2026-01-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Puffar min fråga igen i hopp om svar eller spekulationer:

- Enligt rykten i tråden och det omnämns även i Grevens sammanfattning, hade MGM lönebidrag. Varför? För att vara kodad på Arbetsförmedlingen för LBI krävs diagnos om funktionsnedsättning.

Det kan vara att han var arbetslös och erbjöd arbetsgivaren en billigare anställning med lönebidrag via AF. För det behövs ingen diagnos .
Senast redigerad av viperstyle 2026-01-10 kl. 21:38.
Citera
2026-01-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Skräckfilmer kommer ju från tidningen att en släkting sagt detta till tidningen, på hennes Facebook har hon också en bild på ett skräckhus.

Mamman har legat avdeckad utanför huset det står i fuppen 2019 och att det påverkade honom, att hon inte fick någon hjälp.

Skräckfilmer och en deckad mamma som 'inte får hjälp' är inte orsaker till att man blir styckmördare.
Om han sagt det i FUP vid sitt tidigare brott kan man väl misstänka att han fiskar efter sympati hos någon som ska tycka att det är väldigt synd om honom och att ingenting egentligen är hans eget fel.
Citera
2026-01-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Här är lite mer bilder som jag hittade på Robin/Vilma. Bilderna är tagna av Pappa Stefan mellan 2013-2014

Bilder från appen fishbrain. Pappans konto, med användarnamnet Gäddan65. Verkar som att det bara går att öppna från appen.

https://fishbrain.com/anglers/gäddan65

https://imgur.com/a/YwR7xL7

Med risk för att låta lite väl melankolisk, vad tragiskt att se så många bilder på en helt vanlig kille och jämföra med idag. Han såg ju på pricken ut som 9 av 10 av ens klasskompisar i den åldern gjorde. Dessutom ler han och ser glad ut.
Citera
2026-01-10, 21:37
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tack att delar med dig.
Gäddan, så passande..
Många framtänder hade han redan då..

Håller med, glad på vissa och vemodig på andra, som att han bär på något. Eller så läser man in för mycket utifrån vad man läst om hans familj och vad han gjort.

Så kan det vara förstås men rent objektivt kan vi i alla fall konstatera att han inte ser vidare hyperglad ut. Han ler med ögonen på någon bild. Annars mest sammanbiten eller vemodig.
Citera
2026-01-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag har inte läst något om när exakt i tid de börjar leta eller upptäckte hon var saknad.
Det som tidigt framkom var att systern la ut efterlysningen tidigt på morgonen den 26:e.

Har heller inte sett någon mer info om kompisens resa. Förmodligen är det ganska tyst om det hela och sekretess tills förundersökningen är klar.

Gissningsvis börja familjen söka efter henne på morgonen när de upptäckte att sängen var orörd, hon inte svara i mobilen och kompisen verifiera att sista kontakten med M var när hon var vid stationen runt ca kl 01.30.

Sen, vad jag förstår det som, görs fyndet av tillhörigheterna och hammaren några 100-tals m från stationen av familjen under dagen som då kontaktar polisen.

VA har nog uppskattningsvis haft ca 4-5 timmar på sig innan han drog till jobbet på morgonen.

Julen för familjen går till mannaminne.

Mycket av det som efterfrågas nu är sannolikt sekretessbelagt tills FUP:en är klar, särskilt detaljer kring tidslinjer, kontakter och rörelser. Det är ganska vanligt i den här typen av ärenden.. eller det är vad jag tror iaf, om inget läcker innan FUP’

Det man däremot kan konstatera, är den mänskliga sidan. Jag noterade att modern fyller år dagarna före jul. Det gör att december för alltid kommer vara förknippad med att deras dotter mördades – en månad som normalt handlar om högtider, gemenskap och glädje blir istället ett årligt trauma. Ju mer man tänker på det, desto mer sorg, sårbarhet och ilska väcker det..
Citera
2026-01-10, 21:39
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Det kan vara att han var arbetslös och erbjöd arbetsgivaren en billigare anställning med lönebidrag via AF. För det behövs ingen diagnos för.

Nej så går det inte riktigt till. LBI är till för personer med funktionsnedsättningar, fysiskt, psykiskt eller intellektuellt, men också som vi konstaterat, för personer som avtjänat straff. Det sistnämnda var troligen grunden för MGM:s LBI, om han nu hade en.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-01-10 kl. 21:41.
Citera
2026-01-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Mycket av det som efterfrågas nu är sannolikt sekretessbelagt tills FUP:en är klar, särskilt detaljer kring tidslinjer, kontakter och rörelser. Det är ganska vanligt i den här typen av ärenden.. eller det är vad jag tror iaf, om inget läcker innan FUP’

Det man däremot kan konstatera, är den mänskliga sidan. Jag noterade att modern fyller år dagarna före jul. Det gör att december för alltid kommer vara förknippad med att deras dotter mördades – en månad som normalt handlar om högtider, gemenskap och glädje blir istället ett årligt trauma. Ju mer man tänker på det, desto mer sorg, sårbarhet och ilska väcker det..

Ja särskilt när man inser att det kunde till stor del förhindrats om det funnits utrymme för dessa typer av brottslingar
med boendestöd/vårdkontakt efter obligatorisk behandling med positivt respons eller slutet boende med negativ respons på behandling..
Citera
2026-01-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Skräckfilmer och en deckad mamma som 'inte får hjälp' är inte orsaker till att man blir styckmördare.
Om han sagt det i FUP vid sitt tidigare brott kan man väl misstänka att han fiskar efter sympati hos någon som ska tycka att det är väldigt synd om honom och att ingenting egentligen är hans eget fel.

Mycket tyder till att hans sexualitet har utvecklats åt fel håll. Det finns troligen faktorer som påverkat detta.

Att tro att man kan ta folk mellan bena och skratta och sätta på porr på lektionerna betyder att gränserna suddats ut, samtligt vet vi hans innehåll på darkwebb, som jag inte skriver här.

Han kanske tom varit ”oskuld”, han säger ju det i förhöret, på ett lite märkligt vis. Kommer inte ihåg exakt.

De som vistats och utsätts för fysisk eller psykisk påfrestande miljö påverkas troligen, det är känd evedens baserad kunskap.
Citera
2026-01-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Nej så går det inte riktigt till. LBI är till för personer med funktionsnedsättningar, fysiskt, psykiskt eller intellektuellt, men också som vi konstaterat, för personer som avtjänat straff. Det sistnämnda var troligen grunden för MGM:s LBI, om han nu hade en.

Sorry missa det var under just ”LBI”. Ja då förmodligen kriminalvårdssammarbete/AF.
Citera
2026-01-10, 21:48
Medlem
Arethas.Pattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Med risk för att låta lite väl melankolisk, vad tragiskt att se så många bilder på en helt vanlig kille och jämföra med idag. Han såg ju på pricken ut som 9 av 10 av ens klasskompisar i den åldern gjorde. Dessutom ler han och ser glad ut.

Jag tycker inte han ser helt normal ut, snarare sorgsen och tom. Och ”off” men det kanske beror på vad jag läst om honom (hur han varit i barndomen och tonåren).
Jag tror han har fetalt alkoholsyndrom..
Slöa ögon (en klasskompis beskrev dem som ”dumma”). Han är skadad och man ser det faktiskt.
Dålig kombo med tuff hemmiljö och medfödda sårbarheter.
Citera
2026-01-10, 21:49
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Sorry missa det var under just ”LBI”. Ja då förmodligen kriminalvårdssammarbete/AF.

Ja troligen. Jag kände inte till det så det var bra att få veta.
Citera
2026-01-10, 21:51
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arethas.Pattar
Jag tycker inte han ser helt normal ut, snarare sorgsen och tom. Och ”off” men det kanske beror på vad jag läst om honom (hur han varit i barndomen och tonåren).
Jag tror han har fetalt alkoholsyndrom..
Slöa ögon (en klasskompis beskrev dem som ”dumma”). Han är skadad och man ser det faktiskt.
Dålig kombo med tuff hemmiljö och medfödda sårbarheter.

Ja precis. Vemodig och sorgsen var jag inne på med. Tom var bra sammanfattat. Ögonen ser mer ledsna än slöa ut tycker nog jag iofs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in