Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Nej. Åklagare kan hänvisa till vad som sagts tidigare i förhör. Liksom advokater. Det har jag hört flera gånger i olika rättegångssammanhang.

Fri bevisprövning råder. Att ha ändrat sin berättelse hela tiden (som tilltalad här) är inte speciellt positivt för trovärdigheten och det är inget hinder att uppmärksamma rätten på detta.
Citera
2025-12-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Så det finns alltså inga våldtäkter, bara kvinnor som sitter och räknar ROI och optimerar anmälningar som ett sidokneg?

Helt rimligt.

Man känner ju när det är sant. Bevis är som sagt bara för amatörer.

Tycker du inte att Brottsbalken 6 kap. 1 § borde ”moderniseras” kanske mer anpassas efter mäns sexbehov och att slippa bevisvärdering om några lösaktiga och beräknade kvinnor skulle komma med dessa urlöjliga våldtäkts beskyllningar?

Självklart är inte alla våldtäktsanmälningar påhittade bara för att denna är det. Folk som är skyldiga ska givetvis dömas jag sympatiserar inte med våldtäkter men det finns även många kvinnor som anmäler för att få skadestånd det är nog hälften av anmälningarna iallafall 220 k är mycket pengar för en fattig person
Citera
2025-12-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Har inga kvinnliga vänner. Jag litar på dom jag har.

Om du inte vill ha sex bör du icke inleda i frestelse.

Hångel är ett form av förspel. Hångla jag vill jag även ha sex. Annars blir jag klart besviken.

För att inte tala om att både få hångla plus ligga och trycka mot hennes trosor med ett stånd.

Men det här blir ju fel, om man inte ska kunna hångla med någon utan vidare förpliktelser; att det ska leda till sex. Om man då inte vill ha sex måste man ju då avstå från allt hångel. Så då blir det ju mindre hångel. Och det är ju synd.
Citera
2025-12-21, 15:53
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om man ställer sig i kön till Valkyria och sätter sig i vagnen utan tvång så har man av fri vilja valt att åka Valkyria.

Dock inte om personen sliter dig dit trots dina nej, och tom ditt fysiska motstånd.

Citat:
Det är inte svårare än så.

Precis. Låter du dig övertalas att åka = ditt val. Tvingas du åka= inte ditt val.

Och i detta fall övertalades inte målsägande till sex, den misstänkte genomförde det trots hennes upprepade nej,
Citera
2025-12-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
. Ja givetvis börjar du kritisera experter när du inte har något att komma med

Beviskraven i våldtäktsmål är ett skönt bara att kolla på denna domen rättaskandal finns noll och intet som tyder på att mannen är skyldig bara en krystad anklagelse och hörsägen från folk som hört samma krystade anklagelse det hade inte blivit fällande dom om det varit ett annat brott än våldtäkt
Vem behöver en expert, rättsstat, domstolar eller bevisvärdering när du redan har bestämt hur verkligheten ser ut?
Du är väl expertern?

Våldtäkt är enligt dig bara en ”krystad anklagelse”, brottsoffer reduceras till hörsägen och alla experter som inte håller med avfärdas av dig som värdelösa.

Det är ett färdigpaketerat förakt mot kvinnor som du klär ut till analys.

Det låter precis så illa som det är.
Citera
2025-12-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Självklart är inte alla våldtäktsanmälningar påhittade bara för att denna är det. Folk som är skyldiga ska givetvis dömas jag sympatiserar inte med våldtäkter men det finns även många kvinnor som anmäler för att få skadestånd det är nog hälften av anmälningarna iallafall 220 k är mycket pengar för en fattig person
Hälften, säger du?

Hur många kvinnor lever alltså på ROI från våldtäktsanmälningar, har du någon källa, eller är det bara din magkänsla i högform som räknat fram siffran?

Och ”220 000 är mycket pengar för en fattig person”?
För vissa är 10 kronor mycket pengar.

Men det gör det inte till ett affärsupplägg.
Särskilt inte när ”vinsten” innebär polisanmälan, upprepade förhör, läkarbesök och år av process.

Det är ju inte direkt ett klickformulär med Swish.
Men fortsätt gärna utveckla din ekonomiska modell, den verkar mer vila på fantasi snarare än ren fakta.
Citera
2025-12-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Målsägande I Umeå-fallet har klart och tydligt sagt redan I bilen att de inte skulle ha sex. Den dömde visste alltså vad som gällde (precis som Hagamannen visste vad som gällde: man våldtar inte kvinnor. Om vårdbiträdet vet vad som gäller är oklart, nu lär han iaf veta det!).

Och i övrigt har målsägande agerat mycket tydligt och upprepade gånger sagt nej, sluta, föst undan den dömdes händer och dragit upp sina trosor.

Hon har alltså alldeles utomordentligt väl visat den dömde att hon inte vill ha sex.

Då ska han givetvis sluta. Finns ingen som helst förmildrande omständighet i att de hånglat tidigare och sov i samma säng.

Metafor:
Om du och jag kör kampsport och du innan har sagt "inga slag mot huvudet" och jag ändå börjar sparra in slag efter annat i huvudet på dig, mot din vilja och du säger nej, sluta upprepade gånger och försöker stoppa mig. Och jag till slut får in en jädra fullträff så du tappar medvetandet. Så är det inte tillåtet. Utan misshandel. Det är inte en förmildrande omständighet att du gått med på kampsport med mig. Du har ju sagt vilka regler som då gäller.

Hon har också bjudit in till situationen genom sitt övriga agerande under kvällen, på ett sätt som 100-åringen eller Hagamannens offer verkligen inte har gjort.

Det är en jätteskillnad. Därför håller det inte att använda 100-åringen eller Hagamannens offer som exempel i din invändning.

Men för dig är det våldtäktsoffer som våldtäktsoffer. Och det visar att du helt saknar förmåga till nyanserat tänkande och att skilja på äpplen och päron.
Citera
2025-12-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hon har också bjudit in till situationen genom sitt övriga agerande under kvällen, på ett sätt som 100-åringen eller Hagamannens offer verkligen inte har gjort.

Det är en jätteskillnad. Därför håller det inte att använda 100-åringen eller Hagamannens offer som exempel i din invändning.

Men för dig är det våldtäktsoffer som våldtäktsoffer. Och det visar att du helt saknar förmåga till nyanserat tänkande och att skilja på äpplen och päron.
Med ditt resonemang bjuder man alltså in till brott genom att befinna sig på plats.

Då var offren på Drottninggatan också medskyldiga då Akilov genomförde sin terror attack, de valde ju att gå där, eller hur?

Samma logik funkar lika ”bra” på misshandel, rån och mord.

Med din logik då: vad ”bjöd” 100-åringen in till när hon blev våldtagen av sin vårdare?
Hon var ju där.
I sitt rum.
I sin säng.

Eller gäller ditt resonemang bara när offret inte passar din magkänsla?

Du blandar ihop juridiskt ansvar med efterhandsmoral, och det håller inte, oavsett om det gäller Umeå, Hagamannen eller vårdaren som våldtog en 100-åring.
Citera
2025-12-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Målsägande I Umeå-fallet har klart och tydligt sagt redan I bilen att de inte skulle ha sex. Den dömde visste alltså vad som gällde (precis som Hagamannen visste vad som gällde: man våldtar inte kvinnor. Om vårdbiträdet vet vad som gäller är oklart, nu lär han iaf veta det!).

Och i övrigt har målsägande agerat mycket tydligt och upprepade gånger sagt nej, sluta, föst undan den dömdes händer och dragit upp sina trosor.

Hon har alltså alldeles utomordentligt väl visat den dömde att hon inte vill ha sex.

Då ska han givetvis sluta. Finns ingen som helst förmildrande omständighet i att de hånglat tidigare och sov i samma säng.

Metafor:
Om du och jag kör kampsport och du innan har sagt "inga slag mot huvudet" och jag ändå börjar sparra in slag efter annat i huvudet på dig, mot din vilja och du säger nej, sluta upprepade gånger och försöker stoppa mig. Och jag till slut får in en jädra fullträff så du tappar medvetandet. Så är det inte tillåtet. Utan misshandel. Det är inte en förmildrande omständighet att du gått med på kampsport med mig. Du har ju sagt vilka regler som då gäller.

Hon har agerat motsägelsefullt under kvällen som helhet, och inte alls "klart och tydligt".

En kvinna man hånglat med tidigare samma kväll som, på väg hem till henne efter en fest, säger att det inte blir något sex, är inget man tar på allvar. Det är bara något kvinnor säger i sådana situationer för att inte verka slampiga och lätta. Det vet alla som inte är födda igår.

Det är väl bara ni autister som tolkar allting bokstavligt och inte förstår icke-verbal kommunikation som inte begriper det.

Uppenbarligen trodde han ju att hon ville (utifrån hennes agerande under kvällen), vilket han också säger i din älskade Snapchatkonversation. Så "klar och tydlig" har hon av allt att döma inte varit.

Hon borde tänka på vilka signaler hon sänder ut i fortsättningen. Eller så är det just det hon gör, i syfte att inkassera hundratusentals kronor.
Citera
2025-12-21, 16:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Dock inte om personen sliter dig dit trots dina nej, och tom ditt fysiska motstånd.

Precis. Låter du dig övertalas att åka = ditt val. Tvingas du åka= inte ditt val.

Och i detta fall övertalades inte målsägande till sex, den misstänkte genomförde det trots hennes upprepade nej,

Sexet målsäganden beskriver var utan fysiskt motstånd, tvång och någon som sliter någon någonstans.

Om du inte vill åka Valkyria så går du ur kön, du står inte kvar i den och sätter dig i vagnen frivilligt samtidigt som du säger ”nej, nej, jag vill inte åka”. Då är du inte tvingad att åka Valkyria.
Citera
2025-12-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Hälften, säger du?

Hur många kvinnor lever alltså på ROI från våldtäktsanmälningar, har du någon källa, eller är det bara din magkänsla i högform som räknat fram siffran?

Och ”220 000 är mycket pengar för en fattig person”?
För vissa är 10 kronor mycket pengar.

Men det gör det inte till ett affärsupplägg.
Särskilt inte när ”vinsten” innebär polisanmälan, upprepade förhör, läkarbesök och år av process.

Det är ju inte direkt ett klickformulär med Swish.
Men fortsätt gärna utveckla din ekonomiska modell, den verkar mer vila på fantasi snarare än ren fakta.

Självklart är det ett affärs upplägg för skruppellösa individer, 220 k är mycket pengar för att hitta på en saga till ett par vänner sen hålla fast vid lögnen genom några förhör och rättegång det är några timmars jobb har inte gärningsmannen pengar betalar Brottsoffermyndigheten det finns de som begår alla möjliga allvarliga brott grovt bedrägeri narkotikabrott utpressning där belöningen är betydligt mindre än 220 k.

Kvinnan i detta fallet har uppenbarligen hittat på en saga i hopp om att casha in och det har hon också gjort hon kommer falskanklaga fler personer nu när hon märkt att det lönar sig
Citera
2025-12-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sexet målsäganden beskriver var utan fysiskt motstånd, tvång och någon som sliter någon någonstans.

Om du inte vill åka Valkyria så går du ur kön, du står inte kvar i den och sätter dig i vagnen frivilligt samtidigt som du säger ”nej, nej, jag vill inte åka”. Då är du inte tvingad att åka Valkyria.

Precis det fanns inte tillstymmelse till hot våld eller tvång hon medverkade frivilligt om de nu hade några sexuella aktiviteter vilket jag inte tror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in