2025-12-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy
Hon övergav honom inte. Läs här: https://nyheter24.se/debatt/896238-joakim-lundell-mamma-berattelse

"Under tiden i familjehemmet besökte jag honom på födelsedagar. Givetvis även vid andra tillfällen. Han kom även och hälsade på i hemmet ibland. Jag var på de flesta skolavslutningar.

Det var en stor sorg för mig att inte kunna ha Joakim hemma. Jag fick en depression. Jag har en whiplashskada efter en trafikolycka. Jag hade tillgång till starka värktabletter förskrivna på recept. Jag missbrukade dessa ibland. Men inte under de åtta åren Joakim bodde hemma.

Mina andra tre barn har bott hemma under hela uppväxten. Det är cirka 23 år sedan Joakim flyttade. Idag hanterar man barn med problem annorlunda, och vi hade kanske fått mer hjälp. Man kan inte ändra på det förflutna, däremot acceptera det. Det har jag försökt med.

Joakim är alltid min son."
Jag tror inte att du förstår vad föräldraskap handlar om. Jag har en son och om han hade velat skriva tusen böcker om mig så hade jag låtit honom göra det oemotsagd. Det handlar inte om mig. Det handlar alltid om min son.
Citera
2025-12-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
”Idag hanterar man barn med problem annorlunda och vi kanske hade fått mer hjälp”.

Nej, mamman var hela tiden erbjuden att gå hos BUP för möten i syfte att utveckla henne som förälder men hon vägrade gå dit. Hon tyckte hela tiden, och tycker fortfarande, att det är någon annan som ska hjälpa till. Hon saknar helt förmåga till självinsikt att det är hon själv som brustit i föräldraförmåga.

Och hur fan pratar hon? ”Barn med problem”? Barn har inte problem. Barn är ett resultat av miljön de växer upp i.

Läs journalerna som beskriver hennes föräldraförmåga så förstår du.

Är diagnosen asperger ett resultat av mijön de växer upp i?

Nej just det.

Och självklart är vissa föräldrar svagare än andra. Det är därför de kan få hjälp.
Citera
2025-12-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drottningkung
Jag har jobbat som psykolog inom BUP i 22år. Jag hänger med Joakim t.o.m hans bok "Monster", det är hans historia, hans minnen som han har helt rätt till. Man kan inte säga att det varken är rätt eller fel. Det jag vänder mig emot är det som sedan visat sig. Jag har läst alla journaler han själv delat, samt lyssnat på hans avsnitt på Podme. Där framgår det tydligt att hans minnesbilder inte kan styrkas, bilden som rör "Tortyr" är svår att se.

Att Joakim har känslan av att han blivit övergiven är helt otvetydig, det har jag inga tveksamheter kring.

Jag konstaterar att allt fram tills hans bok "Monster" är trovärdigt rent psykologiskt.

Men, efter boken har han kunnat få tillgång till sina journaler. Där kan man konstatera att mycket saknas som står i hans bok. Att han då valt att använda sina journaler som en sanning till att allt i boken är sanning är troligtvis en konstruktion av honom själv. Det händer ofta när patienter får läsa sin journal att de bokar ett besök, och vill komma och berätta om allt de fått bekräftat genom deras journaler. När man sedan tillsammans diskuterar och tittar på det så är det uteslutande så att pat tolkat alla journalanteckningar som småsmå tecken på att minnesbilderna stämmer. Detta givetvis pga att man vill att det skall stämma, och man kan göra "en höna av en fjäder", för så fungerar psyket.

Det finns inget som tyder på tortyr, och det skulle aldrig någonsin kunna räcka som bevis i en rättegång. Att Joakim kände sig övergiven är det ingen tvekan om, som sagt. Han lever efter devisen "syns jag inte, så finns jag inte". Det har gått till en extrem överdrift i hans beteende i vuxen ålder, och kan inte annat än att likställas med en frågeställning om "sociopat/narcissist".

Det som jag tycker är vanskligt är om Jonna verkligen vet vem Joakim är.

Tack för ditt inlägg, ett mycket bra bidrag. Man önskar att alla som försvarar Jockes "MONSTER-HISTORIA" rabiatiskt med näbbar och klor skulle lyssna på dig och alla andra som resonerar med sunt förnuft istället för känslor!
Citera
2025-12-04, 21:57
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Och då beror det alltid på föräldrarna.
*Tillägger, antingen direkt våld, psykiskt eller fysiskt, eller omsorgsbrist, flathet, inga gränser, inget engagemang osv.

Nej.
Citera
2025-12-04, 21:57
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Har DU läst alla hans journaler? Joakim har ju tidigare publicerat dem, har du läst alla eller?
Sen, du får ta och läsa på om hur det brukar funka med barn som utsatts för tortyr, minnen och dokumentation, för det du säger nu, så låter det alltid när stater inte vill betala skadestånd till barn som vanvårdats på institutioner runt om i världen, även fast det fastslagits att det varit systematiskt.
Det ska alltid hållas på när det gäller individer som krävs på absurda bevis som omöjligt kan finnas.

Hur fan vet du att det inte finns en enda journalanteckning som inte stöder hans berättelse? Du upprepar ju bara rubriker nu som en papegoja.

Bevisbördan ligger inte på mig här. Det är inte jag som ska leta upp bevis för tortyr och vanvård som Lundell påstår ska finnas i dokumentationen.

Om Lundell nu talat sanning om att det fanns bevis för tortyr och vanvård i dokumentationen hade det ju varit en väldigt enkel sak för honom att visa Bo-Göran Bodin var det står, eller hur? Då hade det nog inte ens blivit en dokumentär i tre delar. Varför gör han inte det tror du?
Citera
2025-12-04, 21:58
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den åtgärden kanske handlade om att skydda de andra barnen från Jocke - har du tänkt på det?
Placeringen görs ju för att skydda dem och stötta Jocke.

Jag tycker det är helt absurt att så många köper in sig i berättelsen om att ”de andra barnen behövde skyddas från Joakim”. Han var ett barn. Mammans vanvård av Joakim som trots allt finns dokumenterad är orsaken till att han var ett utåtagerande barn. Samtliga barn borde i första hand skyddats från mamman.

Jocke blev helstörd, Chrippa blev helstörd och Jacke blev helstörd. Den gemensamma nämnaren mellan dem är morsan. Gissa var felet ligger?
Citera
2025-12-04, 21:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Så anledningen till att detta ämnet om någon WT toppar aktuella ämnen är för att det delats upp i 2 läger. Ett som tror att han åkt på stryk av sin morsa och blivit rik på det med sin bok och ett läger som tror att han ljugit om att åka på stryk av sin morsa och blivit rik på det med sin bok?

Ja det måste ju vara superintressant att följa WT och deras intriger. Ed Geins spektakel till serie drar ju tittare av en anledning

Ordet ”stryk” har han väl inte använt. Han hävdar att hon torterade honom.
Citera
2025-12-04, 21:59
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Vet du några fosterhems placerade som haft en bra och kärleksfull uppväxt i sin originalfamilj?

Ja, där föräldrarna gjort allt som de förmår. Det händer absolut att föräldrar kanske har kärlek så det räcker till, men det brister i andra förmågor. Framför allt då det gäller att kunna hantera o bemöta ett barn med en svår problematik.
Citera
2025-12-04, 22:01
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy
Är diagnosen asperger ett resultat av mijön de växer upp i?

Nej just det.

Och självklart är vissa föräldrar svagare än andra. Det är därför de kan få hjälp.

Men hjälp innebär inte att barnet behöver flytta till fosterhem. Hjälp innebär att föräldrarna får verktyg för att kunna ge stöttning åt sitt barn.

Genom alla journaler hos socialen går morsan och väntar på att Jocke ska bli någon han inte är. Det slår aldrig henne att det är hon som är problemet och hon vägrar ta emot den hjälp som erbjuds för att bli en bättre förälder. Det är alltid Jocke som ska bättra sig, inte hon.

Man är störd om man ställer sig på hennes sida i detta och tror att det är nobelt att skicka iväg sin son till ett fosterhem utan att förstå att man själv är problemet.
Citera
2025-12-04, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
Mammans vanvård av Joakim som trots allt finns dokumenterad är orsaken till att han var ett utåtagerande barn.
Låt mig gissa, ”det står i journalerna”
Citera
2025-12-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Såklart vi inte kan föreställa oss att överge ett barn. Det finns för många dysfunktionella föräldrar som påstår att de gjort vad de kan. Raddan av barn som är drabbade är milslång. Ursäkter från föräldrar som brister i sitt föräldraansvar och som dessutom vill försvarar sig ger jag inte mycket för.

Prater vi om Jockes mamma nu eller bara lite allmänt?

För ganska stort skillnad på att brista i sitt föräldrarskap och att utöva fysisk och psykisk terror mot ett barn.
Citera
2025-12-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ja, där föräldrarna gjort allt som de förmår. Det händer absolut att föräldrar kanske har kärlek så det räcker till, men det brister i andra förmågor. Framför allt då det gäller att kunna hantera o bemöta ett barn med en svår problematik.
Intressant.

Vad brister dessa kärleksfulla föräldrar i?
Lugn?
Gränssättning?
Konsekvent agerande?
Uthållighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här