2025-12-17, 11:05
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Det finns alltid en historia bakom, men har man blivit dömd för grov våldtäkt, grov misshandel eller barnaskändande mm så anser jag att det är rätt att medmänniskorna i samhället får reda på det. Hur allmänheten ser på det enskilda fallet är naturligtvis varierande beroende på en mängd variabler, men har någon gjort något av detta så får de för fan också stå för det!

Det är väl klart att jag förstår att "uthängningarna är problematiska." men min uppfattning är att "nyttan" överväger.
Du va och vissa andra vill att det ska förbli en hemlighet, man kan ju undra varför.

Ja, det finns något bakom, men det är inte kreti och pleti skickade att bedöma. Vi resonerar utifrån dömda personer, det betyder att de har fått ett straff utdömt och då står man för handlingen genom att sitta av straffet. Att folk som begått brott inte ska bli straffade har ingen argumenterat för, förutom dumpen då såklart som ni påhejjare gärna vill ska fortsätta att begå brott

Det handlar inte om att något ska vara hemligt, det är inte hemligt när någon dömts för brott. Däremot är den typen av spridning som dumpen möjliggör totalt orimlig, allt ska nå ut till alla. Detta går tillbaka till försvarlighetsdiskussionen, som jag har fört en del här förut.

För att exemplifiera, eftersom jag gillar det; en idrottslärare i Svalöv döms för någon form av övergrepp mot barn, det är då försvarligt att kontakta arbetsgivaren, eftersom det är direkt olämpligt att personen fortsätter att jobba med barn. Däremot är det inte försvarligt att den lokala fotbollsklubben i Hudiksvall uppmärksammas på detta, eftersom den befinner sig utanför vad som är en rimlig sfär för allmänintresse till följd av avståndet.
Personen kommer sedan inte kunna få anställning i kontakt med barn eftersom man kollar brottsregistret, där det framgår att personen är olämplig även efter avtjänat straff.

En lagerarbetare döms för någon form av övergrepp mot barn, det är då inte försvarligt på samma sätt att exempelvis kontakta en arbetsgivare, som väl iofs för reda på det ändå eftersom personen kanske har lite frånvaro pga fängelse.
Även denna får en prick i registret och kommer inte kunna byta till en karriär som exempelvis lärare.

Uthängningen är bred, dumpen vet att deras följare engagerar sig i att aktivt jaga personerna som blir uthängda, oavsett vem eller vad de faktiskt skrivit. Dumpen hade kunnat agera proportionerligt på detta plan, det gör det inte.
Senast redigerad av AEggkartongen 2025-12-17 kl. 11:07.
Citera
2025-12-17, 11:07
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Då får du tänka lite mer, inte på något sätt kan man motivera att nyttan överväger. Du har lite för mycket tunnelseende i ditt resonemang.

Återigen, ni skulle kunna uppnå precis samma syfte utan skador. Däremot skulle det minska eller omöjliggöra intäkter m.m. Det är där problemet ligger för eran del.

För ni lever alltså i en värld, där ni tror att en uthängd man inte kommer ha kontakt med <15 längre? Det är definitionen av naiv. Blev inte en lurad 3 gånger? Märkligt...

Nu är du där och mansplainar igen om att andra
har fel.

Du och dina likasinnade vill gömma undan vad förövare gjort och vill göra, när vi andra vill dra fram trollen i ljuset.
Gömma trollen eller dra fram dem, gömma eller dra fram.
Hmm, det borde inte vara så svårt att ta ställning om man inte har en egen agenda.
Citera
2025-12-17, 11:09
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Nu är du där och mansplainar igen om att andra
har fel.

Du och dina likasinnade vill gömma undan vad förövare gjort och vill göra, när vi andra vill dra fram trollen i ljuset.
Gömma trollen eller dra fram dem, gömma eller dra fram.
Hmm, det borde inte vara så svårt att ta ställning om man inte har en egen agenda.

Fast det var väl skydda barn som var syftet? Det finns fler sätt att göra det på, precis som Rallykalle skriver så verkar nuvarande metod bero på just att de inte vill skydda barnen utan att samtidigt kunna casha in.

Gillar dock din formulering om troll, för vad är dessa för mytiska varelser? Bor ensamma eller i grupp i skogen, rövar bort barn, dessa blev man varnad för förr i tiden.

Nu får dessa 700+ män och gubbar som samhället stöter bort bosätta sig i skogen och bli verkliga troll i dagens värld. Jag tror att användaren Gotet som skriver i den andra tråden skulle kunna ta fram långtgående perversa teorier om hur troll faktiskt uppkom i vår forntida mytologi, hur det var Vikingadumpen som fördrev dessa varelser från början.
Senast redigerad av AEggkartongen 2025-12-17 kl. 11:14.
Citera
2025-12-17, 11:14
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Fast det var väl skydda barn som var syftet? Det finns fler sätt att göra det på, precis som Rallykalle skriver så verkar nuvarande metod bero på just att de inte vill skydda barnen utan att samtidigt kunna casha in.

Dumpen har sagt att de slutar när lagen är på plats. Att åka land och rike runt kostar pengar som måste in för att det ska rulla på, att de "cashar in" för att sko sig tror jag inte ett ögonblick på. De hade kunnat utpressa gäddor om de villa sko sig.
Citera
2025-12-17, 11:16
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Dumpen har sagt att de slutar när lagen är på plats. Att åka land och rike runt kostar pengar som måste in för att det ska rulla på, att de "cashar in" för att sko sig tror jag inte ett ögonblick på. De hade kunnat utpressa gäddor om de villa sko sig.

Vilket ju också verkar ha skett... Vill man faktiskt göra något gott just för att det är gott så får man söka finansiering för det på samma sätt som andra välgörande organisationer, eller finansiera den själv på laglig väg.

Vad tycker du om min trollteori förresten?
Citera
2025-12-17, 11:19
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:

Jag önskar att hemlösa togs bättre om hand i det här landet, jag vill hjälpa dem. Eftersom jag inte har så mycket pengar så kommer jag att börja knycka båtmotorer och utpressa folk online för att få råd med tält och mat åt mina hemlösa vänner. Jag slutar såklart så fort staten tar sitt ansvar och inhyser dem någonstans.
Citera
2025-12-17, 11:20
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Precis, jag har påtalat många gånger att syftet är jag för - metoderna är jag emot. Men det verkar vara svårt att ta in.

"proportionerligt" - bara det ordet gör att dom faller i GDPR (om GDPR gäller fullt ut)
Citera
2025-12-17, 11:22
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Vilket ju också verkar ha skett... Vill man faktiskt göra något gott just för att det är gott så får man söka finansiering för det på samma sätt som andra välgörande organisationer, eller finansiera den själv på laglig väg.

Vad tycker du om min trollteori förresten?

Visst är motargumenten bra, många gånger så måste man/jag ta en minut och hämta mer kaffe (för att samla sig och gnugga öronsnibbarna - woooosa).

Patrik har dock sagt att dom aldrig kommer sluta, hur ska dom ha det?

Citat:
Jag önskar att hemlösa togs bättre om hand i det här landet, jag vill hjälpa dem. Eftersom jag inte har så mycket pengar så kommer jag att börja knycka båtmotorer och utpressa folk online för att få råd med tält och mat åt mina hemlösa vänner. Jag slutar såklart så fort staten tar sitt ansvar och inhyser dem någonstans.

Klockrent! Fast du kommer inte sluta då såklart, för du har ju hittat en affärsmodell.
Senast redigerad av rallykalle69 2025-12-17 kl. 11:26.
Citera
2025-12-17, 11:25
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Fast Patrik har varit väldigt tydlig med att dom aldrig kommer sluta. Det tror jag på också, även om nya lagar finns. För hela deras driv är inte "rädda barn" i grunden. Därmed spelar det ingen roll om ordningsmakten själva räddar barn på snarlika sätt.
Citera
2025-12-17, 11:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Fast Patrik har varit väldigt tydlig med att dom aldrig kommer sluta. Det tror jag på också, även om nya lagar finns. För hela deras driv är inte "rädda barn" i grunden. Därmed spelar det ingen roll om ordningsmakten själva räddar barn på snarlika sätt.
Det vore otroligt kul om nån av deras "mammor som bjuder ut sina barn" blir uppfiskade av en fiskepolis och sedan när det blir dags för träff så blir Sara eller Patrik fängslade för att ha försökt prostituera småbarn online.
Citera
2025-12-17, 11:44
Medlem
Citat:
Å du gör ju det faktiskt för de HEMLÖSA!!! Alla som är emot dig hatar hemlösa och brukar själva gå ut och spotta på dem och ta deras sovsäckar på kvällen, efter deras vanliga jobb. De som blivit utpressade eller mist en båtmotor ska bara vara glada, för om de uplåtit sitt hem åt hemlösa så skulle det aldrig hänt. Du belyser ju bara ett stort problem i Sverige (och hjälper de hemlösa.)
Citera
2025-12-17, 11:53
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Å du gör ju det faktiskt för de HEMLÖSA!!! Alla som är emot dig hatar hemlösa och brukar själva gå ut och spotta på dem och ta deras sovsäckar på kvällen, efter deras vanliga jobb. De som blivit utpressade eller mist en båtmotor ska bara vara glada, för om de uplåtit sitt hem åt hemlösa så skulle det aldrig hänt. Du belyser ju bara ett stort problem i Sverige (och hjälper de hemlösa.)

Är du på riktigt? Detta belyser nog majoriteten av Dumpenanhängare, och därmed även ett stort problem. Det fungerar inte så - och skulle människor börja resonera som "ni" gör kan vi lägga ner det mesta, staten, rättsväsendet, allting egentligen.

Jag kan bara inte förstå hur man missar hela poängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in