2025-12-28, 13:26
Moderator
Neksnors avatar
Det verkar ha blivit misstänkt ungefär när det blev enkelt att bara använda spårbara pengar (kort, swish mm) till allt vanligt som är lagligt.
Citera
2025-12-28, 13:27
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Det har jag inte

Ok men du får en vacker dag
Citera
2025-12-28, 13:28
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sysslat med kriminella saker i flera år förut
Okej. Du är med andra ord en idiot.
Citera
2025-12-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Är bara svenskar och norskar som är så lättlurade och lågbegåvade att de tror att 3 månadslöner i riktiga pengar att spara är stora pengar.

Är inte rimligt nånstans att sverige blivit en polisstat med allt vad det innebär med ursäkten för att det finns 0,5 % kriminella.

Sjukt är vad det är

0,5% endast?
Här på flashback är ju varannan invandrare kriminell, så det låter lite.
För övrigt är det väl rimligt att folk ska redovisa att man betalat skatt för sina pengar?
Hur ska vi annars finansiera snuten som ska hålla reda på dom...eeeh, 0,5 procenten?
Citera
2025-12-28, 13:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Nej, jag sa att om det blir som i kina, DÅ kommer jag gå över till kontanter.
Är det som i kina idag?
Nej det är det inte.

I kina används övervakning på ett helt annat sätt.
Tex om du går mot rött så ser dom kanske det och då påverkar det din möjligh att få lån.
Där är vi inte i sverige idag.
Finns ingen anledning till att använda kontanter för det påverkar inte dig negativt om du använder kort.
I så fall får du förklara hur det påverkar dig negativt för jag fattar ärligt inte.
Det enda negativa är väl att det dras 25kr per månad för att du sk använda kortet, men klagar man på 25kr per månad så kanske man inte har så mycket pengar ändå.

Ok, kortversionen:

Om du väntar med att använda kontanter ända fram tills den dagen då *måste* använda kontanter, så är det för sent.
Citera
2025-12-28, 14:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
På Flashback dyker det med jämna mellanrum upp trådar om personer som stoppats eller kontrollerats, till exempel på Arlanda, efter att ha haft runt 40 000 kronor i kontanter på sig.

Själva gripandet eller kontrollen kan naturligtvis ha andra omständigheter bakom sig, men det intressanta är reaktionen:
mängden kontanter i sig framställs ofta som något suspekt, nästan som ett indicium på brott.

Samtidigt sitter vi varje jul och hejar på Robin Hood.
Han tar tillbaka pengar från staten och dess fogdar, gömmer dem, delar ut dem och i princip ingen sympatiserar med Prins John.

Kontanter handlar inte bara om kriminalitet.
Det handlar om integritet, frihet, och rätten att inte vara fullt ekonomiskt spårbar i varje läge.
Det handlar också om krisberedskap vad händer när el, nät eller betalsystem ligger nere?

Är det verkligen rimligt att viljan att ha kontanter idag väcker misstänksamhet
när exakt samma ideal hyllas kulturellt, moraliskt och historiskt?

Att använda kontanter i sig är inget konstigt eller misstänksamt men självklart är det konstigt att ha 40.000kr i cash på sig när man ska ta flyget till Spanien. Det har ingen normal människa och tyder på att du är en skummis som bör kollas upp.

Eller kan du berätta när det är nödvändigt att ha 40.000kr i cash på sig när man åker på semester?
Citera
2025-12-28, 14:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ok, kortversionen:

Om du väntar med att använda kontanter ända fram tills den dagen då *måste* använda kontanter, så är det för sent.

Du är bara paranoid och tror staten bryr sig om du köper nåt jävla tuggimmi på ica eller att dom bryr sig om nåt annat du köper.
Citera
2025-12-28, 15:18
Medlem
Det roliga är ju att om vi hamnar i krig kommer det bli kaos i mataffären om ingen kan betala digitalt.
Jag själv planerar att snatta så innihelvete om det blir krig och nätet ligger nere.
Jag tänker fan inte svälta för att våran idiot till regering inte vill att vi ska ha kontanter.
Det kommer bli ett inbördeskrig not mataffärer.
Citera
2025-12-28, 15:39
Medlem
Jo men lite kontanter får man ha, så för hederliga medborgare är det inget problem
Citera
2025-12-28, 16:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Det roliga är ju att om vi hamnar i krig kommer det bli kaos i mataffären om ingen kan betala digitalt.
Jag själv planerar att snatta så innihelvete om det blir krig och nätet ligger nere.
Jag tänker fan inte svälta för att våran idiot till regering inte vill att vi ska ha kontanter.
Det kommer bli ett inbördeskrig not mataffärer.
Tvärtom så har regeringen precis innan jul lämnat över en lagrådsremiss (Åtgärder för att stärka kontanternas funktionssätt) som skulle tvinga mataffärer att ta emot kontanter, även om butikerna själva inte längre vill göra det av olika skäl.

Däremot så är en annan av regeringens prioriteringar att göra livet svårare för kriminella. För att kunna göra det måste man tyvärr vidta vissa åtgärder som krånglar till det för de som har för vana att resa till andra länder med hundratusentals kronor värt av kontanter i kappsäcken.
Citera
2025-12-28, 17:03
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Du är bara paranoid och tror staten bryr sig om du köper nåt jävla tuggimmi på ica eller att dom bryr sig om nåt annat du köper.

Du driver med mig nu hoppas jag.

Strunta helt i vad jag skriver, och så läser du dina egna inlägg, du har faktiskt själv besvarat dom.
Citera
2025-12-28, 18:00
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Detta är faktiskt en anmäkrningsvärd utveckling, vi ska behöva förklara oss och motivera varför vi har kontanter, kontanter har fått en kriminell stämpel, vilket såklart är skevt, men vi går mer och mer mot att medborgare ska förklara och motivera, varför inte de hemska fallen där en skuldsatt låtat någons bil och den blivit beslagtagen.

Lyssnade på en podd där en åtalad ifrågasattes av åklagaren för att mobiltelefonen var avstängd, en skitsak i en lång indiciekedja, men det visar ändå på en attityd och samhällsutveckling, vi ska förklara och motivera allt vi gör, kan vi inte eller har lust så är vi per automatik kriminella.

Själv anser jag det fullt rimligt att röra sig med mycket kontanter på flygplatser, det är inte alla turistmål man frivilligt vill vifta med betalkortet till höger och vänster, eller ens använda lokala bankomater!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in