Citat:
Ursprungligen postat av
kyrk57
Håller med att de inte ska behöva hamna i såna situationer. Hur tänker du kring att Jocke, under sin tid som jockiboi så helt fullvuxen, hade sexuellt umgänge med minderåriga - alltså barn? Har inte han som vuxen då ansvar att inte utnyttja sin status som ”kändis” för att ligga med tonåringar?
Det var fel och det är hans ansvar.
Som jag förstår det var han 20-25? Och tjejerna 14 och uppåt? (Var de yngre än så - typ 12? - tycker jag att det är på en annan nivå, då skulle jag nog säga att han är ett äckel rakt igenom.)
Väldigt olämpligt och fel på många sätt och absolut inget jag försvarar. Men så länge det inte var så att han tvingade nån eller utnyttjade nån som var för berusad eller drogad för att kunna "samtycka" (juridiskt sett kan man ju inte samtycka om man ör under 15), så tänker jag att det kanske inte är helt oförlåtligt och att man kanske inte är "körd" som människa för resten av livet. Det är förstås olagligt att en 20-åring har sex med en 14-åring och det är självklart väldigt allvarligt! Och även om tjejen har fyllt 15 så kan det vara olämpligt och moraliskt fel på många sätt.
Jag hade själv äldre pojkvänner i den åldern. Jag hade fyllt 15 så det var lagligt men jag ser det med andra ögon idag. Jag tycker att det är en svår fråga. Jag vill inte på nåt sätt försvara eller ursäkta sånt beteende. Men jag tror och hoppas att människor kan förändras.
Jag är i Jockes ålder och jag vet att folk generellt sett hade en lite annan syn på detta då. Hade man fyllt 15 så ansågs det mycket mer "okej" jämfört med idag. Det var ingen som reagerade på att jag och mina kompisar hade pojkvänner som var över 20 när vi var 15. Det ansågs "normalt" när jag växte upp. Inte för att det är nån ursäkt men ändå.
Att han använt sitt kändisskap i detta syfte är förstås moraliskt förkastligt.
Så nej, jag försvarar inget av detta men jag hatar honom inte utan tänker att han kan vara värd en chans till. Hur tänker du?