Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Blir intressant att läsa förundersökningen och förhoppningsvis få svar på polisens agerande.
Varför man väntade så länge innan han greps.
Det är en sjuk människa och har han inte dödat henne direkt kan han kanske ha haft henne i liv tills han kom hem från jobbet.
Vetskapen om att han har en kvinna hemma som han ska döda efter jobbet.

Har han dödat henne innan kan han ju ha utfört styckningen efter jobbet.
Och hade polisen gått in hade just det sistnämnda inte behövt ske?
Många frågetecken kring varför de har väntat tills han är påväg att gräva ner kroppsdelar.
För om de haft någon misstanke om att hon fortfarande var i liv borde väl ha gått in i bostaden när han var på jobbet?

”– I samband med vi grep den huvudmisstänkta så blev det också klart för oss att kvinnan var avliden, sa polisens kommenderingschef Max Åkerwall på söndagen.”

Hur ska man tolka det uttalandet egentligen?
Om de inte visste att hon var död innan har man bara avvaktat istället för att ingripa.

Jag hoppas FUP gör en klokare och den bör ju inte ta så lång tid eftersom det finns en hel del bevisning och mer lär komma fram.

Dom skulle tydligen påbörjat span efter dna testet var klart på lördag morgon då han var på jobbet! Läste att dom åkte hem till honom men han var inte hemma där måste dom hittat kroppsdelar.
Citera
2025-12-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Ja som vanligt skyddar man brottslingarna så de kan gömma sig bland vanliga människor och begå nya vidriga brott.
Jo, ibland går det ju åt helvete. Men samtidigt, ska vi inte ha principen att när man avtjänat sitt straff så har man? Visst, dömda sexbrottslingar ska inte få jobba inom vård eller med barn, kriminella även om det är ”f d” kriminella ska inte få jobba som poliser, ordningsvakter, advokater osv. Men sådant löser man ju genom att kräva ett utdrag ur belastningsregistret när folk söker jobb och utbildningar. Man behöver ju inte själv kunna googla fram att en sökande till en tjänst inte är lämplig.

Man kan ju också fundera på varför det anses föreligga hotbilder mot brottslingar som avtjänat sina straff? Gissningsvis är det väl för att vissa av oss laglydiga inte drar oss för att ta lagen i egna händer och straffa folk som vi tycker behöver straffas. Om inte den sortens pöbelvälde existerade så skulle ju inga skäl finnas för att ge dömda brottslingar nya namn och skyddade personuppgifter.

Och till sist. På vilket sätt hade det mord som nu begåtts kunnat stoppats genom att inte ge Robin/Vilma skyddade personuppgifter?
Citera
2025-12-31, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Blir intressant att läsa förundersökningen och förhoppningsvis få svar på polisens agerande.
Varför man väntade så länge innan han greps.
Det är en sjuk människa och har han inte dödat henne direkt kan han kanske ha haft henne i liv tills han kom hem från jobbet.
Vetskapen om att han har en kvinna hemma som han ska döda efter jobbet.

Har han dödat henne innan kan han ju ha utfört styckningen efter jobbet.
Och hade polisen gått in hade just det sistnämnda inte behövt ske?
Många frågetecken kring varför de har väntat tills han är påväg att gräva ner kroppsdelar.
För om de haft någon misstanke om att hon fortfarande var i liv borde väl ha gått in i bostaden när han var på jobbet?

”– I samband med vi grep den huvudmisstänkta så blev det också klart för oss att kvinnan var avliden, sa polisens kommenderingschef Max Åkerwall på söndagen.”

Hur ska man tolka det uttalandet egentligen?
Om de inte visste att hon var död innan har man bara avvaktat istället för att ingripa.

Jag hoppas FUP gör en klokare och den bör ju inte ta så lång tid eftersom det finns en hel del bevisning och mer lär komma fram.

Det är ju inte så märkligt och säkert helt rätt. De har förmodligen "bara" haft en misstanke tidigare. Hade man gripit direkt hade man kanske inte hittat kroppen och heller inte kunnat binda honom till brottet. Detta blev ju jackpot.
Citera
2025-12-31, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Dödsstraff är farligt, då har en gärningsman inget att förlora på att skjuta sig fri.

I USA där vapen är lättillgängligt är möjligheten att göra ”suicide by cop” mycket större och mer hedersvärd än att belasta systemet i 20 år.

Det stämmer.
Citera
2025-12-31, 09:12
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Det finns både direkta bevis och indicier och det kommer att räcka och bli över i detta fall.

Vad anser du är direkta bevis i detta fall?
Citera
2025-12-31, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, han kanske t.o.m har fotat händelsen och att bilderna finns kvar i mobilen.
Skulle vara väldigt intressant att få läsa RPUn men den blir väl sekretessbelagt.
Typ så. Samt googlat en massa grejer igen, precis som när han försökte kidnappa barnet på Ekerö. Och så lär hans DNA hittas på tusen för honom svårförklarliga ställen som typ på ett ev mordvapen osv. Och hennes DNA lär också hittas på ställen där de inte ska finnas ifall han inte mördat henne.

Det är iaf vad jag tror. Och hoppas. Samt att han tar sitt lilla förnuft till fånga och sanningsenligt berättar exakt vad han gjort. Med tanke på hur han slingrade sig när han åtalades för försöket till människorov är det väl tyvärr mest troligt att han kommer förneka mord.
Citera
2025-12-31, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Bara spekulationer. Men jag tvivlar på att offret var så lättlurad. Vilma ser inte ut som en kvinna, utan en transvestit. Läskig dessutom. Jag tror knappast att My själv valde att åka med.

Det tror inte jag heller, jag tror att de har talats vid och hon har avböjt och börjat gå. Kanske att han har kört efter och stannat till?

Är det en bilväg där sakerna hittades?
Citera
2025-12-31, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Dom skulle tydligen påbörjat span efter dna testet var klart på lördag morgon då han var på jobbet! Läste att dom åkte hem till honom men han var inte hemma där måste dom hittat kroppsdelar.

Nä det måste dem inte hs gjort, de var väl inte inne i hans bostad?
Citera
2025-12-31, 09:18
Medlem
Nationalromantiks avatar
Om han fick henne att åka med så gjorde han det genom att utge sig för att vara Polis (han har tidigare ägt en civilpolis med polislampor, eller använt sitt paintball gevär för att tvinga in henne, alternativt något annat sätt fått in henne i bilen.

Han ser inte ut som en kvinna, alla människor hade fått kalla kårar av att prata med transvestiten, han ser genuint läskig ut.
Citera
2025-12-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Ingen vet ju hur det har gått till. Detta är min teori bara. Man misstänker sällan andra ensamma tjejr "som vill hjälpa till". Jag tror han medvetet är "utklädd" till kvinna
Ok, men jag tror inte att någon tjej skulle frivilligt hoppa in i hans bil. Med all respekt för din teori så ser GM inte ut som en kvinna .Behövde BO ens skjuts? Jag tror att hon överfölls av GM, inte att hon lockades in i hans bil.
Citera
2025-12-31, 09:21
Medlem
Turphiees avatar
En tanke som slog mig igårkväll. Det har pratats en del från gamla arbetsgivare om att det var svårt för R/V att ta tillrättavisningar och arbetsuppgifter på allvar.
Det sas även att R/V under häktningsförhandlingen satt med armarna i kors och inte rörde en min.

Kan det vara så enkelt att R/V inte förstår att det som skett är en allvarlig händelse? Han kanske är såpass försvunnen i sin egen psykiska sjukdom att han inte begriper skillnaden på små och stora saker, och tänker att detta inte är nån big deal, han har ju "bara" slagit ihjäl nån?
Lever han möjligen i en verklighet där detta kommer "lösa sig tids nog"?
Citera
2025-12-31, 09:23
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I stort sätt allt - inte minst hans tidigare historik - talar med största sannolikhet för att MGM avsiktligt har kidnappat, mördat och sedan styckat BO. Troligen sexualsadism. Då kommer han att dömas för mord.

Men det finns ju en mini minimal möjlighet att det inte gått till så….
Det är mycket troligt att MGM kanske också kommer hävda just det.

Så sent som för 1,5 år sedan fick MGM, som nu jobbar som lastbilschaufför, körkortet indraget efter en olycka där han ansågs vållande. MGM har helt klart kört på en annan bil tidigare - och har säkert stor rädsla för att återigen bli av med sitt körkort och kanske också jobb.

Ett alternativt scenario skulle kunna vara att MGM var ute och körde på juldagskvällen och råkade köra på och döda BO.
I panik tömde han sedan bagageutrymmet på innehåll (buntband, hammare mm), hörlurarna föll av BO vid olyckan. MGM lyfte härefter in BOs skadade kropp i bilen, körde hem, sov, gick till jobbet och körde sedan någonstans där kroppen styckades för att kunna forslas ut i skogen och grävas ner. Då greps han.

I stort sett all tidigare historik talar för att scenariet med en oavsiktlig påkörning är fel.
Att det som hänt är betydligt hemskare, en ren mardröm och att Robin/Vilma är en fullkomligt livsfarlig sexualsadistisk mördare som aldrig mer borde släppas ut.
Men vi vet ju faktiskt inte ännu….

Hans historik talar för människorov. Han har enligt vår vetskap inte mördat förut.
Det behövs inte heller något alternativt tillvägagångssätt, det räcker med att man inte kan knyta GM till dödandet för att en skicklig försvarsadvokat ska få honom friad från morddelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in