2025-11-26, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Eller så är det speciella redan innan, därav borträkningen av sporter där man behöver samarbeta? Tror faktiskt att just ensambarn skulle behöva lagsporter?

Varför skulle ensambarn behöva lagsporter mer än andra menar du? Jag är ensambarn, spelade fotboll under många år men inte sjutton hjälpte det mig ...
Citera
2025-11-26, 05:44
Medlem
Citat:
Eller så är det speciella redan innan, därav borträkningen av sporter där man behöver samarbeta? Tror faktiskt att just ensambarn skulle behöva lagsporter?

Nej, det var väl första uppkörningen? Hon avbokade väl den hon tänkt genomföra eftersom det inte gick bra på sista körlektionen innan uppkörningen.
Ja, Sofia hade väl både högskolepoäng tidigare och är snart färdig sjuksköterska medan Elsa väl kanske inte tagit så stora steg framåt, nej.

Ja, absolut. Varnade ju för att det var bitchigt. Har själv tänkt att jag i stället för alkolås borde ha ett pms-lås på min mobil. Jag fattar att hon är glad och stolt men ur ett utomståendes perspektiv är det ganska fånigt. De allra, allra flesta klarar väl det? Även folk som jag upplevde var nästan lågbegåvade fick ju körkort. Fattar att Elsa är glad, fattar att du glad för din syster, men det ÄR liksom inte en stor prestation? Så klart mycket nytt att lära sig vilket tar ett tag tills det sitter, men inte sjutton är det SVÅRT? Kanske något enstaka i början som att lära sig fickparkera och backa kring hörn?
Ja, många fördelar med att bli äldre, som erfarenhet och mognad, men också fördelar med att vara 18, som snabbare reflexer och troligen mer pigga, alerta hjärnor med större potential för att snabbt lära sig nya saker.

Verkar ju logiskt, men det är ju samtidigt fortfarande betydligt enklare med automat, även om de väljer att gå upp för tidigt och då bommar på andra saker.

Men nevermind. Nu har Elsa sitt körkort så nu är det full fart framåt mot scenografidrömmen! Verkar väl vara därför hon tog det?

Oj, ursäkta mig. Jag gick tillbaka i bloggen till 11 oktober där hon skrev om "lilla körprovet", och hela inlägget var så dramatiskt att jag måste ha fått uppfattningen att hon snackade om uppkörningen.

"Jag kom precis hem från lilla körprovet och det gick så fruktansvärt dåligt. Så dåligt att jag vill avboka alla lektioner, aldrig mer gå tillbaka och helst av allt lägga mig under en filt och aldrig mer prata med någon."

Snälla kvinna ta dig samman. Det var ju inte ens uppkörningen, haha.
Citera
2025-11-26, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Oj, ursäkta mig. Jag gick tillbaka i bloggen till 11 oktober där hon skrev om "lilla körprovet", och hela inlägget var så dramatiskt att jag måste ha fått uppfattningen att hon snackade om uppkörningen.

"Jag kom precis hem från lilla körprovet och det gick så fruktansvärt dåligt. Så dåligt att jag vill avboka alla lektioner, aldrig mer gå tillbaka och helst av allt lägga mig under en filt och aldrig mer prata med någon."

Snälla kvinna ta dig samman. Det var ju inte ens uppkörningen, haha.

Hon har ju inte haft så mycket mer att fokusera på heller utan kunnat hänge sig åt körkortet i princip heltid.
Citera
2025-11-26, 13:10
Medlem
Länge sedan man fick en renoveringsupdate nu? Eller det kanske är svårt när dom inte är där i och för sig.

Eller är det för det går åt skogen? Hon har ju hintat om att det inte är en dans på rosor för dom.
Citera
2025-11-26, 13:12
Medlem
Ha. Så handlade hela dagens inlägg om det. Glöm allt jag sa.

Citat:
Ursprungligen postat av Intig
Länge sedan man fick en renoveringsupdate nu? Eller det kanske är svårt när dom inte är där i och för sig.

Eller är det för det går åt skogen? Hon har ju hintat om att det inte är en dans på rosor för dom.
Citera
2025-11-27, 06:06
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanny06
Varför skulle ensambarn behöva lagsporter mer än andra menar du? Jag är ensambarn, spelade fotboll under många år men inte sjutton hjälpte det mig ...
De brukar behöva lite extra social träning, bland annat på att samarbeta. (Ja, faktiskt, folk som växer upp med syskon får ju det hela, hela tiden automatiskt och man är aldrig nummer 1 utan delad 1 när man har syskon.)

Någon som vet hur det går till att få ateljé på Konstakademien? Helene är ju konstnär men konstigt att hela Ernst familj får husera där (Ernst sitter väl med i styrelsen?). Sigges verkshöjd som konstnär kan väl diskuteras, det är väl iaf svårmotiverat att just han skulle ha större rätt än de väldigt många begåvade kända och icke kända som finns i landet (å andra sidan har han ingen egen lokal utan delar med olika familjemedlemmar men han får ju bre ut sig där, har troligen egna nycklar dit et c).
Jag tycker att Elsas samling av klänningar är jättefin och kul att hon bedriver verksamheten men den är samtidigt genomkommersiell och går inte ut på att skapa utan på att tjäna pengar genom att hyra ut kläder till bröllop? Hur kan det vara möjligt att år efter år få egna lokaler på Konstakademien för det?
Hur gick det till när det beslutades att 1. Helene skulle få permanent lokal där (absolut lika mkt värd det som andra etablerade konstnärer men sitter ens man i styrelsen bör det kunna motiveras objektivt) 2. Sigge skulle få dela lokal (kanske helt ok att de som hyr i sin tur får hyra in vilka de vill, jag vet inte) 3. Elsa skulle få bedriva kläduthyrning?
Personligen skulle jag vägrat mina familjemedlemmar om jag satt i styrelsen. Det ser bara för illa ut, de hade fått söka lokal på ett ställe där jag inte satt i någon slags ledningsposition.
Citera
2025-11-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Roligt i Sonja Hedstrands debattartikel Reformera konstakademien! i senaste numret av Konstnären:

"Vidare hyr de ut de fina gamla ateljéerna till priser som knappt någon konstnär kan betala. Därför sitter nu istället en kändisinfluencer i detta konsthistoriska palats och babblar på sociala medier om sitt ointressanta lyxliv, sitt smink och sina dyra luncher. Ateljén framstår som en rikemanslekstuga för selfies."

Ja, här är ett citat från ett gammalt inlägg i tråden! Pinsamt för hela familjen Billgren att göra såhär men jag får känslan av att Ernst inte bryr sig om vad folk tycker. Helene är nog rätt oskyldig i just det här (är nog ingen som ifrågasätter hennes ”rätt” till lokal) och Elsa är ju så långt ifrån de konstnärliga kretsarna att hon inte behöver möta kritiker. Men är det verkligen värt det att ha en lokal just där, när man vet att ingen tycker att man borde ha det? Hon har väl råd att ta vilken annan lokal som helst, vore verkligen klädsamt att välja bort nepotismen här.
Citera
2025-11-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misirlouie
Ja, här är ett citat från ett gammalt inlägg i tråden! Pinsamt för hela familjen Billgren att göra såhär men jag får känslan av att Ernst inte bryr sig om vad folk tycker. Helene är nog rätt oskyldig i just det här (är nog ingen som ifrågasätter hennes ”rätt” till lokal) och Elsa är ju så långt ifrån de konstnärliga kretsarna att hon inte behöver möta kritiker. Men är det verkligen värt det att ha en lokal just där, när man vet att ingen tycker att man borde ha det? Hon har väl råd att ta vilken annan lokal som helst, vore verkligen klädsamt att välja bort nepotismen här.

Ja Konstakademiens ateljeer är inte längre till för konstnärer,utan för den som kan betala hyran.Att både Helen,Elsa och hennes bror, (och hade inte Pontus nån musikverksamhet där också?),med Ernst i styrelsen,har lokaler där är väl ingen slump direkt...! Elsa har ju en influencerkompis som också huserar där. Synd att ateljeerna inte används av konstnärer,det är verkligen inte lätt att få tag på ateljeer i centrala Stockholm!
F.ö tycker jag att Helen Billgren borde starta en blogg med dagens outfit! Här har vi nån (som till skillnad mot Elsa) verkligen klär sig personligt,intressant och inte är rädd för färg!
Citera
2025-11-27, 09:26
Medlem
Citat:
De brukar behöva lite extra social träning, bland annat på att samarbeta. (Ja, faktiskt, folk som växer upp med syskon får ju det hela, hela tiden automatiskt och man är aldrig nummer 1 utan delad 1 när man har syskon.)

Någon som vet hur det går till att få ateljé på Konstakademien? Helene är ju konstnär men konstigt att hela Ernst familj får husera där (Ernst sitter väl med i styrelsen?). Sigges verkshöjd som konstnär kan väl diskuteras, det är väl iaf svårmotiverat att just han skulle ha större rätt än de väldigt många begåvade kända och icke kända som finns i landet (å andra sidan har han ingen egen lokal utan delar med olika familjemedlemmar men han får ju bre ut sig där, har troligen egna nycklar dit et c).
Jag tycker att Elsas samling av klänningar är jättefin och kul att hon bedriver verksamheten men den är samtidigt genomkommersiell och går inte ut på att skapa utan på att tjäna pengar genom att hyra ut kläder till bröllop? Hur kan det vara möjligt att år efter år få egna lokaler på Konstakademien för det?
Hur gick det till när det beslutades att 1. Helene skulle få permanent lokal där (absolut lika mkt värd det som andra etablerade konstnärer men sitter ens man i styrelsen bör det kunna motiveras objektivt) 2. Sigge skulle få dela lokal (kanske helt ok att de som hyr i sin tur får hyra in vilka de vill, jag vet inte) 3. Elsa skulle få bedriva kläduthyrning?
Personligen skulle jag vägrat mina familjemedlemmar om jag satt i styrelsen. Det ser bara för illa ut, de hade fått söka lokal på ett ställe där jag inte satt i någon slags ledningsposition.

Jag instämmet att det är något som är skumt här och det är inte bara vi som läser Elsas blogg som reagerar på detta.

Läs den här texten av konstnären och konstkritikern Sonia Hedstrand: https://kro.se/konstn%C3%A4ren/konstnaren-1-2024/reformera-konstakademien/

Inledningen i hennes text: "I åratal har jag gått och retat mig på Konstakademien. Vad sysslar de med egentligen?

De hyr ut sina salar till konstnärer som betalar för en chans till en separatutställning i anrik miljö, centralt i huvudstaden. Men ingen seriös konstnär vill betala hyra för att ställa ut. Vidare hyr de ut de fina gamla ateljéerna till priser som knappt någon konstnär kan betala. Därför sitter nu istället en kändisinfluenser i detta konsthistoriska palats och babblar på sociala medier om sitt ointressanta lyxliv, sitt smink och sina dyra luncher. Ateljén framstår som en rikemanslekstuga för selfies. Dessutom har de endast öppet tisdag till lördag klockan 11–16, tider då de flesta som arbetar inte har möjlighet att gå. Och varför står de värd för en massa klassiska konserter? Det finns ju en musikalisk akademi på Blasieholmen med uppdrag att lyfta fram musiker."

För övrigt, flyttade inte brorsan Sigge ut sina tavlor nyss? Vart håller han hus nu?
Citera
2025-11-27, 11:52
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Jag instämmet att det är något som är skumt här och det är inte bara vi som läser Elsas blogg som reagerar på detta.

Läs den här texten av konstnären och konstkritikern Sonia Hedstrand: https://kro.se/konstn%C3%A4ren/konstnaren-1-2024/reformera-konstakademien/

Inledningen i hennes text: "I åratal har jag gått och retat mig på Konstakademien. Vad sysslar de med egentligen?

Folk här tycks ha en väldigt romantisk syn på kulturinstitutioner som inte alls är förankrad i verkligheten. Akademien, likt precis alla andra verksamheter, har en ekonomisk verksamhet att sköta och pengar måste in. Alla ska väl ta marknadspriser för allting numera så varför skulle just de ta sig råd att subventionera konstnärer (de flesta fullkomligt ointressanta) istället för att hyra ut till marknadshyra? Huset är säkert en enormt tyngande kostnad som de enligt uppdraget är tvungna att behålla, precis som den enorma Rembrandtmålning de inte har råd att visa i sitt eget hus men enligt gåvovillkoret inte heller tillåts sälja.

Lokaler och annan administration hanteras för övrigt inte av ledamöterna, vilket Ernst Billgren är. En ledamot i en akademi (undantaget Svenska akademien) går ett par gånger om året på möten, deltar här i en hel del stipendie- och utställningsbeslut och tjafsar lite om gamla principfrågor som dragit ut i decennier. Den dagliga verksamheten sköts helt och hållet av akademiens anställda som inte är ledamöter. Växte upp med några familjemedlemmar i diverse akademier och det var mestadels stillastående verksamheter grundade i en helt annan tid.

Att Elsa fått hyra lokal i huset beror dock givetvis på att hon förmodligen via sin mor kände till att man alls kunde hyra lokal där, vilket få vet. Akademien annonserar väl ingenstans att det finns hyrbara arbetslokaler utan det får antas gå genom kontakter och branschkännedom?

Visst är det oklädsamt att akademien lånar ut sitt varumärke till någon som fullkomligt ointresserad av konst och kultur och som reducerar husets stundom intressanta verksamhet och mycket intressanta kulturarv till en pastellkuliss för sitt blodfattiga fantasiliv. Men pengarna ska ju in.
Citera
2025-11-27, 18:28
Medlem
Citat:

Tror du verkligen Elsa betalar hyra? Genuint nyfiken. Och isåfall, är den marknadsmässig…?
Citera
2025-11-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Du menar inlägget där hon uttryckligen skriver ”Lynn har aktiviteter någon gång i veckan och det tillsammans med fritids tycker vi är lagom.” Väldigt speciellt att du tolkar det som att han inte får ha några aktiviteter.

I övrigt: det är enklare om du länkar till inlägget istället för att citera.
Här är inlägget ifråga: https://elsa.elle.se/elsa-billgren/om-uppfostran-skarm-och-aktiviteter/

Länka det har jag ingen aning om hur man gör tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in