Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Trådens bittra domedagsprofeter i hyresrätter visar återigen sin stora bitterhet. De tycker att priserna ska vara lägre, men aldrig någonsin skulle de kritisera byggfacken som hela tiden driver upp lönerna. Det finns i princip inget land i världen där det är dyrare att bygga bostäder än i Sverige.
Det är tjat om att det är ”överpriser” samtidigt konkar byggbolagen direkt om de inte kan fakturera 4,5msek för en nybyggd villa ex tomt. Ytterst oklart varför bolag som fortfarande har stora marginaler skulle begära sig själva i konkurs.
Byggbranschen skriker nu om den värsta krisen på 30 år. Samtidigt som efterfrågan svek som mest så tvingade facken fram 7% löneökningar under två år. Med den taktiken tvingar man givetvis fram arbetslöshet (som är högre i byggsektorn än i allmänhet).
Under pandemin kan man säga att det förekom ”överpriser” på båtar i viss mån då inget nyproducerat fanns att köpa. Man kunde då sälja en 30 år gammal beg båt för 2x det man gav för den 10 år tidigare.
Men då blev det inga konkurser, tvärtom så letade varven med ljus och lykta efter personal och hade 3 jobb de var tvungna att tacka nej till för varje de accepterade. Varvsarbetarna jobbade dygnet runt hela somrarna pga den enorma efterfrågan. Alla som kunde plasta en gammal båt kunde få jobb om de ville.
När det gäller villapriser så är det självklart svårt att köpa när man ska bo i HR och ska slösa bort alla sina pengar varje månad istället för att spara och/eller göra bostadskarriär.
Ett par på 25 år som köpte en genomsnittlig BR i Stockholms län 2015 har idag en uppgång på 33% enligt mäklarstatistik.
Säg att de köpte för 2,5msek då med insats 375k har idag runt 1,5msek i cash att lägga in i en villa efter uppgång+amortering.
Dessa 35 åringar kan, med två vanliga medellöner runt 43k där poliser, sjuksyrror, lärare i regel ligger (högre om de är driftiga och jobbar i Sthlm) och 1,5msek i insats idag köpa en bostad för 7,3msek.
Vill de inte bo i villa räcker 5-5,5msek för ett totalrenoverat radhus i Täby, Tyresö mfl utmärkta områden.
Men det blir jobbigt för alla de som vill bo i villa och inte betala på det utan vill att andra ska stå för deras uppehälle samtidigt som de slösar sina pengar på skjortor, sunkiga gamla sportbilar och gigantiska tv-apparater
1. Det är redan klarlagt sen länge i tråden med källor till både chat gpt och artiklar att nyproduktionspriserna skulle sjunka hiskeliga 2.5% om byggjobbarnas löner sänks med 25%. Det är 112 500 kr rabatt per nyproducerad 4.5 milj villa. Det är en en väldigt låg summa och utgör inte huvudorsaken till de höga priserna på nyproduktion. Under ett decennium är de som höra två nyliberala mörkblå papegojor med en iq på 25 som bara kan repetera samma fraser när det gäller detta. Självklart går ingen info in i deras minimala små ärthjärnor.
Så vad är de du åter igen dravlar om bygglöner precis som Ekbo? Du vill sänka alla vvs-ingenjörers, byggingejörers, platschefers och andra tjänstemän löner också involverade i projekteringen? Kanske de är möjligt klämma fram ytterligare några procent rabatt då också. Eller hur ser du på detta? De sitter endå bara och lökar på kontor och dricker kaffe mest precis som slemhog i kommunal sektor. Byggjobbarna arbetar hårt med tidiga mornar och förtjänar sina löner.
Du vet mycket väl att lönerna i Sverige för arbetare är reglerade av kollektivavtal enligt en svenska modellen också och inte går att sänka. Däremot är det större möjligheter att sänka individuellt satta tjänstemannalöner
2. Sen är det ingen som vet vad du, mr beta, pratar om att hyresgäster fått sitt uppehälle betalt av andra för de vill ha sänkta villapriser. Vad menar du med egentligen? Är det via skattepengar?
Det är slemhog och andra sparare i hyresrätt som betalar villaägares uppehälle genom att betala deras ränteavdrag.
Jag ställer samma fråga till dig som till ekbo, hur skulle efterfrågan på villapriser för i snitt 7.3 milj i Stockholm utvecklas med återinförd fastighetsskatt på 0.5% taxeringsvärde upp till 2.5 milj (skyddar dina pensionärer, låginkomstagare, landsbygd/mellanstora städer), 1% mellan 2.5-10 milj taxvärde, 2% taxvärde över 10 milj. 30-år amortering och slopat ränteavdrag.
Kommer efterfrågan bestå precis som den gör på platt-tv, golvmoppar och vagisan fuktkräm?
Lidingövillan för 22 mille får iaf 220 000 kr/år i skatt med denna rättvist utformade fastighetsskatt.
Du vet mycket väl efterfrågan kommer rasa på villor för nuvarande prissättning då.
Jag räknar inte med något vettiga svar från på detta från ett arbetslöst incel fyllo.
I mitt fall har mina inköp under året av 77 tum oled tv, eton skjortor i merinoull och egyptisk bomull, oscar jacobsson maverick ull jacka, vesani kristallampor, stureplansbesök och lite annat lull kostat mig 2-2.5% av mina likvida sparade medel, 97.5% av kontantinsatsen till villa återstår även om allt finansierades av pågående löneinkomst. Marginella summor när man är miljonär. Jag vet inte hur liknande inköp belastar andra hyresgästers budget eller kan svara för dom hehe!
Jag måste påpeka man får jävligt mycket valuta för pengarna vid inköp av alla former av premiumprodukter till skillnad mot bostäder i Stockholm som är svindyra, ger ingen valuta för pengarna överhuvudtaget och mot en hyresrätt och ska radikalt ner.