2025-12-04, 21:29
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Jag har sett flera familjehemsföräldrar på sociala medier gå ut och försvara Joakim och kritisera Bo Göran och "dokumentären". De känner igen hans morsa från de psykstörda föräldrar de själva behövt deala med och säger samma sak, hon övergav ju honom.

Det är nog lite både ock.
Jag har varit familjehem o jag har vänner o bekanta som varit det.
Jag skulle säga att vi mött både dysfunktionella föräldrar, missbrukarföräldrar, våldsamma föräldrar.
Men vi har även mött barn med så grov problematik att de faktiskt varit farliga, redan i mycket ung ålder.
Citera
2025-12-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det kan finnas bristningsgränser såklart men om man inte ens bryr sig om sitt egna barn som lever i fosterhem vem f*n är man då?

Jag skulle säga att det är svårt att säga innan man är i den situationen själv. Kan inte ens föreställa mig det.

Däremot så har alla kärleksfulla människor jag känner fått fina barn även om de så haft dubbla diagnoser. Därför undrar man hur den känslomässiga miljön är när det blir så här. Även om i princip alla föräldrar gör så gott de kan så är många likväl rätt dåliga föräldrar.
Citera
2025-12-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag skulle säga att vi mött både dysfunktionella föräldrar, missbrukarföräldrar, våldsamma föräldrar.
Men vi har även mött barn med så grov problematik att de faktiskt varit farliga, redan i mycket ung ålder.

Vet du några fosterhems placerade som haft en bra och kärleksfull uppväxt i sin originalfamilj?
Citera
2025-12-04, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Man kan ju önska att du inte är vare sig mamma eller pappa till ett barn. Hur kan man inte ens orka med ett barn som lever i ett fosterhem?

Har själv erfarenhet av att arbeta med barn som innan jag kom in i bilden var utagerande. De blev lugna nästan direkt av min närvaro för att min energi är varm och lugn och att jag har ett accepterande och förstående sätt de känner sig sedda och trygga med.
På ett år inte ett enda utbrott de dagar jag jobbade. Det kunde ibland synas tecken på att frustration byggdes upp men när jag var där så blev det aldrig något våld, inget gapande, och de var väldigt glada och som "ett annat barn" enligt personalen.

Det finns absolut ingenting som säger att barn med ADHD är utagerande. Det är inget som kommer automatiskt, det är ett resultat av omgivningen och deras närmaste relationer hemma och/eller i skolan. Så är det.
Har aldrig träffat ett barn som varit häftigt utagerande där det inte var antingen föräldrarnas eller skolans fel.
Har träffat massvis av barn med både autism och ADHD som varit artiga, lugna och vänliga.

När föräldrar skyller på diagnoser och försöker spela oskyldiga handlar det om narcissister som utsett syndabockar (vilket narcissister alltid gör).
Citera
2025-12-04, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Och då beror det alltid på föräldrarna.
*Tillägger, antingen direkt våld, psykiskt eller fysiskt, eller omsorgsbrist, flathet, inga gränser, inget engagemang osv.
Citera
2025-12-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Finns inget i journalen (som SVT publicerat) som motsäger hans minnesbilder av barndomen.
Problemet är att Jocke själv har sagt att hans minnesbilder bekräftas i journalerna.
Citera
2025-12-04, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Problemet är att Jocke själv har sagt att hans minnesbilder bekräftas i journalerna.

Det gör det ju. Hans sommarprat och hans tidigare dokumentärer har faktagranskats noga.
För det första har Bo Göran valt ut vissa dokument och inte alla, för det andra ljuger Bo Göran om att journalerna inte stöder Joakims berättelse, för det gör de.
De säger att han var ett övergivet barn från en skadlig hemmiljö, att han var rädd att hans mamma skulle ta livet av sig och sen rädd att hans familjehemsmamma skulle ta livet av sig.
Hur fan bekräftar inte bara dessa exempel att han övergivits av en störd mamma?
Citera
2025-12-04, 21:38
Avslutad
Citat:
Problemet här är att man inte vet hur Joakim varit mot mamman och familjen. Finns barn som gör allt möjligt vidrigt med sina syskon och föräldrar. Alla har en bristningsgräns för hur mycket man kan ta.

Däremot kan man konstatera att hon övergivit honom och det styvmodern säger ligger helt i linje med det.

Övergivit honom? Styvmodern? Vad pratar du om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24

Det gör de ju också delvis.

Det ska också sägas att journalerna inte motsäger Joakims minnesbilder.
Citera
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Finns inget i journalen (som SVT publicerat) som motsäger hans minnesbilder av barndomen.

Förutom det faktum att Lundell otaliga gånger uppgett att det i journalerna finns bevis för tortyr och vanvård som Lundell ska ha utsatts för av sin mamma.
Han blir även tillfrågad en extra gång i dokumentären om det verkligen finns bevis för tortyr och vanvård i journalerna. Han säger att det finns bevis för tortyr och vanvård i journalerna.
När dokumentärfilmaren går igenom dokumentationen finns inte de bevis Lundell påstått ska finnas.
Han har alltså ljugit om att det finns bevis i journalerna.
Nu, när han blivit påkommen med att ljuga, börjar han blanda bort korten och prata om att det är hans upplevelse, ett traumatiserat barns upplevelse, att allt inte skrivs ned i dokumentationen, man måste läsa mellan raderna osv.

Nu kanske du undrar "men det kanske finns andra journaler, det är kanske där bevisen Lundell pratar om finns?"
Var är de i sådana fall? Borde det inte ligga i Lundells intresse att gå ut med dessa, hittills okända journaler?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
Övergivit honom? Styvmodern? Vad pratar du om?

Menar att mamman övergivit honom.
Citera
2025-12-04, 21:39
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Bara det som var med i dokumentären styrker ju hela Joakims berättelse, fattar inte hur man kan vara så pantad att man inte kopplar det.
Vad fan skulle saknas? Videobevis? Ordagranna citat?

Hur styrker det hela hans berättelse menar du? Till att börja med så stämmer ju inte årtalen i journalen med hans berättelse. Och att han påstår att ALLT finns nedskrivet i hans journaler, fast det uppenbarligen inte gör det.

Han har definitivt varit med om skit och haft en tuff uppväxt, men är det verkligen så galet som han påstår, tveksamt. Med all den ganska grova tortyren han berättar om så måste det väl finnas minsta fotobevis, på t.ex. nålhuggen. Utan att ha läst hans bok så antar jag att han har mer påståenden om fysisk misshandel?

Enligt mig är det ganska uppenbart att han har överdrivit sin historia å det grövsta. Det var ännu mer uppenbart när han hamnade i så grov försvarsställning och tillslut började anklaga bokförlaget när han inte hade några svar på riktiga journalistiska frågor. Och att han tjuter över att det är bortklippt när han bryter ihop.. parodi att det skulle vara någon form av bevis.
Senast redigerad av jontepsg 2025-12-04 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in