Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är troligtvis huvudsakligen insiders, arvtagare och folk inne på marknaden med vinster som kan efterfråga dessa priser. De flesta unga och nyköpare som ska bilda familj vid 30 eller ta 85% belåning kan aldrig köpa en sketen normal villa, de får inte dessa lån. Arbetarklassen är helt bestulna på att någonsin kunna bo i villa i Stockholms län.
I din värld ska de krävas en konstant uppgåtgående marknad och bovinster sen tidigare för att bo i villa, inte i min.
Slemhog i besittning av en 20 cm snabel behöver inte kompensera med en vräkig villa som dig med massiv small dick energy
jag bodde hemma under mina studier. sparade ihop 1 miljon under tiden då jag inte betalade någon hyra till mina föräldrar och jobbade en del extra. detta räcker som kontantinsats för dessa villor. förvisso skulle jag behöva en partner för att få det att gå ihop och det har jag ju inte, men ändå. är 25 och har ännu tiden på min sida. det är inte heller tänkt att arbetarklassen ska ha råd med villa i stockholm. det förstår du väl? arbetarklassen får nöja sig med lägenhet eller flytta dit priserna är lägre.
Citera
2025-12-22, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är troligtvis huvudsakligen insiders, arvtagare och folk inne på marknaden med vinster som kan efterfråga dessa priser. De flesta unga och nyköpare som ska bilda familj vid 30 eller ta 85% belåning kan aldrig köpa en sketen normal villa, de får inte dessa lån. Arbetarklassen är helt bestulna på att någonsin kunna bo i villa i Stockholms län.
I din värld ska de krävas en konstant uppgåtgående marknad och bovinster sen tidigare för att bo i villa, inte i min.
Slemhog i besittning av en 20 cm snabel behöver inte kompensera med en vräkig villa som dig med massiv small dick energy
Skulle du byta bort 5 cm läng och 2 cm omkrets och få en medioker normalpenis mot en bra kåk i bättre förort?
Citera
2025-12-22, 02:00
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
jag bodde hemma under mina studier. sparade ihop 1 miljon under tiden då jag inte betalade någon hyra till mina föräldrar och jobbade en del extra. detta räcker som kontantinsats för dessa villor. förvisso skulle jag behöva en partner för att få det att gå ihop och det har jag ju inte, men ändå. är 25 och har ännu tiden på min sida. det är inte heller tänkt att arbetarklassen ska ha råd med villa i stockholm. det förstår du väl? arbetarklassen får nöja sig med lägenhet eller flytta dit priserna är lägre.
Det är klart att du sparade ihop en miljon under dina studier genom att jobba lite extra, inget konstigt alls med det.
Citera
2025-12-22, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det är klart att du sparade ihop en miljon under dina studier genom att jobba lite extra, inget konstigt alls med det.
Nej, det är inget konstigt med det
Citera
2025-12-22, 07:29
Medlem
Spara en miljon att bo hemma t 25. Det är ingen omöjlighet men kräver vissa saker.
T ex : Allt ditt barnbidrag får du dig sparat. Du jobbar extra under studietiden och kommer snabbt i jobb och bor hemma ett tag. Vi har ett barn som sparade ihop 300t själv fram t första jobbet. Hade det bott hemma t 25 gratis. Så hade det varit runt 500t till. Så ca 800t. Nu kunde vi ge några hundra t till bostadsköp förutom det sparade.
Hursomhelst spara ihop t en miljon själv utan tillskott barnbidrag,gåva eller annat innan 25 är inte omöjligt men förmodligen måste du ha en jädra tur och landa ett välbetalt jobb vid 22-23 och bo hemma.
Citera
2025-12-22, 07:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Spara en miljon att bo hemma t 25. Det är ingen omöjlighet men kräver vissa saker.
T ex : Allt ditt barnbidrag får du dig sparat. Du jobbar extra under studietiden och kommer snabbt i jobb och bor hemma ett tag. Vi har ett barn som sparade ihop 300t själv fram t första jobbet. Hade det bott hemma t 25 gratis. Så hade det varit runt 500t till. Så ca 800t. Nu kunde vi ge några hundra t till bostadsköp förutom det sparade.
Hursomhelst spara ihop t en miljon själv utan tillskott barnbidrag,gåva eller annat innan 25 är inte omöjligt men förmodligen måste du ha en jädra tur och landa ett välbetalt jobb vid 22-23 och bo hemma.
Vad som är möjligt och vad som är rimligt är två skilda saker. Det finns gott om människor som blir utsparkade vid 18, och andelen människor som fixar att jobba deltid samtidigt som dom pluggar heltid är inte i majoritet direkt. Att bo drägligt på egen hand vid 20-25 kan inte krävas en unik insats med förmånliga förutsättningar om vi inte vill fortsätter spinna hjulet där det bara är underklassen och överklassen som skaffar barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Tillbaks till dig din gamle soffliggare. Har du sovit på soffan alla dessa år? Har inte du varit medlem här ett tag nu?

Jag lägger ingen värdering i att du vill ligga på soffan hos vänner och sen komma in för en liten mysstund. Jag säger bara att det förmodligen inte är samma preferenser som majoriteten hyser.
Jag förstår att det är ett främmande koncept för dig, men det är faktiskt inte särskilt intelligent att utgå från anekdoter.
Citera
2025-12-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Att bo drägligt på egen hand vid 20-25 kan inte krävas en unik insats med förmånliga förutsättningar
Det hade ju varit enkelt om vi hade haft marknadshyra. DÅ hade det bara varit att hyra en bostad för de unga. Men nu har vi en hyresreglering som hindrar de unga från att hyra sig en lägenhet.

Och det är inte lätta att ändra på det då det är majoritetens önskan att de unga inte skall kunna hyra sig en lägenhet.

Några i Riksdagen försökte luckra upp hyresregleringen lite grann. Men då var ju en stor majoritet i Riksdagen starkt emot det. Du kanske rent av röstar på ett av partierna som var emot. DÅ är ju du stor anhängare av att unga 20-25 åringar INTE skall kunna flytta hemifrån så lätt.

Med marknadshyra hade unga kunnat flytta hemifrån när dom har en inkomst. Och då spara lite varje månad ifall dom vill köpa ett boende någon gång i framtiden.
Citera
2025-12-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Har du räknat efter vad som som krävs?
Eller svarar du utan att ha räknat?

------------------------------------
Säg att det gäller 6 år. Och att inga ränteinkomster gäller.
1 MSEK på 6 år ger 13888 kr i månaden som skall sparas.

Fritt vivre ger 7000 i månaden insparat.
Kvar är 6888 kr i månaden. Eller 82'656 per år.
Med 125 kr kvar efter skatt per timme ger det 661 arbetstimmar per år.
Arbete under sommaruppehållet (3 månader) ger 600 timmar.
Resterande 61 timmar kan enkelt utföras under helger och andra lov.

Har jag räknat fel någonstans? I så fall var?

Varför skulle inte detta vara möjligt.
Citera
2025-12-22, 10:20
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Har du räknat efter vad som som krävs?
Eller svarar du utan att ha räknat?

------------------------------------
Säg att det gäller 6 år. Och att inga ränteinkomster gäller.
1 MSEK på 6 år ger 13888 kr i månaden som skall sparas.

Fritt vivre ger 7000 i månaden insparat.
Kvar är 6888 kr i månaden. Eller 82'656 per år.
Med 125 kr kvar efter skatt per timme ger det 661 arbetstimmar per år.
Arbete under sommaruppehållet (3 månader) ger 600 timmar.
Resterande 61 timmar kan enkelt utföras under helger och andra lov.

Har jag räknat fel någonstans? I så fall var?

Varför skulle inte detta vara möjligt.
Vet att du är efterbliven men du är tydligen inte läskunnig heller.
Citera
2025-12-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrackblomman
Fast nu menade jag ju din lilla innerstadsbubbla, du vet den där elitära kloaken i centrala Stockholm där ni keynesianer sitter och fantiserar om fler subventioner och regleringar som bara blåser upp bostadspriserna till astronomiska nivåer. Stockholms län är en helt annan sak. Innerstaden har bara runt 300 000 invånare, det är knappt 3% av Sveriges befolkning. I resten av länet kämpar redan folk med era keynesianska katastrofer.

95% av svenskarna lever utanför er lilla champagnebubbla och de vill ha ett hus utan att sälja sin själ till bankerna, men era interventioner gör det omöjligt.

Er politik leder bara till kaos, som den vi ser nu med räntorna och inflationen och familjer som krossas.

Ja det är verkligen jättemånga villor i innerstan. Möjligen i skrackblommans huvud.

Om du är missnöjd med bostadspriserna borde du rikta ilskan mot byggfacken som tryckt upp löner så att en villa är omöjlig att bygga för mindre än 4,5msek ex tomt
Citera
2025-12-22, 10:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Nu har regeringen förvisso satt ihop en hittepåutredning om de sjunkande födslotalen som så ofta numera befolkas med diverse höger-influensers som denna gång har i syfte att frånkoppla de låga födslotalen från ekonomin och bostadsmarknaden.

Men jag tror det faktum att unga idag har svårt att ha råd med att skaffa barn ändå kommer vara den faktor som till slut ändå förlöser reformer på det bostadspolitiska området.

Jag tror det faktum att inga barn blir till kommer sätta definitivt punkt för fantasier om att man helt sonika kan bo hemma och spara till sin kontantinsats till det man är 30, få pantsätta hela sin framtid i lån, eller att rika kineser ska hålla uppe priserna på villor i satellitstäder till Stockholm.
Citera
2025-12-22, 11:00
Medlem
Trådens bittra domedagsprofeter i hyresrätter visar återigen sin stora bitterhet. De tycker att priserna ska vara lägre, men aldrig någonsin skulle de kritisera byggfacken som hela tiden driver upp lönerna. Det finns i princip inget land i världen där det är dyrare att bygga bostäder än i Sverige.

Det är tjat om att det är ”överpriser” samtidigt konkar byggbolagen direkt om de inte kan fakturera 4,5msek för en nybyggd villa ex tomt. Ytterst oklart varför bolag som fortfarande har stora marginaler skulle begära sig själva i konkurs.

Byggbranschen skriker nu om den värsta krisen på 30 år. Samtidigt som efterfrågan svek som mest så tvingade facken fram 7% löneökningar under två år. Med den taktiken tvingar man givetvis fram arbetslöshet (som är högre i byggsektorn än i allmänhet).

Under pandemin kan man säga att det förekom ”överpriser” på båtar i viss mån då inget nyproducerat fanns att köpa. Man kunde då sälja en 30 år gammal beg båt för 2x det man gav för den 10 år tidigare.

Men då blev det inga konkurser, tvärtom så letade varven med ljus och lykta efter personal och hade 3 jobb de var tvungna att tacka nej till för varje de accepterade. Varvsarbetarna jobbade dygnet runt hela somrarna pga den enorma efterfrågan. Alla som kunde plasta en gammal båt kunde få jobb om de ville.

När det gäller villapriser så är det självklart svårt att köpa när man ska bo i HR och ska slösa bort alla sina pengar varje månad istället för att spara och/eller göra bostadskarriär.

Ett par på 25 år som köpte en genomsnittlig BR i Stockholms län 2015 har idag en uppgång på 33% enligt mäklarstatistik.

Säg att de köpte för 2,5msek då med insats 375k har idag runt 1,5msek i cash att lägga in i en villa efter uppgång+amortering.

Dessa 35 åringar kan, med två vanliga medellöner runt 43k där poliser, sjuksyrror, lärare i regel ligger (högre om de är driftiga och jobbar i Sthlm) och 1,5msek i insats idag köpa en bostad för 7,3msek.

Vill de inte bo i villa räcker 5-5,5msek för ett totalrenoverat radhus i Täby, Tyresö mfl utmärkta områden.

Men det blir jobbigt för alla de som vill bo i villa och inte betala på det utan vill att andra ska stå för deras uppehälle samtidigt som de slösar sina pengar på skjortor, sunkiga gamla sportbilar och gigantiska tv-apparater
Senast redigerad av flanders 2025-12-22 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in