Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 14:58
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
det spelar ingen roll vad man säger i förhör, vad du säger under förhandlingen är det som gäller, du har således fel som vanligt

Nej. Åklagare kan hänvisa till vad som sagts tidigare i förhör. Liksom advokater. Det har jag hört flera gånger i olika rättegångssammanhang.
Citera
2025-12-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Vilda musen, passande synonym ihop med denna aktuella tjejen.

Hon lät ju definitivt sin kompis få känna på kraften i hennes vilda musfälla när hon lockade in bytet.

Vi kämpar med olika polletter. Jag förstår såklart vad du säger, men på många olika områden så håller jag inte med, så jag vill därtill inte att du ska få dina polletter att trilla ner hos mig.

Dock ska du ha cred för fantasi. Även om jag passar på att gå till gröna lund i det sällskapet. Skulle inte ens våga titta på någons bakdel utan att riskera anmälning.

Vilda Musen var inte en benämning på målsägande. Utan en benämning för "lite hångel på en fest och sova i samma säng påklädda med underkläder". Vilda Musen kunde hon tänka sig men inte Karusellen Pumpen = penetration.

Jag kan ta Lisebergs-metfor annars, om orden inte passade herrn.

Målsägande godtog att åka Kaffekoppen = lite hångel på festen initierat av den dömde samt sova med den dömde påklädda i underkläder och inte nakna.

Målsägande godtog inte att åka Valkyria = godtog inte penetration med fingrar och penis. Detta sa hon upprepade gånger nej, sluta till. Och då är det det som gäller.

Och man tvingar inte någon att åka en karusell denna inte vill åka. Man tvingar inte in fingrar och sitt könsorgan i någon som säger nej, sluta och föser bort ens händer och drar upp sina trosor.

Att åka kaffekoppen är inte synonymt med att man godtar att åka Valkyria.
Citera
2025-12-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
det spelar ingen roll vad man säger i förhör, vad du säger under förhandlingen är det som gäller, du har således fel som vanligt

Jodå, de tittar på vad en målsägande eller en åtalad eller vittnen har sagt i förhör och använder det vid utfrågning i domstol.

Jag har själv varit vittne och fick där uppläst vad jag hade sagt i förhör och en sträng fråga om uppgifterna jag då lämnar stämmer. Handlade inte om våldtäkt utan om olaga hot och misshandel.
Citera
2025-12-21, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Jo, domstolens ev beslut får jag nog allt acceptera.
ok, det har din kollega tomatdrottningen problem med iaf.
Citera
2025-12-21, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jodå, de tittar på vad en målsägande eller en åtalad eller vittnen har sagt i förhör och använder det vid utfrågning i domstol.

Jag har själv varit vittne och fick där uppläst vad jag hade sagt i förhör och en sträng fråga om uppgifterna jag då lämnar stämmer. Handlade inte om våldtäkt utan om olaga hot och misshandel.
Återigen det du säger under förhandlingen är det de utgår ifrån, frågor på det?
Citera
2025-12-21, 15:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vilda Musen var inte en benämning på målsägande. Utan en benämning för "lite hångel på en fest och sova i samma säng påklädda med underkläder". Vilda Musen kunde hon tänka sig men inte Karusellen Pumpen = penetration.

Jag kan ta Lisebergs-metfor annars, om orden inte passade herrn.

Målsägande godtog att åka Kaffekoppen = lite hångel på festen initierat av den dömde samt sova med den dömde påklädda i underkläder och inte nakna.

Målsägande godtog inte att åka Valkyria = godtog inte penetration med fingrar och penis. Detta sa hon upprepade gånger nej, sluta till. Och då är det det som gäller.

Och man tvingar inte någon att åka en karusell denna inte vill åka. Man tvingar inte in fingrar och sitt könsorgan i någon som säger nej, sluta och föser bort ens händer och drar upp sina trosor.

Att åka kaffekoppen är inte synonymt med att man godtar att åka Valkyria.

Om man ställer sig i kön till Valkyria och sätter sig i vagnen utan tvång så har man av fri vilja valt att åka Valkyria. Att någon försökt övertala mig att åka Valkyria och kanske t o m dragit lite i min jacka för att få mig att följa mig gör inte att det är en någon annans fel eller ansvar att jag åker Valkyria av fritt val.

Att jag säger ”nej, jag vill inte åka Valkyria med dig” gör inte att jag är tvingad och att du är ansvarig för att jag åker Valkyria. Vill jag inte åka med dig lämnar jag kön och låter bli att delta. Det är inte svårare än så.
Citera
2025-12-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jo, jag fattar skillnaden mellan hångel och sex. Men det har ingenting med saken att göra. Försök bemöta min poäng istället för att svamla om en massa annat.

Du ser ingen skillnad på hur kvinnan i Umeå-fallet agerat kontra hur 100-åringen och Hagamannens offer agerat. Det blir ju den oundvikliga slutsatsen av din dumma liknelse. Våldtäktsoffer som våldtäktsoffer tycker du.

Och det är inget annat än ett stort hån mot 100-åringen och Hagamannens offer.

Överfallsvåldtäkter och våldtäkter på 100-åringar i äldrevården är inte samma sak som när två bekanta som hånglat tidigare under kvällen ligger halvnakna i samma säng efter en fest och den ena i berusat tillstånd går lite över gränsen. Det är någonting HELT annat. Fattar man inte det, vilket du inte gör, så är man totalt oförmögen till nyanserat tänkande.

Målsägande I Umeå-fallet har klart och tydligt sagt redan I bilen att de inte skulle ha sex. Den dömde visste alltså vad som gällde (precis som Hagamannen visste vad som gällde: man våldtar inte kvinnor. Om vårdbiträdet vet vad som gäller är oklart, nu lär han iaf veta det!).

Och i övrigt har målsägande agerat mycket tydligt och upprepade gånger sagt nej, sluta, föst undan den dömdes händer och dragit upp sina trosor.

Hon har alltså alldeles utomordentligt väl visat den dömde att hon inte vill ha sex.

Då ska han givetvis sluta. Finns ingen som helst förmildrande omständighet i att de hånglat tidigare och sov i samma säng.

Metafor:
Om du och jag kör kampsport och du innan har sagt "inga slag mot huvudet" och jag ändå börjar sparra in slag efter annat i huvudet på dig, mot din vilja och du säger nej, sluta upprepade gånger och försöker stoppa mig. Och jag till slut får in en jädra fullträff så du tappar medvetandet. Så är det inte tillåtet. Utan misshandel. Det är inte en förmildrande omständighet att du gått med på kampsport med mig. Du har ju sagt vilka regler som då gäller.
Citera
2025-12-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Det ansåg inte tingsrätten, en bedömning som gjordes med vägledning av högsta domstolen.

Och om kvinnan hade haft lust att göra en " set up", då hade hon väl främst valt ett lättare offer, och hon hade knappast gått hela omvägen via förundersökning och prövning i domstol när det varit betydligt lättare att utpressa mannen istället. Alltså totalt osannolikt.

Att utpresss en fattiglapp ger knappast några 220 k och det var ju mycket pengar hon ville ha, mer än hon kunde få genom att utpressa honom därför hon hitta på detta istället
Citera
2025-12-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om man ställer sig i kön till Valkyria och sätter sig i vagnen utan tvång så har man av fri vilja valt att åka Valkyria. Att någon försökt övertala mig att åka Valkyria och kanske t o m dragit lite i min jacka för att få mig att följa mig gör inte att det är en någon annans fel eller ansvar att jag åker Valkyria av fritt val.

Att jag säger ”nej, jag vill inte åka Valkyria med dig” gör inte att jag är tvingad och att du är ansvarig för att jag åker Valkyria. Vill jag inte åka med dig lämnar jag kön och låter bli att delta. Det är inte svårare än så.

Att hångla lite på en fest och sova I samma säng är inte att "ställa sig i kön till penetration".

Målsägande har inte ställt sig i kön till Valkyria/penetration. Hon har sagt redan på vägen till Liseberg/hem att hon inte kommer åka Valkyria/inte kommer ha sex med den dömde.

Att hon sedan kan tänka sig att åka Kaffekoppen/hångla lite och sova ihop och ligga sked för att den dömde ska somna. Är fortfarande inte synonymt med att hon vill åka Valkyria/ha sex.

Blev metaforen tydlig så?
Citera
2025-12-21, 15:34
Medlem
Citat:
En våldtäktsförövare har ansvar för sig själv och sina handlingar. Endast våldtäktsförövaren vet sina triggers och när frestelsen blir större än självkontrollen. Och behöver således ta ansvar för att inte vistas i sådana situationer.

Våldtäktsförövare vet sina triggers. Och måste själva ta ansvar för att inte bli triggade så pass att de mister sin självkontroll. Detta ansvar kan inte andra ta åt dem!

Jag tror faktiskt inte i de flesta fall på att de blir "triggade" och tappar självkontrollen, även fast de må påstå de själva. Utan att det är ett högst medvetet val de gör och räknar med att inte åka fast. Skulle de veta att de skulle åka fast för det skulle de inte göra det.

Det är därför det är viktigt med fällande domar, det har en avskräckande effekt.
Citera
2025-12-21, 15:34
Medlem
Citat:
En våldtäktsförövare har ansvar för sig själv och sina handlingar. Endast våldtäktsförövaren vet sina triggers och när frestelsen blir större än självkontrollen. Och behöver således ta ansvar för att inte vistas i sådana situationer.

Den dömde 31-åringen är så pass gammal att han borde veta att han inte kan sova full med en kvinna i samma säng, utan att tappa självkontrollen. (Precis som Hagamannen borde veta att han inte ska dricka alkohol och ränna ute på natten, då han inte har självkontroll om han ser en ensam kvinna. Eller vårdbiträdet som våldtog 100-åringen borde veta att han inte kan jobba med äldre om han inte kan låta bli att stoppa in något i dem. Eller pedofilen som borde veta att hen inte bör ta jobb på förskola/skola/fritids osv).

Våldtäktsförövare vet sina triggers. Och måste själva ta ansvar för att inte bli triggade så pass att de mister sin självkontroll. Detta ansvar kan inte andra ta åt dem!

31-åringen borde alltså direkt när han hörde i bilen att hon inte ville ha sex, bett om skjuts hem. Eller åtminstonde inte lagt sig i samma säng som kvinnan.

Det är ju 31-åringen som Vet att han inte har självkontroll i sådan situation. Det vet ju inte målsägande. Hon litade på sin vän och trodde han var en reko kille med självkontroll. Och hon var väldigt tydlig med sina gränser. Inget ludd och fluff där inte. Han visste vad som gällde.

micro113 och palfagel har utomordentligt väl förstått mitt inlägg och syftet med det. Jag föreslår att du läser deras inlägg:

Tack micro113!

Tack Palfagel!

. han har god självkontroll han gjorde inget trots att han drogades av bruden, dagen efter när han inte kommer ihåg något är han vänlig nog att inte direkt avfärda hennes anklagelse och det var hans misstag eftersom vissa mindre begåvade tolkar det som ett erkännande om han inte direkt avfärdar henne.

Hon har i lugn och ro satt dit en fullständigt oskyldig människa för att casha in skadestånd känns det bra att försvara en sån person och förtala en oskyldig människa som inte gjort något? Hon har hittat på allt för att få skadestånd det är de som är fakta hur mycket du än svamlar att du tycker 220 k är för lite pengar förändrar inte den bedömningen alla är inte födda med guldsked i mun och tycker 220 k är kaffepengar all tillgänglig fakta pekar på att jag har rätt
Citera
2025-12-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Precis, det är snarare kvinnan än mannen som är förövare om det skett något sexuellt mellan dem då han var i en särskilt utsatt situation, dock har det antagligen inte skett något sexuellt all tillgänglig fakta pekar på att hon hittat på allt för att få skadestånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in