2009-07-05, 03:52
Medlem
hawkeye2008s avatar
Precis som frågan lyder så undrar jag vet som egentligen byggde pyramiderna. Jag såg precis ett klipp som fick mig att tappa hakan och ifrågasätta allt jag trodde jag visste om pyramiderna. Vanligtvis brukar jag hålla till i ufologi-forumet och är lite av en fanatisk troende när det gäller det ämnet. Jag har alltid trott att pyramiderna byggdes av egyptierna själva och när någon har påstått att det skulle ha varit en mer avancerad civilisation från en annan planet så har jag höjt ögonbrynen och tänkt att den personen är mer fanatiskt än vad jag är.

Men den här föreläsningen fick mig verkligen att tveka angående det.

Personen i klippet utesluter på ett ganska logiskt sätt att det skulle ha varit egyptierna som byggde pyramiderna.

Tex, enligt historieböckerna så byggdes cheopspyramiden på 20 år och den består av 2,3 miljoner stenblock. I snitt väger ett block 2,5 ton, i vissa delar av pyramiden finns block som väger uppemot 40 ton.

2 300 000 stenblock / 20 år = 115 000 stenblock på ett år
115 000 stenblock / 365 dagar = 315 stenblock på en dag
315 stenblock /24 timmar = 13 st stenblock i timmen

Nu jobbar de ju inte 24 timmar om dygnet. Personen i klippet sa 10 timmar och fick fram en siffra på 1 block var 2:e minut.

MEN enligt historierböckerna så byggdes pyramiderna av egyptierna som var bönder. Dvs de brukade sin jord när de kunde och arbetade på pyramiderna när Nilen svämmades över. Som tydligen händer under 3 månader.

Så efter en om beräkning där han tog hänsyn till att egyptierna bara arbetade under 3 månader så fick han fram siffran 1 stenblock var 2:e sekund.

Hur i hela friden kan man bygga så snabbt? Pyramiden är dessutom bara 6 mm offcenter på en yta som är 5,2 km2.

Här är klippet:

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=Eyact...eature=related

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=pI26H...eature=related

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=FZenB...eature=related

Del 4
http://www.youtube.com/watch?v=rLGCr...eature=related

Kan någon snälla ge mig en rimlig förklaring till allt detta?
Citera
2009-07-05, 03:58
Medlem
1. Att den byggdes på 20 år är ingen helt säker siffra.
2. Det var många, många och åter många slavar som fick jobba. Absolut inte bara bönder.
3. Åkrarna brukades inte under 9 månader. Jorden blev bördig i några månader efter att den hade svämmats över.
4. Nilens översvämningar var inte lika regelbundna som tex. Eufrats och Tigris

Detta är vad jag kan komma på just nu. Men jag måste ändå hålla med dig om att det låter ganska så otroligt.
Citera
2009-07-05, 04:04
Medlem
alec.baptistes avatar
De var inte slavar

Jag har hört att det är en jättemyt att det skulle varit tonvis med slavar som byggde pyramiderna. bland annat så hävda national geographic att de hade det riktigt bra de som byggde pyramiderna. var längesen jag såg programmet tyvärr men har även hört från flera källor att de inte var slavar.

En annan felaktighet är väl att Judarna fick slava ihop pyramiderna?
Citera
2009-07-05, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alec.baptiste
Jag har hört att det är en jättemyt att det skulle varit tonvis med slavar som byggde pyramiderna. bland annat så hävda national geographic att de hade det riktigt bra de som byggde pyramiderna. var längesen jag såg programmet tyvärr men har även hört från flera källor att de inte var slavar.

En annan felaktighet är väl att Judarna fick slava ihop pyramiderna?
Kanske inte den säkraste källan men:
http://bibliotekskatalog.harryda.se/...isplayResult=1

Citat:
Därefter hoppar vi bakåt till Främre Orienten på 2000-talet f.Kr. och skärskådar hur våra äldsta kända högkulturer, Egypten och Mesopotamien, organiserade sitt slaveri.
Citera
2009-07-05, 05:02
Medlem
Med tanke på att du gick i bräschen för att några snubbar med tentakler skulle komma och hälsa på ett visst datum (och de stanna hemma vid datumet i fråga) har jag svårt att tro på dina övriga teorier.
Citera
2009-07-05, 12:06
Medlem
hawkeye2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Färjestad
Med tanke på att du gick i bräschen för att några snubbar med tentakler skulle komma och hälsa på ett visst datum (och de stanna hemma vid datumet i fråga) har jag svårt att tro på dina övriga teorier.

Har jag inte straffats tillräckligt för det? Detta är för övrigt inte min egen teori.
Citera
2009-07-05, 12:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den senaste teorin är väl att pyramiderna byggdes av en mindre styrka fastanställda hantverkare (stenhuggare etc) och en större mängd säsongsarbetande bönder, som utförde bygget som en typ av dagsverke. Liknande dagsverkessystem bör ha funnits för andra stora byggprojekt, som bevattningsanläggningar. Jag tror att de har grävt ut hantverkarnas läger invid pyramiderna.

När det gäller att hugga och flytta sten så kan vi konstatera att många forntida kulturer varit duktiga på det. Till och med på en avkrok som Påskön så klarade invånarna att bearbeta och flytta väldigt stora stenblock. Sannolikt hade de en massa olika knep och tekniker. Stenblock kan sprängas, rullas, hissas med block och taljor, släpas uppför ramper, transporteras via vatten o s v.

Under antiken nådde Nilen ända fram till pyramiderna, så man kunde frakta stenblocken med båt till byggplatsen.
Citera
2009-07-05, 12:48
Medlem
hroobarbs avatar
Vissa har räknat att 200000 man jobbade på pyramiden. Om vi antar att det stämmer att det man monterade ett stenblock varannan sekund så får man fram att det tar 111 timmar per arbetare. Inte så jättesnabbt ändå.
Citera
2009-07-05, 13:31
Medlem
Ett av misstagen som många begår i alla dessa uträkningar om x antal stenblock/ sekund osv är att man verkar utgå från att pyramiden byggdes sten för sten (först dras en sten på plats, sedan kommer nästa). Självfallet arbetade många olika arbetslag simultant med att rulla dit stenarna, kanske flera hundra block lades på plats samtidigt
Citera
2009-07-05, 14:57
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Ett av misstagen som många begår i alla dessa uträkningar om x antal stenblock/ sekund osv är att man verkar utgå från att pyramiden byggdes sten för sten (först dras en sten på plats, sedan kommer nästa). Självfallet arbetade många olika arbetslag simultant med att rulla dit stenarna, kanske flera hundra block lades på plats samtidigt

Precis, detta har jag visserligen inte läst om men det är något jag tänkt på själv. Det behövs inte tusentals man för att flytta ett stenblock. Det fanns tillräckligt med personal för att flytta flera stenblock samtidigt. Detta torde inte ha varit ett problem på de lägre nivåerna.

På de högre blir det svårare. Antalet ramper måste varit begränsat med tanke på hur stora de måste varit (tunga stenblock måste kunna rullas på typ stockar... Den får således inte vara speciellt brant och måste därför vara enorm).

Folk föreslår ofta olika former av lyftkranar och liknande. Detta blir dock omöjligt på de lite högre höjderna (vid 60 meter krävs fortfarande en enorm mängd sten och jag har svårt att tro att man hade en sådan kran/talja/whatever). Således blir ramp det enda logiska, eller att man helt enkelt flyttade upp stenarna några nivåer i taget, det skulle dock kräva flertalet rätt stora kranar över hela pyramiden.

Rampen är dock inte heller perfekt. Det måste hela tiden rullas upp en ström stenar för en ramp. Om en tappar greppet och stenen börjar åka ned för rampen blir det katastrof.

Hur pyramiderna byggdes är helt klart lite av en gåta, men är det verkligen troligare att gröna gubbar åkte ned i ett tefat och byggde det åt dem? Det väcker ju bara ännu mer frågor...
Citera
2009-07-05, 15:00
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Precis, detta har jag visserligen inte läst om men det är något jag tänkt på själv. Det behövs inte tusentals man för att flytta ett stenblock. Det fanns tillräckligt med personal för att flytta flera stenblock samtidigt. Detta torde inte ha varit ett problem på de lägre nivåerna.

På de högre blir det svårare. Antalet ramper måste varit begränsat med tanke på hur stora de måste varit (tunga stenblock måste kunna rullas på typ stockar... Den får således inte vara speciellt brant och måste därför vara enorm).

Folk föreslår ofta olika former av lyftkranar och liknande. Detta blir dock omöjligt på de lite högre höjderna (vid 60 meter krävs fortfarande en enorm mängd sten och jag har svårt att tro att man hade en sådan kran/talja/whatever). Således blir ramp det enda logiska, eller att man helt enkelt flyttade upp stenarna några nivåer i taget, det skulle dock kräva flertalet rätt stora kranar över hela pyramiden.

Rampen är dock inte heller perfekt. Det måste hela tiden rullas upp en ström stenar för en ramp. Om en tappar greppet och stenen börjar åka ned för rampen blir det katastrof.

Hur pyramiderna byggdes är helt klart lite av en gåta, men är det verkligen troligare att gröna gubbar åkte ned i ett tefat och byggde det åt dem? Det väcker ju bara ännu mer frågor...
Troligast så fyllde man upp med sand samtidigt så att man byggde, så att grunden "försvann" begravd i sanden, samtidigt som man då byggde på toppen av en kulle.

När man sen var färdig var det bara att forsla bort all sanden igen
Citera
2009-07-05, 15:22
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Troligast så fyllde man upp med sand samtidigt så att man byggde, så att grunden "försvann" begravd i sanden, samtidigt som man då byggde på toppen av en kulle.

När man sen var färdig var det bara att forsla bort all sanden igen
Tror inte det är hela sanningen. Att göra sådana kullar och även gräva bort dem borde kräva enorma resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in