Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 10:46
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Är nog mer troligt att han är en psykopat.
Ja det kan nog stämma men jag själv vet inte skillnaden,
går ju inte jämföra riktigt.. och säga samma diagnos
Citera
2025-12-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Håller med, det är extrem märkligt. Jag skulle kunna köpa att vissa dömda får sina straff förkortade med kanske 1/3 eller ännu hellre, 1/4 eller mindre. Och då ifall dessa verkligen under sin tid som inlåsta visat på att de såväl förstår och ångrar sina brott, skött sig exemplariskt samt sist men inte minst bedöms vara helt rehabiliterade och att de alltså inte utgör någon högre risk för att begå nya brott, än någon annan.

Det beror också på brottet. Att mördare släpps ut i förtid sticker mer i ögonen på folk än att knarklangare eller rånare gör det. I Sverige kan man sitta 18 år och lätt släppas ut i 40-45 års åldern, med många år kvar att leva. Det beror på vad man har för rättssyn. I USA om de inte döms till döden så släpper man ju av princip nästan aldrig ut mördare, även om de för länge sedan ångrat sig och inte är farliga för samhället längre pga t ex hög ålder.

Citera
2025-12-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Han har ju varit aktiv i ett paintball-lag och jag har för mig att han i ett förhör från 2019 nämnde att han på fritiden gillar att umgås med vänner eller något sånt. Rätta mig gärna om jag har fel här.
Tror därför inte att detta är någon enstöring.
Samtidigt kommer det fram andra saker i förhören som gjordes i samband med hans första grova brott.

- Det nämns att han har två kompisar.

- Han hänger mycket med farsan.

- Chefen på Cirkle K säger att han förvisso kommer till jobbet och så men att han är väldigt dålig på en mängd saker. T ex går det inte att ge honom instruktioner som sedan koma ihåg av honom.

- En kvinnlig kollega säger att han är omöjlig att jobba med och att hon känner olust för att göra just detta. Förvisso tycker en annan kvinnlig kollega tvärtom och berättar att de har umgåtts privat ett par gånger.

Lägg till att chefen på det åkeri han jobbade på ett tag inte direkt beskriver honom som någon man vill ha anställd.

I mina ögon pratar vi inte om en person som helt saknar vänner och lever som en enstöring. Men det är ju en kuf som har få vänner och som vid sidan av sitt paintball-lag verkar ha noll socialt umgänge. När då morsan blir dement, brorsan knarkar och farsa och farmor dör tänker jag att han tillbringar väldigt mycket tid med sig själv som enda sällskap.
Citera
2025-12-31, 10:48
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Att Vilma nu ser för jäklig ut beror nog dels på håravfall, men även på att ingen mamma/kriminalvård längre lagat mat år henne och det har nog inte varit prio ett. Hon kanske inte ens kan laga mat

Ja tror fan också det. Först dog pappan och sen dog farmorn. Det är de två som tog hand om Vilma/Robin/Säbben/Hjertis. Kvar blev bara morsan, föräldern som Vilma/Robin/Säbben/Hjertis själv måste ta hand om eftersom mamman är för full för att ta hand om familjen enligt han själv.

Enligt Netflix serien Monster (Ed Gein säsongen) så va de ju samma händelseförlopp. Först när hela familjen va död (som tog hand om Ed) så började han spåra ur med sina sjuka fantasier.
Citera
2025-12-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Men är du efterbliven. Tror ni verkligen att sådana här fall kan lösas så enkelt genom att sätta GM i facket ”autism”? Tror ni att Ed Gein, Ted Bundy, Jeffrey Dahmer mm hade en jävla diagnos? Bundy hade ADHD liksom de va därför? Lägg ner….

Det rör sig alltid om en kombination av flera faktorer, ingen enskild faktor räcker. En bio–psyko–social cocktail. Här era nissar ska jag förklara för er hur ett monster skapas. Tittar man på forskningen och fallen så är bilden rätt tydlig: det är alltid en kombination. Här är ingredienserna i cocktailen bakom ett monster, varsågoda.

1 - En biologisk sårbarhet. Impulsivitet, låg empati, aggressionsbenägenhet eller hjärnavvikelser förekommer oftare än hos normalbefolkningen. Men det här är inga dödsdomar, de flesta med dessa drag blir aldrig våldsamma.

2 - Personlighet och psykiatri. Antisociala och narcissistiska drag, ibland parafila störningar eller tvångsmässiga fantasier. De flesta seriemördare är dock inte psykotiska och vet mycket väl vad de gör.

3 - Uppväxten, den kanske tyngsta gemensamma nämnaren. Emotionell försummelse, kontroll, förnedring, isolering, ibland sexuella trauman. Inte nödvändigtvis grov misshandel varje gång, ofta räcker det med kronisk otrygghet och skam utan någon stabil vuxen som fångar upp.

4 - Isolering. Lägg till en isolerad fantasivärld där våld, kontroll och sexualitet flyter ihop. Fantasierna blir ett sätt att hantera ångest och tomhet, eskalerar över tid och tappar till slut sin effekt vilket driver behovet att agera.

5 - Skyddande faktorer. Slutligen saknas ofta skyddande faktorer exempelvis ingen som ser varningssignalerna, inga tidiga konsekvenser, inga meningsfulla relationer som bromsar utvecklingen.

Poängen är: Ingen föds till seriemördare. Ingen enskild faktor skapar dem heller. Det är först när biologisk sårbarhet + dysfunktionell miljö + personlighetsdrag + långvarig isolering samverkar, utan att något bryter mönstret, som människor ibland får dessa extrema undantag.

Att skylla allt på ”diagnos”, “galenskap” eller “dålig barndom” är lika förenklat. Verkligheten är betydligt obehagligare och mer komplex än så.

Och nej, jag är inte PK vänster som på nått sätt försöker skylla någons handlingar på en dålig uppväxt eller gener. Varje människa är ansvarig för sina egna handlingar. Men det jag skriver om är fakta, forskning, vad som skapar ett monster. Hoppas vi får genmanipulera i framtiden. Och att man kan få förbud att skaffa barn.

Jag håller med om att det inte finns en enskild orsak och att flera faktorer samverkar.. men de kan vara genetik också. Men problemet med den förklaringsmodellen är att den ofta görs könsneutral, trots att utfallet inte är det. Trauma, psykisk ohälsa, isolering och personlighetsproblematik finns även hos kvinnor, men extremt våldsamt och sexualiserat dödligt våld är nästan uteslutande manligt problem. Om dessa faktorer i sig nu räckte, skulle kvinnor vara betydligt vanligare bland mördare än vad de är.

Det tyder på att mord – särskilt den här typen av mord – i grunden är ett manligt problem, kopplat till hur aggression och våld uttrycks hos män jämfört med kvinnor.
Seriemord och styckmord kräver väl nästan alltid: sexualsadistisks fantasier , makt- och kontrollbehov avhumanisering av offret..

Den kombinationen är extremt ovanlig hos kvinnor och överväldigande manlig i all statistik!!!!!

Problemet här tycker jag är väl att han genomgick väl en sådan psykisk undersökning senaste brottet och ansågs inte vara sjuk. Så ja detta är för mig jävligt kusligt!
Citera
2025-12-31, 10:49
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Autisten simulerar känslor saknar empati (Rickard/Jonas Andersson) och vill uppnå "entreprenörskap" med en mattebok ? Bara konstigt.

Vilma-Robin med sina barnporrbilder och nekrofili bilder och kidnappningen av 10åringen.
Tränade förmodligen för slutdestination, 25åriga My. Saknar han empati och ånger.. möjligen.
Kanske allra mest vid styckningen. Autist.

En random snubbe på Flashback har läst på internet och tycker sig se autistiska drag hos en mördare. Check! Då går vi vidare
Citera
2025-12-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Samtidigt kommer det fram andra saker i förhören som gjordes i samband med hans första grova brott.

- Det nämns att han har två kompisar.

- Han hänger mycket med farsan.

- Chefen på Cirkle K säger att han förvisso kommer till jobbet och så men att han är väldigt dålig på en mängd saker. T ex går det inte att ge honom instruktioner som sedan koma ihåg av honom.

- En kvinnlig kollega säger att han är omöjlig att jobba med och att hon känner olust för att göra just detta. Förvisso tycker en annan kvinnlig kollega tvärtom och berättar att de har umgåtts privat ett par gånger.

Lägg till att chefen på det åkeri han jobbade på ett tag inte direkt beskriver honom som någon man vill ha anställd.

I mina ögon pratar vi inte om en person som helt saknar vänner och lever som en enstöring. Men det är ju en kuf som har få vänner och som vid sidan av sitt paintball-lag verkar ha noll socialt umgänge. När då morsan blir dement, brorsan knarkar och farsa och farmor dör tänker jag att han tillbringar väldigt mycket tid med sig själv som enda sällskap.

Fixeringen vid sina fantasier är problemet.
Citera
2025-12-31, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Dom skulle tydligen påbörjat span efter dna testet var klart på lördag morgon då han var på jobbet! Läste att dom åkte hem till honom men han var inte hemma där måste dom hittat kroppsdelar.
Borde inte rubriceringen ändras till mord direkt då? Varför ändras den kl 21~ när han grips?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nrebellion
Ja alltså att han författat sig med mat överhuvudtaget gör ju att en blir äcklad nu. Grönsaker känns ändå mer safe än kött?...Vilken mat handlar det om, från var?vet någon det?

Menigo har folk sagt här. De hackar grönsaker och kör ut till restauranger stod det i Expressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag tror ingenting men hen säger oxå såhär:

Vet inte ens om just denna polis var med vid insatsen.

Så polisen var kanske vid hans bostad när han var på jobbet. Det gav ingenting & man fick vänta. Och att stugan blev känd först vid gripandet eftersom den spärrades av lite senare under natten.

Ja de kanske letade efter henne medan han jobbade men kunde inte hitta henne och då var enda chansen att följa honom efter jobbet för att han förhoppningsvis skulle till henne på något sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Kunde man inte dömt honom till vård i det första fallet, hade det varit svårt att göra tänker du?
Som det ser ut idag, ja det hade det. Idag krävs ju i princip att du inte fattar vad du gör för att du ska ses som så sjuk att du ska vårdas och inte straffas. Och så sjuk var han ju inte. Han visste vad han gjorde.

Och om vi då ändrar detta så att fler kan dömas till vård och inte bli utskrivna förrän de bedöms som friska, tja då skulle vi nog behöva några tusentals fler platser på våra institutioner där vi håller dessa människor inlåsta.
Citera
2025-12-31, 10:51
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vi har ett samhälleligt skyddsnät i Sverige. Med bland annat väl utbyggd sjukskrivning och sjukvård när anhöriga inte klarar att gå till jobbet efter en dylik händelse.
Till skillnad från många andra länder ex USA - go-found insamlingar ursprungsland. Där kan en insamlingen vara av värde för att hjälpa till att betala för något specifikt - sjukvård, begravning, hemtransport, att få bo kvar, barns fortsatta skolgång mm, som anhöriga inte har råd med.

Det gäller inte i Sverige. Här blir i stället en insamling någon form av mått på hur ”orättvist” givarna tycker brottet drabbat just BO. En insamling för en dödad ung söt blond 25-årig tjej får sannolikt in mer än en dödad en äldre man.
Det blir ett rätt osmakligt mått på ett offers ”värde” i allmänhetens ögon.

Anhöriga till BO behöver sannolikt inte dessa insamlade miljoner, som kanske också kan kännas ”smutsiga” att ta emot eller glädja sig över som en orimlig ”ersättning” för deras förlust.

Insamlingar för att jobba/lobba för bättre skydd av presumtiva brottsoffer - parkbelysning, fler bussturer i anslutning till pendeln på nätterna, bevakning på plats,
nattvandrarintiativ, andra straffpåföljder etc. är därför betydligt mer adekvat.

Summa summarum - det osvenska insamlingspåfundet här, som sker helt utan anhörigas medgivande, är i mitt tycke inte riktigt rätt utan snarare olämpligt.
Ja det är helt sjukt. Som att ett antal utlandssemestrar och renoveringar skulle lindra sorgen efter att ens barn har mördats. Denna diskussion fanns efter drabbade på Drottninggatan också. Hur synd det var att anhöriga fick så lite pengar. Usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in