2025-12-28, 18:13
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att använda kontanter i sig är inget konstigt eller misstänksamt men självklart är det konstigt att ha 40.000kr i cash på sig när man ska ta flyget till Spanien. Det har ingen normal människa och tyder på att du är en skummis som bör kollas upp.

Eller kan du berätta när det är nödvändigt att ha 40.000kr i cash på sig när man åker på semester?
Det är just den här frågan som visar problemet.

Man måste inte deklarera kontanter inom EU förrän vid 10 000 euro. Det finns alltså redan en tydlig rättslig gräns där lagstiftaren har sagt: under detta belopp ska det inte i sig vara misstänkt.

Ändå har vi hamnat i ett läge där betydligt lägre summor t.ex. 40 000 kr. Spontant beskrivs som “skummiga” och där individen förväntas motivera sitt innehav, trots att inget regelverk kräver det.

Poängen är alltså inte när det är nödvändigt att ha 40 000 kr på sig, utan varför något som är lagligt och under deklarationsgränsen ändå behandlas som avvikande.

Det är den förskjutningen, från lag till norm, från misstankegrund till magkänsla som tråden handlar om.
Citera
2025-12-28, 18:13
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
För att all droghantering handlar om kontanter,
Begriper väl alla.
Så dessa swishlistor som läcks titt som tätt, där köpare har betalat för knark med swish - hur förklarar du det då? Du menar att man inte kan köpa knark med swish eller kryptovalutor? Pantad jävla gubbe. Högmodig svensk som är lågbegåvad och äter upp allt som media trycker ner i halsen på dig.
Citera
2025-12-28, 18:21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Så dessa swishlistor som läcks titt som tätt, där köpare har betalat för knark med swish - hur förklarar du det då? Du menar att man inte kan köpa knark med swish eller kryptovalutor? Pantad jävla gubbe. Högmodig svensk som är lågbegåvad och äter upp allt som media trycker ner i halsen på dig.

Nu har den aktuella användaren ogillat kontanter i många år, och det får han såklart göra.
Inte heller biter några motargument, och vad vet jag, han kanske tycker att hans ståndpunkt är så stark.

Märkligt är det nog ändå att (som även i den här tråden) man fortsätter med oneliners av samma slag, även när ingen kommenterar.
Citera
2025-12-28, 18:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är just den här frågan som visar problemet.

Man måste inte deklarera kontanter inom EU förrän vid 10 000 euro. Det finns alltså redan en tydlig rättslig gräns där lagstiftaren har sagt: under detta belopp ska det inte i sig vara misstänkt.

Ändå har vi hamnat i ett läge där betydligt lägre summor t.ex. 40 000 kr. Spontant beskrivs som “skummiga” och där individen förväntas motivera sitt innehav, trots att inget regelverk kräver det.

Poängen är alltså inte när det är nödvändigt att ha 40 000 kr på sig, utan varför något som är lagligt och under deklarationsgränsen ändå behandlas som avvikande.

Det är den förskjutningen, från lag till norm, från misstankegrund till magkänsla som tråden handlar om.

Ja självklart ska det vara lagen som gäller. Men om lagen säger att det är helt fritt fram att åka runt med 10.000 euro då är det väl bara att vägra svara på frågor om man blir ifrågasatt i tullen? Om man ändå tvingas att redogöra för var pengarna kommer ifrån så gäller ju inte lagen.

Jag kan tycka att 10.000 euro är en alldeles för hög summa. Inga normala människor tar med sig såna summor över gränser. Och om man har ett legitimt skäl att göra det får man helt enkelt förklara vad man ska göra med stålarna.
Citera
2025-12-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Här har vi ett exempel på en riktig jubelidiot som njuter av att farbror staten tar honom analt.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du måste vara riktigt jävla lågbegåvad å tagen bakifrån.

Hela europa skrattar åt att det finns störda personer med den hjärntvättade inställningen i sverige.

Det är ju dock sant. Ytterst få som inte arbetat svart eller är kriminella har mer pengar än så hemma. Vare sig staten knullar analt eller inte så är det så det är.

Finner det också intressant hur det konstant gnälls från diverse människor på exempelvis Flashback hur man inte får sätta in kontanter eller föra över pengar eller ta ut kontanter etc. Det märkliga i sammanhanget är att jag själv gör det till och från och det blir aldrig några problem.. Kan det bero på att jag faktiskt gör legitima transaktioner och insättningar..? På sin höjd får man ge en förklaring som kärringen i andra sidan luren säger "ok" till och går vidare med överföringen. Det är något som inte riktigt går ihop.
Senast redigerad av kalleboool 2025-12-28 kl. 18:29.
Citera
2025-12-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Det kan man såklart om man är riktigt dum, perfekt för polisen när de tar en säljares mobil.
Citera
2025-12-28, 18:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja självklart ska det vara lagen som gäller. Men om lagen säger att det är helt fritt fram att åka runt med 10.000 euro då är det väl bara att vägra svara på frågor om man blir ifrågasatt i tullen? Om man ändå tvingas att redogöra för var pengarna kommer ifrån så gäller ju inte lagen.

Jag kan tycka att 10.000 euro är en alldeles för hög summa. Inga normala människor tar med sig såna summor över gränser. Och om man har ett legitimt skäl att göra det får man helt enkelt förklara vad man ska göra med stålarna.

Det var ju ett rent helvete vad argumentet ”jag tycker” återkommer i olika tappningar.

Om du tycker en viss summa är rimlig, så ha den summan då för i helvetet.
Att alla som inte håller med om den summan indirekt ”inte är normala” enligt dig, är inget argument, det fattar du?

Jag tycker alla som inte uppfyller kraven för Jägartjänst är bögar ända upp till pensionsåldern, så det är ju tur min åsikt är irrelevant gällande ditt privatliv, eller hur.
Citera
2025-12-28, 18:31
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det kan man såklart om man är riktigt dum, perfekt för polisen när de tar en säljares mobil.
Ditt svar har ingenting med argumentet du fört i tidigare inlägg. Det bevisar bara min poäng.
Citera
2025-12-28, 18:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det var ju ett rent helvete vad argumentet ”jag tycker” återkommer i olika tappningar.

Om du tycker en viss summa är rimlig, så ha den summan då för i helvetet.
Att alla som inte håller med om den summan indirekt ”inte är normala” enligt dig, är inget argument, det fattar du?

Jag tycker alla som inte uppfyller kraven för Jägartjänst är bögar ända upp till pensionsåldern, så det är ju tur min åsikt är irrelevant gällande ditt privatliv, eller hur.

Jag TYCKER att lagen ska gälla. Det är väl rimligt att tycka?
Citera
2025-12-28, 18:59
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Så snuten kollar dina fickor med jämna mellanrum, eller vadå?
Klart du håller på med nåt fuffens om det är så.
Nej & nej.
Citera
2025-12-28, 19:02
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du driver med mig nu hoppas jag.

Strunta helt i vad jag skriver, och så läser du dina egna inlägg, du har faktiskt själv besvarat dom.

Det är ju du som säger att du tror staten bryr dig om vad du köper, jag säger att det inte är så.
Citera
2025-12-28, 19:51
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Som sagts tidigare och är ofelbart till 99,9 % är att de enda som använder kontanter idag är kriminella, dementa eller konspirationsteoretiker. Kontanter bör förbjudas och lagstiftningen bör istället fokusera på hur samhället tillhandahåller mat och nödvändiga förnödenheter under större kriser.
Det här inlägget är intressant, inte för att gå i polemik, utan för att det belyser något större än frågan om kontanter i sig.

Det som ofta tycks missas i diskussionen är att det inte är människors tänkande som plötsligt har förändrats, utan att samhällsstrukturen redan har gjort det. Det kan upplevas som spretigt i diskussionen därför att människor befinner sig i olika faser av att försöka förhålla sig till samma förskjutning.

Vi har rört oss från ett samhälle där egenberedskap, personligt ansvar och privata reserver var självklara, till ett där trygghet i allt högre grad förutsätts vara centraliserad, spårbar och villkorad.

I den nya normen framställs inte längre den som vill stå på egna ben som självständig, utan som avvikande. Att vilja ha tillgång till egna pengar utan full insyn uppfattas inte som försiktighet, utan som misstänkt.

Den kulturella förskjutningen blir:

från frihet som något man bär själv
till trygghet som något man tilldelas.

När det samtidigt argumenteras för att samhället istället ska tillhandahålla mat och nödvändiga förnödenheter vid kris, bortser man från en enkel historisk erfarenhet: det är alltid människor och lokala gemenskaper som bär samhället när systemen sviktar, inte tvärtom.

Kontanter handlar inte primärt om kriminalitet, utan om integritet, värdighet och handlingsfrihet. Om rätten att inte behöva redogöra för varje legitim handling inför överheten.

Frågan om integritet rör vid vilken människosyn vi håller på att normalisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in