2025-12-28, 12:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Mer lustigt varför vissa håller på med svenska pengar o tar med sig utomlands, när det är så mycket enklare med 500 euro lappar där inte ens 100000kr tar speciellt stor plats, ca 20 styck sedlar.

Det är en aspekt av det.

”-oooh nej, vi måste få bort kontanter för alla svarta pengar.”

Ok, ta bort svenska sedlar, jag har bokstavligen 6 meter åt höger från min mest frekventerade bankomat, till en som har (tror jag 4) olika utländska kontanter.
Citera
2025-12-28, 12:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
hade 2-4tusen på mig en gång som polis kommenterade. de frågade också "när jag gjorde något kriminellt senast" ... bara va? sysslar inte med kriminalitet. har alltid kontanter på mig, föredrar handla kontant.
Så snuten kollar dina fickor med jämna mellanrum, eller vadå?
Klart du håller på med nåt fuffens om det är så.
Citera
2025-12-28, 12:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vadå för jävla integritet?
Vad är det du vill dölja att du köper, en jävla megadildo eller vad?

Hatar också staten men finns verkligen noll jag bryr mig om att dom vet att jag köper.
Har handlat sexleksaker online och köpt luftgevär och inget av det är olagligt.
Ska du köpa droger däremot så förstår jag varför du vill ha kontanter.

Men alla tänker inte som du.
Om du inte bryr dig, bra för dig?
Citera
2025-12-28, 12:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Det är inget abstrakt i att säga "pengar inte har något värde alls", finans är inte ekonomi. Värde har en konkret innebörd i ekonomi som mått på produktivitet. Det är bara sedan sent 1900-tal pengar använts för att mäta produktivitet. Våra centralbanker och ekonomer tabellför ägarbyten av kontrakt som produktivitet, trots att inget arbete utförs. Arbetet utförs i Kina för att deras ekonomer skiljer på pengar och värde.

I Sverige har i stort sett alla nya pengar sedan två generationer tillbaka skapats enbart av befolkningstillväxt (massinvandring) som gett konstgjord andning åt bomarknaden (och därför ökar valutamängden).
Det är därför inget land i väst stryper invandringen. Våra ekonomier har stagnerat.. Ta en titt vad yngre arbetar med: tjänstemän och service. Yrken som omsätter pengar, men inte ökar värdet på ekonomin.
Läget är katastrofalt men än en gång: centralbanken och politiker fortsätter säga att "ekonomin växer" för att pengar omsätts.

40 år av nyliberal doktrin sumpade försprånget Europa byggt upp sedan 1600-talet.

Väldigt off-topic, men finans är inte ekonomi och påståendet att pengar/valuta kan "skapa" värde är helt bakochfram. Det är som att lagra alstrad el i ett batteri och sen driva generatorn och säga att det tillför energi. Värde skapas av arbete (kraft över tid). Petigt det där!

Bra inlägg.
👍🏼
Citera
2025-12-28, 12:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Så vad är du rädd för att staten får reda på att du köper då?
Eller du är bara å paranoid att du hällre tar ut en hundralapp och köper 5 liter mjölk än att beala 5 liter mjölk med ditt bankkort?

Gör du samma sak när du tankar, att du hällre slösar tid på att gå in och betala i kassan?

Ja jag är den typen som tänker att har man inget att dölja så bryr man sig heller inte om vad staten vet om en.
Ja, jag kan förstå risken med att staten vet precis allt som tex kina och deras övervakning men så är det ju inte i sverige, eller hur?
Den dagen det bli så, då kommer även jag gå över till kontanter.

Du säger ju själv i ett annat inlägg att kontanter används mindre och mindre, du säger att om du har rent mjöl i påsen så behöver man inte använda kontanter, du ser att det finns en risk med att ”staten/samhället” kommer övervaka dig, och DÅ Skall du gå över till kontanter????

Varför då?
Du har ju rent mjöl i påsen?

Du har inte tänkt igenom ditt resonemang.
Citera
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Så vad är du rädd för att staten får reda på att du köper då?
Eller du är bara å paranoid att du hällre tar ut en hundralapp och köper 5 liter mjölk än att beala 5 liter mjölk med ditt bankkort?

Gör du samma sak när du tankar, att du hällre slösar tid på att gå in och betala i kassan?

Ja jag är den typen som tänker att har man inget att dölja så bryr man sig heller inte om vad staten vet om en.
Ja, jag kan förstå risken med att staten vet precis allt som tex kina och deras övervakning men så är det ju inte i sverige, eller hur?
Den dagen det bli så, då kommer även jag gå över till kontanter.

Du säger ju själv i ett annat inlägg att kontanter används mindre och mindre, du säger att om du har rent mjöl i påsen så behöver man inte använda kontanter, du ser att det finns en risk med att ”staten/samhället” kommer övervaka dig, och DÅ Skall du gå över till kontanter????

Varför då?

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är en aspekt av det.

”-oooh nej, vi måste få bort kontanter för alla svarta pengar.”

Ok, ta bort svenska sedlar, jag har bokstavligen 6 meter åt höger från min mest frekventerade bankomat, till en som har (tror jag 4) olika utländska kontanter.
Helt klart polis/tull kan gå på detta, du ska utomlands tar med dig större belopp, men personen tar med sig en svensk valuta som går sämre än euro i utlandet, inte svårt o utskilja en ärthjärna från en normalperson på enbart via detta.
Citera
2025-12-28, 12:56
Medlem
Märkligt, alla betalar hyra, försäkringar, bränsle, mat, lån, mm med kort, hur kan då lite kontanter va så viktigt förutom till droger då?
Citera
2025-12-28, 13:01
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Varför då?

Nej, jag sa att om det blir som i kina, DÅ kommer jag gå över till kontanter.
Är det som i kina idag?
Nej det är det inte.

I kina används övervakning på ett helt annat sätt.
Tex om du går mot rött så ser dom kanske det och då påverkar det din möjligh att få lån.
Där är vi inte i sverige idag.
Finns ingen anledning till att använda kontanter för det påverkar inte dig negativt om du använder kort.
I så fall får du förklara hur det påverkar dig negativt för jag fattar ärligt inte.
Det enda negativa är väl att det dras 25kr per månad för att du sk använda kortet, men klagar man på 25kr per månad så kanske man inte har så mycket pengar ändå.
Citera
2025-12-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Återigen, det handlar inte om det. Det handlar om att du tjänar dina pengar och du spenderar dem hur du vill. Det ska inte finnas ett spår där staten ska kunna se att du spenderat den summan på si och den summan på så. Det är inte frihet.

Enbart en idiot anser att om man har rent mjöl i påsen. Vilket mjöl som är rent beror på vem som bestämmer. Det som är okej idag kan vara terrorism imorgon och allt handlar om vilka lagar som är på plats där och då. Att ångra sig då är försent. Försök att lyfta blicken, för helvete. Jag inser att de flesta i samhället har en IQ på 80 men försök att tänka i flera led.

Hellre stavas för övrigt med E, inte med Ä.

Vad är det du inte kan köpa idag för att staten/banken inte tillåter?
Bitcoin är väl det enda.
Citera
2025-12-28, 13:09
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Vad är det du inte kan köpa idag för att staten/banken inte tillåter?
Bitcoin är väl det enda.
Idag?

Du förstår fortfarande inte. Det är inte samhället idag detta handlar om. Du har helt enkelt inte den mentala kapaciteten för att diskutera de här ämnena. Jag föreslår att du fortsätter att titta på Bingolotto och lyssna på dansband och överlåta den här diskussionen åt människor med plastiskt tänkande (svåra ord, det betyder att man har förmåga att anpassa sig efter omständigheterna).
Citera
2025-12-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Idag?

Du förstår fortfarande inte. Det är inte samhället idag detta handlar om. Du har helt enkelt inte den mentala kapaciteten för att diskutera de här ämnena. Jag föreslår att du fortsätter att titta på Bingolotto och lyssna på dansband och överlåta den här diskussionen åt människor med plastiskt tänkande (svåra ord, det betyder att man har förmåga att anpassa sig efter omständigheterna).

Jag har sysslat med kriminella saker i flera år förut så jag har bra koll på pengar och övervakning, men det finns väldigt lite som du inte kan göra med dina pengar för att staten säger nej.

Du får väl räkna upp de saker man inte kan göra då, annars tappar du all form av trovärdighet.
Vad jag vet så kan du inte köpa krypto för att VISSA banker säger nej, men andra säger ja.
Vad är det annat än sånt du inte kan göra?

Du kan inte skicka pengar till vissa länder.
Vad mer? Väntar på svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in