2026-01-10, 21:03
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Tror inte det är kul för barn att växa upp med föräldrar som är gränslösa och fulla, sätter på skräckfilmer, han säger ju att hans mamma legat däckad utanför huset till och med.

Var kommer informationen om mamman ifrån?
Citera
2026-01-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig, och den senaste artikeln i Expressen, gör att jag tänker att han känt sig ensam på något sätt. Kanske velat ha kontakt med sina släktingar för att ha någon att fira jul med?

"I december 2025 hörde han av sig igen, men hon skrev i ett sms att hon inte ville ha kontakt.

Enligt vad hon har hört träffade han andra släktingar en vecka före jul. Han ska då inte ha sett dem på fyra år.

– Han uppträdde då fullständigt normalt. En vecka före detta dåd, säger släktingen.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro/

Expressen för några dagar sedan:

"Hen kom i kontakt med Vilma för ett tag sedan.

– Då fick jag känslan av att det här är en vriden person som man inte vill vara i samma rum som. De som jag själv har kontakt med i släkten ville helt enkelt inte ha någonting med honom att göra.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-slakting--det-ar-en-vriden-person-/

Jag tänker att är man 26 år, då kan man absolut ha behov av stöd från sina föräldrar på olika sätt. Man är visserligen vuxen, men man kan behöva både känslomässigt och praktiskt stöd, även om det naturligtvis går att klara sig utan detta om man inte råkar ut för något särskilt.

Robin har beskrivits som annorlunda och förvirrad av flera. Jag tänker att han verkligen hade behövt mer stöd än de flesta.

I brist på detta stöd och möjligen det avvisande han mött av släkten, kan varit utlösande faktorer för brottet.

Vill poängtera att det naturligtvis inte är släktingrnas fel att brottet har hänt. Man kan förstå att man kanske inte vill ha kontakt med honom efter det de fått ta del av.

Farmodern verkar dock ha tagit emot obin efter straffet. Om man sett det lilla barnet växa upp, lärt sig älska det, då kan det vara en annan sak. Svårt.

(mitt kursiva)

Hur många 26-åriga killar behöver absolut känslomässigt och praktiskt stöd från sina föräldrar?
Nej, tror inte att brist på stöd från föräldrarna eller att släkten hållit sig på avstånd har varit utlösande faktorer för dådet.
Citera
2026-01-10, 21:07
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Här är lite mer bilder som jag hittade på Robin/Vilma. Bilderna är tagna av Pappa Stefan mellan 2013-2014

Bilder från appen fishbrain. Pappans konto, med användarnamnet Gäddan65. Verkar som att det bara går att öppna från appen.

https://fishbrain.com/anglers/gäddan65

https://imgur.com/a/YwR7xL7

Där och då såg han ut ungefär som jag gjorde i den åldern.

Men men
Citera
2026-01-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Var kommer informationen om mamman ifrån?

Skräckfilmer kommer ju från tidningen att en släkting sagt detta till tidningen, på hennes Facebook har hon också en bild på ett skräckhus.

Mamman har legat avdeckad utanför huset det står i fuppen 2019 och att det påverkade honom, att hon inte fick någon hjälp.
Citera
2026-01-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Exakt detta tänkte jag först innan någon i tråden skrev om fiskeutflykterna mellan fadern och R. Men det kan absolut varit en kvinna ändå. Tydligen vanligare än man tror med kvinnliga pedofiler.

Det är inte ovanligt att folk här blandar in sexuellt utnyttjande av någon i den närmaste familjen när det kommer till en GM som utför ett våldsdåd. Men varför går tankarna genast till det?

Har inte läst några bevis i detta fall att GM skulle ha blivit sexuellt utnyttjad, vare sig av pappan eller farmor.
Citera
2026-01-10, 21:17
Medlem
Citat:
Här är lite mer bilder som jag hittade på Robin/Vilma. Bilderna är tagna av Pappa Stefan mellan 2013-2014

Bilder från appen fishbrain. Pappans konto, med användarnamnet Gäddan65. Verkar som att det bara går att öppna från appen.

Han lärde sig tidigt grymhet mot djur i alla fall.
Njuter av att döda.

Tyvärr är våldet mot djur normaliserat.
Citera
2026-01-10, 21:20
Medlem
Det var någon som fråga om någon har tillgång till dna banker tex myheritage ancestry mm.

Jag har hittat släktsidor med släktträd på både farmor och farfar. Det finns även ett släktträd som ägs av 1 med faderns namn Namnet som det står om att mg fader bytt till är mg farmors flicknamn. Tyvärr är det svårt att se om släktträdsägarna gort dna test om man inte matchar dna. Men jag ska se om jag hittar något mer. Dom finns varken i döds register eller hitta grav.Något som är väldigt märkligt.Kolla det för att se när fadern hade gått bort ibörjan på tråden.

Vill ni veta något om dna så kan jag en del om dna.
Det behöver inte vara nära släktingar som gjort dna test för att kunna spåra tex gm. Dessutom dom som samarbetar med polisen är otroligt kunniga.
Många är rädda att göra dessa dna tester på tex myheritage. men jag ser det mer som att kan mitt dna göra att dom tex hittar tex en GM då är det värt det. Dessutom försvinner inte dna resultatet om man inte själv väljer att ta bort det. Jag hoppas regeringen gör om lagarna om dna, finns ingen anledning att det ska raderas efter 10 år. För även om det inte är tidigare dömd GM så kan just den personens dna vara länk till en GM.
Citera
2026-01-10, 21:24
Medlem
Citat:

Han ser helt apatisk ut. Ledsen och förtvivlad typ!
Citera
2026-01-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mor70
Det var någon som fråga om någon har tillgång till dna banker tex myheritage ancestry mm.

Jag har hittat släktsidor med släktträd på både farmor och farfar. Det finns även ett släktträd som ägs av 1 med faderns namn Namnet som det står om att mg fader bytt till är mg farmors flicknamn. Tyvärr är det svårt att se om släktträdsägarna gort dna test om man inte matchar dna. Men jag ska se om jag hittar något mer. Dom finns varken i döds register eller hitta grav.Något som är väldigt märkligt.Kolla det för att se när fadern hade gått bort ibörjan på tråden.

Vill ni veta något om dna så kan jag en del om dna.
Det behöver inte vara nära släktingar som gjort dna test för att kunna spåra tex gm. Dessutom dom som samarbetar med polisen är otroligt kunniga.
Många är rädda att göra dessa dna tester på tex myheritage. men jag ser det mer som att kan mitt dna göra att dom tex hittar tex en GM då är det värt det. Dessutom försvinner inte dna resultatet om man inte själv väljer att ta bort det. Jag hoppas regeringen gör om lagarna om dna, finns ingen anledning att det ska raderas efter 10 år. För även om det inte är tidigare dömd GM så kan just den personens dna vara länk till en GM.

Mycket intressant vill gärna höra mer. Tack för ditt inlägg
Citera
2026-01-10, 21:29
Medlem
Citat:

Tack att du delar med dig.
Gäddan, så passande..
Många framtänder hade han redan då..

Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja en helt vanlig pojke. Men har något vemodigt över sig tycker jag. Ser liksom inte riktigt glad ut, utom på några bilder. Han kanske var stolt och allvarsam förstås.
Håller med, glad på vissa och vemodig på andra, som att han bär på något. Eller så läser man in för mycket utifrån vad man läst om hans familj och vad han gjort.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-01-10 kl. 21:37.
Citera
2026-01-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Finns det någon klarlagd information om när familjen började leta – var det redan samma kväll som hon inte kom hem, eller först dagen efter?

Och har det framkommit om vännen/kompisen reste med samma pendeltåg, eller om deras resor skedde vid olika tidpunkter?

Jag har inte läst något om när exakt i tid de börjar leta eller upptäckte hon var saknad.
Det som tidigt framkom var att systern la ut efterlysningen tidigt på morgonen den 26:e.

Har heller inte sett någon mer info om kompisens resa. Förmodligen är det ganska tyst om det hela och sekretess tills förundersökningen är klar.

Gissningsvis börja familjen söka efter henne på morgonen när de upptäckte att sängen var orörd, hon inte svara i mobilen och kompisen verifiera att sista kontakten med M var när hon var vid stationen runt ca kl 01.30.

Sen, vad jag förstår det som, görs fyndet av tillhörigheterna och hammaren några 100-tals m från stationen av familjen under dagen som då kontaktar polisen.

VA har nog uppskattningsvis haft ca 4-5 timmar på sig innan han drog till jobbet på morgonen.

Julen för familjen går till mannaminne.
Citera
2026-01-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag tror jag förstår lite hur du tänker men det är väl bra för dem att få in lite pengar så slipper de tänka på den biten i all skit. Och slippa trassla med fk och andra myndigheter. Och så kommer de behöva bekosta de bästa terapeuter i landet/världen för att kunna ta sig igenom den här tiden. Finns det ens någon psykolog som kan hjälpa till ett uns efter vad de varit med om?

Och att de inte vill att info och bilder sprids om dottern är väl självklart?

Det här är kanske en dum eller naiv fråga..

Hur går man ens vidare efter något sånt här? Jag tänker särskilt på anhöriga. Jag kände varken BO eller hennes familj, men jag märker hur illa jag själv mådde bara av att ta del av händelsen. Då kan jag knappt föreställa mig hur det är att vara nära anhörig.

Om man helt enkelt inte klarar av att jobba efter ett sånt trauma – hur fungerar stödet i praktiken?
Vad får man för hjälp från vården, Försäkringskassan eller andra myndigheter? Hur brukar arbetsgivare ställa sig till det? Finns det förståelse för att man kan bli helt utslagen psykiskt, eller förväntas man ”fungera” efter en viss tid?

Jag undrar också om anhöriga faktiskt får det stöd de behöver, eller om mycket handlar om att själv orka driva på, kämpa och ta sig igenom systemet när man redan är som mest sårbar.

Om någon här har kunskap eller erfarenhet (egen eller genom jobb), vore det intressant att höra hur det faktiskt ser ut i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in