Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
De klarar 5% också utan större problem så länge de har kvar jobben. Det är bara att dra ner på semesterresor och utemat.

Vilken patetisk existens. Ha ångest för att bli tvungna att sälja huset om frugan blir av med HR girl boss gigget.
Citera
2025-12-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Riktigt så enkelt brukar det sällan vara. Han kanske har förlorat hela eller delar av sin insats. Lättast är att inte realisera en förlust och bo kvar om så är fallet.

Dessa experter skriver något nytt varannan dag som motstrider det dom skrev senast.

Men klart är att räntorna sjunkit och optimismen ökat något. Vi är varken i fear eller greed för tillfället.

När folk förstår att 90% bolånetak gäller från 1april ihop med lättade amorteringskrav så bör det bli större omsättning på billigare boenden.

Men jag skulle absolut inte bli förvånad om något grusar den tilltagande optimismen, typ att Trump får för sig att skapa kaos igen eller att ryssen öppnar en ny front eller gud vet vad. Det är nya tider.

Regeringen gav Finansinspektionen i uppdrag av att ta ställning till höjt bolånetak redan i januari 2024. Skulle säga att folk mer eller mindre har räknat med detta sedan minst i somras. Skillnaden nu mot för ett par veckor sedan är att det gick från 90 till 99,9 % att det blir av.

Men som du säger så finns inga negativa scenarion med i prognoserna om bostadsmarknaden - endast det om höjt bolånetak, sänkt amortering och högre reallöner. Händer något ute i världen som påverkar bostadsmarknaden: "Vi såg det inte komma".
Citera
2025-12-28, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
EU och Nato varnar nu hela tiden för att vi ska ut i krig om ett par år, kanske redan nästa år.
Därför har jag svårt att se hur det kan bli ett bostadsrally nästa år.
Snarare tvärtom.

Dom har haft fel nu i 20 års tid. Det är ju snarare så att när de varnar så ska man köpa, jag tror bostadsmarknaden kommer att återhämta sig på de ställen där efterfrågan finns.,i mitt område sälja lägenheter för nära 2022 års nivåerna
Citera
2025-12-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vilken patetisk existens. Ha ångest för att bli tvungna att sälja huset om frugan blir av med HR girl boss gigget.
Tja, det är så det alltid har varit.

Tappade man inkomsten på 70-talet så rök villan.

Eller när tänker du att man har kunnat upprätthålla levnadsstandarden när inkomsterna ryker?
Citera
2025-12-28, 09:07
Medlem
Citat:
Dessa experter skriver något nytt varannan dag som motstrider det dom skrev senast.
Idag skriver dom dock samma:
En bättre konjunktur och lättade amorteringskrav får bostadspriserna att stiga nästa år, enligt experter som TT talat med. De flesta räknar med ett lyft på omkring 5 procent.

– Jag skulle säga att primärt får det en effekt på små lägenheter som ettor och tvåor. Sedan blir det naturligtvis en liten kedjeeffekt, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.

Om han får välja mellan de två faktorerna – förändrade regler eller konjunkturutveckling – pekar han på det senare. SEB:s chefsekonom Jens Magnusson lyfter högre löner, lägre inflation och lättade amorteringskrav som drivkrafter.

Dvs det som lyfts fram som huvudskäl är en förväntad bättre konjunktur.

Regelförändringarna bidrar, men inte så mycket.
Och här fick vi kommentaren att regelförändringarna mest påverkar små lgh. Och det är väl rimligt.

De som köper större bostäder och dyrare ligger inte på 85% belåning. Vilket har ältats i tråden tidigare. Så vi behvöer inte ta det igen. Bankerna är helt enkelt inte villiga att låna ut till så hög belåningsgrad. Det ökar risken med deras utlåning. (Därmed inte sagt att det inte skulle existera).
Citera
2025-12-28, 09:26
Medlem
När man byggar bostäder går det en del virke. Speciellt villor med trästomme och panel.
Här är nu läget i skogsindustrin då?
Från omni:
Skogsaktier nere för räkning: ”I princip ingen vinst”
Skogsbolagen har haft flera år av motvind och skogssektorn har underpresterat mot index, skriver EFN. Särskilt industridelen tynger sektorn med låga marginaler, pressade virkespriser och svag efterfrågan.

– Du hittar i princip ingen vinst alls hos skogsindustrin. Det är nästan inget som går runt över huvud taget, inte i Norden, säger Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, i podcasten ”Skogen och kapitalet”.

Är det köpläge då? Nja.

På kort sikt handlar det om industrins återhämtning för att motivera de låga värderingarna. På längre sikt kan skog däremot vara en intressant investering.

Således, de som levererar material till bostadsbyggande är "nere för räkning". Byggföretagen går i kk.

Vad krävs nu för att skogsindustrin och byggföretagen skall gå lite bättre?
Ja, det är helt enkelt bättre betalt.
Dvs bostadsköparna måste betala MER.

Vad drar nu en del genier i tråden för slutsatshär då?
Jo, att bostadspriserna är för höga och måste ned. Dvs fler byggföretag måste i kk, och fler byggjobbare bli arbetslösa, och skogsföretagen måste gå i kk och fler därifrån bli arbetslösa.

Vad kan man säga om det då?
Ja, en sak är väl att alltför många människor förstår inte att priser är en ganska strikt funktion av kostnader.
Citera
2025-12-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tja, det är så det alltid har varit.

Tappade man inkomsten på 70-talet så rök villan.

Eller när tänker du att man har kunnat upprätthålla levnadsstandarden när inkomsterna ryker?

Trådens stjärnor drömmer sig tillbaka till tiden då kreditmarknaden var reglerad och det var kö till att få bolån. Om man fick lån eller ej kunde ofta handla om hur tjenis man var med sin lokala bankman.

De lever också under föreställningen att en ensamstående vaktmästare utan kapital enkelt kunde köpa grosshandlarvillan på Lidingö vilket givetvis är totalt trams.

Marginalskatten var 80% vilket var horribelt och destruktivt MEN ränteavdraget matchades krona för krona mot hur mycket marginalskatt man betalade.

En högavlönad direktör tex idag har 50% marginalskatt och 30% ränteavdrag (22% efter 100k i ränteutgifter)

På 80 talet var det 80% men vid en högre brytpunkt. Dock fick enkom dessa dra av 80% på sina räntor vilket gjorde det enormt fördelaktigt. En hög direktör med en jättebelånad villa på Lidingö hade då netto en bättre situation än de skulle ha idag.

Reallönerna stod stilla vilket var uselt för Sverige som land och inflationen var hög. De nominella löneökningarna var dock väldigt höga så inte nog med att man fick 80% ränteavdrag man fick dessutom lånen uppätna av inflationen.

Som alla förstår när de läser ovan är att den högavlönade direktören hade ett mer gynnsamt läge kontra övrig befolkning på 70-80 talet givet att han hade höga bolån.

Med en avreglerad kreditmarknad och stor ökning av bolånen skapade detta en systemhotande situation som tvingade fram skattereformen
Senast redigerad av flanders 2025-12-28 kl. 09:38.
Citera
2025-12-28, 10:34
Medlem
Citat:
När man byggar bostäder går det en del virke. Speciellt villor med trästomme och panel.
Här är nu läget i skogsindustrin då?
Från omni:
Skogsaktier nere för räkning: ”I princip ingen vinst”
Skogsbolagen har haft flera år av motvind och skogssektorn har underpresterat mot index, skriver EFN. Särskilt industridelen tynger sektorn med låga marginaler, pressade virkespriser och svag efterfrågan.

– Du hittar i princip ingen vinst alls hos skogsindustrin. Det är nästan inget som går runt över huvud taget, inte i Norden, säger Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, i podcasten ”Skogen och kapitalet”.

Är det köpläge då? Nja.

På kort sikt handlar det om industrins återhämtning för att motivera de låga värderingarna. På längre sikt kan skog däremot vara en intressant investering.

Således, de som levererar material till bostadsbyggande är "nere för räkning". Byggföretagen går i kk.

Vad krävs nu för att skogsindustrin och byggföretagen skall gå lite bättre?
Ja, det är helt enkelt bättre betalt.
Dvs bostadsköparna måste betala MER.

Vad drar nu en del genier i tråden för slutsatshär då?
Jo, att bostadspriserna är för höga och måste ned. Dvs fler byggföretag måste i kk, och fler byggjobbare bli arbetslösa, och skogsföretagen måste gå i kk och fler därifrån bli arbetslösa.

Vad kan man säga om det då?
Ja, en sak är väl att alltför många människor förstår inte att priser är en ganska strikt funktion av kostnader.

Bostäderna ska vara billiga, någon annan ska betala och de som bygger måste sänka sina löner. Förresten måste kommunerna också sälja av all mark de äger, inte till högstbjudande utan till personer som DViking som har störst behov
Citera
2025-12-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja varför inte? Ska man köpa dyrare än det man äger är en generell nedgång av godo. Men det förstår inte folk.

Om bostadspriserna går upp med 10% sen du köpte din bostad för 5 msek har du 500k i vinst. Men din nästa bostad som du vill köpa har ökat från 10msek till 11msek i värde, dvs du måste ta 500k mer i lån för att köpa den än om priserna stått stilla.

Hur är det bra för dig?
Och du håller på fortfarande 😂
I 15år har du krigat för bostadspriserna 😂
Citera
2025-12-28, 12:31
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Och du håller på fortfarande 😂
I 15år har du krigat för bostadspriserna 😂

Flanders förhåller sig till fakta och det gör uppenbarligen inte du.
Citera
2025-12-28, 15:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Regeringen gav Finansinspektionen i uppdrag av att ta ställning till höjt bolånetak redan i januari 2024. Skulle säga att folk mer eller mindre har räknat med detta sedan minst i somras. Skillnaden nu mot för ett par veckor sedan är att det gick från 90 till 99,9 % att det blir av.

Men som du säger så finns inga negativa scenarion med i prognoserna om bostadsmarknaden - endast det om höjt bolånetak, sänkt amortering och högre reallöner. Händer något ute i världen som påverkar bostadsmarknaden: "Vi såg det inte komma".

Jag tror att du överskattar människor lite grann. Effekten kommer till sommaren när den nya verkligheten implementeras. Jag pratade t ex med en mäklare i vintras/våras som inte hade pejl på detta, förvånade mig lite.

Något som gått många förbi är att bygglovsreglerna ändrades rejält 1dec. Jag har haft ett vakande öga på det länge för att jag har ett fritidshus i en Stockholmsförort där jag nu kan bygga till 30kvm i strid mot detaljplan. Rätt bra när byggrätten är skit och det är en föråldrad detaljplan.
Denna lagändring bör skapa en större efterfrågan på fritidshus eftersom det blir enklare att göra det till ett permanentboende. Men det är en släpande effekt eftersom folk i gemen inte kommer förstå detta förrän om ett par år.

Citat:
Idag skriver dom dock samma:
En bättre konjunktur och lättade amorteringskrav får bostadspriserna att stiga nästa år, enligt experter som TT talat med. De flesta räknar med ett lyft på omkring 5 procent.

– Jag skulle säga att primärt får det en effekt på små lägenheter som ettor och tvåor. Sedan blir det naturligtvis en liten kedjeeffekt, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.

Om han får välja mellan de två faktorerna – förändrade regler eller konjunkturutveckling – pekar han på det senare. SEB:s chefsekonom Jens Magnusson lyfter högre löner, lägre inflation och lättade amorteringskrav som drivkrafter.

Dvs det som lyfts fram som huvudskäl är en förväntad bättre konjunktur.

Regelförändringarna bidrar, men inte så mycket.
Och här fick vi kommentaren att regelförändringarna mest påverkar små lgh. Och det är väl rimligt.

De som köper större bostäder och dyrare ligger inte på 85% belåning. Vilket har ältats i tråden tidigare. Så vi behvöer inte ta det igen. Bankerna är helt enkelt inte villiga att låna ut till så hög belåningsgrad. Det ökar risken med deras utlåning. (Därmed inte sagt att det inte skulle existera).

Jag skulle gissa att ganska många köper med 85% belåning, men som du skriver - inte de dyrare objekten.
Men å andra sidan, ska du köpa en villa som är OK runtom Stockholm idag får du lägga ut minst 6-7MSEK och då undrar jag om inte rätt många ligger mellan 70-85% i belåning.
Det är trots allt svensson som till största del bor i dessa hus.
Citera
2025-12-28, 18:59
Medlem
Citat:
Jag tror att du överskattar människor lite grann. Effekten kommer till sommaren när den nya verkligheten implementeras. Jag pratade t ex med en mäklare i vintras/våras som inte hade pejl på detta, förvånade mig lite.

Något som gått många förbi är att bygglovsreglerna ändrades rejält 1dec. Jag har haft ett vakande öga på det länge för att jag har ett fritidshus i en Stockholmsförort där jag nu kan bygga till 30kvm i strid mot detaljplan. Rätt bra när byggrätten är skit och det är en föråldrad detaljplan.
Denna lagändring bör skapa en större efterfrågan på fritidshus eftersom det blir enklare att göra det till ett permanentboende. Men det är en släpande effekt eftersom folk i gemen inte kommer förstå detta förrän om ett par år.

Jag skulle gissa att ganska många köper med 85% belåning, men som du skriver - inte de dyrare objekten.
Men å andra sidan, ska du köpa en villa som är OK runtom Stockholm idag får du lägga ut minst 6-7MSEK och då undrar jag om inte rätt många ligger mellan 70-85% i belåning.
Det är trots allt svensson som till största del bor i dessa hus.

Har tittar på vääldigt många objekt där relativt unga par säljer men aldrig sett något i närheten av 80% belåningsgrad.

Som absolut högst brukar den ligga runt 60-70%. Panterna är ju också ofta nedamorterade utan att det syns.

Detta är dock villor nära Sthlm. Hur det det ut för billiga radhus eller villor i skogen utanför Södertälje låter jag vara osagt.
Senast redigerad av flanders 2025-12-28 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in