Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Rimmar inte med att mord rubriceringen kom först när GM greps i skogen all tid innan dess var de bara människorov

Men innan han greps hade han ju full tillgång till nyheterna. Poliser går ju inte alltid ut med allt de vet, för det kan förstöra utredningen. Det kommer nog att visa sig senare hur mycket de visste och när.
Citera
2025-12-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Att folk med autism inte kan känna empati är en myt. Möjligen kan de ha svårt att kognitivt förstå andras perspektiv, men de är absolut kapabla till att känna med andra. Robin-Vilma är definitivt inte det.

Med relativt stor erfarenhet av autism vill jag t o m ta det ett par steg längre än så. Det är vanligt förekommande att en autist hyser stor eller sjukligt stor empati. För insekter, värnlösa djur, barn eller andra utsatta grupper.

Men inte enkom för andra levande varelser utan även för döda ting, prylar o grejor. Även eller kanske särskilt sånt som mängden klassificerar som rent skräp.

Men att sammanfoga autism med att per automatik inte alls hysa empati eller överdriven empati - Nej, så enkelt är det inte!
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det behövs inga insamlingar alls egentligen. Det kommer att utfalla många försäkringar på de döda som går till de efterlevande. Som någon skrev, ska man verkligen sitta och på något konstigt vis glädjas över att bli multimiljonär pga händelsen. Den som startade insamlingen borde satt en gräns.

Tror du har en naiv bild av verkligheten. Du bör kanske kolla dina försäkringar och hitta vilka summor dina släktingar får om du blir mördad.. I den bästa av världar så kanske du kunde få någon miljon men här får du ev skadestånd(60-80 tusen)och om personen har en livförsäkring vilket inte är standard
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3

Lägg till att chefen på det åkeri han jobbade på ett tag inte direkt beskriver honom som någon man vill ha anställd.

I mina ögon pratar vi inte om en person som helt saknar vänner och lever som en enstöring. Men det är ju en kuf som har få vänner och som vid sidan av sitt paintball-lag verkar ha noll socialt umgänge. När då morsan blir dement, brorsan knarkar och farsa och farmor dör tänker jag att han tillbringar väldigt mycket tid med sig själv som enda sällskap.
Nu kanske det var fel person som "hittades" på facebook.
Men tidigare i tråden länkades ju till en tjej på Facebook som hete Vilma och spelade paintball.
Om det var rätt person så verkade hon i alla fall ha vänner inom paintball.

Hon verkar inte vara som örebroskytten.
Citera
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med om att det inte finns en enskild orsak och att flera faktorer samverkar.. men de kan vara genetik också. Men problemet med den förklaringsmodellen är att den ofta görs könsneutral, trots att utfallet inte är det. Trauma, psykisk ohälsa, isolering och personlighetsproblematik finns även hos kvinnor, men extremt våldsamt och sexualiserat dödligt våld är nästan uteslutande manligt problem. Om dessa faktorer i sig nu räckte, skulle kvinnor vara betydligt vanligare bland mördare än vad de är.

Det tyder på att mord – särskilt den här typen av mord – i grunden är ett manligt problem, kopplat till hur aggression och våld uttrycks hos män jämfört med kvinnor.
Seriemord och styckmord kräver väl nästan alltid: sexualsadistisks fantasier , makt- och kontrollbehov avhumanisering av offret..

Den kombinationen är extremt ovanlig hos kvinnor och överväldigande manlig i all statistik!!!!!

Problemet här tycker jag är väl att han genomgick väl en sådan psykisk undersökning senaste brottet och ansågs inte vara sjuk. Så ja detta är för mig jävligt kusligt!

Vill bara inflika att statistiken ljuger om våldskapitalet hos kvinnor. Dödligt våld är ovanligt men fysiskt våld liksom psykiskt våld, dvs misshandel, anmäls ytterst sällan om alls.
Citera
2025-12-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Vill bara inflika att statistiken ljuger om våldskapitalet hos kvinnor. Dödligt våld är ovanligt men fysiskt våld liksom psykiskt våld, dvs misshandel, anmäls ytterst sällan om alls.

Jag pratar om sadistiska mord och likn fall som My.. Peter Madsenfallet osv.
Citera
2025-12-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw

Helt korrekt!

Och anmäler man, händer det t o m att polisen som tar emot anmälan talar om att det inte är någon ide. Att man ska vända på klacken och gå hem igen. Vissa brott är det i praktiken bara män som kan anmälas för. Inte kvinnor.
Citera
2025-12-31, 10:59
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med om att det inte finns en enskild orsak och att flera faktorer samverkar.. men de kan vara genetik också. Men problemet med den förklaringsmodellen är att den ofta görs könsneutral, trots att utfallet inte är det. Trauma, psykisk ohälsa, isolering och personlighetsproblematik finns även hos kvinnor, men extremt våldsamt och sexualiserat dödligt våld är nästan uteslutande manligt problem. Om dessa faktorer i sig nu räckte, skulle kvinnor vara betydligt vanligare bland mördare än vad de är.

Det tyder på att mord – särskilt den här typen av mord – i grunden är ett manligt problem, kopplat till hur aggression och våld uttrycks hos män jämfört med kvinnor.
Seriemord och styckmord kräver väl nästan alltid: sexualsadistisks fantasier , makt- och kontrollbehov avhumanisering av offret..

Den kombinationen är extremt ovanlig hos kvinnor och överväldigande manlig i all statistik!!!!!

Problemet här tycker jag är väl att han genomgick väl en sådan psykisk undersökning senaste brottet och ansågs inte vara sjuk. Så ja detta är för mig jävligt kusligt!

Ja, män har mer testosteron och allt vad det är så de blir ofta de riktiga monsterna. Kvinnorna blir väl mer manipulativa på ett sätt som ”bara” psykiskt misshandlar andra. Eller säljer sig på gatorna. Eller skaffar barn och skiter i att ta hand om dem osv. De är avskum på andra sätt i samhället.

Jag tror de flesta människor i vårt samhälle litar alldeles för mycket på vår psykiatri. Vår psykiatri i Sverige ligger långt efter, eller har något annat stort fel. Det vanligaste i Sverige är att en människa återkommer hos psykiatrin i ca 20 år innan psykologer och läkare lyckats lista ut ett fel. Iallafall när det gäller DSM-5/kluster B (där psykopati mm ligger).

Vi behöver mer kompetent personal på psykiatrin i Sverige. Eller mindre snävt arbetssätt för dem. För idag har de händerna bakbundna eller nått. De kan fan inte göra någonting.
Citera
2025-12-31, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vi har ett samhälleligt skyddsnät i Sverige. Med bland annat väl utbyggd sjukskrivning och sjukvård när anhöriga inte klarar att gå till jobbet efter en dylik händelse.
Till skillnad från många andra länder ex USA - go-found insamlingar ursprungsland. Där kan en insamlingen vara av värde för att hjälpa till att betala för något specifikt - sjukvård, begravning, hemtransport, att få bo kvar, barns fortsatta skolgång mm, som anhöriga inte har råd med.

Det gäller inte i Sverige. Här blir i stället en insamling någon form av mått på hur ”orättvist” givarna tycker brottet drabbat just BO. En insamling för en dödad ung söt blond 25-årig tjej får sannolikt in mer än en dödad en äldre man.
Det blir ett rätt osmakligt mått på ett offers ”värde” i allmänhetens ögon.

Anhöriga till BO behöver sannolikt inte dessa insamlade miljoner, som kanske också kan kännas ”smutsiga” att ta emot eller glädja sig över som en orimlig ”ersättning” för deras förlust.

Insamlingar för att jobba/lobba för bättre skydd av presumtiva brottsoffer - parkbelysning, fler bussturer i anslutning till pendeln på nätterna, bevakning på plats,
nattvandrarintiativ, andra straffpåföljder etc. är därför betydligt mer adekvat.

Summa summarum - det osvenska insamlingspåfundet här, som sker helt utan anhörigas medgivande, är i mitt tycke inte riktigt rätt utan snarare olämpligt.

Jag tycker du har en poäng. Men det finns saker som anhöriga även i Sverige inte får hjälp eller tillräcklig hjälp av försäkringsbolag och det allmänna.

Men till ex bygga bort risker borde man jobba mer i samhället. När man bygger nya bostadsområden eller renoverar äldre. Och där tycker jag att det borde behöva insamlas pengar till.

De mesta våldet som sker mot kvinnor går inte att skydda sig emot. Då det sker ofta hemmet och GM är redan inbjuden.
Citera
2025-12-31, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är skillnad mellan allmänpsyliatri och rättspsykiatri. Vi har t ex St Sigfrid, Karsudde och liknande som är rena rättspsykiatrienheter. En rättspsykiatrisk undersökningsavdelning måste ha säkerhet att hantera häktade personer.
Ska jag vara ärlig så är det inte min huvudvärk varför dessa sjuka människor tilläts ute i samhället utan politikernas.
Vården och rättssamhället behöver verktyg för att kunna skydda oss invånare och även patienterna ifrån sig själva, istället för att bara överge dessa till något form av limbo
Citera
2025-12-31, 11:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Håller med, det är extrem märkligt. Jag skulle kunna köpa att vissa dömda får sina straff förkortade med kanske 1/3 eller ännu hellre, 1/4 eller mindre. Och då ifall dessa verkligen under sin tid som inlåsta visat på att de såväl förstår och ångrar sina brott, skött sig exemplariskt samt sist men inte minst bedöms vara helt rehabiliterade och att de alltså inte utgör någon högre risk för att begå nya brott, än någon annan.

Livstid kan vara livstid men genomsnittet är 18 år. Man kan ju ansöka om tidsbestämt straff och få ja eller nej på det. Det där med att sitta 2/3 är riktigt jävla konstig för alla får ju det trots att de inte skött sig speciellt bra. Det finns ju även brottslingar som rymt och det enda tillägget de fick när de blev gripna igen var de dagar som de var borta. Sverige har ju ett annorlunda system där du kan få kortare straff om du begår fler brott. I USA som kanske är extremt åt andra hållet så läggs straffen på varandra. Ex rån 2 år + misshandel 3 år så får du 5 år. I Sverige är det mängdrabatt istället där du får kanske för det grövsta brottet och sen lite bonus för att du varit så duktig att du hunnit vara så våldsam på så kort tid.
Citera
2025-12-31, 11:01
Medlem
JSelwyns avatar
I ärenden som denna där offret och gärningsmannen inte har en koppling, så är det en mardröm för polisen. Men den här gången hade polisen "tur" att "Vilma" sedan tidigare fanns i DNA-registret. Annars, i majoriteten av brottsgärningar, har offer och gärningsman någon slags koppling.

Med det i bakgrunden (se ovan) så är det också tyvärr en varningssignal att absolut ingen kvinna går säker (förendelen män också, om än i mindre grad). Självklart skall vi sätta en alla de resurser- och verktyg som finns tillbuds men sådan här fall, blir oerhört svåra att förutspå/förhindra. Vad är alternativet? Att låsa in alla män- och kvinnor som visar det minsta tecken på ohälsa/psykisk störning m.m.?

Tror (vet) tyvärr, att vi fortsatt får leva med individer som "Vilma".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in