Citat:
1. Vi behöver blanda in kolosser, då det är uppenbart att egyptierna kunde flytta tunga stenblock på andra projekt, inte enbart just den här pyramiden.
2. Och krigen är intressanta eftersom vi där har exakt samma problem med manskap, utrustning och försörjning av tiotusentals man flera dagsmarscher hemifrån under lång tid, samma saker som du påstår skulle vara omöjliga med som alldeles uppenbart var möjliga.
3. Så om vi utgår ifrån humlan. Nämligen det faktumet att den kan flyga trots de matematiska bevisen på motsatsen och överför detta till pyramiden.
4. Nämligen det faktumet att den existerar trots dina matematiska bevis på att man inte kunde bygga den.
5. Så vad är då ditt förslag på hur och varför den existerar?
2. Och krigen är intressanta eftersom vi där har exakt samma problem med manskap, utrustning och försörjning av tiotusentals man flera dagsmarscher hemifrån under lång tid, samma saker som du påstår skulle vara omöjliga med som alldeles uppenbart var möjliga.
3. Så om vi utgår ifrån humlan. Nämligen det faktumet att den kan flyga trots de matematiska bevisen på motsatsen och överför detta till pyramiden.
4. Nämligen det faktumet att den existerar trots dina matematiska bevis på att man inte kunde bygga den.
5. Så vad är då ditt förslag på hur och varför den existerar?
Överlag uppskattar jag att du försöker strukturera dina invändningar, men du spårar ut från sakfrågan. Vi diskuterar inte liknelser eller anekdoter – vi diskuterar givna parametrar och begränsningar till dessa i detta specifika projekt.
Du verkar vilja få mig att acceptera att logiska metaforer står över kvantifierade beräkningar. Det gör de inte. Grundvariablerna är definitiva – och modellerna bygger alltid på dem, inte på humlor eller krigståg, så det är mycket mer effektivt för sakligheten i debatten att du angriper beräkningarna eller variablerna.Men för att vara artig, svarar jag ändå på dina punkter:
1. “Det är uppenbart att egyptierna kunde flytta kolosser.”
Nej, det är inte uppenbart. Det är ditt subjektiva antagande. Att ett objekt står på egyptisk mark är inte ett bevis för vem som byggde det eller hur. Sture äger en mikrovågsugn; det gör honom inte till ingenjör.
2. Krig är inte relevant. Pyramidprojektet är en teknisk produktionskedja med kapningstid, råblock, bortfall och lyftlogistik. Används krigsmetaforer måste de kvantifieras – annars har vi inget att diskutera förutom dina filosofiska dyfterier.
3. “Humlan kan flyga trots matematiken.”
Källa på det matematiska beviset? Ärligt nyfiken.
4. Jag har inte gjort några anspråk på att “det inte gick”.
Jag har bara kvantifierat flaskhalsar. Forumet får gärna presentera andra variabler om man vill förbättra modellen, tyvärr verkar ingen kunna / vilja presentera sin egen beräkning.
Jag tar din femte punkt i ett separat inlägg.