Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Men är du efterbliven. Tror ni verkligen att sådana här fall kan lösas så enkelt genom att sätta GM i facket ”autism”? Tror ni att Ed Gein, Ted Bundy, Jeffrey Dahmer mm hade en jävla diagnos? Bundy hade ADHD liksom de va därför? Lägg ner….
Det rör sig alltid om en kombination av flera faktorer, ingen enskild faktor räcker. En bio–psyko–social cocktail. Här era nissar ska jag förklara för er hur ett monster skapas. Tittar man på forskningen och fallen så är bilden rätt tydlig: det är alltid en kombination. Här är ingredienserna i cocktailen bakom ett monster, varsågoda.
1 - En biologisk sårbarhet. Impulsivitet, låg empati, aggressionsbenägenhet eller hjärnavvikelser förekommer oftare än hos normalbefolkningen. Men det här är inga dödsdomar, de flesta med dessa drag blir aldrig våldsamma.
2 - Personlighet och psykiatri. Antisociala och narcissistiska drag, ibland parafila störningar eller tvångsmässiga fantasier. De flesta seriemördare är dock inte psykotiska och vet mycket väl vad de gör.
3 - Uppväxten, den kanske tyngsta gemensamma nämnaren. Emotionell försummelse, kontroll, förnedring, isolering, ibland sexuella trauman. Inte nödvändigtvis grov misshandel varje gång, ofta räcker det med kronisk otrygghet och skam utan någon stabil vuxen som fångar upp.
4 - Isolering. Lägg till en isolerad fantasivärld där våld, kontroll och sexualitet flyter ihop. Fantasierna blir ett sätt att hantera ångest och tomhet, eskalerar över tid och tappar till slut sin effekt vilket driver behovet att agera.
5 - Skyddande faktorer. Slutligen saknas ofta skyddande faktorer exempelvis ingen som ser varningssignalerna, inga tidiga konsekvenser, inga meningsfulla relationer som bromsar utvecklingen.
Poängen är: Ingen föds till seriemördare. Ingen enskild faktor skapar dem heller. Det är först när biologisk sårbarhet + dysfunktionell miljö + personlighetsdrag + långvarig isolering samverkar, utan att något bryter mönstret, som människor ibland får dessa extrema undantag.
Att skylla allt på ”diagnos”, “galenskap” eller “dålig barndom” är lika förenklat. Verkligheten är betydligt obehagligare och mer komplex än så.
Och nej, jag är inte PK vänster som på nått sätt försöker skylla någons handlingar på en dålig uppväxt eller gener. Varje människa är ansvarig för sina egna handlingar. Men det jag skriver om är fakta, forskning, vad som skapar ett monster. Hoppas vi får genmanipulera i framtiden. Och att man kan få förbud att skaffa barn.
Jag håller med om att det inte finns en enskild orsak och att flera faktorer samverkar.. men de kan vara genetik också. Men problemet med den förklaringsmodellen är att den ofta görs könsneutral, trots att utfallet inte är det. Trauma, psykisk ohälsa, isolering och personlighetsproblematik finns även hos kvinnor, men extremt våldsamt och sexualiserat dödligt våld är nästan uteslutande manligt problem. Om dessa faktorer i sig nu räckte, skulle kvinnor vara betydligt vanligare bland mördare än vad de är.
Det tyder på att mord – särskilt den här typen av mord – i grunden är ett manligt problem, kopplat till hur aggression och våld uttrycks hos män jämfört med kvinnor.
Seriemord och styckmord kräver väl nästan alltid: sexualsadistisks fantasier , makt- och kontrollbehov avhumanisering av offret..
Den kombinationen är extremt ovanlig hos kvinnor och överväldigande manlig i all statistik!!!!!
Problemet här tycker jag är väl att han genomgick väl en sådan psykisk undersökning senaste brottet och ansågs inte vara sjuk. Så ja detta är för mig jävligt kusligt!