2025-12-06, 14:20
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Absolut - men hade de så avsevärt mycket bättre byggkranar etc år 200 än 3150?

Vad kallad ett sådant du nu gjorde
Citera
2025-12-06, 14:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Vad kallad ett sådant du nu gjorde
?
Citera
2025-12-06, 15:13
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Det finns bildbevis bevarade som visar hur egyptierna transporterade obelisker på skepp i Nilen. I Hatshesups tempel finns det en relief som tydligt visar detta: https://www.researchgate.net/figure/Scene-of-obelisks-being-transported-by-barge-mortuary-temple-of-Hatshepsut-at-Deir_fig3_366872137

Jag förmodar att du åsyftar figur 4.6, sidan 60 i "The Egyptian Nile: Human Transformation of an Ancient River":
https://www.researchgate.net/publication/366872137_The_Egyptian_Nile_Human_Transformation_o f_an_Ancient_River

Från texten:
Images of boats towing large
blocks of stones and obelisks appear in relief art,
including scenes at the Old Kingdom Pyramid of
King Unas, and at the New Kingdom mortuary
temple of the ruler Hatshepsut at Deir el-Bahri
Är detta ditt bevis för att de flyttade en 1000 tons obelisk med båt?
Citera
2025-12-06, 15:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Jag förmodar att du åsyftar figur 4.6, sidan 60 i "The Egyptian Nile: Human Transformation of an Ancient River":
https://www.researchgate.net/publication/366872137_The_Egyptian_Nile_Human_Transformation_o f_an_Ancient_River

Från texten:
Images of boats towing large
blocks of stones and obelisks appear in relief art,
including scenes at the Old Kingdom Pyramid of
King Unas, and at the New Kingdom mortuary
temple of the ruler Hatshepsut at Deir el-Bahri
Är detta ditt bevis för att de flyttade en 1000 tons obelisk med båt?
Nej det är beviset för att du hade fel när du påstod att det helt saknas bevis för hur egyptierna transporterade stora block och obelisker.
Citera
2025-12-06, 15:25
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Det roligaste är att man fortfarande inte vet hur fan dom fick upp dessa tunga stenar.

Någon som är uppdaterad på den mest troliga förklaringen?
Det måste ju gjorts försök att flytta en flera ton tung sten 100m upp i luften med den teknik som fanns för tusentals år sedan.
Citera
2025-12-06, 16:16
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Nej det är beviset för att du hade fel när du påstod att det helt saknas bevis för hur egyptierna transporterade stora block och obelisker.

Okej.... du måste bestämma dig:
a) Det där ÄR ditt bevis för att egypter transporterade 1000 ton obelisker med båt som var hopvirade med rep?
b) Det är INTE ett bevis och således har du bara ödslat bokstäver på att berätta att du är imbecill.
Om du väljer A så gör du alltså en pudel och menar att någonstans i den där texten borde jag hitta:

c) En spec för obeliskens storlek på 1000 ton angiven
d) Båtens beskaffenhet i material och bärighet

Isf vill jag ha källan på det.
Citera
2025-12-06, 16:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Okej.... du måste bestämma dig:
[indent]a) Det där ÄR ditt bevis för att egypter transporterade 1000 ton obelisker med båt som var hopvirade med rep?
Det är bevis för att du hade fel när du skrev att det helt saknas bevis för hur egyptierna transporterade stora block och obelisker.

Den enda som ”behöver bestämma sig” är du som måste fatta beslut hur du ska tackla detta - ska du erkänna att du hade fel eller fortsätta tramsa?
Citera
2025-12-06, 20:06
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Du säger att “inga parametrar kan vara giltiga eftersom ingen vet exakt hur det gick till”.
Det är en position som gör det omöjligt att diskutera någonting överhuvudtaget – inklusive din egen ståndpunkt.
Var någonstans har jag sagt att inga parametrar kan vara giltiga? Det är ditt ego som gjort det hoppet, liksom så ofta i den här diskussionenen.
Vad jag sade var: "Du diskuterar dina givna parametrar och begränsningar och jag hävdar att dessa är fel."
Min fetning för förtydligande av vad jag menar.

Citat:
Den stora motsägelsen? Att du själv presenterat siffror som är fysiskt omöjliga.
(Du citerade 35-tons block × 590 000 – en modell som inte ens får plats i pyramiden.)
Och hade du läst hela citatet så hade du även sett följande:
Steps 1 through 21 (60.59 to 27.24 tons)
Steps 22 through 136 (17.66 to 6.44 tons)
Steps 127 through 201 (3.05 to 2.63 tons)

Citat:
Och det är precis här problemet uppstår i vår dialog:
Du attackerar mina parametrar – men kan inte ange vilka.
Du avfärdar mina modeller – men kan inte formulera en egen.
Du använder metaforer som luddiga motargument.
Du har inte ens förmågan att diskutera dina egna (felaktiga) siffror.
Förutom att det inte var mina siffror utan ett citat. Således Socrates G Mateos siffror.

Och jag använder metaforer för att påpeka problemet med att tro att matematiska uträkningar är korrekta bara för att matematiken är det, när grundpremisserna de utgår från är bristfälliga.

Citat:
Sorry, men ämnet är inte din grej – vare sig logiskt, matematiskt eller kunskapsmässigt.
Och jag noterar att du fortfarande inte har presenterat dina teorier för hur pyramiderna byggdes. Bara matematiska uträkningar som inte har så mycket med historia eller arkeologi att göra.

Citat:
Så, den stora frågan återstår: “Hur byggdes pyramiden?”

[...]

Den mest sakliga slutsatsen är därför:
Pyramiden uppfördes av en aktör med andra motiv och andra tekniska förutsättningar
än de som dokumenterats för bronsålderns egyptier.
Ah, och där har vi det. Tack så mycket
http://www.quickmeme.com/img/67/6797e3257bc99ba399af8c08baf0db6964328d733f726ed2ac ead5f849138cb1.jpg

Citat:
Notera: Jag tänker inte besvara fler kommentarer utan konkreta, specificerade invändningar. Utan sakargument finns ingen diskussion att föra.
Kort sagt, eftersom du inte kan förstå hur de gjorde så måste det vara utomjordingar.
Samma logik som ledde till religion. Folk förstod inte hur något kunde uppstå, alltså måste det varit Gud som gjorde det.
Senast redigerad av Jecke 2025-12-06 kl. 20:10.
Citera
2025-12-06, 20:25
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
?
Var fick du lyftkranar ifrån, detta var mitt första inlägg i tråden.
Så jag utgick från frågeställningen i topc.
Citera
2025-12-06, 20:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Var fick du lyftkranar ifrån, detta var mitt första inlägg i tråden.
Så jag utgick från frågeställningen i topc.
Från att tekniken inte utvecklades drastiskt under den tiden. De hade vare sig lyftkranar 5000 år före Kristus eller år noll…
Citera
2025-12-06, 21:25
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Från att tekniken inte utvecklades drastiskt under den tiden. De hade vare sig lyftkranar 5000 år före Kristus eller år noll…
Nej, de hade inga elsparkcyklar heller. Har du fler upplysta poänger på lager?
Citera
2025-12-06, 23:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, de hade inga elsparkcyklar heller. Har du fler upplysta poänger på lager?

Räckte det inte med beviset i form av en relief som visade hur egyptierna transporterade enorma stenblock på fraktskepp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in