2025-12-17, 09:55
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Om det ens skulle publiceras, jag försökte få det till det mildaste som ändå kan konstituera just våldtäkt. Men ja en del av problematiken kring att diskutera dumpen är ju just att det är väldigt mycket tyckande och kännande från påhejjarnas sida, ganska sällan någon som resonerar objektivt och förhåller sig till lagen. I de fall någon gör det är det oftast för att förtydliga någon enskild detalj, typ att det är olagligt att söka barn i sexuellt syfte, vilket stämmer, men tar då inte hänsyn till att det aldrig fanns ett barn...

Måste fasen läsa in mig på den där...var ett tag sen jag höll på med GDPR.

Gör det! Här har du länken till pågående fallet som vi väntar på dom i. Belyser just detta, "Sverige kan inte åsidosätta GDPR genom utgivningsbevis, grundlagar, YGL" , borde varit GDPR fullt ut ända sen start. I listan med dokument finns generaladvokatens förslag till domstolen hur dom skall döma - det är det vi väntar på. Det förslaget lämnades 09-04 , så det borde vara snart.

https://curia.europa.eu/juris/documents.jsf?nat=or&mat=or&pcs=Oor&jur=C%2CT%2CF& num=C-199%252F24&for=&jge=&dates=&language=en&pro=&cit=n one%252CC%252CCJ%252CR%252C2008E%252C%252C%252C%25 2C%252C%252C%252C%252C%252C%252Ctrue%252Cfals e%252Cfalse&oqp=&td=%3BALL&avg=&lgrec=en&page=1&lg =&cid=6659762

Men ja, det är enbart tyckande från Dumpens sida. Bevisligen är dom för lagen när det rör deras ämne, men tydligen inte resterande lagar (grovt summerat)

Undra vad EU-Rätten skulle tycka om Sverige när det uppdagas att Sveriges tolkning att helt hoppa över GDPR med hänvisning till utgivningsbevis (som då inte är OK) har renderat i alla dessa konsekvenser, 20 självmord, trasiga familjer, psykisk ohälsa, samhällskostnader på hundratals miljoner osv. I (just nu) 714 fall.

För faktum är att Sverige kan ses som medskyldiga. Francovich-principen
Citera
2025-12-17, 09:56
Medlem
tens avatar
Citat:
Tar gärna ditt exempel med våldtäktsmän vidare, där har vi på ena sidan den s.k. "Nytorgsmannen", där man gick ut med namn och bild i media. Detta var en person som systematiskt begick brott, allmänintresset var således ganska solklart.

Sen å andra sidan finns det exempel på personer som haft ett one night stand, det kanske har druckits eller så men samtycke har förelegat under akten, den ena parten i fråga har ångrat sig i efterhand och den andra blir dömd för våldtäkt, kort sagt. Det går ju inte att bevisa samtycke i efterhand om man inte varit charmig nog att be sin partner fylla i en blankett, så den tilltalade döms till följd av den omvända bevisbördan som föreligger sedan samtyckeslagens införande.

I lagens mening är båda ovanstående våldtäktsmän, anser du att båda bör hängas ut?

Ok, jag ändrar mig till de som döms till grov våldtäkt och grov misshandel.
Citera
2025-12-17, 09:58
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror hebefiler/hebofiler vill känna sig lite bättre och finare än pedofiler och är därför noga med att göra skillnad på dessa.
Men det handlar om sexuella övergrepp på barn och det kan aldrig förminskas på något sätt.

Då skulle det inte heller finnas 3 kategorier och även forskning i vad som skiljer dem åt. Förstår att du gärna vill rationalisera.

I lagens mening är det <15 ja - det är nog det enda vi kan vara överens om.

Vad det gäller graden av farlighet, om man uttrycker sig så. Då vinner rena pedofiler överlägset.

Ska man arbeta likt Dumpen bör man ha bättre koll på liknande, för att kunna bedriva sin sak så korrekt det går och göra mest nytta.

Men att Dumpen varken kan eller vill resonera så, det är iallafall klarlagt.
Citera
2025-12-17, 10:12
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Då skulle det inte heller finnas 3 kategorier och även forskning i vad som skiljer dem åt. Förstår att du gärna vill rationalisera.

I lagens mening är det <15 ja - det är nog det enda vi kan vara överens om.

Vad det gäller graden av farlighet, om man uttrycker sig så. Då vinner rena pedofiler överlägset.

Ska man arbeta likt Dumpen bör man ha bättre koll på liknande, för att kunna bedriva sin sak så korrekt det går och göra mest nytta.

Men att Dumpen varken kan eller vill resonera så, det är iallafall klarlagt.

Dumpen särskiljer ingen, alla kallas Gäddor.

Att någon forskar på en sak ger ingen trovärdighet i sig, se bara på Ig Nobelpriset!
Citera
2025-12-17, 10:26
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Måste fasen läsa in mig på den där...var ett tag sen jag höll på med GDPR.

Min skrivelse till EU-Kommisionen om du är nyfiken, givetvis är det om detta problem allmänt - inte bara Dumpen, men Dumpen står för flest allvarliga skador till följd av det - därav tar jag upp det som ett exempel för belysa vad Sveriges agerande lett och leder till.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=93762632&posted=1#p93762632
Senast redigerad av rallykalle69 2025-12-17 kl. 10:37.
Citera
2025-12-17, 10:28
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Ok, jag ändrar mig till de som döms till grov våldtäkt och grov misshandel.

Du tappar fortfarande förutsebarheten när du låter folkmassan döma personen, döms man för ett brott så får man ett i förväg bestämt straff utifrån brottets straffskala och domstolens bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet, något de är inte alltid gör perfekt men åtminstone är skolade till att göra på ett rättssäkert sätt.

Vid en uthängning bedömer pöbeln andra saker, jämför nedanstående fiktiva fall;

Jag är 17 och blir förförd av min raffiga 28årig lärarinna, med hänsyn till min beroendeställning, att hon har bjudit mig på alkohol under kvällen och dessutom bjudit in sin 25åriga väninna till en av våra träffar bedöms handlingen som grov våldtäkt av barn, båda kvinnorna döms.

Jag är 37 och begår en överfallsvåldtäkt på en tonårsflicka som är på väg hem från sin vän, eftersom jag använder våld så bedöms handlingen som grov våldtäkt av barn.

Straffmätningen från domstolens sida kommer säkerligen bli olika i ovanstående fall, men med hänsyn till brottet så har man en fast straffskala att förhålla sig till. Tror du att det blir samma reaktion från allmänheten i ovanstående fall?

Misshandel då;

Jag ger mig på någon på krogen som jag tycker tittar snett på mig, sparkar och slår, drar en flaska i huvidet på aset, han ska inte titta sådär på folk. Blir dömd för grov misshandel.

Alternativt - någon ringer på hos mig med uppenbart illvilliga intentioner, när personen vägrar ge sig av fredar jag mig, jag tar till våld, jag gör det som krävs för att personen ska lämna min bostad. I rättegången hävdar jag nödvärn, varpå målsägande - som anmält mig för misshandel - hävdar att jag använde för mycket våld. Jag lyckas inte visa att jag svårligen kunnat besinna mig till följd av omständigheterna, och döms därmed för grov misshandel eftersom mitt nödvärn resulterade i en skallfraktur hos målsäganden.

Båda ska hängas ut enligt dig, tror du att båda fallen bedöms likadant av den breda massan?

Min poäng med ovanstående är att det inte är kreti och pleti som ska sitta hemma i soffan och dra ihop en lynchmobb mot folk utifrån sin egen rödvinsdränkta underklasstristess, bara för att de inte annars hittar så mycket mening i livet.
Uthängningar gör att folk blir dömda utifrån faktorer och egenskaper som inte har något med brottet att göra. Det är bara att titta i sadisttråden, där jag vet att du både läser och skriver, så ser du ju vad folk skriver om. Det är klädstil, ålder, ursprung, penisstorlek och kondition.

Du verkar inte riktigt förstå varför uthängningarna är problematiska.
Citera
2025-12-17, 10:32
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Haha, jag börjar ge upp den faktiskt. Som Ten skrev, "Att någon forskar på en sak ger ingen trovärdighet i sig, se bara på Ig Nobelpriset!" Där tappade jag hoppet.

Är väl snarare resultatet av forskningen som är poängen, men som sagt, det där var spiken i kistan för mitt hopp.
Citera
2025-12-17, 10:45
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Haha, jag börjar ge upp den faktiskt. Som Ten skrev, "Att någon forskar på en sak ger ingen trovärdighet i sig, se bara på Ig Nobelpriset!" Där tappade jag hoppet.

Är väl snarare resultatet av forskningen som är poängen, men som sagt, det där var spiken i kistan för mitt hopp.

Jag har gett upp angående flera här men vanliga nemesis har jag dock inte sett på ett tag. Men det finns ju andra som läser så då känns det ändå värt att bemöta även ganska platta inlägg.

Läste igenom din text förresten, välstrukturerad och korrekt utifrån vad jag kan se, bra jobbat anser jag eftersom jag är för både rättssäkerhet och integritet.

Angående just integritet för enskilda så stötte jag på en som bevisligen haft utmaningar med detta. Jag hittade ett föremål utifrån som hade en tydligt angiven ägare som säkerligen ville ha tillbaka föremålet omgående, i mina efterforskningar insåg jag direkt att personen fanns på lexbase och kimfup. Utöver det så var det väldigt städat, gick inte att hitta ett telefonnummer. Jag vet inte vad hen var dömd för, jag frågade inte heller, men publiciteten som förekomsten på dessa två sidor har gett, eller riskerat att ge, har varit tillräckligt för att personen ville vara svår att få tag på.

I ovanstående är det naturligtvis möjligt att det är något bagatellartat, det kan man ju betala för att få veta. I dumpens fall blir ju integritetsintrånget avsevärt grövre än ovan, dels på grund av tillgängligheten av informationen men även av de "journalistiska" inslag uppehovsmännen bidrar med.
Citera
2025-12-17, 10:46
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ja, det finns många som hjälper och räddar betydligt fler barn än Dumpen, men som inte ens märks och inte lämnar ett spår av förödelse efter sig. Men det är bara nytta, ingen vinst eller underhållning. Men varför skulle det vara ett problem om syftet är rädda barn? Värt att fundera på.

När man hör på vissa personer i ett visst parti, så är det skrämmande likt Dumpens retorik osv, svårt att se att det är enbart ett sammanträffande.

Jag är ganska säker på att fler och fler tröttnar på Dumpen, eftersom det spårar ur mer och mer.

Nästa steg, vad är det? Hänga ut varje dag? Det blir nästan för mycket till slut, lite som ett visst parti.
Jag skrev inte klart meningen, men menade att det är falsk marknadsföring, dom bryr sig väl inte mer om barns väl och ve än någon annan.
Citera
2025-12-17, 10:49
Medlem
tens avatar
Citat:
Du tappar fortfarande förutsebarheten när du låter folkmassan döma personen, döms man för ett brott så får man ett i förväg bestämt straff utifrån brottets straffskala och domstolens bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet, något de är inte alltid gör perfekt men åtminstone är skolade till att göra på ett rättssäkert sätt.

Vid en uthängning bedömer pöbeln andra saker, jämför nedanstående fiktiva fall;

Jag är 17 och blir förförd av min raffiga 28årig lärarinna, med hänsyn till min beroendeställning, att hon har bjudit mig på alkohol under kvällen och dessutom bjudit in sin 25åriga väninna till en av våra träffar bedöms handlingen som grov våldtäkt av barn, båda kvinnorna döms.

Jag är 37 och begår en överfallsvåldtäkt på en tonårsflicka som är på väg hem från sin vän, eftersom jag använder våld så bedöms handlingen som grov våldtäkt av barn.

Straffmätningen från domstolens sida kommer säkerligen bli olika i ovanstående fall, men med hänsyn till brottet så har man en fast straffskala att förhålla sig till. Tror du att det blir samma reaktion från allmänheten i ovanstående fall?

Misshandel då;

Jag ger mig på någon på krogen som jag tycker tittar snett på mig, sparkar och slår, drar en flaska i huvidet på aset, han ska inte titta sådär på folk. Blir dömd för grov misshandel.

Alternativt - någon ringer på hos mig med uppenbart illvilliga intentioner, när personen vägrar ge sig av fredar jag mig, jag tar till våld, jag gör det som krävs för att personen ska lämna min bostad. I rättegången hävdar jag nödvärn, varpå målsägande - som anmält mig för misshandel - hävdar att jag använde för mycket våld. Jag lyckas inte visa att jag svårligen kunnat besinna mig till följd av omständigheterna, och döms därmed för grov misshandel eftersom mitt nödvärn resulterade i en skallfraktur hos målsäganden.

Båda ska hängas ut enligt dig, tror du att båda fallen bedöms likadant av den breda massan?

Min poäng med ovanstående är att det inte är kreti och pleti som ska sitta hemma i soffan och dra ihop en lynchmobb mot folk utifrån sin egen rödvinsdränkta underklasstristess, bara för att de inte annars hittar så mycket mening i livet.
Uthängningar gör att folk blir dömda utifrån faktorer och egenskaper som inte har något med brottet att göra. Det är bara att titta i sadisttråden, där jag vet att du både läser och skriver, så ser du ju vad folk skriver om. Det är klädstil, ålder, ursprung, penisstorlek och kondition.

Det finns alltid en historia bakom, men har man blivit dömd för grov våldtäkt, grov misshandel eller barnaskändande mm så anser jag att det är rätt att medmänniskorna i samhället får reda på det. Hur allmänheten ser på det enskilda fallet är naturligtvis varierande beroende på en mängd variabler, men har någon gjort något av detta så får de för fan också stå för det!

Det är väl klart att jag förstår att "uthängningarna är problematiska." men min uppfattning är att "nyttan" överväger.
Du va och vissa andra vill att det ska förbli en hemlighet, man kan ju undra varför.
Citera
2025-12-17, 10:52
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Jag har gett upp angående flera här men vanliga nemesis har jag dock inte sett på ett tag. Men det finns ju andra som läser så då känns det ändå värt att bemöta även ganska platta inlägg.

Läste igenom din text förresten, välstrukturerad och korrekt utifrån vad jag kan se, bra jobbat anser jag eftersom jag är för både rättssäkerhet och integritet.

Angående just integritet för enskilda så stötte jag på en som bevisligen haft utmaningar med detta. Jag hittade ett föremål utifrån som hade en tydligt angiven ägare som säkerligen ville ha tillbaka föremålet omgående, i mina efterforskningar insåg jag direkt att personen fanns på lexbase och kimfup. Utöver det så var det väldigt städat, gick inte att hitta ett telefonnummer. Jag vet inte vad hen var dömd för, jag frågade inte heller, men publiciteten som förekomsten på dessa två sidor har gett, eller riskerat att ge, har varit tillräckligt för att personen ville vara svår att få tag på.

I ovanstående är det naturligtvis möjligt att det är något bagatellartat, det kan man ju betala för att få veta. I dumpens fall blir ju integritetsintrånget avsevärt grövre än ovan, dels på grund av tillgängligheten av informationen men även av de "journalistiska" inslag uppehovsmännen bidrar med.

Intressant, det är tydligt att vissa sidor börjar städa upp en del, och försöka kvala in under kriterierna - är inte så säker på det, tror det är ännu hårdare ändå. Bara att se förekomsten som du säger räcker för skada, behöver inte vara alla detaljer. Rent krasst ska man inte ens kunna vara sökbar överhuvudtaget, så då löser det sig själv.

Men deras försök att nu passa in - om det räcker återstår att se, men jag är personligen högst tveksam. EU är definitionen av fyrkantig och personlig integritet väger oerhört tungt, hela poängen med GDPR (som Sverige spelar blond på).

Tackar förresten. Räknar väl inte med några mirakel, men har även svårt att se att någon som läser det bara kan blunda för det också, därav klämma in C-199/24 också. Styrker att jag bara inte skriver påhittade saker.

Hela denna soppa sammantaget kan få ganska stort utspel när det väl lossnar.
Citera
2025-12-17, 10:57
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Det är väl klart att jag förstår att "uthängningarna är problematiska." men min uppfattning är att "nyttan" överväger.
Du va och vissa andra vill att det ska förbli en hemlighet, man kan ju undra varför.

Då får du tänka lite mer, inte på något sätt kan man motivera att nyttan överväger. Du har lite för mycket tunnelseende i ditt resonemang.

Återigen, ni skulle kunna uppnå precis samma syfte utan skador. Däremot skulle det minska eller omöjliggöra intäkter m.m. Det är där problemet ligger för eran del.

För ni lever alltså i en värld, där ni tror att en uthängd man inte kommer ha kontakt med <15 längre? Det är definitionen av naiv. Blev inte en lurad 3 gånger? Märkligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in