvar i hemmet trots skadlig miljö.
Socialen drar sig in i det längsta för att omplacera barn. Dom anser ofta att barn har det bäst hos sina biologiska föräldrar.
Se på alla grovt misshandlade barn, mördade barn, barnsoldater osv som socialtjänsten har haft kännedom om men inte gjort ingripanden.
Nej, det är ju helt tvärtom, det är ju de barn som socialtjänsten tar som sedan inte överlever barndomen och/eller blir kriminella. Vi kommer aldrig få veta vad som hade hänt med RobinVilma om soc hade tagit honom, men helt klart verkar det som om han hade behövt hjälp. Än en gång har samhället fallerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in