2025-10-26, 13:44
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det tyckte jag med, för mig en intellektuell utmaning.

Ja, kvaliteten på SOU:er varierar högst markant. De kan ändå rekommenderas till läsning: Samtida för att få en överblick över nutida läge, dåtida som historiska dokument över svensk samhällsutveckling.

Sedan är lagrådsremisser, som bekant, till sin natur mer summariska än propositioner. Så fördjupning av sexualbrottsfältet bör definitivt göras i proppen. Hittills har det, vilket i och för sig också har goda skäl för sig, varit mycket fokus på organiserad brottslighet i denna lagstiftningsprocess.

Strafflag kan inte tillämpas retroaktivt.

Så inga anmälningar rörande förberedelse till våldtäkt mot barn angående redan publicerade gäddor är aktuella.

Alldeles oavsett, när det handlar om förberedelsebrottet krävs det enligt föreliggande lagförslag att myndighet (polis) griper in på det stadiet för att det ska bli aktuellt med förberedelseansvar.

De personer Dumpen - utan inblandning av polis - fiskar upp och hänger ut, kommer, även efter lagändringen, som jag förstår det, inte att vara brottsliga vad gäller förberedelse till våldtäkt mot barn.

Anledningen är att Dumpens fiskare inte är någon polis (eller annan myndighetsperson). Här finns alltså en begränsning i lagförslaget.
Fast är det inte lite vad Dumpen varit ute efter från början, att de inte ska behövas utan att polisen ska kunna "fiska"? Med lagändring kan de också överlåta kontakten till polisen, eller har jag fel? Jag har inte hunnit läsa in mig på några detaljer.
Citera
2025-10-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Fast är det inte lite vad Dumpen varit ute efter från början, att de inte ska behövas utan att polisen ska kunna "fiska"? Med lagändring kan de också överlåta kontakten till polisen, eller har jag fel? Jag har inte hunnit läsa in mig på några detaljer.

Nu är dessa lagändringar ett steg i rätt riktning men det dumpen vill är att de går ännu längre

Efter dessa lagändringar så krävs det fortfarande att ett barn blivit groomad för att polisen ska ta över och fiska upp gäddan

Förhoppningsvis så får vi fler lagändringar så polisen kan fiska upp dom innan ett barn blivit kontaktad och det är väll det dumpen velat hela tiden som jag förstått det
Citera
2025-10-26, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Du har som vanligt fel.
Rättegångar ställs ofta in.
14-22% av alla huvudförhandlingar genomförs inte på utsatt datum.

Tabell 1.7a
https://www.domstol.se/globalassets/...ce=chatgpt.com
Är man frihetsberövad så är det dock väldigt ovanligt en förhandling flyttas eller ställs in.
Citera
2025-10-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
15 årsgräns på sociala-medier och det är ridå får Dumpen.
Korrekt. Får Socialdemokraterna igenom sitt förslag så blir alla Dumpens fiskare arbetslösa. Inget kneg, ingen deg.
Citera
2025-10-26, 17:23
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Nu är dessa lagändringar ett steg i rätt riktning men det dumpen vill är att de går ännu längre

Efter dessa lagändringar så krävs det fortfarande att ett barn blivit groomad för att polisen ska ta över och fiska upp gäddan

Förhoppningsvis så får vi fler lagändringar så polisen kan fiska upp dom innan ett barn blivit kontaktad och det är väll det dumpen velat hela tiden som jag förstått det
Fast lagändringen gör att det blir fiskeförbud och fiskeutrustningen beslagtas, och kanske rent av blir förbjudet att nämna man har utrustning. Dvs att det helt enkelt blir förbjudet att påstå man är 14, eller åtminstone får sitt konto avslutat.

Lägger till: Avsåg S förslag om 15 årsgräns för meta- media.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-10-26 kl. 17:27.
Citera
2025-10-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fast lagändringen gör att det blir fiskeförbud och fiskeutrustningen beslagtas, och kanske rent av blir förbjudet att nämna man har utrustning. Dvs att det helt enkelt blir förbjudet att påstå man är 14, eller åtminstone får sitt konto avslutat.

Lägger till: Avsåg S förslag om 15 årsgräns för meta- media.

Det beror dels på hur lagen är skriven och hur lagen tolkas

Och framförallt om lagförslaget går igenom eller om det kräver vissa justeringar (som då kanske gör att organisationer som dumpen tillåts)
Citera
2025-10-26, 18:37
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Och framförallt om lagförslaget går igenom eller om det kräver vissa justeringar (som då kanske gör att organisationer som dumpen tillåts)
Och varför skulle justeringar göras. Det innebär inte bara möjligheter för Dumpen utan för vem som helst, ett angiverisamhälle, och vad säger att det bara stannar vid detta, att locka med svarta pengar och sedan skicka över det till polis, om nu kreti och pleti ska ha rätt att luras för att sedan skicka över till myndigheter. Erbjuda knark som inte finns och få dem dömda för det.
Citera
2025-10-26, 18:48
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:

Du måste vara 15 för att göra ett konto på en plattform. Då kan du inte som 13-14år be din äldre syster eller bror göra ett konto åt dig, då det förmodligen kommer komma upp att du redan har ett konto på plattformen, ungefär som att du inte kan regga dig med samma mail flera gånger på samma plattform.
Citera
2025-10-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Och varför skulle justeringar göras. Det innebär inte bara möjligheter för Dumpen utan för vem som helst, ett angiverisamhälle, och vad säger att det bara stannar vid detta, att locka med svarta pengar och sedan skicka över det till polis, om nu kreti och pleti ska ha rätt att luras för att sedan skicka över till myndigheter. Erbjuda knark som inte finns och få dem dömda för det.

Handlar det om att sätta dit gäddor så gärna för mig, har man inget sexuellt intresse för barn så åker man inte dit

Principen om bortom allt rimligt tvivel kommer fortfarande att råda (så vida inte den oxo tas bort vilket jag verkligen inte hoppas) så förundersökningen kommer läggas ner rätt fort ifall chattloggen är tveksam ut
Citera
2025-10-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Du måste vara 15 för att göra ett konto på en plattform. Då kan du inte som 13-14år be din äldre syster eller bror göra ett konto åt dig, då det förmodligen kommer komma upp att du redan har ett konto på plattformen, ungefär som att du inte kan regga dig med samma mail flera gånger på samma plattform.

jo men min poäng var att förslaget kan behöva omarbetas för att gå igenom riksdagen
Citera
2025-10-26, 19:40
Medlem
Citat:
Handlar det om att sätta dit gäddor så gärna för mig, har man inget sexuellt intresse för barn så åker man inte dit

Principen om bortom allt rimligt tvivel kommer fortfarande att råda (så vida inte den oxo tas bort vilket jag verkligen inte hoppas) så förundersökningen kommer läggas ner rätt fort ifall chattloggen är tveksam ut
Med den logiken så kan vi sätta upp kameror överallt och övervaka internet konstant med vad som sägs så om man begår brott åker man dit direkt. För begår man inga brott så som går mot röd gubbe så åker man inte dit.

Råkar testa illigala drogor eller har extrema åsikter eller tänker på våld mot någon.

Gör man något fel så kommer polisen få info och kan agera för att sätta dit brottslingar.
Lite din logik.
Citera
2025-10-26, 19:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Med den logiken så kan vi sätta upp kameror överallt och övervaka internet konstant med vad som sägs så om man begår brott åker man dit direkt. För begår man inga brott så som går mot röd gubbe så åker man inte dit.

Råkar testa illigala drogor eller har extrema åsikter eller tänker på våld mot någon.

Gör man något fel så kommer polisen få info och kan agera för att sätta dit brottslingar.
Lite din logik.
Sköter man sig så har man inget att vara rädd för.
Polisen har inget intresse av att jaga folk för bagateller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in