2026-01-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arethas.Pattar
Jag tycker inte han ser helt normal ut, snarare sorgsen och tom. Och ”off” men det kanske beror på vad jag läst om honom (hur han varit i barndomen och tonåren).
Jag tror han har fetalt alkoholsyndrom..
Slöa ögon (en klasskompis beskrev dem som ”dumma”). Han är skadad och man ser det faktiskt.
Dålig kombo med tuff hemmiljö och medfödda sårbarheter.

Fetalt alkoholsyndrom stämmer ju inte. Han har ju gigantiska öron, ingen smal överläpp och stor skalle. Men morsan kan ju ha druckit ändå och han klarade sig ifrån det och blev bara konstig.
Citera
2026-01-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mor70
Det var någon som fråga om någon har tillgång till dna banker tex myheritage ancestry mm.

Jag har hittat släktsidor med släktträd på både farmor och farfar. Det finns även ett släktträd som ägs av 1 med faderns namn Namnet som det står om att mg fader bytt till är mg farmors flicknamn. Tyvärr är det svårt att se om släktträdsägarna gort dna test om man inte matchar dna. Men jag ska se om jag hittar något mer. Dom finns varken i döds register eller hitta grav.Något som är väldigt märkligt.Kolla det för att se när fadern hade gått bort ibörjan på tråden.

Vill ni veta något om dna så kan jag en del om dna.
Det behöver inte vara nära släktingar som gjort dna test för att kunna spåra tex gm. Dessutom dom som samarbetar med polisen är otroligt kunniga.
Många är rädda att göra dessa dna tester på tex myheritage. men jag ser det mer som att kan mitt dna göra att dom tex hittar tex en GM då är det värt det. Dessutom försvinner inte dna resultatet om man inte själv väljer att ta bort det. Jag hoppas regeringen gör om lagarna om dna, finns ingen anledning att det ska raderas efter 10 år. För även om det inte är tidigare dömd GM så kan just den personens dna vara länk till en GM.

Pappan hade väl även han skyddad identitet?
Citera
2026-01-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fetalt alkoholsyndrom stämmer ju inte. Han har ju gigantiska öron, ingen smal överläpp och stor skalle. Men morsan kan ju ha druckit ändå och han klarade sig ifrån det och blev bara konstig.

Hur är det om mamman t.ex. supit under amningen? Står att det är lugnt i små mängder typ, men gissar att hans mamma inte drack små mängder om hon tänker att det är fritt fram att ta fram dunken ibland.
Kan det t.ex. göra så det inte ”syns” på honom lika väl som ifall mamman drack när han var i magen?
Är inte alls insatt i ämnet utan tänkte bara om det ens är möjligt så som jag funderar på..

Annars kanske hon knaprat piller under graviditeten/amning.
Senast redigerad av Dieseldoris111 2026-01-10 kl. 22:06.
Citera
2026-01-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Pappan hade väl även han skyddad identitet?

Jag läste nu att det gäller även som avliden om berörda myndigheter anser att det är nödvändigt.
Citera
2026-01-10, 22:19
Medlem
Citat:
Kanske en IF ändå. Inte så den märks jättemycket, men tillräckligt. Du ser ju hur han ser ut. Som klippt och skuren ur katalogen för ett gruppboende.
Vad är IF.?
Citera
2026-01-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
På polisarresten Flemingsberg satt han anhållen. Vid häktningen kom han till häktet i Huddinge.
Flemingsberg och huddinge är samma häkte!
Citera
2026-01-10, 22:20
Medlem
Säkert beroende på om dom har vänner som bryr sig om dom…
Sorgbearbetning och till sist lära sig leva med sorgen…

Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Det här är kanske en dum eller naiv fråga..

Hur går man ens vidare efter något sånt här? Jag tänker särskilt på anhöriga. Jag kände varken BO eller hennes familj, men jag märker hur illa jag själv mådde bara av att ta del av händelsen. Då kan jag knappt föreställa mig hur det är att vara nära anhörig.

Om man helt enkelt inte klarar av att jobba efter ett sånt trauma – hur fungerar stödet i praktiken?
Vad får man för hjälp från vården, Försäkringskassan eller andra myndigheter? Hur brukar arbetsgivare ställa sig till det? Finns det förståelse för att man kan bli helt utslagen psykiskt, eller förväntas man ”fungera” efter en viss tid?

Jag undrar också om anhöriga faktiskt får det stöd de behöver, eller om mycket handlar om att själv orka driva på, kämpa och ta sig igenom systemet när man redan är som mest sårbar.

Om någon här har kunskap eller erfarenhet (egen eller genom jobb), vore det intressant att höra hur det faktiskt ser ut i verkligheten.
Citera
2026-01-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja troligen. Jag kände inte till det så det var bra att få veta.

Vet det finns speciella utslussningsprogram som vid behov hjälper dömda att försöka komma in i samhället igen efter avtjänat straff. Kan vara med nya identiteter, boendeorter, jobb, utbildning etc där samarbete med både skolor, arbetsgivare och bostadsbolag mfl ingår.

Det gäller inte sällan brottslingar som psykiatriker i bedömningar varnar för har hög återfallsrisk, precis som i detta fallet.
Citera
2026-01-10, 22:23
Medlem
Intellektuellt Funktionshinder
Dagens benämning

Förr i tiden sa man
Förståndshandikappad

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad är IF.?
Citera
2026-01-10, 22:23
Medlem
Citat:

Men om mamman hade alkoholproblem redan innan Robin föddes, då borde väl barnmorskan rapporterat det till socialtjänsten?
Citera
2026-01-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Tror inte det är kul för barn att växa upp med föräldrar som är gränslösa och fulla, sätter på skräckfilmer, han säger ju att hans mamma legat däckad utanför huset till och med.

Hans mamma ser väldigt suspekt ut.

En person börjar inte bara kolla på sånna sjuka saker, utan det kommer någon stans ifrån.

Att ta andra på könet så där eller sätta på porr som Robin gjort i skolan kan ha varit något som hänt hemma.

Att han dessutom brukat innehåll med övergrepp kan vara att han själv ser det som något normalt, han vet inget om vart gränserna går. För han har levt i gränslöshet.

Detta är klassisk blameshifting, tror inte ett skit på vad han säger.
Citera
2026-01-10, 22:24
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vet det finns speciella utslussningsprogram som vid behov hjälper dömda att försöka komma in i samhället igen efter avtjänat straff. Kan vara med nya identiteter, boendeorter, jobb, utbildning etc där samarbete med både skolor, arbetsgivare och bostadsbolag mfl ingår.

Det gäller inte sällan brottslingar som psykiatriker i bedömningar varnar för har hög återfallsrisk, precis som i detta fallet.

Ja precis, utslyssningsprogram etc känner jag till men inte att de kunde få LBI utan diagnos som tyder på funktionsnedsättning. Nu har ju iofs många av de som avtjänat straff ofta en ohälsa i någon form som påverkar funktionsförmågan men för de som bedöms stå utan funktionsnedsättning är det förstås bra att möjlighet finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in