Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 10:22
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonII
Det är inte typiskt autistiskt alls.

Skyll inte på Sveriges obefentliga psykvård och kriminalvården som fortfarande daltar med alla dessa psykfall och pervon där ute. Nä nä. Skyll på aspies som är "avvikande" och inte gör ögonkontakt med dig istället.

Ditt jävla megaflane. Din jävla sopa.

Jag tror inte heller på autism eller någon NPF diagnos. Robin/Vilma har rediga problem med hjärnan, inte autism. Får verkligen inga autism vibbar förutom som någon skrev att han hade svårt för ögonkontakt men det verkar också som att han var väldigt bra på ögonkontakt. Så nej
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Instämmer i det du skriver, för Robin/Vilma handlar inte om autism, det handlar om något annat.
Onödigt att gå in på autism och det förmodade transsexuelles egentliga problem.
Men vad anser du vara autistiskt om inte Vilma-Robin är det ?

Vilma-Robin är väldigt lik pennywise och måste veta det autistiska-allt.
Kan sannolikt efterapa för att inställa sig hos människor men undviker det innersta de känner som är psykopati. (Vi pratar om den värsta sortens autister)
Citera
Medlem
Är jag helt ensam om att dra paralleller till Thomas Harris utsökta bok: "När lammen tystnar" här?
Boken blev tydligen en film senare, men det som slår mig är kombinationerna av det psykopatologiska i båda fallen.

Beträffande ev straff senare så kan jag hålla med Sjöshult i det han säger, att en spikad tid inlåst är inte att föredra i vissa fall.

Eftersom jag arbetar inom LRV sedan ett bra tag så vet jag att vissa individer SKALL vara inlåsta för evigt. Det går helt inte att "bota" dom.

När det gäller psykopati så är det till och med så att eventuella terapier (samtal) bara gör dom till "bättre" psykopater. Dom lägger sig till med fackuttryck etc.
Citera
2025-12-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han har bara bytt namn till ett könsneutralt namn. Det finns fler män som heter Vilma i Sverige

Vilma är inte ett könsneutralt namn...
Citera
2025-12-31, 10:23
Medlem
UschKlisterssonIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Råkar faktiskt känna till en kille som hade dödslista på skolkamrater. Det blev pådrag och BUP. Han fick diagnosen autist och exempel i utredningen var just det med ögonkontakt.

Och därför har vi alla med den diagnosen en dödslista någonstans menar du?

Hur är ditt klappkassa resonemang annorlunda från nazister och foliehattar som låtit sig själva förblindas lite väl mycket utav jude-paranoia?
Citera
2025-12-31, 10:24
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Ju mer man lär sig om människan desto märkligare blir det. På bilderna från FUP:en 2019 ser han rätt normal och vältränad ut som vilken kille som helst. Någon sa att han var lite skelögd och halvudda men ändå snäll. Idag ser han däremot rent ut sagt förjävlig ut: mager, obehaglig. Man undrar hur hans liv sett ut de senaste åren? Var har han varit bosatt?! Det måste finnas många som nu i efterhand inser att de haft honom i sin närhet.

Det är också svårt att bortse från att han tidigare gjort ett kidnappningsförsök mitt på blanka dagen i ett bostadsområde. Det tyder på total brist på konsekvenstänk eller en fullständig likgiltighet inför att åka fast. Jag tror att han denna gången var så mån om att lyckas och att offret inte skulle kunna fly igen att han använde hammare eller på annat sätt såg till att My inte var vid medvetande när han kidnappade henne.

Bara i Sverige kan en dömd pedofil få skyddade uppgifter och bosätta sig i områden fulla av barnfamiljer. Ekerö och Ingarö är väl dessutom välbärgade familjeområden? Meningen är väl att livet för en våldsam pedofil ska vara över när han kommer ut från fängelset, inte att han ska kunna bosätta sig mitt i en familjeidyll i Skärgården och gå på caféer och köra runt i området i samma bil som han använde vid kidnappningsförsöket. Grannarna på Ingarö gjorde ju helt rätt som försökte kartlägga hans rörelser så pass att han flyttade därifrån men det är ändå helt bisarrt.
Hur visste grannarna att det var han när han hade skyddade uppgifter?
Citera
Medlem
Vet man något ifall GM hade något socialt liv utöver sitt arbete? Existerar vänner för denna person?

Eller satt han hemma kvällar och helger och stirrade på likbilder och barnporr?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SSKKLLIIHHJJKK
Rättssäkerheten? Det är en karjävel med en kuk mellan benen.

Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Håller med. Hade dessutom hellre sett en insamling till Boden-flickorna som både var offer och fick sin mor mördad. Men det fallet är väl inte lika intressant för influencers, Vilma skapar större rubriker.

Det behövs inga insamlingar alls egentligen. Det kommer att utfalla många försäkringar på de döda som går till de efterlevande. Som någon skrev, ska man verkligen sitta och på något konstigt vis glädjas över att bli multimiljonär pga händelsen. Den som startade insamlingen borde satt en gräns.
Citera
2025-12-31, 10:25
Medlem
Lostinliness avatar
Fortfarande övertygad om att hans sk könsbyte bara är en kamouflage för att inte bli igenkänd.
Grannarna som bevakade honom på Ingarö räddade säkert liv.
Ser ut som han haft ett konsekvent pågående beteende.
Att han styckmördar en människa och sen går till jobbet… hoppas det inte finns fler offer.
Citera
2025-12-31, 10:25
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Är det ingen mer än jag som tycker det känns olustigt att han jobbade på ett ställe där man hackar grönsaker?
Ja alltså att han författat sig med mat överhuvudtaget gör ju att en blir äcklad nu. Grönsaker känns ändå mer safe än kött?...Vilken mat handlar det om, från var?vet någon det?
Citera
2025-12-31, 10:26
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Håller med. Men vilken lösning finns på problemet?

Uppenbarligen är denna person inte så sjuk/personlighetsstörd att man kan tvångsvårda honom. Ska vi sänka gränsen för när samhället kan låsa in någon på obestämd framtid pga deras psykiska tillstånd? I det här fallet kan vi ju alla vara överens om att just han inte borde gå fri men ändrar vi synen på psykisk ohälsa kan det ju leda till att vi låser in mängder av folk som faktiskt inte utgör någon fara för andra.

Eller ska vi för alla våldsbrott bestämma att det inte döms ut enbart tidsbegränsade straff utan att alla som döms för misshandel, våldtäkter, mord, mordförsök osv även måste få ett OK från någon utskrivningsenhet som avgör hur stor risk för återfall det finns och är den hög, så släpps man inte ut? Isf skulle vi säkert behöva tredubbla antalet fängelseplatser.

Så hur fan gör man?

I det aktuella fallet tycker ju många att Robin fick ett för lågt straff för sitt första grova brott. Det tycker jag också. Ponera att han hade fått 7 år istället för de 28 månader som han fick. Då hade han suttit inne drygt 4,5 år istället för de 1,5 han nu satt. Och m a o hade han alltså varit ute i frihet i god tid för att kunna mörda någon i december 2025 även med det straffet.

Nu får man väl hoppas att man antingen ger honom livstid och inte så länge han utgör en risk, släpper ut honom. Eller att han döms till vård och även då hålls inlåst så länge han utgör minsta fara för andra.
Kunde man inte dömt honom till vård i det första fallet, hade det varit svårt att göra tänker du?
Senast redigerad av Diavlo 2025-12-31 kl. 10:28.
Citera
2025-12-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Hur visste grannarna att det var han när han hade skyddade uppgifter?

Antagligen röjde polisen hans identitet eller så hade någon insyn i utredningen på annat vis, tex en nämndeman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in